در سایر رسانه ها | بایگانی
به گزارش خبرگزاری شفقنا
حضرت آیت الله جوادی آملی: ملتی که امضای خودش را نمی‌شناسد چطور می‌توانید با او زندگی کنید؟
این مرجع تقلید در جلسه درس تفسیر امروز خود با تاکید بر حفظ قدرت کشور اظهار داشت: کافر حربی مادامی که در حرب است اموالش غارت می‌شود اما این زمان جنگ است، ولی در زمان صلح مادامی که آنها اهل غارت نیستند، به ما گفته اند شما هم اهل غنیمت نباشید.
به گزارش خبرگزاری حوزه
شناخت دنیا صرف تحصیل در حوزه و دانشگاه به دست نمی آید
حوزه/ حضرت آیت الله جوادی آملی گفتند شناخت دنیا صرف تحصیل در حوزه و دانشگاه به دست نمی آید، بلکه این شناخت با نماز شب و به برکت دیگر عبادات به دست می‌آید لذا اگر کسی می خواهد دنیا را بشناسد و گرفتار آن نشود راهش همین نماز شب و امثال ذلك است.
به گزارش خبرگزاری رسا
دانشگاهیان و حوزویان ظرف علم و چراغ هدایت باشند
حضرت آ‌یت الله جوادی ‌آملی گفت: مهم‌ترین وظیفه حوزوی و دانشگاهی خصوصاً و توده مردم عموماً، عمل به وصیت امام مجتبی(ع) است. ایشان فرمود «ظرف دانش باشید و چراغ هدایت»؛ وقتی ظرف علم شدید از بنان و بیان شما علم نشأت می‌گیرد.
به گزارش خبرگزاری شفقنا
حضرت آیت الله جوادی آملی: ما حق نداریم اسلامی حرف بزنیم ولی قارونی فکر کنیم
شفقنا- حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی گفت: آنچه در مسئله توحید مشکل ماست یا قارونی فکر کردن است یا فرعونی فکر کردن، مشکل ما همین دو غُدّه است؛ یا ما هر کار خیری که انجام دادیم خودمان را می‌بینیم و آن مبدأ خلاّق و فیاض را نمی‌بینیم!
به گزارش خبرنگار خبرگزاری«حوزه»
ای کاش جناب پاپ متوجه می شد که مهدی(عج) کیست/تفسیر و نهج البلاغه مهجور هستند
فرشتگان نه توان شاگردی بلاواسطه را دارند و نه حد وجودی را دارند که در حد علم، قدرت فراگیری داشته باشند
به گزارش خبرنگار معارف ایرنا
آیت الله جوادی آملی: معرفت گوهر اصلی انسان است
آیت الله عبدالله جوادی آملی، گوهر اصلی انسان را معرفت برشمرد و گفت که برخی علوم میهمان انسان هستند که باید با صاحبخانه هماهنگ شود.
به گزارش ایرنا
دیدگاهمان را در معرفت به اهل بیت (ع) جهانی کنیم
رئیس بنیاد بین‌المللی علوم وحیانی اسراء گفت: نباید اهل بیت (ع) را در شیعه خلاصه کنیم بلکه باید آنها را برای همه انسان ها بخواهیم و دیدگاهمان را در معرفت نسبت به آنها جهانی کنیم.
به گزارش خبرگزاری شبستان
انتظار بدون مجاهده خیالی باطل است
خبرگزاری شبستان: آنکه به انتظاری تهی از رزم آوری و مجاهده، دل خوش می دارد و گمان می کند بی آمادگی برای جهاد و شهادت می توان منتظر موعود موجود بود، خیالی باطل دارد و کار انتظارش به سامان نخواهد رسید.
دکتر مرتضی جوادی آملی در مصاحبه با ماهنامه خیمه
نسبت اخلاق و احکام و ملزومات دین داری در جامعه مدرن
حجت الاسلام و المسلمین دکتر مرتضی جوادی آملی در مصاحبه با ماهنامه خیمه، از نسبت اخلاق و احکام و ملزومات دین داری درجامعه مدرن می گوید و تاکید می کند جامعه با دینی که ناروا و نادرست تعریف و خوانش می شود و به ناروایی هم تحمیل می شود، در تعارض است.
خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)
«تحریر رسالةالولایه»؛ نگرشی محققانه در حوزه عرفان اسلامی
«تحریر رسالةالولایه» اثر آیت‌الله العظمی جوادی آملی که برگزیده سی‌وچهارمین دوره جایزه کتاب سال جمهوری اسلامی
ـــ ـــ



همانا وجود گرامي اهل‏بيت(عليهم‌السلام) و مشخّصاً علي‏ بن ابي‏طالب(عليه‌السلام) مي‏باشد كه درباره خود مي‏فرمايد: «وما لله آيةٌ اكبرُ مِنّي». هيچ نشانه و علامتي در ارائه اسماء و اوصاف الهي برتر از علي(عليه‌السلام) نيست.

    وجود مطلق و فراگير ربوبي را اسماء و اوصافي است كه ابواب رحمت الهي و طرق ارتباط با آن ذات احدي است: ﴿ولِلّه الاسماء الحُسني فادعوه بها﴾  ليكن ظهور و نمود اين اسماء در دار امكان، به جهت شدّت و قوّت وجودي، امكان‏پذير نيست و لزوماً بايستي در محلّ و جايگاهي ظاهر و مستقر گردد تا فرصت معرفت و ارادت نسبت به آن فراهم شده و به توسّط آن وسيله، امكان صعود جان و رفعت روان حاصل آيد.
    از اين رهگذر، شاخص‏ترين جايگاه كه مَحالِّ معرفت الهي و معدن علم و مخزن سرّ ربوبي هستند، همانا وجود گرامي اهل‏بيت(عليهم‌السلام) و مشخّصاً علي‏ بن ابي‏طالب(عليه‌السلام) مي‏باشد كه درباره خود مي‏فرمايد: «وما لله آيةٌ اكبرُ مِنّي». هيچ نشانه و علامتي در ارائه اسماء و اوصاف الهي برتر از علي(عليه‌السلام) نيست.
    دو ويژگي بارز را در اين خصيصه ممتاز آن حضرت مي‏توان يافت:
    ويژگي اول، ظرفيّت عميق و قابليّت وسيع كه توان تابش خورشيد الهي را در خود بيابد و ظهور مستقيم شمس وجود آن را ذوب نكرده و از بين نبرد؛ البته تا انسان غيريّت و ديگرنگري را از خود دور نسازد و تا از خود بيخود و از ديگران گريزان نگردد، اين تعلّق و طلوع وجودي امكان‏پذير نخواهد بود.
    ويژگي دوّم، شفّافيّت و جلاي جان است كه از عوامل ممتاز و اثرگذار است؛ زيرا تنها اين جانِ چون آينه و اين توان چون پولاد، امكان بازياب و ارجاع آن نور را بر سرزمين جان و وادي ايمن تشنگان ميسّر مي‏سازد.
    شيفتگان ساحت ربوبي و مشتاقان جناب رحماني تنها در پرتو ارتباط با مظاهر وجودي كه چهره‏هاي باطني و جلوه‏هاي غيبي او را هويدا مي‏سازند، مي‏توانند خود را نزديك به ساحت الهي كرده و با مراجعه به اسماء الهي كه همانا اهل‏بيت(عليهم‌السلام) هستند، خدا را بخوانند. توفيق اين مراجعه درسال علوي كه احياگر رفتار علوي و نشان‏گر شاخصه‏هاي رفتاري آن حضرت است براي همگان خصوصاً اقشار محترم كارگري كه خود را در بسياري از شؤونات به آن حضرت نزديك مي‏بينند، ايجاب مي‏كند كه با شناسايي اين اسماء و بررسي اوصاف الهي كه در وجود ارزشمند علي بن ابيطالب(عليه‌السلام) به صورت تمام و كمال وجود دارد خود را به ذات الهي متقرّب كرده و با تأسّي و اقتداي به آن رفتار ملكوتي به اصلاح و بازسازي جان و تن، پيروي و تبعيت را روح بخشيده و معنا دهند.
    كتاب حاضر، كه كوششي است در جهت تبيين مظهريت امير مؤمنان(عليه‌السلام) از اسماي حسناي الهي، در سه فصل تنظيم شده كه فصل اول آن به بيان كلياتي درباره اصل مظهريت و جايگاه آن در نظام هستي پرداخته و در فصل دوم، به بيان ويژگي‏هاي انسان كامل و مظهر اَتمّ اسماي حسناي الهي نظر دارد و در فصل سوم به بيان ظهور برخي از اسماء الهي در مظهر اتم هستي يعني علي ابن ابيطالب(عليه‌السلام) اشاره دارد.
    در اين جا، از محقق فاضل جناب حجةالاسلام سعيد بندعلي كه زحمت تنظيم و ويرايش اين اثر را پذيرفتند و نيز از همكاري جناب آقاي رحيم بديعي قدرداني مي‏شود.