search - پژوهشگاه معارج
برچسب Facet
مشخصات دسته بندی
نوار جستجو
جستجوی نتایج
-
محتوای سایت
در پاسخ به این پرسش نخست باید به برخی مقدمات توجه داشت: امامت، به معنای مُلكی یا ملكوتی مصداق عهد خداست، و اصل جامع و كلی درباره عهد خدا این است كه هرگز به ظالم نمیرسد؛ یعنی امامِ مردم، چه به معنای ملكی و چه ملكوتی باید از ناحیه خدای سبحان منصوب شود، بنابراین هرچند از امامت حضرت ابراهیم معنای ملكوتی آن استظهار شد؛ لیكن عمومیت عهد خدا و اینكه هرگز عهد...
شناسه:344989 -
محتوای سایت
در آیه آمده است: ﴿و لَقَد فَتَنّا سُلَیمانَ و اَلقَینا عَلی كُرسیهِ جَسَدًا ثُمَّ اَناب * قالَ رَبِّ اغفِر لی وهَب لی مُلكًا لا ینبَغی لاَحَدٍ مِن بَعدی اِنَّكَ اَنتَ الوَهّاب﴾[1]؛ و ما سلیمان را در مقام امتحان آوردیم و كالبدی بر تخت وی افكندیم. او باز به درگاه خدا توبه و انابه كرد و عرض كرد: پروردگارا! (به لطف و كرمت) از خطای من درگذر و مرا مُلك و...
شناسه:344974 -
محتوای سایت
برخی معتقدند كه این روایات اخبار آحادند؛ اگر این مدعا صحیح باشد؛ نه علم آور است و نه عمل آور و این به جهت اهمیت و حسّاسیت مسائل اعتقادی است. باری، اگر مضمون روایت ناظر به مسائل فقهی باشد، خبر واحد در آن حجت است، ولی مسئله مورد بحث، یعنی تحریف یا عدم تحریف قرآن، از مهم ترین مسائل اعتقادی است؛ زیرا اعتبار یا عدم اعتبار اصل اسلام در بقاء به آن بسته است. ...
شناسه:344914 -
محتوای سایت
خدای سبحان ظرفیت عدالت را به همه انسانها عطا كرده است. عادل كسی است كه واجبات را انجام میدهد و از محرمات دوری میكند كه این كمترین وظیفه هر مسلمان است. خدا استعداد كسب عدالت را به همه ما داده و راه آن را هم نمایانده است. عدالت مراتبی دارد كه ضعیفترین مرحله آن، همان انجام واجبات و ترك محرمات است. تا نزدیك شدن به مقام عصمت، مراتب بسیاری وجود دارد. وقتی...
شناسه:344959 -
محتوای سایت
وقتی كه قرآن تحدی به ده سوره یا یك سوره میكند: ﴿فَأتوا بِعَشرِ سُوَرٍ مِثلِهِ مُفتَرَیات﴾[1]، معلوم میشود كه سورهها از همان زمان پیامبر (صلی الله علیه و آله و سلم) مشخص و معلوم بوده است و صدق عنوان «كتاب» بر قرآن در حدیث ثقلین و آیاتی مانند ﴿ذلِكَ الكِتابُ لا رَیبَ فیهِ هُدًی لِلمُتَّقین﴾[2] مشخص میكند كه قرآن زمان پیامبر (صلی الله علیه و آله و سلم)...
شناسه:344929 -
محتوای سایت
قبول شفاعت، نه سبب میشود كه اراده ازلی او تغییر یابد و نه از باب خطا و دگرگونی حكم سابق اوست، بلكه از باب تغییر و دگرگونی حال مشفوع است. خدا یك اراده ازلی در تمام جهانِ امكان دارد كه به نتایج و عصارههای اعمال و رخدادها بازمیگردد و یك اراده فعلی خارج از ذات نسبت به حوادث خاص و جزئی كه تغییرپذیر است. چون حال شخص مورد شفاعت دگرگون شد، خدا درباره او...
شناسه:345019 -
محتوای سایت
صراط مستقیم همان دین خداست. كسی كه اهل مراقبت است، به خوبی از مستقیم بودن صراطی كه میپیماید، آگاهی دارد. اگر مقداری از این راه را با اخلاص طی كنید، بقیه آن با عنایت خدا پیموده میشود. شیطان نیز در صراط مستقیم كمین كرده است، در غیر این صورت كژ راهه تحت اختیار خود او اداره میشود؛ یعنی كسانی كه بر اثر شیطنت شیطان اغوا شدهاند، در كژ راهه هستند. شیطان خود...
شناسه:345004 -
محتوای سایت
قرآن كریم دو گونه «معرفت» را به ما معرفی میكند: علم حضوری كه اكتسابی نیست و فطری انسان بوده و هست، و علم حصولی كه از طریق حوزه و دانشگاه كسب میشود. درباره «دانشهای حصولی» در سوره نحل فرمود: ﴿و اللّه اَخرجكم من بُطونِ اُمّهاتكم لاتعلمون شیئا﴾، اما علم حضوری و فطری كه به ربوبیت خدا و عبودیت خود انسان باز میگردد، همواره با انسان همراه است. بر این اساس،...
شناسه:344944