19 06 2024 2872039 ID:
image
در محضر استاد

اگر کوه بخواهد محبت علی را تحمل کند، متلاشی می شود / حقيقت ولايت اهل بيت، حقيقت قرآن است

آیت الله العظمی جوادی آملی: حقیقت ولایت اهل بیت(علیهم السلام) حقیقت قرآن است، یک؛ در قرآن یک سلسله تحقیق است یک سلسله تمثیل، دو؛ تحقیقش همان است که ﴿لا يَأْتیهِ الْباطِلُ مِنْ بَيْنِ يَدَيْهِ وَ لا مِنْ خَلْفِهِ﴾، کتابی آوردیم که اگر جن و انس جمع بشوند نمی توانند مثل آن بیاورند و درباره تشبیه هم...

درباره ذات اقدس الهی بالاصاله این است درباره اولیای الهی و خلفای الهی بالتبع این است. درباره علم الهی نه علم ذات، علمی که از فیضی به نام فیض الهی است، کسی بخواهد اوج بگیرد به لدن یعنی لدن! لدن یعنی نزد! آن قدر اوج بگیرد که از عرش و فرش بگذرد نزد خدا برود و از آنجا علم یاد بگیرد، این علم را می گویند علم لدنّی، وگرنه علم لدنّی یک علمی نظیر فلسفه و عرفان و تفسیر و فقه و اصول اینها نیست. علم لدنّی یعنی علمی که انسان آن را از لدن یعنی نزد پروردگار بیابد، یک فاصله ای بین معلم و متعلم نباشد. این را درباره خود پیغمبر فرمود که ﴿إِنَّكَ لَتُلَقَّي الْقُرْآنَ مِنْ لَدُنْ حَكيمٍ عَليمٍ. پس این مقدور هر کسی نیست. لدن یعنی نزد. علم لدنّی علم خاص نیست. فرمود کسی بخواهد لدن و نزد خدا برود و چیزی یاد بگیرد این احتیاجی به فیض خاص الهی دارد.


وجود مبارک حضرت امیر هم مشابه این تعبیر را دارد که کسی بخواهد اوج بگیرد پرواز کند بخواهد به عمق فکر من برسد تا چیزی از من یاد بگیرد مقدورش نیست. بخواهد مرا بشناسد مقدورش نیست. مرا بفهمد که من کیستم مقدورش نیست. «وَ لَا يَرْقَی إِلَيَّ الطَّيْر». ولی اگر کسی بخواهد از من استفاده کند «يَنْحَدِرُ عَنِّی السَّيْل» سیل علم از من می ریزد و در دامنه ها افرادی هستند علما حکما فقها بزرگانی هستند که یاد می گیرند؛ در دامنه دامن، افراد دیگری هستند که اینها علومی که نازل می شود و صادر می شود در هر مرتبه ای یاد می گیرند؛ لذا این دو مطلب را درباره خودش فرمود که «يَنْحَدِرُ عَنِّی السَّيْل» یک؛ «وَ لَا يَرْقَی إِلَيَّ الطَّيْر»، دو.


نتیجه اینکه حقیقت ولایت اهل بیت(علیهم السلام) حقیقت قرآن است، یک؛ در قرآن یک سلسله تحقیق است یک سلسله تمثیل، دو؛ تحقیقش همان است که ﴿لا يَأْتیهِ الْباطِلُ مِنْ بَيْنِ يَدَيْهِ وَ لا مِنْ خَلْفِهِ، کتابی آوردیم که اگر جن و انس جمع بشوند نمی توانند مثل آن بیاورند و درباره تشبیه هم فرمود: ،﴿لَوْ أَنزَلْنَا هذَا الْقُرْآنَ عَلَی جَبَلٍ لَرَأَيْتَهُ و تجلی الهی که باعث متلاشی شدن انسان می شود، همین بیان ها را وجود مبارک حضرت امیر درباره خود و شاگردان مخصوص خود فرمود که اگر کوهی بخواهد علوی باشد، متلاشی می شود.

 

منبع: جلسه درس اخلاق: 12 مرداد 1402


دیدگاه شما درباره این مطلب
0 Comments