search - پژوهشگاه معارج
Tag Facet
Category Facet
Search Bar
Search Results
-
Web Content Article This result comes from the Persian version of this content.
اول؛ براي نيل به كرامت نزد خداي كريم، بايد با كرامتترين كالا را هزينه نمود كه همان نيايش خاضعانه است، چنان كه رسول اكرم (صلي الله عليه و آله و سلم) فرمود: «ليس شي ءٌ أكرم عند اللّه من الدعاء»[1] خضوع در دعا، همان طمأنينه توحيدياي است كه با اضطرار همراه است: ﴿أمّن يجيب المضطرّ إذا دعاه و يكشف السوء﴾[2]؛ نه اضطراب، زيرا موحّد مطمئنّ است؛ نه مضطرب. هرچه...
شناسه:345606 -
Web Content Article This result comes from the Persian version of this content.
شايد روشنترين وجه را حضرت استاد علامه طباطبايي در الميزان[2] بيان كرده باشند. بر اساس گفته ايشان، سياق آيات سوره «نساء» تأكيد بر احترام گذاشتن به مال ايتام است. در صدر آيه قبل فرمود[3]: مال يتيمان را به آنان بدهيد و مال خبيث خود را با مال حلال طيّب آنها مخلوط نكنيد و اموال آنها را همراه اموال خود نخوريد كه اين گناه بزرگي است، سپس بعد از چند آيه...
شناسه:345590 -
Web Content Article This result comes from the Persian version of this content.
معراج و معاد، جسمانی و روحانی است. در جریان معاد حتماً حسّ، چشم و گوش وجود دارد؛ ولی خدا جسم نیست كه دیده شود. انسان با چشم ظاهر اشیای مادی را میبیند؛ ولی از دیدن باطن آنها ناتوان است؛ چه رسد به دیدن موجودات غیر مادی، پس در معاد جسمانی انسان خدا را با جان خود درك میكند. قرآن كریم نیز فرمود: ﴿لا تُدرِكُهُ الاَبصارُ وهُوَ یدرِكُ الاَبصارَ وهُوَ اللَّطیفُ...
شناسه:345319 -
Web Content Article This result comes from the Persian version of this content.
هیپنوتیزم راه رسیدن به كمال نیست. گاهی به ضرورت انسان از خواب مصنوعی كمك میگیرد؛ امّا كمال واقعی همان راه صادق و مستقیمی است كه همه انبیا پیمودهاند و آن را به دیگران نیز ارائه كردند. اگر انسان راه حقّ را بشناسد و سپس با اعتدال، در این راه گام بردارد و دیگران را هم با خود ببرد، راه كمال را پیموده است. وقتی پیمودن راه كمال به این سادگی است، چرا به دنبال...
شناسه:345364 -
Web Content Article This result comes from the Persian version of this content.
در مورد «اربعين» و چلّهنشيني، رواياتي از اهل بيت (عليهمالسلام) رسيده است: «مَنْ أخلص للّه أربعين صباحاً ظهرت ينابيع الحكمةِ من قلبهِ علي لسانهِ»[1]؛ كسي كه چهل روز مراقب اعمال خود باشد و جز حلال نخورد، نگويد و نيانديشد، و از حرام بپرهيزد و از دنيا منزوي باشد، نه از خلق خدا، چشمههاي حكمت از قلبش بر زبانش جاري ميشود. اين روايات تفاوتي ميان زن و مرد...
شناسه:345636 -
Web Content Article This result comes from the Persian version of this content.
مرحوم كلینی (رضوان اللّه علیه) در كتاب شریف كافی[1] طی بابی از ائمه (علیهمالسلام) نقل كرده است كه به سوره قدر احتجاج كنید، زیرا در سوره قدر آمده است، هر سال لیلة القدری دارد و فرشتگان در شب قدر، هر سال با همراهی روح (جبرئیل سلام اللّه علیه)، همه احكام و امور را به زمین نازل میكنند. وقتی فرشتگان احكام و امور را به زمین میآورند، باید آن را به كسی...
شناسه:345334 -
Web Content Article This result comes from the Persian version of this content.
انسانها از مصالح خود آگاهی ندارند. خداوند جهان را بر اساس حق آفرید و در آن تصرّف میكند و علی بن موسی الرضا (علیهالسلام) هم بر اساس مصلحت الهی، وسیله شفای بیماران قرار میگیرد.
شناسه:345349 -
Web Content Article This result comes from the Persian version of this content.
استنباط اسامي شريف اهل بيت (عليهمالسلام) به صورت رمز از آيات قرآن يا خصوص حروف مقطّعه كه در آغاز برخي سورههاي مبارك آمده است، عملي است، چنان كه بعضي مجموع حروف مقطعه را به صورت «علي صراط حقّ نمسكه»[1] جمع كردهاند. [1] ـ مصباح الكفعمي، ص 307؛ بحارالانوار، ج 88، ص 9.
شناسه:345651