search - پژوهشگاه معارج
برچسب Facet
مشخصات دسته بندی
نوار جستجو
جستجوی نتایج
-
محتوای سایت
شناسه:588050 -
محتوای سایت
شناسه:348641 -
محتوای سایت
شناسه:348455 -
محتوای سایت
شناسه:348380 -
محتوای سایت
شناسه:587960 -
محتوای سایت
شناسه:587975 -
محتوای سایت
دومین جلسه از مناظرات علم و دین دانشگاه تربیت مدرس، با موضوع «تمایز یا شباهت علوم انسانی با دیگر علوم در نسبت با دین» در سالن دکتر «میرحسنی» دانشگاه تربیتمدرس انجام شد. در این مناظره دکتر مقصود فراستخواه عضو هیئت علمی مؤسسه پژوهش و برنامهریزی آموزش عالی و حجتالاسلام والمسلمین دکتر حمید پارسانیا عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی و استاد دانشگاه تهران...
شناسه:345741 -
محتوای سایت
پاسخ به شبهه ناسازگاری خلود با عدل الهی: آیت الله جوادی آملی در بخشی دیگر از تفسیر آیه 166 و 167 سوره بقره﴿إِذْ تَبَرَّأَ الَّذِینَ اتُّبِعُوا مِنَ الَّذِینَ اتَّبَعُوْا وَرَأَوُا الْعَذَابَ وَتَقَطَّعَتْ بِهِمُ الأسْبَابُ ٭ وَقَالَ الَّذِینَ اتَّبَعُوا لَوْ أَنَّ لَنَا کَرَّةً فَنَتَبَرَّأَ مِنْهُمْ کَمَا تَبَرَّءُوا مِنَّا کَذلِکَ یُرِیهِمُ اللّهُ...
شناسه:346249 -
محتوای سایت
چگونه می توان دانش را اسلامی نمود؟ اسلامی سازی علوم یکی از اساسی ترین مسائل مربوط به تمدن سازی اسلامی است. علم به عنوان یک نرم افزار، اگر اسلامی شود، تمدن اسلامی حیات و قوام می یابد. حضرت آیت الله جوادی درباره اسلامی سازی علوم می فرمایند: 1- مراد از اسلامی سازی علوم منظور از اسلامی کردن دانشگاهها فقط این نیست که در دانشگاه ها نمازخانه ایجاد شود و دعاهای...
شناسه:346603 -
محتوای سایت
رابطه دین و سیاست چگونه رابطه دین و سیاست قابل تصویر است؟ مردم در برداشت دين از سياست و سياست و دين، تقريباً پنج گروه هستند، بنگريد اين اقوام پنجگانه را چگونه امام شناخت و خود در قلّه اين مراحل پنجگانه قرار گرفت. گروه اول منکر دين هستند، ملحدان کساني که معرفتشناسي آنها فقط و فقط در مدار حس و تجربه حسّی است و تا ماده نباشد، نميپذيرند، بيرون از قلمرو...
شناسه:346588 -
محتوای سایت
دلايل مختلفي بر لزوم عصمت امام اقامه شده كه عمدهترين آنها به اين شرح است: الف) انسان پيوسته در معرض خطا و گرفتار نسيان است، از اين رو بايد نمونه و الگويي مصون از خطا، نسيان و سهو به او ارائه شود تا مقتداي وي قرار گيرد. اين مقتدا، همان امام است؛ اگر سهو، نسيان و خطا در آن الگو نيز راه داشته باشد و از هرگونه لغزشي مصون و معصوم نباشد، تسلسل يا الگو نداشتن...
شناسه:345726 -
محتوای سایت
مراحل تولید علم دینی مراحل تولید علم دینی از منظر آیت الله جوادی چیست؟ استاد جوادی پس از ترسیم جامع نقشه ارتباط دین، عقل و علم و مهندسی جامع علم دینی مراحل تولدی علم دینی و اسلامی سازی علوم تجربی و متون درسی دانشگاه ها را دو مرحله ذیل طراحی می کنند: 1-تعیین جایگاه واقعی علم در هندسه معرفت دینی از منظر حضرت آیت جوادی آملی اگر خواستیم علوم تجربی و متون...
شناسه:346573 -
محتوای سایت
همانگونه كه نبوت درجاتي دارد: ﴿ولَقَد فَضَّلنا بَعضَ النَّبِيّينَ عَلي بَعض﴾[1] و رسالت مراتبي: ﴿تِلكَ الرُّسُلُ فَضَّلنا بَعضَهُم عَلي بَعض﴾[2]، خلافت نيز از مراتب و درجاتي برخوردار است. همه انبيا، اوليا و مؤمنان صالح، خلفاي الهياند؛ ليكن در درجات و مراتب مختلفي به سر ميبرند. جانشيني خدا به اين معني است كه انسان همه كارها را از طرف خدا و به عنوان...
