search - پژوهشگاه معارج
برچسب Facet
مشخصات دسته بندی
نوار جستجو
جستجوی نتایج
-
محتوای سایت
آشنایی و تسلط بیشتر بر مظاهر طبیعت، نیاز انسان به علوم ماورای طبیعی را افزایش میدهد، زیرا علم در جای فلسفه و الهیات نمینشیند. بر اساس براهین عقلی و نقلی، هر موجودی كه هستی او عین ذاتش نیست، به موجودی نیاز دارد كه هستی او عین ذات اوست. این اصل با پیشرفت علم، از بین نمیرود. با پیشرفت علم، نظمهای عمیق مجهول برای انسان معلوم میشود، هرچه آگاهی انسان به...
شناسه:344749 -
محتوای سایت
با توجه به محتوای آیات: ﴿الیومَ یئِسَ الَّذینَ كَفَروا مِن دینِكُم فَلاتَخشَوهُم و اخشَونِ الیومَ اَكمَلتُ لَكُم دینَكُم واَتمَمتُ عَلَیكُم نِعمَتی و رَضیتُ لَكُمُ الاِسلامَ دینا﴾،[1] روشن میشود كه در یكی از روزهای صدر اسلام، حادثهای عظیم رخ داده است و قرآن كریم ویژگیهای ذیل را برای آن روز ذكر میكند: الف). خدا در این روز، امید تمام دشمنان را كه برای...
شناسه:344719 -
محتوای سایت
نماز چنین انسانی در نامه عمل خود او نوشته میشود؛ لیكن وی مصداق آیه شریفه ﴿خَلَطُوا عملاً صالِحاً و آخرَ سیئا﴾؛[1] است. انسانها چند دستهاند؛ بعضی مانند امامان معصوم (علیهمالسلام) منزه محض، مخلِص و مخلَص هستند و در نامه عمل آنها فقط فضیلت ثبت شده است؛ اما عدّه دیگر، متأسفانه كسانی هستند كه در نامه عمل آنها جز تباهی و سیاهی چیز دیگری نیست؛ اینها همان...
شناسه:344764 -
محتوای سایت
اول؛ هر فاعل برای رسیدن به كمال تلاش میكند. اگر فاعلی كه خود عین كمال نامتناهی است، كاری انجام داد، برای رسیدن به كمال نیست، بلكه چون او عین كمال نامحدود است و جود و سخا نیز از كمالهای اوست، فیض از او ظاهر میشود. دوم؛ خدای سبحان چون صَمَد و غَنی محض است، ذاتاً هدف بوده و مقصودی خارج از ذات بسیطِ او نیست و چون حكیم مطلق است و هرگز از حكیم، یاوه...
شناسه:344734