search - پژوهشگاه معارج
Tag Facet
Category Facet
Search Bar
Search Results
-
Web Content Article This result comes from the Persian version of this content.
بین استعمال لفظ برای معنا و تطبیق آن با خارج تفاوت وجود دارد. «مجاز» استعمال لفظ در مفهومی است كه لفظ برای آن وضع نشده باشد، مانند اینكه كلمه ﴿الَّذین﴾ كه جمع است، در معنای مفرد به كار رود؛ ولی اگر لفظ جمع در معنای خود استعمال شود؛ لیكن فقط یك یا دو مصداق خارجی برای آن وجود داشته باشد، استعمال مجازی نیست، چنان كه وقتی در عرف گفته میشود: «كسانی كه هزینه...
شناسه:527617 -
Web Content Article This result comes from the Persian version of this content.
در روايتها و زيارتنامهها آمده است كه ائمه (عليهمالسلام) از «اصلاب شامخه» و «ارحام مطهره»اند؛ چنان كه ميدانيد دو تن از ائمه ما از مادراني غير مسلمان متولد شدند: يكي دختر يزدگرد ساساني و ديگري از فرزندان پادشاه روم.گرچه در هنگام زوجيت، اين دو بزرگوار در لباس اسلام بودند؛ ولي كلمه ارحام جمع است و به رحم پيش از ايشان هم اطلاق ميشود. آيا اين روايت ضعيف...
شناسه:527633 -
Web Content Article This result comes from the Persian version of this content.
براي اداي بهتر عبادات چه بايد كرد؟ از امام صادق (عليهالسلام) رسيده است: «ما ضَعُفَ بَدنٌ عمّا قويَتْ عَليهِ النّيّةُ»[1]؛ با اراده قوي، بدن هرگز گرفتار ضعف نمي شود. از بين تن و جان، اصالت از آن جان است و بدن نمي تواند به صورت مستقيم فتوا بدهد و بگويد: من نمي توانم اين كار را انجام بدهم. وقتي نيّت در مورد امري قطعي و قوي باشد، بدن نيز همراهي مي كند. بدن...
شناسه:347463 -
Web Content Article This result comes from the Persian version of this content.
به نظر شما عرفان در قرآن چه جايگاهي دارد؟ عرفان علمي حصولي نيست، تا از راه تحصيل به دست آيد، بلكه بيشتر از راه تهذيب و تزكيه نفس حاصل مي شود. در قرآن كريم آمده است: ﴿يُعَلّمُهُمُ الكِتابَ و الْحِكْمَةَ و يُزكّيهِمْ﴾[1] بخش نخست آيه ﴿يعلّمهم الكتاب و الحكمة﴾، به فقه، اصول، حكمت و... مربوط است و بخش دوم آن، يعني ﴿يزكّيهم﴾، به عرفان اختصاص دارد. بحثهاي...
شناسه:347914 -
Web Content Article This result comes from the Persian version of this content.
با توجه به مقام عصمت ائمه (عليهم السلام)، استغفار آنها به درگاه خداوند به چه معناست؟ استغفار براي اولياي خداوند جنبه دفع و براي ما جنبه رفع دارد؛ يعني ما استغفار مي كنيم تا لغزشهايي كه مرتكب شده ايم بخشيده شود و آنها استغفار مي كنند تا گناه اصلاً به سراغ آنها نيايد. آنها ذاتاً معصوم نيستند و نفس استغفار براي ايشان عبادت است؛ يعني آن بزرگان با عبادت و...
شناسه:347448 -
Web Content Article This result comes from the Persian version of this content.
حجت الاسلام و المسلمین دکتر مرتضی واعظ جوادی صلح حدیبیّه جهات فراوان و گوناگونى دارد که در این نوشتار به اختصار تنها به ده جهت اساسى آن اشاره مى شود. قبل از ورود به بیان جهات دهگانه، لازم است مفهوم فتح و تفاوت آن با واژه هایى همانند نصر و ظفر دانسته شود و همچنین راجع به دو مفهوم جنگ و صلح کوتاه سخنى به نگارش درآید. در فرهنگ قرآن فتح غیر از نصرت...
