search - پژوهشگاه معارج
برچسب Facet
مشخصات دسته بندی
نوار جستجو
جستجوی نتایج
-
محتوای سایت
اولياي خدا مقامات مختلف و حالات گوناگوني دارند. در حال فنا، از همه چيز، حتي بدن خود غافل هستند و در حال بقاي بعد فنا، تمام آثار كثرت را ادراك مي كنند. اميرمؤمنان (عليه السلام) هنگام بيرون كشيدن تير در «حال نخست» و هنگام اعطاي انگشتر در «حال دوم» بوده اند.
شناسه:347223 -
محتوای سایت
جهاد اكبر و مبارزه با هوا، هوس و خيالات، كار آساني نيست؛ ليكن قرآن كريم ما را به آن فراخوانده است: ﴿فَأمّا مَن أعطي و اتّقي * و صدّق بالحُسني * فسنُيسّرهُ لليُسري﴾ ؛ اگر كسي نخست مشكلات را تحمل كند و مراقب خود باشد و سپس محبوبي والا انتخاب كند، ديگر به كسي به چشم محبوب نمي نگرد. اگر قلب كسي به حبّ خدا مُتيّم بود و ديگران را به عنوان ابزار كار شناخت و...
شناسه:347193 -
محتوای سایت
چگونه بر افكار شيطاني خود پيروز شويم؟ در روايات ما آمده است: براي انجام هر كار «بسم اللّه الرحمن الرحيم» بگوييد ؛ يعني كاري كه قصد انجام آن را داريد، بايد به گونه اي باشد كه در مدخل ورودي آن بتوان گفت: «خدايا به نام تو». به اين ترتيب، ما هيچ كاري را بدون مطالعه، تفكر و عاقبت سنجي انجام نمي دهيم؛ و علاوه بر اين، كارهايي را انجام مي دهيم كه بتوانيم در...
شناسه:347268 -
محتوای سایت
البته بهتر است كه آمر، خود به معروف عمل كند تا حرفش مؤثر باشد. آمر به معروفي كه خود اهل عمل نيست، چون شمعي است كه مي سوزد و به ديگران نور مي دهد، پس به هر حال ثواب مي برد؛ يعني حتي اگر خود به آن عمل نكند، وظيفه گفتن از او ساقط نمي شود.
شناسه:347253 -
محتوای سایت
با مراقبت از خود. رقيب از «رقبه»، به معني گردن گرفته شده است. به ممتحن امتحانات، رقيب مي گويند. بايد رقيب خود باشيد و هميشه گردن بكشيد تا ببينيد، چه كسي به سراغ شما آمده است و چه كسي مي خواهد به جاي شما بنشيند: شيطان يا فرشته.
شناسه:347238 -
محتوای سایت
شناسه:587565 -
محتوای سایت
شناسه:587549 -
محتوای سایت
شناسه:587533 -
محتوای سایت
شناسه:587501 -
محتوای سایت
شناسه:587600 -
محتوای سایت
شناسه:346541 -
محتوای سایت
شناسه:587517 -
محتوای سایت
شناسه:346618 -
محتوای سایت
شناسه:587582 -
محتوای سایت
حضرت علامه جوادی آملی حفظه الله در جمع اساتید سطوح عالی حوزه های علمیه در سال 1395، به سخنانی مهم در زمینه جایگاه و رسالت حوزه های علمیه و روحانیون و اساتید حوزه پرداختند که در نوع خود می تواند به عنوان منشور فکری و عملی روحانیت و حوزه مطرح باشد. متن سخنان ایشان به این شرح است: اعوذ بالله من الشيطان الرجيم بسم الله الرحمن الرحيم الحمد لله ربّ...
شناسه:346396 -
محتوای سایت
مراتب سه گانهٴ شهود از نگاه علامه جوادی آملی شهود از سه راه به دست مي آيد: حالت منامي، حالت موتي و حالت قيامتي؛ چون انسان، گاهي در خواب و گاهي با مردن و گاهي در قيامت كبري حقيقت هايي را مشاهده ميكند. 1 ـ حالت مناميه هر كدام از ما در عمر خويش، خواب هاي خوبي ديده يا از ديگران، شنيده ايم. در عالم خواب، چشم و گوش و ديگر حواس انسان، تعطيل و ارتباط او با...
شناسه:346217 -
محتوای سایت
سه گام معنوی: ما در مساله سلوک و معنویت، سه بخش داريم: بخش اخلاق، بخش عرفان شهودي و بخش عرفان وجودي. مرزهاي اينها جداست اخلاق غير از عرفان شهودي است اخلاق و عرفان شهودي غير از عرفان وجودي هستند. هر كدام از اين بخشهاي سهگانه به دو شعبه فرعي تبديل ميشود: نظری و عملی که مجموعا شش شاخه می شوند. 1. اخلاق: اخلاق اين است كه انسان بکوشد با تقوا، زاهد و عابد و...
شناسه:346264 -
محتوای سایت
جملات عارفانه از آیتالله جوادی آملی: 1. اگر خواستیم ببینیم آیا با خدا مأنوسیم یا نه، باید ببینیم از خواندن قرآن كه سخن خدا با ماست و از خواندن نماز كه سخن ما با خداست، احساس ملال میكنیم یا احساس نشاط... 2. هر كس یك ساعت برای مراقبت، زحمت بكشد، ده ساعت او را حفظ میكنند و به پیش میبرند و قهراً نجات پیدا میكند، و حفظ خاطرات در نماز برای او سهل و آسان...
شناسه:346279 -
محتوای سایت
نگاه حکیمانه به نقد: گزیده سخنان آیتالله جوادی آملی در دیدار با مسئولان دانشگاه الهیات و معارف اسلامی قم در ادامه میآید: حوزه در کنار سخنگویی باید شنونده قهاری نیز باشد؛ چرا که پیشرفت علمی در نقدها به وجود خواهد آمد و برکات آن قابل شمارش نیست. تمام پیشرفتهای علم پزشکی، مدیون بیماریهاست و اگر این امراض وجود نداشت، طب پیشرفتی نمیکرد و اسرار درونی...
شناسه:346294 -
محتوای سایت
همه ما در درون خود با این پرسش مواجهایم كه چرا خلق شدهایم؟ پاسخ به این پرسش با بیان دو مطلب ممكن است: نخست اینكه هدف خدا از آفرینش جهان و انسان چیست و دوم اینكه هدف ما از خلق شدن چیست؟ در پاسخ به پرسش نخست باید بگوییم كه به طور كلی این سؤال صحیح نیست، چون خدا خود هدف است؛ نه اینكه هدف داشته باشد. هر كس با انجام هر كاری، به دنبال بر طرف كردن نقص خود و...
شناسه:344704