search - پژوهشگاه معارج
برچسب Facet
مشخصات دسته بندی
نوار جستجو
جستجوی نتایج
-
محتوای سایت
رئیس پژوهشگاه علوم وحیانی معارج با اشاره به اینکه تغییر همه جانبه با دگرگون شدن فرهنگ رخ میدهد، گفت: کسی که تکنولوژی را میشناسد عالم و خدا را میشناسد و باید در چارچوب مناسب از آن استفاده کند. به گزارش پژوهشگاه علوم وحیانی معارج به نقل از خبرگزاری فارس، بخش دوم همایش ملی فرهنگ و تکنولوژی با حضور رضا داوری اردکانی رئیس فرهنگستان علوم جمهوری...
شناسه:346876 -
محتوای سایت
به حول و قوه الهی و شکر توفیق خدمت به قرآن و بهره مندی از محضر مفسران گرانقدر آن، شماره سوم «دو فصلنامه تخصصی علوم قرآن و تفسیر معارج» پژوهشگاه علوم وحیانی معارج آماده انتشار شد. در این شماره از دو فصلنامه، مقالات زیر به چاپ می رسد: 1. نقد و بررسی شبهه «بدعت» دربارۀ منهج تفسیر قرآن با قرآن / علی مدبر (اسلامی) 2. ...
شناسه:346558 -
محتوای سایت
دهمین جلد از مجموعه جلدهای کتاب شریف ادب فنای مقربان، شرح زیارت جامعه کبیره، اثر حضرت آیت الله جوادی آملی به همت پژوهشگاه علوم وحیانی معارج، چاپ و منتشر شد. زیارت جامعه کبیره، یکی از عالیترین زیارتنامههایی است که با مضامین بلندش به اوج وجود ائمّه اطهار (ع) و رفعت هستي آنان نظر دارد. این مضامین و مفاهیم بلند، نیازمند شرح و تفسیری عالمانه، عارفانه و...
شناسه:346053 -
محتوای سایت
جلد چهل و سوم تفسیر گرانسنگ «تسنیم» اثر مفسر بزرگ قرآن کریم، آیت الله العظمی جوادی آملی، به همت پژوهشگاه علوم وحیانی معارج منتشر شد. در این جلد به تفسیر آیات پایانی سوره مبارکه رعد (آیات 36 تا 43) و همچنین آیات ابتدایی سوره مبارکه ابراهیم (آیات 1 تا 27)، پرداخته شده است. مباحث مهم تفسیری در مورد آیات پایانی سوره مبارکه رعد، که در این جلد به آنها...
شناسه:346083 -
محتوای سایت
شناخت اقسام علوم و شناسايي استعداد عالمان و متعلّمان بر اساس مفاد حديثي که از پيامبر گرامي اسلام (ص) نقل شده است علوم، به سه دسته کلي تقسيم مي شوند: «إنّما العلم ثلاثة؛ آية محكمة، فريضة عادلة، سنة قائمة»[1] از سوي ديگر، برخي از روايات دلالت دارد بر اين كه خداوند سبحان همه انسان ها را با استعدادي يكسان خلق نكرده است: «النّاس معادن كمعادن الذهب و...
شناسه:348156 -
محتوای سایت
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيم عرفان شيعه نخست بايد متذكر شد كه عرفان در بحث كنوني،جداي از اخلاق، فلسفه و کلام است؛ زيرا عرفان عبارت است از علمي که با هستي عالَم هماهنگ است نه با ذهن انديشمند. به اين صورت كه اگر معلوم، وجود شیء باشد، عرفان حاصل مي شود و اگر ماهيت يا مفهومِ آن باشد، وارد وادي حکمت، فلسفه و علوم عقلي و نقلي ديگر مي شود.به طور کلی...
شناسه:348171 -
محتوای سایت
بسم الله الرّحمن الرّحیم مرجعيت قرآن در علوم اسلامي مقدمه ابتدا باید روشن کنیم که نگاه به قرآن در شرایط کنونی چگونه باید باشد و سپس بپردازیم به اینکه وظیفه ما در این شرایط چیست؟ بنا بر فرمایش رسول گرامی اسلام؛ «طَلَبُ الْعِلْمِ فَرِيضَةٌ»[1] نه فریض، و «تاء» در اینجا دلالت بر مبالغه دارد، یعنی وجوبِ طلب علم را با مبالغه بیان فرموده است و این دلالت دارد...
شناسه:348065 -
محتوای سایت
بسم الله الرحمن الرحيم تقرب به خداوند و آثار آن در سوره مبارکه مطففين می خوانيم ﴿إنّ كِتابَ الأبرارِ لَفي عِلّيّين ٭ و ما أَدْراكَ ما عِلّيُّون ٭ كِتابٌ مَرقومٌ ٭ يَشهدُه المُقرّبون﴾[1]؛ انسان وقتی به مقام مقربين رسيد، می تواند بسیاری از حقایق را مشاهده نماید. به عبارتی، انسان وقتي مقرّب شد، نه تنها وضع خودش را مي بيند، بلکه می تواند از اوضاع...
شناسه:348125