search - پژوهشگاه معارج
برچسب Facet
مشخصات دسته بندی
نوار جستجو
جستجوی نتایج
-
محتوای سایت
چگونه می توان دانش را اسلامی نمود؟ اسلامی سازی علوم یکی از اساسی ترین مسائل مربوط به تمدن سازی اسلامی است. علم به عنوان یک نرم افزار، اگر اسلامی شود، تمدن اسلامی حیات و قوام می یابد. حضرت آیت الله جوادی درباره اسلامی سازی علوم می فرمایند: 1- مراد از اسلامی سازی علوم منظور از اسلامی کردن دانشگاهها فقط این نیست که در دانشگاه ها نمازخانه ایجاد شود و دعاهای...
شناسه:346603 -
محتوای سایت
رابطه دین و سیاست چگونه رابطه دین و سیاست قابل تصویر است؟ مردم در برداشت دين از سياست و سياست و دين، تقريباً پنج گروه هستند، بنگريد اين اقوام پنجگانه را چگونه امام شناخت و خود در قلّه اين مراحل پنجگانه قرار گرفت. گروه اول منکر دين هستند، ملحدان کساني که معرفتشناسي آنها فقط و فقط در مدار حس و تجربه حسّی است و تا ماده نباشد، نميپذيرند، بيرون از قلمرو...
شناسه:346588 -
محتوای سایت
دلايل مختلفي بر لزوم عصمت امام اقامه شده كه عمدهترين آنها به اين شرح است: الف) انسان پيوسته در معرض خطا و گرفتار نسيان است، از اين رو بايد نمونه و الگويي مصون از خطا، نسيان و سهو به او ارائه شود تا مقتداي وي قرار گيرد. اين مقتدا، همان امام است؛ اگر سهو، نسيان و خطا در آن الگو نيز راه داشته باشد و از هرگونه لغزشي مصون و معصوم نباشد، تسلسل يا الگو نداشتن...
شناسه:345726 -
محتوای سایت
مراحل تولید علم دینی مراحل تولید علم دینی از منظر آیت الله جوادی چیست؟ استاد جوادی پس از ترسیم جامع نقشه ارتباط دین، عقل و علم و مهندسی جامع علم دینی مراحل تولدی علم دینی و اسلامی سازی علوم تجربی و متون درسی دانشگاه ها را دو مرحله ذیل طراحی می کنند: 1-تعیین جایگاه واقعی علم در هندسه معرفت دینی از منظر حضرت آیت جوادی آملی اگر خواستیم علوم تجربی و متون...
شناسه:346573