پایگاه اطلاع رسانی اسراء: به همت بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء و با همکاری سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، پنجمین نشست علمی «معرفی اسلام شیعی به عرصه بین الملل در جهان معاصر با تکیه بر اندیشه های حضرت علامه جوادی آملی حفظه الله» با موضوع «حقیقت وحی و اقسام آن در قرآن» با ارائه و سخنرانی حجت الاسلام و المسلمین استاد مرتضی جوادی آملی و حجت الاسلام و المسلمین استاد محمد مهدی گرجیان در محل بنیاد اسراء برگزار گردید.
حجت الاسلام و المسلمین استاد مرتضی جوادی آملی در ابتدای نشست بیان داشت: یادی کنیم از بزرگ عالم مقاومت شهید حجت الاسلام و المسلمین سید حسن نصر الله و دعا می کنیم تا ایشان مهمان رسول الله و اهلبیت عصمت وطهارت باشند و در پیشگاه خدا به احسن جزاء ﴿عِندَ مَلِيكٖ مُّقۡتَدِرِ﴾، شهادت ایشان گر چه سخت و سنگین بود و خلاء جدی در حوزه عالم اسلام خواهد بود، اما مقاومت یک توان دیگری بازخواهد یافت و انشاء الله ضربات سنگین تری به دشمن خواهد زد.
ایشان درباره موضوع بحث بیان داشت: قبل از ورود به بحث حقیقت وحی، یک درآمد را برای ورود به بحث وحی بیان کنیم و آن اینکه خداوند نظام را به احسن وجه آفریده است،زیبایی طراوت جمال جلال کمال و همه جلوههای برتر هستی در خلقت خداوندی نمودار است و همه چیز بر اساس یک شعور یک درک یک آگاهی ذاتی کار خودش را پیش می برد و احدی از موجودات در نظام هستی مشاهده نمیکنیم که لحظه ای از هدف و از حرکت باز بماند، بلکه همه و همه بر اساس برترین نظام هستی دارند کار خودشان را انجام می دهند، و نظام هستی بر اساس چیدمان نظام احسن دارد شکل پیدا میکند و کار خودش انجام میدهد.
ایشان، انسان را برترین موجود نظام هستی دانسته و اظهار داشت: برترین موجود این نظام هستی انسان است، تردیدی نیست همه از نباتات تا حیوانات تا انسان تا فلک، ملک، عرش، کرسی همه و همه که انواع مختلف هستی هستند همه آمدند تا آن موجود برتر به نام انسان خلق شود،و لذا بعد از انسان دیگر ما خلق برتری نداریم.برترین موجود این نظام هستی، انسان است و همه هستی برای خلق انسان، خلق شده است و بعد از انسان، خلق برتری نداریم؛ لذا فرمود: ﴿فَتَبَارَکَ اللَّهُ أَحْسَنُ الْخَالِقِینَ﴾ خداوند قبل از خلقت انسان، قلم و فرش و ملک و عرش را آفرید ولی به آفرینش هیچکدام تبریک نگفت.
وی ادامه داد: این موجود به دلیل پیچیدگی که دارد نوع هدایت او هم با سایر موجودات متفاوت است. با وجود اینکه در انسان هم نوعی الهام و وحی درونی تعبیه شده است ولی باز نیازمند شعور و معرفت وحیانی است.
حجتالاسلام والمسلمین مرتضی جوادی آملی؛ با بیان اینکه یکی از جهات عمده در تفکر شیعه و مشخصا در اندیشه آیتالله جوادی آملی، شناخت وحی و اقسام وجودی و مراتب آن است، گفت: آخرین اثر ایشان هم «الوحی و النبوه» است که اثری مستقیم و علنی به خصوص با رویکرد پاسخ به شبهات در این عرصه است.