شناسه:345561 -
Web Content Article This result comes from the Persian version of this content.
در این نشست که تحت عنوان «خود فریبی از منظر اخلاق» برگزار شد، ابتدا سردبیر نشریه، گزارشی از فعالیت های انجام شده ارائه داد. سپس اعضای هیأت تحریریه نشریه، نقطه نظرات و سؤالات خود را پیرامون موضوع نشست، با حضرت استاد در میان نهادند. در ادامه حضرت آیت الله جوادی آملی پس از تقدیر و تشکر از دست اندرکاران این نشریه، مباحث علمی ارزشمندی را راجع به موضوع «خود...
شناسه:345831 -
Web Content Article This result comes from the Persian version of this content.
بحث معاد، علی رغم اهمیتی که دارد در متون آموزشی، کمتر مورد توجه قرار گرفته است، از همین رو ضرورت داشت که کتابی در این موضوع با رویکرد آموزشی برای سطوح عالی حوزه و دانشگاه تدوین شود. بر اساس همین ضرورت، مرکز تدوین کتابهای آموزشیِ پژوهشگاه معارج بر آن شد تا این خلاء را به وجهی نیکو و بر مبنای اندیشههای حضرت آیت الله جوادی آملی برطرف نماید. اهمیت بحث...
شناسه:345531 -
Web Content Article This result comes from the Persian version of this content.
اهمیت بحث از این موضوع از آن جهت است که موضوع «فطرت» از منظرهای مختلف، اعمّ از عقلی و نقلی قابل بررسی است. زیرا در بسیاری شاخههای مختلف علمی، مانند منطق، فلسفه، کلام، عرفان و تفسير مطرح شده است. البته در عموم متون و منابع عقلی، اعمّ از کتب فلسفی و کلامی، آنگونه که شايسته است، به اين مسئله پرداخته نشده است؛ و جز مطالبی که در منطق درباره فطريّات مطرح...
شناسه:345546 -
Web Content Article This result comes from the Persian version of this content.
به حول و قوه الهی و به همت مدیریت نشریات پژوهشگاه علوم وحیانی معارج، شماره دوازدهم، بهار و تابستان 96 «دو فصلنامه علمی پژوهشی اخلاق وحیانی» آماده چاپ شد. ویژگی شاخص این شماره مقالات ابتدایی نشریه است که نویسندگان محترم سعی کرده اند مباحث اخلاقی روزآمد را با تاکید بر مبانی حضرت استاد آیت الله جوادی آملی(حفظه الله) رصد کرده و تطبیق دهند. در مقاله اول...
شناسه:345816 -
Web Content Article This result comes from the Persian version of this content.
حجت الاسلام و المسلمین دکتر رضوی راد رئیس انستیتو اسلامی هامبورگ به همراه تعدادی از اعضای این انستیتو با حضور در بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء ضمن بازدید از بخش های مختلف بنیاد اسراء با حجت السلام و المسلمین دکتر مرتضی جوادی آملی رئیس بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء دیدار و گفتگو کردند. حجت السلام و المسلمین دکتر مرتضی جوادی آملی در این...
شناسه:345981 -
Web Content Article This result comes from the Persian version of this content.
حجت الاسلام سید مهدی موسوی مدیر پژوهشکده علوم انسانی پژوهشگاه معارج: تبیین نظریات آیت الله جوادی آملی در زمینه علوم انسانی از رسالت های مهم پژوهشگاه علوم وحیانی معارج است حجت الاسلام سید مهدی موسوی دبیر پژوهشکده علوم انسانی در مصاحبه اختصاصی؛ از فعال شدن این پژوهشکده خبر داد و گفت: با توجه به تاکیدات مقام معظم رهبری بر تولید تمدن نوین اسلامی در...
شناسه:345951 -
نشست تخصصی آخوند خراسانی ومساله تشکیل حکومت اسلامی با حضور دکتر پارسانیا و دکتر اکبر ثبوت برگزار شد.
