05 12 2019 343308 ID:
image
حجت الاسلام و المسلمین دکتر مرتضی جوادی آملی بیان داشت:

رسالت های مهم تفسیر تسنیم: «حفظ و صیانت از وحی» و پاسداری از آن/ «احیاء عقل» بر اساس آیات قرآن/ مواجهه علمی با قرآن/ تبیین نسبت بین قرآن با عترت و روایات

پایگاه اطلاع رسانی اسراء: حجت الاسلام و المسلمین دکتر مرتضی جوادی آملی ریاست بنیاد بین المللی علوم حیانی، با حضور در نخستین همایش ملی «بررسی آراء و اندیشه های تفسیری آیت الله العظمی جوادی آملی» که امروز 14 آذر ماه در تالار خیام دانشگاه حضرت ولیعصر (عج) شهرستان رفسنجان برگزار شد به ایراد سخنرانی...

به گزارش خبرنگار پایگاه اطلاع رسانی اسراء: حجت الاسلام و المسلمین دکتر مرتضی جوادی آملی ریاست بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء، با حضور در نخستین همایش ملی «بررسی آراء و اندیشه های تفسیری آیت الله العظمی جوادی آملی» که امروز 14 آذر ماه در تالار خیام دانشگاه حضرت ولیعصر (عج) شهرستان رفسنجان برگزار شد به ایراد سخنرانی پرداخت.

وی در سخنان خود با اشاره به جایگاه برتر قرآن کریم در میان دیگر صُحُف الهی، بیان داشت: قرآن کریم، کتاب سعادت همه جهانیان است و حقیقتاً جای دارد که خداوند را برای ارزانی این نعمت بزرگ مورد حمد و ستایش قرار دهیم، این کتاب، سیّد کتب و جامع همه کتب و صُحُف الهی است که توسط پیامبر اعظم که درود و سلام ما بر ایشان باد به دست بشر رسید و تنها ائمه اطهار علیهم السلام مفسر حقیقی و عِدل قرآن کریم هستند که همواره در راه سعادت بشر کوشیدند.

این استاد حوزه و دانشگاه ادامه داد: حیات، مراتبی دارد که عالی ترین مرتبه حیات را، «حیات قرآنی» معرفی می کنند؛ اگر برای انسان «حیات معقول» را در مقابل حیات نباتی و حیات حیوانی، بالاترین نوع حیات مادی می دانند، خداوند برای حیات معنوی انسان «حیات طیّبه» را قرارداده است که دست یابی به آن فراتر از اندیشه بشر است و راهنمایی وحی را می طلبد.

ریاست بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء اذعان داشت: «حیات» را «علم» همراه با «قدرت» معرفی می کنند؛ هر چه علم و قدرت افزونتر باشد، حیات کاملتر خواهد بود و چون این علمی که از قرآن می آید علم نامتناهی الهی است در نتیجه مسیر حیات طیبه و سعادت حقیقی را به بشر می آموزاند.

وی تاکید داشت: اگر بخواهیم از مرگ جاهلی نجات پیدا کنیم باید از حیات قرآنی بهره مند شویم که بحمد الله به برکت تفسیر گرانقدر «تسنیم» این میسر شده است؛ از آغازین روزهای پیروزی انقلاب اسلامی، جامعه با تفسیر موضوعی آیت الله العظمی جوادی آملی آشنا شد که این آشنایی تا به امروز ادامه داد و به برکت تلاش های ایشان و نظام اسلامی، قرآن از مهجوریت خارج شد و به صحنه جامعه، انقلاب و نظام آمد و احیاء شد و این پرچم، 40 سال است که در دستان آیت الله العظمی جوادی آملی برافراشته است که ثمره این مجاهدت، تفسیر 80 جلدی تسنیم می باشد.

حجت الاسلام و المسلمین دکتر مرتضی جوادی آملی با تقدیر از برگزارکنندگان این همایش خاطرنشان کرد: برگزاری این همایش یک تقدیر الهی لازم دارد چرا که برای برگزاری آن مجاهدتهای علمی و قرآنی فراوانی صورت گرفته است که امروز ثمره آن را مشاهده می کنیم.

وی افزود: هدف از برگزاری این همایش ها باید این باشد که رسالت های اجتماعی تفسیر تسنیم را بیشتر و عمیق تر بشناسیم و به همگان بشناسانیم؛ مهمترین و عظیم ترین خدمتی که در پرتو تفسیر تسنیم انجام شده، عبارت است از «حفظ و صیانت از وحی» و پاسداری از آن، چرا که در چند دهه گذشته متاسفانه بسیاری از افراد تلاش کردند وحی را به سطح فکر بشری تنزل دهند؛ برخی آن را معاذالله جهان بینی پیامبر معرفی کردند و برخی آن را دارای دو بخش دانستند که یک بخش را خواب و رویای وحیانی پیامبر برشمردند و بخش دیگر آن را بیان بشری پیامبر معرفی کردند، در حالی که حتی یک حرف از قرآن کریم متعلق به بشر نیست! طرح این مسائل، بزرگترین ظلم و اجحاف به حقیقت وحی است که آیت الله العظمی جوادی آملی با همه وجود در مقابل این حرکت ایستاد و اجازه ندادند مصیبتی که در مسیحیت در خصوص انجیل رخ داد در مورد قرآن تکرار شود.