شناسه:345681 -
محتوای سایت
گويا كلام مورد نظر، همان است كه در نامه آن حضرت به معاويه آمده: «اِنَّهُ بَايَعَنِي الْقَوْمُ الَّذِينَ بَايَعُوا ابَابَكْرٍ وَ عُمَرَ وَ عُثْمَانَ عَلَي مَا بَايَعُوهُمْ عَلَيْهِ فَلَمْ يَكُنْ لِلشَّاهِدِ انْ يَخْتَارَ وَ لَا لِلْغَائِبِ انْ يَرُدَّ»[1]؛ كساني كه با ابوبكر، عمر و عثمان بيعت كردند، به همان صورت با من نيز بيعت كردند، بنابراين، نه كساني كه...
شناسه:345711 -
محتوای سایت
حديثي كه مرحوم صدوق در كتاب «من لا يحضره الفقيه» نقل كردهاند، چنين است: «الشَّقِي مَنْ شَقِي فِي بَطْنِ اُمِّهِ».[1] سپس از وجود مبارك معصوم پرسيدند: شقي در بطن مادر شقي است، يعني چه؟ آن حضرت در پاسخ فرمود: خدا از مسير زندگي كودكي كه در رحم مادر است، آگاهي دارد و ميداند كه اين كودك، كودكي و نوجواني و... خود را چگونه ميگذراند؛ كِي به كاروان طالبان علم...
شناسه:345666 -
محتوای سایت
براي آنكه با هدف كار نميكند. از معصومان رسيده است: «النّاسُ مَعادنُ كمعادنِ الذّهبِ و الفضّة»[1]؛ انسانها مانند معادن نقره و طلا هستند كه در درون خود گوهر ميپرورانند. البته انسان مانند موزه نيست كه اشياي گرانبهاي جهان خارج را در آن جمع ميكنند. انسان چون درياست كه در درون خود گوهر ميپرورد: چو دريا به سرمايه خويش باش *** هم از بود خود سود خود بر...
شناسه:345696 -
محتوای سایت
بسمه تعالی به حول و قوه الهی شماره بیست و پنجم «فصلنامه علمی پژوهشی حکمت اسرا» پژوهشگاه علوم وحیانی معارج وابسته به بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسرا، در قالب ویژه نامه، آماده چاپ شد. امتیاز و مشخصه مهم این شماره از نشریه این است که عمده مقالات بر اساس مبانی حضرت استاد آیت الله جوادی آملی(مدظله) تهیه و تنظیم شده است به گونه ای که در اهم مباحث فلسفه های...
شناسه:347794 -
محتوای سایت
ايقاظ النائمين كه نتائج مهم ترين تأملات فلسفي عرفاني صدرالدين شيرازي (قدس سره) است تلاشي است در جهت تعالي فلسفه از يك سو و تجلّي عرفان از سوي ديگر. او در اين کتاب فلسفه را به حضرت عرفان آورده و از سنجش عرفان به ميزان حكمت متعاليه باک نداشته است. در باور صدرالمتالّهين اين هر دو دانش استوار در بسياري از موارد با يكديگر هم افق مي شوند و امكان فهم فلسفي...
شناسه:347869 -
محتوای سایت
بسم الله الرحمن الرحیم آیین اختتامیه سی و چهارمین دوره جایزه کتاب سال جمهوری اسلامی ایران و بیست و چهارمین دوره جایزه جهانی کتاب سال، صبح روز سهشنبه (19 بهمن ماه 1395) با حضور حجتالاسلام و المسلمین دکتر حسن روحانی، ریاستجمهوری در تالار وحدت تهران برگزار شد. در این مراسم که با حضور جمعی از مسئولان و اندیشمندان صاحب قلم برگزار شد کتاب «تحریر...
شناسه:347824 -
محتوای سایت
به حول و قوه الهی و به همت مدیریت نشریات پژوهشگاه علوم وحیانی معارج، شماره یازددهم «دو فصلنامه علمی پژوهشی اخلاق وحیانی» آماده چاپ شد. ویژگی مهم این شماره را می توان در اولین مقاله آن ملاحظه کرد؛ جایی که نویسندگان به مساله جنسیت در اخلاق از منظر حکیم متخلق آیت الله جوادی آملی(حفظه الله) پرداخته و امتیاز این نظریه نظریه ایشان را نسبت به سایر...
شناسه:347690