search - پژوهشگاه معارج
Tag Facet
Category Facet
Search Bar
Search Results
-
Web Content Article This result comes from the Persian version of this content.
سه گام معنوی: ما در مساله سلوک و معنویت، سه بخش داريم: بخش اخلاق، بخش عرفان شهودي و بخش عرفان وجودي. مرزهاي اينها جداست اخلاق غير از عرفان شهودي است اخلاق و عرفان شهودي غير از عرفان وجودي هستند. هر كدام از اين بخشهاي سهگانه به دو شعبه فرعي تبديل ميشود: نظری و عملی که مجموعا شش شاخه می شوند. 1. اخلاق: اخلاق اين است كه انسان بکوشد با تقوا، زاهد و عابد و...
شناسه:346264 -
Web Content Article This result comes from the Persian version of this content.
جملات عارفانه از آیتالله جوادی آملی: 1. اگر خواستیم ببینیم آیا با خدا مأنوسیم یا نه، باید ببینیم از خواندن قرآن كه سخن خدا با ماست و از خواندن نماز كه سخن ما با خداست، احساس ملال میكنیم یا احساس نشاط... 2. هر كس یك ساعت برای مراقبت، زحمت بكشد، ده ساعت او را حفظ میكنند و به پیش میبرند و قهراً نجات پیدا میكند، و حفظ خاطرات در نماز برای او سهل و آسان...
شناسه:346279 -
Web Content Article This result comes from the Persian version of this content.
نگاه حکیمانه به نقد: گزیده سخنان آیتالله جوادی آملی در دیدار با مسئولان دانشگاه الهیات و معارف اسلامی قم در ادامه میآید: حوزه در کنار سخنگویی باید شنونده قهاری نیز باشد؛ چرا که پیشرفت علمی در نقدها به وجود خواهد آمد و برکات آن قابل شمارش نیست. تمام پیشرفتهای علم پزشکی، مدیون بیماریهاست و اگر این امراض وجود نداشت، طب پیشرفتی نمیکرد و اسرار درونی...
شناسه:346294 -
Web Content Article This result comes from the Persian version of this content.
همه ما در درون خود با این پرسش مواجهایم كه چرا خلق شدهایم؟ پاسخ به این پرسش با بیان دو مطلب ممكن است: نخست اینكه هدف خدا از آفرینش جهان و انسان چیست و دوم اینكه هدف ما از خلق شدن چیست؟ در پاسخ به پرسش نخست باید بگوییم كه به طور كلی این سؤال صحیح نیست، چون خدا خود هدف است؛ نه اینكه هدف داشته باشد. هر كس با انجام هر كاری، به دنبال بر طرف كردن نقص خود و...
شناسه:344704 -
Web Content Article This result comes from the Persian version of this content.
آشنایی و تسلط بیشتر بر مظاهر طبیعت، نیاز انسان به علوم ماورای طبیعی را افزایش میدهد، زیرا علم در جای فلسفه و الهیات نمینشیند. بر اساس براهین عقلی و نقلی، هر موجودی كه هستی او عین ذاتش نیست، به موجودی نیاز دارد كه هستی او عین ذات اوست. این اصل با پیشرفت علم، از بین نمیرود. با پیشرفت علم، نظمهای عمیق مجهول برای انسان معلوم میشود، هرچه آگاهی انسان به...
شناسه:344749 -
Web Content Article This result comes from the Persian version of this content.
با توجه به محتوای آیات: ﴿الیومَ یئِسَ الَّذینَ كَفَروا مِن دینِكُم فَلاتَخشَوهُم و اخشَونِ الیومَ اَكمَلتُ لَكُم دینَكُم واَتمَمتُ عَلَیكُم نِعمَتی و رَضیتُ لَكُمُ الاِسلامَ دینا﴾،[1] روشن میشود كه در یكی از روزهای صدر اسلام، حادثهای عظیم رخ داده است و قرآن كریم ویژگیهای ذیل را برای آن روز ذكر میكند: الف). خدا در این روز، امید تمام دشمنان را كه برای...
شناسه:344719 -
Web Content Article This result comes from the Persian version of this content.
نماز چنین انسانی در نامه عمل خود او نوشته میشود؛ لیكن وی مصداق آیه شریفه ﴿خَلَطُوا عملاً صالِحاً و آخرَ سیئا﴾؛[1] است. انسانها چند دستهاند؛ بعضی مانند امامان معصوم (علیهمالسلام) منزه محض، مخلِص و مخلَص هستند و در نامه عمل آنها فقط فضیلت ثبت شده است؛ اما عدّه دیگر، متأسفانه كسانی هستند كه در نامه عمل آنها جز تباهی و سیاهی چیز دیگری نیست؛ اینها همان...
شناسه:344764 -
Web Content Article This result comes from the Persian version of this content.
اول؛ هر فاعل برای رسیدن به كمال تلاش میكند. اگر فاعلی كه خود عین كمال نامتناهی است، كاری انجام داد، برای رسیدن به كمال نیست، بلكه چون او عین كمال نامحدود است و جود و سخا نیز از كمالهای اوست، فیض از او ظاهر میشود. دوم؛ خدای سبحان چون صَمَد و غَنی محض است، ذاتاً هدف بوده و مقصودی خارج از ذات بسیطِ او نیست و چون حكیم مطلق است و هرگز از حكیم، یاوه...
شناسه:344734