استاد حوزه و دانشگاه تصریح داشت: آیت الله العظمی جوادی آملی در مقابل مصادره قرآن توسط این تفکرات انحرافی ایستاد و موقعیت وحی را در جایگاه اصلی اش حفظ کرد و این همایش ها نیز باید در جهت تقویت، تثبیت و صیانت از جایگاه حقیقی و وحیانی قرآن کریم باشد.

وی ابراز داشت: رسالت دیگر که در تفسیر تسنیم اتفاق افتاده این است که آیت الله العظمی جوادی آملی تاکید داشتند با قرآن باید یک مواجهه علمی صورت بپذیرد؛ ما تا دستمان از علومی مانند لغت، ادبیات، کلام، فقه، فلسفه، حکمت و عرفان خالی باشد هرگز نخواهیم توانست یک بهره علمی مناسب از قرآن کریم ببریم، آیت الله العظمی جوادی آملی با همه زمینه های علمی و با این اندوخته ها به خدمت قرآن کریم رفت و همه این علوم را در خدمت فهم و تفسیر قرآن به کار گرفت و قرآن را با زبان علم به جهانیان معرفی کرد.

ریاست بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء تاکید داشت: گرچه از باب هدایت، قرآن برای همه ی سطوح جامعه پیام دارد و می تواند هدایتگر همه افراد جامعه باشد لکن فهم عمیق قرآن، مواجهه علمی با آن را می طلبد؛ در واقع یک فقیه، باید آیات الاحکام را بررسی کند، یک متفکر علوم تجربی باید آیات تکوینی را بررسی کند و سایر موارد نیز به همین صورت.

وی ادامه داد: اتفاق مهم دیگری که در تفسیر تسنیم رخ داده است «احیاء عقل» بر اساس آیات قرآنی است، در اندیشه آیت الله العظمی جوادی آملی، عقل از حضیض ذلّت به اوج عزت رسیده است به ویژه عقلانیت وحیانی که امروز پرچم دار آن، ایشان است، آیت الله العظمی جوادی آملی در این خصوص مکرر می فرماید که این عقل چقدر عظیم است که می تواند با خداوند احتجاج کند و ایشان در این زمینه آیاتی را تفسیر و بیان می کنند و مراد ایشان از عقل، نه هوا و هوس و نه ظن و گمان، بلکه عقل خالص و منزه وحیانی است که خداوند در خصوص آن می فرماید من پیامبران را فرستادم تا این عقل نتواند در مقابل من احتجاج کند که چرا برای من راهنما و هادی نفرستادی؟!

وی ادامه داد: این عقلانیت وحیانی، یک ضرورت در فضای فرهنگی، اجتماعی و سیاسی و دیگر عرصه های امروز جامعه ما و همه جهان است که به همت آیت الله العظمی جوادی آملی با این قدرت به میدان آمده و باید مورد توجه و استفاده قرار بگیرد.

ریاست بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء اظهار داشت: رسالت چهارم تفسیر تسنیم، تبیین نسبت بین قرآن و عترت و نسبت بین قرآن و روایات است؛ گرچه مسلماً «قرآن» عِدل عترت است و «عترت» عِدل قرآن کریم است، اما حساب روایت از عترت جداست، روایات باید خود را به قرآن عرضه کنند، این مساله بسیار مهمی است که متاسفانه بسیاری از آن غفلت می کنند، متاسفانه فرق بین عترت و روایت در جامعه امروز ما شناخته نشده است.

وی افزود: ما باید یک میزانی برای معرفت داشته باشیم، گرچه عترت و قرآن میزان هستند اما امروز به ظاهر عترت در دسترس بشر نیست، اما قرآن به عنوان یک میزان در اختیار ما هست و ما باید روایات را با این میزانِ روشن، بسنجیم، لذا باید نسبت بین روایات با قرآن کریم روشن شود، هر روایتی که به قرآن عرضه کردیم اگر با قرآن مخالفتی نداشت باید به عنوان سند مورد توجه قرار بگیرد و در غیر این صورت باید کنار گذاشته شود، چراکه خود ائمه(ع) فرمودند هر سخنی از ما به شما رسید حتماً به قرآن عرضه کنید، در نتیجه نسبت قرآن با عترت و نسبت قرآن با روایت، دو مساله متفاوت است لذا باید همه تلاش ما این باشد که قرآن، میزان معرفت در جامعه ما قرار بگیرد.


دیدگاه شما درباره این مطلب
0 Comments