search - پژوهشگاه معارج
Tag Facet
Category Facet
Search Bar
Search Results
-
Web Content Article This result comes from the Persian version of this content.
چگونه می توان دانش را اسلامی نمود؟ اسلامی سازی علوم یکی از اساسی ترین مسائل مربوط به تمدن سازی اسلامی است. علم به عنوان یک نرم افزار، اگر اسلامی شود، تمدن اسلامی حیات و قوام می یابد. حضرت آیت الله جوادی درباره اسلامی سازی علوم می فرمایند: 1- مراد از اسلامی سازی علوم منظور از اسلامی کردن دانشگاهها فقط این نیست که در دانشگاه ها نمازخانه ایجاد شود و دعاهای...
شناسه:346603 -
Web Content Article This result comes from the Persian version of this content.
رابطه دین و سیاست چگونه رابطه دین و سیاست قابل تصویر است؟ مردم در برداشت دين از سياست و سياست و دين، تقريباً پنج گروه هستند، بنگريد اين اقوام پنجگانه را چگونه امام شناخت و خود در قلّه اين مراحل پنجگانه قرار گرفت. گروه اول منکر دين هستند، ملحدان کساني که معرفتشناسي آنها فقط و فقط در مدار حس و تجربه حسّی است و تا ماده نباشد، نميپذيرند، بيرون از قلمرو...
شناسه:346588 -
Web Content Article This result comes from the Persian version of this content.
دلايل مختلفي بر لزوم عصمت امام اقامه شده كه عمدهترين آنها به اين شرح است: الف) انسان پيوسته در معرض خطا و گرفتار نسيان است، از اين رو بايد نمونه و الگويي مصون از خطا، نسيان و سهو به او ارائه شود تا مقتداي وي قرار گيرد. اين مقتدا، همان امام است؛ اگر سهو، نسيان و خطا در آن الگو نيز راه داشته باشد و از هرگونه لغزشي مصون و معصوم نباشد، تسلسل يا الگو نداشتن...
شناسه:345726 -
Web Content Article This result comes from the Persian version of this content.
مراحل تولید علم دینی مراحل تولید علم دینی از منظر آیت الله جوادی چیست؟ استاد جوادی پس از ترسیم جامع نقشه ارتباط دین، عقل و علم و مهندسی جامع علم دینی مراحل تولدی علم دینی و اسلامی سازی علوم تجربی و متون درسی دانشگاه ها را دو مرحله ذیل طراحی می کنند: 1-تعیین جایگاه واقعی علم در هندسه معرفت دینی از منظر حضرت آیت جوادی آملی اگر خواستیم علوم تجربی و متون...
شناسه:346573 -
Web Content Article This result comes from the Persian version of this content.
همانگونه كه نبوت درجاتي دارد: ﴿ولَقَد فَضَّلنا بَعضَ النَّبِيّينَ عَلي بَعض﴾[1] و رسالت مراتبي: ﴿تِلكَ الرُّسُلُ فَضَّلنا بَعضَهُم عَلي بَعض﴾[2]، خلافت نيز از مراتب و درجاتي برخوردار است. همه انبيا، اوليا و مؤمنان صالح، خلفاي الهياند؛ ليكن در درجات و مراتب مختلفي به سر ميبرند. جانشيني خدا به اين معني است كه انسان همه كارها را از طرف خدا و به عنوان...
شناسه:345681 -
Web Content Article This result comes from the Persian version of this content.
گويا كلام مورد نظر، همان است كه در نامه آن حضرت به معاويه آمده: «اِنَّهُ بَايَعَنِي الْقَوْمُ الَّذِينَ بَايَعُوا ابَابَكْرٍ وَ عُمَرَ وَ عُثْمَانَ عَلَي مَا بَايَعُوهُمْ عَلَيْهِ فَلَمْ يَكُنْ لِلشَّاهِدِ انْ يَخْتَارَ وَ لَا لِلْغَائِبِ انْ يَرُدَّ»[1]؛ كساني كه با ابوبكر، عمر و عثمان بيعت كردند، به همان صورت با من نيز بيعت كردند، بنابراين، نه كساني كه...
شناسه:345711 -
Web Content Article This result comes from the Persian version of this content.
حديثي كه مرحوم صدوق در كتاب «من لا يحضره الفقيه» نقل كردهاند، چنين است: «الشَّقِي مَنْ شَقِي فِي بَطْنِ اُمِّهِ».[1] سپس از وجود مبارك معصوم پرسيدند: شقي در بطن مادر شقي است، يعني چه؟ آن حضرت در پاسخ فرمود: خدا از مسير زندگي كودكي كه در رحم مادر است، آگاهي دارد و ميداند كه اين كودك، كودكي و نوجواني و... خود را چگونه ميگذراند؛ كِي به كاروان طالبان علم...
شناسه:345666 -
Web Content Article This result comes from the Persian version of this content.
براي آنكه با هدف كار نميكند. از معصومان رسيده است: «النّاسُ مَعادنُ كمعادنِ الذّهبِ و الفضّة»[1]؛ انسانها مانند معادن نقره و طلا هستند كه در درون خود گوهر ميپرورانند. البته انسان مانند موزه نيست كه اشياي گرانبهاي جهان خارج را در آن جمع ميكنند. انسان چون درياست كه در درون خود گوهر ميپرورد: چو دريا به سرمايه خويش باش *** هم از بود خود سود خود بر...
شناسه:345696