search - پژوهشگاه معارج
Tag Facet
Category Facet
Search Bar
Search Results
-
Web Content Article This result comes from the Persian version of this content.
منظور از «تعليم اسماء» در آيه ﴿وَ علّمَ ءادمَ الاَسماء كُلّها ثُمّ عرضهُمْ علي الملائكةِ فقالَ اَنبئوني بِاَسماءِ هؤلاءِ اِن كنتم صادقين﴾[1] چيست؟ تعليم دو قسم است: يكم. علم رسمي كه در حوزه و دانشگاه تعليم مي شود. استاد سخني مي گويد يا كتابي مي نگارد و مخاطب مي شنود يا مطالعه مي كند. در اين تعليم، پيك انتقال الفاظ، مفاهيم، نقوش و ... است. اين علم نوعي...
شناسه:347899 -
Web Content Article This result comes from the Persian version of this content.
چرا بر صلوات پيش و پس از دعا تأكيد شده است؟ تفاوت صلوات خدا بر پيامبر (اكرم صلي الله عليه و آله و سلم) و صلوات خدا بر مؤمنان چيست؟ يكم. معني صلوات بر پيامبر (صلي الله عليه و آله و سلم) اين است: «خدايا رحمتت را بر پيامبر و آل او نازل فرما». وقتي رحمت بر پيامبر (صلي الله عليه و آله و سلم) نازل شود، به ديگران هم مي رسد، چون او مجراي فيض است و اگر قرار است...
شناسه:347929 -
Web Content Article This result comes from the Persian version of this content.
حيات حضرت ولي عصر (عليه السلام) از نظر علمي چگونه توجيه مي شود؟ برای پاسخ به این پرسش باید چند نکته را از نظر گذراند؛ يكم. حيات طولاني امام زمان (عج) بر خلاف عادت است، اما بر خلاف علّيّت نیست؛ يعني به طور عادي كسي نمي تواند، هزار يا ده هزار سال زندگي كند؛ اما به صورت غير عادي (خرق عادت) اين كار ممكن است. دوم. اگر بدانيم انسان چيست و چه كسي بدن او را...
شناسه:347944 -
Web Content Article This result comes from the Persian version of this content.
فشار قبر نوعی عذاب است. مؤمن ناب و محض، عذاب قبر هم ندارد. اگر مؤمن به بعضی گناهان آلوده بود، ممكن است در حال احتضار كمی مشكل داشته باشد یا در قبر اندكی سختی ببیند تا پاك شود؛ ولی اگر مؤمنی ایمان ناب داشت، در حال احتضار یا قبر، هیچ عذابی نمیبیند. بعضی امور دنیایی نیز رنج است، نه عذاب؛ مانند رنج پیری و بیماری كه لازمه حیات طبیعی است. خوابیدن پیامبر اكرم...
شناسه:527602 -
Web Content Article This result comes from the Persian version of this content.
بین استعمال لفظ برای معنا و تطبیق آن با خارج تفاوت وجود دارد. «مجاز» استعمال لفظ در مفهومی است كه لفظ برای آن وضع نشده باشد، مانند اینكه كلمه ﴿الَّذین﴾ كه جمع است، در معنای مفرد به كار رود؛ ولی اگر لفظ جمع در معنای خود استعمال شود؛ لیكن فقط یك یا دو مصداق خارجی برای آن وجود داشته باشد، استعمال مجازی نیست، چنان كه وقتی در عرف گفته میشود: «كسانی كه هزینه...
شناسه:527617 -
Web Content Article This result comes from the Persian version of this content.
در روايتها و زيارتنامهها آمده است كه ائمه (عليهمالسلام) از «اصلاب شامخه» و «ارحام مطهره»اند؛ چنان كه ميدانيد دو تن از ائمه ما از مادراني غير مسلمان متولد شدند: يكي دختر يزدگرد ساساني و ديگري از فرزندان پادشاه روم.گرچه در هنگام زوجيت، اين دو بزرگوار در لباس اسلام بودند؛ ولي كلمه ارحام جمع است و به رحم پيش از ايشان هم اطلاق ميشود. آيا اين روايت ضعيف...
شناسه:527633 -
Web Content Article This result comes from the Persian version of this content.
براي اداي بهتر عبادات چه بايد كرد؟ از امام صادق (عليهالسلام) رسيده است: «ما ضَعُفَ بَدنٌ عمّا قويَتْ عَليهِ النّيّةُ»[1]؛ با اراده قوي، بدن هرگز گرفتار ضعف نمي شود. از بين تن و جان، اصالت از آن جان است و بدن نمي تواند به صورت مستقيم فتوا بدهد و بگويد: من نمي توانم اين كار را انجام بدهم. وقتي نيّت در مورد امري قطعي و قوي باشد، بدن نيز همراهي مي كند. بدن...
شناسه:347463 -
Web Content Article This result comes from the Persian version of this content.
به نظر شما عرفان در قرآن چه جايگاهي دارد؟ عرفان علمي حصولي نيست، تا از راه تحصيل به دست آيد، بلكه بيشتر از راه تهذيب و تزكيه نفس حاصل مي شود. در قرآن كريم آمده است: ﴿يُعَلّمُهُمُ الكِتابَ و الْحِكْمَةَ و يُزكّيهِمْ﴾[1] بخش نخست آيه ﴿يعلّمهم الكتاب و الحكمة﴾، به فقه، اصول، حكمت و... مربوط است و بخش دوم آن، يعني ﴿يزكّيهم﴾، به عرفان اختصاص دارد. بحثهاي...
شناسه:347914