استاد مرتضی جوادی آملی با بیان اینکه وحی تشریعی با قطع نظر از وحی تکوینی مختص انسان است، اضافه کرد: قدم به قدم باید به انسان بگویند که این خیر است و آن شر، این حرام است و دیگری حلال، این خبیث است و دیگری طیب و این پاک و دیگری نجس و ...؛ از ضرورتهای وجود انسان همین وحی است. انسانی که از یکسو در خطر افتادن در رتبه اسفل سافلین است و از طرف دیگر شیطان قسم خورده است که من انسانها را گمراه خواهم کرد و از طرف دیگر قصد دارد که به احسن تقویم برسد قطعا نیازمند وحی درونی و بیرونی است.
ایشان با تاکید بر چرایی نیاز به وحی، ادامه داد: انسان نوع اخیر است یعنی هر چیزی را از عرش تا فرش وجود دارد جنبه کمالی آن را انسان در دو بعد الهی و حیوانی دارد و این پیچیدگی در هیچ موجودی وجود ندارد؛ الان این نانجیبهای اسرائیلی مانند حیوانات سبع و درنده بیش از ۴۰ هزار انسان را به خاک و خون کشیدهاند؛ در دفاع مقدس هم صدام با حمایت مستکبران به خاک ایران حمله کرد و این چیزی جز شیطنت و بهیمیت و سبوعیت نیست.
وی با بیان اینکه انسان با این پیچیدگی از راه وحی ویژه قابل هدایت است وگرنه درس و بحث ما و حوزه و دانشگاه نمیتواند موقعیت انسان در حیات را برای او ترسیم کند و حتما نیاز به وحی بیرونی است، تصریح کرد: ما باید ترسیم درستی از انسان ارائه کنیم و بعد بگوییم که انسان نیازمند معرفتی فوق معرفت عادی است که از آن به معرفت وحیانی یاد میکنیم؛ یعنی نیازمند ساز و کار دیگری هستیم و نباید تصور کنیم که خدا یکی را موسی و دیگری را عیسی و سومی را حضرت محمد(ص) و تعدادی را ولی قرار داده است. اینطور نیست و این تصور عامیانه است و باید سازو کار دیگری در مسیر معرفتی انسان قرار بگیرد تا با آن بتواند درست مسیر حرکت را تعیین کند. مسئله معراج یک اتفاق نیست که خدا دوست داشته است پیامبر(ص) را در یک شبی به این سفر بفرستد.
استاد مرتضی جوادی آملی با بیان اینکه نگاه اهل سنت به وحی نگاهی سطحی است، اظهار کرد: وحی را وقتی در فضای معرفتی حکمی و عرفانی خودمان باز میکنیم تازه زمینه برای فهم معراج آن هم تا حدی ایجاد میشود؛ بحث وحی، اصلا بحث شعور مرموز و مخفیانه و پنهانی نیست؛ شفافتر از وحی چیزی نیست؛ ﴿لِنُرِيَكَ مِنْ آيَاتِنَا الْكُبْرَى﴾ بحث رؤیت و شفافیت است و بحثی رمزآلود وجود ندارد ولی ما چون در وادی ملکوت نیستیم فهم درستی از وحی نمیتوانیم داشته باشیم.
ایشان با بیان اینکه اگر انسان را در مسیر معرفتی صحیح قرار دهیم باید او را به خودش بشناسانیم، گفت: مناسبات او را با جهان هستی و ازل و ابد برقرار کنیم، پیامبر(ص) به بهشت رفت و جهنم و همه را دید و برگشت تا آنجا را برای انسان تصویر کند و زندگی ابدی و حیات طیبه را به ما معرفی کند؛ پیامبر(ص) رفت و اینها را دید ولی مگر با علم حوزه و دانشگاه میتوان به این مسائل دست یافت؟ این علوم کجا، وحی کجا؟ حقیقت رقیقی از وحی در بیان مفسران ما وجود دارد.
اخبار مرتبط:
استاد محمدمهدی گرجیان: مؤمن اگر بخواهد صراط قوی داشته باشد باید حقایق الهی را بداند
گزارش تصویری نشست
پنجمین نشست علمی «معرفی اسلام شیعی به عرصه بین الملل در جهان معاصر با تکیه بر اندیشه های حضرت علامه جوادی آملی حفظه الله» + صوت کامل نشست