search - پژوهشگاه معارج
Tag Facet
Category Facet
Search Bar
Search Results
-
Web Content Article This result comes from the Persian version of this content.
امید به شفاعت، وقتی مایه جرئت بر گناه و بزه كاری است كه نوع گناه یا افراد گناه كار تعیین شده باشد؛ لیكن محتوای آیات شفاعت مستور است و كسی نمیداند كه چه گناهان و گناه كارانی شفاعت میشوند یا این كه چقدر عذاب و عقاب، در قبر، برزخ و حتی قیامت باید متحمل شوند، تا مشمول شفاعت شوند. این قضیهای مهمله است كه فقط امید ایجاد میكند، مثل آیات مغفرت كه هیچ گاه...
شناسه:345034 -
Web Content Article This result comes from the Persian version of this content.
درباره نزول قرآن كريم، خداوند در سوره مباركه بقره مي فرمايد: ﴿شهر رمضان الذي اُنزل فيه القرءان﴾[1]؛ سپس در سوره مباركه دخان مي فرمايد: ﴿اِنّا اَنزلناه في ليلة مباركة﴾[2]؛ در پايان در سوره مباركه قدر نيز آورد: ﴿اِنّا اَنزلناه في ليلة القدر﴾.[3] از اين آيات معلوم مي شود، كه آن ليله مباركه در ماه مبارك رمضان است و شب قدر نيز در همين ماه قرار دارد، پس شب قدر...
شناسه:347058 -
Web Content Article This result comes from the Persian version of this content.
قرآن كريم، چون كتاب حيات و رسالت ابد است، تنها خطوط كلي را بيان كرده است. جزئيات نيز به وسيله اهل بيت (عليهم السلام) براي مردم بازگو شده است. خداوند قرآن را به عنوان قانون اساسي تدوين كرد، سپس خطاب به پيامبر اكرم (صلي الله عليه و آله و سلم) فرمود: ﴿و اَنزلنا اِليكَ الذّكرَ لتُبيّن للنّاس ما نزّل الِيهم﴾[1]، و ايشان را مبيّن و مفسّر آن قرار داد؛ يعني...
شناسه:347088 -
Web Content Article This result comes from the Persian version of this content.
تهذيب نفس بهترين راه دستيابي به عرفان حقيقي است و به درس خوانده هاي حوزه يا دانشگاه اختصاص ندارد؛ براي مثال حارثة بن مالك در پاسخ پيامبر اكرم (صلي الله عليه و آله و سلم) عرض كرد: «من شب را به صبح رساندم، در حالي كه به مقام يقين رسيده ام». پيامبر فرمود: «هر چيزي نشانه اي دارد، نشان يقين تو چيست؟» و وي در پاسخ گفت: «گويا عرش خدا و بهشت را مي بينم، و جهنم و...
شناسه:347133 -
Web Content Article This result comes from the Persian version of this content.
تحقيق و مطالعه، تنها نيمه راه است و نيمه باقي، به عمل انسان وابسته است؛ يعني انسان بايد هم محقق و هم متحقق باشد. محقق كسي است كه از نظر علمي عميقاً تحقيق كرده و مطالب را براي خود حل كرده است؛ ولي متحقق كسي است كه به آنچه فهميده، باور دارد و به آن عمل مي كند. اگر كسي عالم محض بود و حرفهاي متقن و محكم داشت؛ ولي به آن ايمان نداشت يا به علم خود بي باور بود و...
شناسه:347163 -
Web Content Article This result comes from the Persian version of this content.
در عرفان شيعي راهي كه به ولايت الهي مي رسد، از راه ولايت اهل بيت (عليهم السلام) است. علاوه بر اين در عرفان شيعي بايد به همه احكام و دستورات شريعت عمل شود، و در طريقت نيز از ولاي اين خاندان بگذرد و از آن تجاوز نكند و تنها همين را مسير راه قرار بدهد، زيرا در روايات ولايت اميرمؤمنان (عليه السلام) صراط مستقيم معرفي شده است.[1] انسان، هم بايد به احكام...
شناسه:347103 -
Web Content Article This result comes from the Persian version of this content.
گرايش به خدا فطري است؛ ولي شهوت و غضب هم، به عنوان ابزار كار در نهاد ما وجود دارد. انسان عاقل اين دو را تعديل مي كند؛ نه تعطيل؛ ولي انسان جاهل شهوت و غضب را امير فطرت خويش مي سازد و به اين ترتيب، فطرت در ميان غرايز دفن مي شود و از فطرت مدفون نيز كاري ساخته نيست: ﴿و قَدْ خابَ مَنْ دسّاها﴾.[1] اگر كسي نفس ملهمه را كه به توحيد گرايش دارد، دفن كند، ديگر اثر...
شناسه:347073 -
Web Content Article This result comes from the Persian version of this content.
قسمتي از عبادات فردي واجب است و حتماً بايد به صورت فردي انجام گيرد و قابل تغيير يا تبديل نيست؛ اما اگر بخواهيم مستحبات فردي را با خدمات اجتماعي بسنجيم، به يقين خدمات اجتماعي از اهميت والاتري برخوردار است؛ براي مثال اگر انسان مشغول خدمتي است كه جامعه را به راهي صحيح هدايت مي كند و دلهاي زيادي را به دين و خدا نزديك مي كند، البته اثر اين كار بسيار بيشتر...
شناسه:347118