Web Content Article This result comes from the Persian version of this content.
نشست تخصصی «آخوند خراسانی و مساله تشکیل حکومت اسلامی» با همکاری انجمن اندیشه و قلم، در پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات برگزار شد. در این نشست، حجتالاسلام والمسلمین دکتر حمید پارسانیا، عضو هیأت علمی دانشگاه تهران، و دکتراکبر ثبوت عضو عالی شورای انقلاب فرهنگی و پژوهشگر تاریخ و فلسفه اسلامی، درخصوص اندیشه فقیه سیاستمدار و مرجع تقلید عصر مشروطه، ملا محمد...
شناسه:345921 -
Web Content Article This result comes from the Persian version of this content.
برای بیان وضعیت رؤیتپذیری هلال صفر 1439 (در روز جمعه 29 محرم برابر با 28 مهر 1396)، در اینجا به طور خلاصه چند نکته یادآوری میشود تا مفاد جدول و نقشهای که در ادامه میآیند، روشنتر گردد: ـ مقارنۀ ماه و خورشید: در هر ماه، طول دایرة البروجی ماه و خورشید برای لحظهای با یکدیگر برابر میشوند و به عبارت دیگر، نسبت به یکدیگر به کمترین جدایی زاویهای...
شناسه:345801 -
Web Content Article This result comes from the Persian version of this content.
أَعُوذُ بِاللَّهِ مِنَ الشَّيْطَانِ الرَّجِيمِ: بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيم «الْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعالَمِينَ وَ صَلَّی اللَّهُ عَلَی جَمِيعِ الْأَنْبِيَاءِ وَ الْمُرْسَلِين وَ الْأَئِمَّةِ الْهُدَاةِ الْمَهْدِيِّين سِيَّمَا خَاتَمُ الْأَنْبِيَاءِ وَ خَاتَمُ الْأَوْصِيَاء عَلَيْهِما آلَافُ التَّحِيَّةِ وَ الثَّنَاء بِهِمْ نَتَوَلَّی وَ...
شناسه:346367 -
Web Content Article This result comes from the Persian version of this content.
اعوذ بالله من الشيطان الرجيم بسم الله الرحمن الرحيم مقدم شما را گرامي ميدارم و توفيق همه شما بزرگواران را از ذات اقدس الهي مسئلت ميكنم. يك مطلب مربوط به خود شما آقايان است كه مديريت را در حاشيه كار قرار بدهيد. شما بزرگواران؛ حالا يا در مقام تدريس يا تأليف يا مباحثه, اصل اين باشد كه آن دستاوردهايتان از نظر شريف شما محو نشود....
شناسه:345771 -
Web Content Article This result comes from the Persian version of this content.
اعضا و جوارح بدن هر يك از ما انسانها، در حكم جماعتي است كه به امامت يك نفر كار مي كند. امام اين جماعت در دنيا عقل، خيال، وهم يا عشق است. هركس امام جماعت درون خود را مي شناسد. شئون مادون و اعضا و جوارح زير دست، همه به امامت او كار مي كنند؛ يعني اگر كسي انسان سالم و سالكي بود، همه قواي دروني و بيروني او به امامت عقل كار مي كند. انسان عاقل قواي دروني و...
شناسه:347208 -
Web Content Article This result comes from the Persian version of this content.
در فرهنگ محاوره، كلمه مردم به مردان اختصاص ندارد؛ گاه از كلمه مردان، گاه زنان و گاه از كلمه مردم استفاده مي كنند. مردم به معني همه افراد جامعه، اعم از زن و مرد است. اگر از كلمه مردان استفاده شود، در مقابل زنان قرار دارد و اگر كلمه زنان به كار رود، در مقابل مردان است. در همه جاي جهان به محاوره چنين مي گويند: مردم انقلاب كردند؛ مردم مبارزه كردند و...، پس...
شناسه:347178 -
Web Content Article This result comes from the Persian version of this content.
