سی و هفتمین جلد از کتاب رحیق مختوم منتشر شد.
جلد 37 از کتاب ارزشمند «رحیق مختوم» شرح حکمت متعالیه، اثر گرانقدر حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی، با همکاری پژوهشگاه علوم وحیانی معارج و مرکز بین المللی نشر اسراء، منتشر شد.
صدرالمتألهين علمالنفس اسفار را در يازده باب تنظيم کرده است و هريک از اين ابواب بهتناسب فصلهايي را دربر دارد. اين يازده باب در مجموع در طبع کنوني اسفار در جلدهاي هشتم و نهم آمده است. جلد نهم معمولاً به مباحث معاد شناخته ميشود، اما به بيان دقيقتر، ادامه علمالنفس است و به احوال نفس در آخرت ميپردازد.
ترتيب توزيع مباحث در ابواب يازدهگانه چنين است:
باب نخست در بيان احکام عمومي نفس (دو فصل)؛
باب دوم درباره ماهيت نفس (پنج فصل)؛
باب سوم در بيان قواي نباتي (پانزده فصل)؛
باب چهارم در احوال قواي مختص به نفس حيواني (دوازده فصل)؛
باب پنجم درباره ادراکات باطني (شش فصل)؛
باب ششم در بيان تجرد نفس ناطقه (يک فصل نسبتاً طولاني)؛
باب هفتم درباره احوال نفس (هفت فصل)؛
باب هشتم درباره ابطال نظريه تناسخ نفوس (هشت فصل)؛
باب نهم در شرح بعضي از ملکات نفساني (پنج فصل)؛
باب دهم در تحقيق معاد روحاني و اشاره به سعادت عقلي (يازده فصل)؛
و باب يازدهم درباره معاد جسماني (سي و چهار فصل).
مؤلف در شيوه توزيع مباحث، در بعضي جنبهها از کتابهاي معمول مشائي الگو گرفته است، اما در مجموع بايد سهم مبتکرانه صدرالمتألهين را در نفسشناسي در نظر داشت.
جلد 37 کتاب شریف رحیق مختوم شروع تحریر باب ششم علمالنفس جلد 8 اسفار است و این باب یک فصل دارد. در این فصل یازده استدلال عقلی بررسی میشود که جلد 37 رحیق شامل استدلالهای 1 تا 5 میشود و بقیه استدالها در مجلدات بعدی رحیق خواهد آمد. هدف استدلالهای یازدهگانه اثبات مدعای «تجرد تام عقلی» برای نفس ناطقه انسانی است. بیشتر استدلالها پیش از دوران فلسفی صدرالمتألهین در نوشتههای مشاییان در تقریرهای گوناگونی مطرح شده بود و بنابراین وی میکوشد با بررسی ناقدانهٔ استدلالهای مزبور بهمرور به بیان نظر نهایی خودش نزدیک شود. استدلالهای یازدهگانه از جنبههای بسیاری با یکدیگر قابل مقایسهاند و ویژگیهایی دارند که در ذیل هر استدلال بدانها اشاره خواهد شد.
علاقه مندان به تهیه آثار آیتالله العظمی جوادی آملی می توانند به سایت www.nashresra.ir مراجعه کنند.