24 09 2024 4751257 شناسه:
image
استاد مرتضی جوادی آملی در آیین آغاز سال تحصیلی در تهران

عقلانیت در همه جهاتش باید در حوزه ها موج بزند

 ایشان با بیان اینکه عقلانیت در همه جهاتش باید در حوزه ها موج بزند، اظهار داشت:  اکنون در شرایطی از مسائل اجتماعی و حتی دینی منابر مداح ها و امثال ذلک داریم حرکت می کنیم که بیش از اینکه به دین و علم و فلسفه و اخلاق و اینها بپردازیم به شبه اینها مبتلا شدیم و اینها باید از طریق عقلانیت...

پایگاه اطلاع رسانی اسراء: آئین آغازسال تحصیلی  1403-1404 حوزه علمیه امام حسن عسکری(ع) هروی و مرکز تخصصی اِسرای تهران، با پیام آیت الله العظمی جوادی آملی امروز دوشنبه 2 مهر برگزار گردید.

در این مراسم حجت الاسلام و المسلمین استاد مرتضی جوادی آملی در سخنانی بیان داشت: فلسفه برگزاری این نشست، یکی این است که گزارشی از کارنامه علمی و عملی و فرهنگی در دوره آموزشی ارائه شود،مشکلات و مسائل و زمینه های رشد و تعالی و توسعه حوزه در آن بررسی شود، اما این مجموعه چون تحت اشراف حضرت استاد آیت الله جوادی آملی است یک پیام ویژهای هم دارد، اینکه یک مدرسه علمی که تحت اشراف یک شخصیتی است، دارای یک مکتب فکری اصیل عمیق وسیع و گسترده و با آثار فوق العاده در عالیترین سطوح علمی حوزه و مجموعه این امور تبدیل شده به یک مکتب فکری که این مکتب فکری از سایر مکاتب به لحاظ خوانش اسلام و تفسیر و تبیین اسلام متفاوت است.

 

وی اظهار داشت: هویت این مکتب، تفسیر تسنیم تولید می کند. هویت این مکتب رحیق مختوم تولید می کند. هویت این مکتب عقلانیت شهود تولید می کند. هویت این مکتب سلونی قبل أن تفقدونی تولید می کند. هویت این مکتب تفسیر تسنیم هشتاد جلدی تولید که می کند که عالیترین سطح معارف قرآن در این هویت معنا و تفسیر می شود.این مدرسه برای این نیست که در عرض سایر مدارس و حوزه های علمی دیگر فعالیت کند. همه اهل خیر و فضل و علم و اخلاق و معنویت اند که باید همه باشند اما این موقعیتی که از جایگاه هویت آیت الله جوادی آملی دارد مطرح میشود کاملاً متفاوت است.

 

ایشان بیان داشت: تسنیم آخر کار نیست، ما مثل دیگران نمیگوییم «خاتم المجتهدین و الاصولیین و المفسرین»، بلکه این آغاز راه است. این طلیعه یک حرکت فکری جدیدی است که حضرت آیت الله جوادی آملی مبتنی بر این نوع اندیشه و این شیوه و این روش این را تولید کردند. این باید در تهران بزرگ به دست شما اساتید شما فضلا و شما طلاب انجام گیرد.

 

ایشان اظهار داشت: آنچه در نظام های غربی مطرح است این است که دو قطب درست کنند یک قطب به نام عقل برون دینی، یک قطب به نام نقل درون دینی و در حال تعارض و اصطکاک این دو دارند تلاش می کنند. اما نگاهی که حضرت آیت الله جوادی آملی به مسئله عقل و وحی دارد بسیار مسئله عمیق و قابل توجهی است. عقل همواره در خدمت وحی و وحی همواره مشرف بر عقل دارند، براساس یک تعامل و تعاطی طرفینی کار میکنند.

 

وی گفت: وحی که عالیترین مرحله علم است، علم الهی است، این نفادی ندارد محدودیتی ندارد نقصی ندارد خطا و خطیئه ای در آن راه ندارد اما این وحی اگر بخواهد پیاده بشود تحقق یابد به جامعه برسد، باید یک ظرفی آن را پذیرا باشد تا بتواند آن معارف را منتقل کند و آن ظرف چیزی جز عقل نیست. هر چه که این عقل گسترده تر عمیق تر شکوفاتر باشد وحی را بهتر و صحیح تر و کامل تر و جامع تر تلقی می کند. نباید بگذاریم که عقل را ضعیف کنند.

 

 ایشان با بیان اینکه عقلانیت در همه جهاتش باید در حوزه ها موج بزند، اظهار داشت:  اکنون در شرایطی از مسائل اجتماعی و حتی دینی منابر مداح ها و امثال ذلک داریم حرکت می کنیم که بیش از اینکه به دین و علم و فلسفه و اخلاق و اینها بپردازیم به شبه اینها مبتلا شدیم و اینها باید از طریق عقلانیت اصیل برطرف بشود. نسبتی که حضرت استاد بین عقل و وحی ایجاد کرده اند از گواراترین نسبت است که نه تنها هیچ تعارضی در فهم و ادراک حقائق باهم ندارند بلکه همدیگر را حمایت میکنند.

 

این استاد حوزه و دانشگاه بیان داشـت: این تعاطی بین عقل و وحی یکی از مهمترین فرمول هایی است که حضرت استاد توانسته در همه علوم خودش از آن استفاده بکند. در مقام ثبوت، وحی هیچ کم ندارد اما در مقام اثبات، به عقل محتاج است شدید. همانطوری که عقل در مقام ثبوت به حق به وحی نیازمند است . اگر وحی بخواهد ظهور پیدا بکند جز از راه عقل نمیتواند. عقل بخواهد وجود معرفتی پیدا کند جز از راه وحی نمیتواند.

 

ایشان در پایان ابراز داشت: شایسته نیست این تفکر از یک مرجع دینی با این نوع نگاهی که به مسائل اسلامی دارد، وا بماند و نتواند به اهدافش برسد. امیدواریم به همت تهرانی های ارزشمند و صاحبان همت و خیراندیش إنشاءالله هر چه زودتر شاهد افتتاح این مدرسه در تهران باشیم.