بهترين راه قرائت و فهم قرآن كريم چيست؟ بهترين راه ادراك و فهم قرآن كريم اين است كه انسان همراه با تلاوت آيات و سورههاي قرآن، معاني آنها را از ذهن و نظر بگذراند و با هر آيه، در درون و نهاد خود گفتوگو كند؛ يعني در آيه عذاب از خداوند مغفرت و در آيه رحمت از او گذشت بخواهد؛ بشير و نذير بودن خداوند را در آيات مشاهده، و از هر مطلب قرآني، نكتهعلمي ويژه آن را...
شناسه:347298 -
Web Content Article This result comes from the Persian version of this content.
بعضي مي گويند كه صاحبدلان مي توانند آتشِ دهان شخص غيبت كننده را ببينند؛ آيا اين مسئله با ستّار العيوب بودن حضرت حقّ منافات ندارد؟ خداوندِ ستّار العيوب، بر اساس حكمت خود، مي داند كه كجا ستّار باشد و كجا ستّار نباشد. اگر كسي ستّار عيوب ديگران باشد و در عين حال مخفيانه مرتكب گناهي شود، خدا اسرار او را فاش نخواهد كرد تا آنجا كه حتي در قيامت هم كسي از اعمال...
شناسه:347283 -
Web Content Article This result comes from the Persian version of this content.
اولياي خدا مقامات مختلف و حالات گوناگوني دارند. در حال فنا، از همه چيز، حتي بدن خود غافل هستند و در حال بقاي بعد فنا، تمام آثار كثرت را ادراك مي كنند. اميرمؤمنان (عليه السلام) هنگام بيرون كشيدن تير در «حال نخست» و هنگام اعطاي انگشتر در «حال دوم» بوده اند.
شناسه:347223 -
Web Content Article This result comes from the Persian version of this content.
جهاد اكبر و مبارزه با هوا، هوس و خيالات، كار آساني نيست؛ ليكن قرآن كريم ما را به آن فراخوانده است: ﴿فَأمّا مَن أعطي و اتّقي * و صدّق بالحُسني * فسنُيسّرهُ لليُسري﴾ ؛ اگر كسي نخست مشكلات را تحمل كند و مراقب خود باشد و سپس محبوبي والا انتخاب كند، ديگر به كسي به چشم محبوب نمي نگرد. اگر قلب كسي به حبّ خدا مُتيّم بود و ديگران را به عنوان ابزار كار شناخت و...
شناسه:347193 -
Web Content Article This result comes from the Persian version of this content.
چگونه بر افكار شيطاني خود پيروز شويم؟ در روايات ما آمده است: براي انجام هر كار «بسم اللّه الرحمن الرحيم» بگوييد ؛ يعني كاري كه قصد انجام آن را داريد، بايد به گونه اي باشد كه در مدخل ورودي آن بتوان گفت: «خدايا به نام تو». به اين ترتيب، ما هيچ كاري را بدون مطالعه، تفكر و عاقبت سنجي انجام نمي دهيم؛ و علاوه بر اين، كارهايي را انجام مي دهيم كه بتوانيم در...
شناسه:347268 -
Web Content Article This result comes from the Persian version of this content.
البته بهتر است كه آمر، خود به معروف عمل كند تا حرفش مؤثر باشد. آمر به معروفي كه خود اهل عمل نيست، چون شمعي است كه مي سوزد و به ديگران نور مي دهد، پس به هر حال ثواب مي برد؛ يعني حتي اگر خود به آن عمل نكند، وظيفه گفتن از او ساقط نمي شود.
شناسه:347253 -
Web Content Article This result comes from the Persian version of this content.
با مراقبت از خود. رقيب از «رقبه»، به معني گردن گرفته شده است. به ممتحن امتحانات، رقيب مي گويند. بايد رقيب خود باشيد و هميشه گردن بكشيد تا ببينيد، چه كسي به سراغ شما آمده است و چه كسي مي خواهد به جاي شما بنشيند: شيطان يا فرشته.
شناسه:347238 -
Web Content Article This result comes from the Persian version of this content.
شناسه:587565 -
Web Content Article This result comes from the Persian version of this content.
شناسه:587549 -
Web Content Article This result comes from the Persian version of this content.
شناسه:587533 -
Web Content Article This result comes from the Persian version of this content.
شناسه:587501 -
Web Content Article This result comes from the Persian version of this content.
شناسه:587600 -
Web Content Article This result comes from the Persian version of this content.
شناسه:346541 -
Web Content Article This result comes from the Persian version of this content.
شناسه:587517 -
Web Content Article This result comes from the Persian version of this content.
شناسه:346618 -
Web Content Article This result comes from the Persian version of this content.
شناسه:587582 -
Web Content Article This result comes from the Persian version of this content.
حضرت علامه جوادی آملی حفظه الله در جمع اساتید سطوح عالی حوزه های علمیه در سال 1395، به سخنانی مهم در زمینه جایگاه و رسالت حوزه های علمیه و روحانیون و اساتید حوزه پرداختند که در نوع خود می تواند به عنوان منشور فکری و عملی روحانیت و حوزه مطرح باشد. متن سخنان ایشان به این شرح است: اعوذ بالله من الشيطان الرجيم بسم الله الرحمن الرحيم الحمد لله ربّ...
شناسه:346396 -
Web Content Article This result comes from the Persian version of this content.
مراتب سه گانهٴ شهود از نگاه علامه جوادی آملی شهود از سه راه به دست مي آيد: حالت منامي، حالت موتي و حالت قيامتي؛ چون انسان، گاهي در خواب و گاهي با مردن و گاهي در قيامت كبري حقيقت هايي را مشاهده ميكند. 1 ـ حالت مناميه هر كدام از ما در عمر خويش، خواب هاي خوبي ديده يا از ديگران، شنيده ايم. در عالم خواب، چشم و گوش و ديگر حواس انسان، تعطيل و ارتباط او با...
شناسه:346217 -
Web Content Article This result comes from the Persian version of this content.
سه گام معنوی: ما در مساله سلوک و معنویت، سه بخش داريم: بخش اخلاق، بخش عرفان شهودي و بخش عرفان وجودي. مرزهاي اينها جداست اخلاق غير از عرفان شهودي است اخلاق و عرفان شهودي غير از عرفان وجودي هستند. هر كدام از اين بخشهاي سهگانه به دو شعبه فرعي تبديل ميشود: نظری و عملی که مجموعا شش شاخه می شوند. 1. اخلاق: اخلاق اين است كه انسان بکوشد با تقوا، زاهد و عابد و...
شناسه:346264 -
Web Content Article This result comes from the Persian version of this content.
جملات عارفانه از آیتالله جوادی آملی: 1. اگر خواستیم ببینیم آیا با خدا مأنوسیم یا نه، باید ببینیم از خواندن قرآن كه سخن خدا با ماست و از خواندن نماز كه سخن ما با خداست، احساس ملال میكنیم یا احساس نشاط... 2. هر كس یك ساعت برای مراقبت، زحمت بكشد، ده ساعت او را حفظ میكنند و به پیش میبرند و قهراً نجات پیدا میكند، و حفظ خاطرات در نماز برای او سهل و آسان...
شناسه:346279 -
Web Content Article This result comes from the Persian version of this content.
نگاه حکیمانه به نقد: گزیده سخنان آیتالله جوادی آملی در دیدار با مسئولان دانشگاه الهیات و معارف اسلامی قم در ادامه میآید: حوزه در کنار سخنگویی باید شنونده قهاری نیز باشد؛ چرا که پیشرفت علمی در نقدها به وجود خواهد آمد و برکات آن قابل شمارش نیست. تمام پیشرفتهای علم پزشکی، مدیون بیماریهاست و اگر این امراض وجود نداشت، طب پیشرفتی نمیکرد و اسرار درونی...
شناسه:346294 -
Web Content Article This result comes from the Persian version of this content.
همه ما در درون خود با این پرسش مواجهایم كه چرا خلق شدهایم؟ پاسخ به این پرسش با بیان دو مطلب ممكن است: نخست اینكه هدف خدا از آفرینش جهان و انسان چیست و دوم اینكه هدف ما از خلق شدن چیست؟ در پاسخ به پرسش نخست باید بگوییم كه به طور كلی این سؤال صحیح نیست، چون خدا خود هدف است؛ نه اینكه هدف داشته باشد. هر كس با انجام هر كاری، به دنبال بر طرف كردن نقص خود و...
شناسه:344704 -
Web Content Article This result comes from the Persian version of this content.
آشنایی و تسلط بیشتر بر مظاهر طبیعت، نیاز انسان به علوم ماورای طبیعی را افزایش میدهد، زیرا علم در جای فلسفه و الهیات نمینشیند. بر اساس براهین عقلی و نقلی، هر موجودی كه هستی او عین ذاتش نیست، به موجودی نیاز دارد كه هستی او عین ذات اوست. این اصل با پیشرفت علم، از بین نمیرود. با پیشرفت علم، نظمهای عمیق مجهول برای انسان معلوم میشود، هرچه آگاهی انسان به...
شناسه:344749 -
Web Content Article This result comes from the Persian version of this content.
با توجه به محتوای آیات: ﴿الیومَ یئِسَ الَّذینَ كَفَروا مِن دینِكُم فَلاتَخشَوهُم و اخشَونِ الیومَ اَكمَلتُ لَكُم دینَكُم واَتمَمتُ عَلَیكُم نِعمَتی و رَضیتُ لَكُمُ الاِسلامَ دینا﴾،[1] روشن میشود كه در یكی از روزهای صدر اسلام، حادثهای عظیم رخ داده است و قرآن كریم ویژگیهای ذیل را برای آن روز ذكر میكند: الف). خدا در این روز، امید تمام دشمنان را كه برای...
شناسه:344719 -
Web Content Article This result comes from the Persian version of this content.
نماز چنین انسانی در نامه عمل خود او نوشته میشود؛ لیكن وی مصداق آیه شریفه ﴿خَلَطُوا عملاً صالِحاً و آخرَ سیئا﴾؛[1] است. انسانها چند دستهاند؛ بعضی مانند امامان معصوم (علیهمالسلام) منزه محض، مخلِص و مخلَص هستند و در نامه عمل آنها فقط فضیلت ثبت شده است؛ اما عدّه دیگر، متأسفانه كسانی هستند كه در نامه عمل آنها جز تباهی و سیاهی چیز دیگری نیست؛ اینها همان...
شناسه:344764 -
Web Content Article This result comes from the Persian version of this content.
اول؛ هر فاعل برای رسیدن به كمال تلاش میكند. اگر فاعلی كه خود عین كمال نامتناهی است، كاری انجام داد، برای رسیدن به كمال نیست، بلكه چون او عین كمال نامحدود است و جود و سخا نیز از كمالهای اوست، فیض از او ظاهر میشود. دوم؛ خدای سبحان چون صَمَد و غَنی محض است، ذاتاً هدف بوده و مقصودی خارج از ذات بسیطِ او نیست و چون حكیم مطلق است و هرگز از حكیم، یاوه...
شناسه:344734 -
Web Content Article This result comes from the Persian version of this content.
در پاسخ به این پرسش نخست باید به برخی مقدمات توجه داشت: امامت، به معنای مُلكی یا ملكوتی مصداق عهد خداست، و اصل جامع و كلی درباره عهد خدا این است كه هرگز به ظالم نمیرسد؛ یعنی امامِ مردم، چه به معنای ملكی و چه ملكوتی باید از ناحیه خدای سبحان منصوب شود، بنابراین هرچند از امامت حضرت ابراهیم معنای ملكوتی آن استظهار شد؛ لیكن عمومیت عهد خدا و اینكه هرگز عهد...
شناسه:344989 -
Web Content Article This result comes from the Persian version of this content.
در آیه آمده است: ﴿و لَقَد فَتَنّا سُلَیمانَ و اَلقَینا عَلی كُرسیهِ جَسَدًا ثُمَّ اَناب * قالَ رَبِّ اغفِر لی وهَب لی مُلكًا لا ینبَغی لاَحَدٍ مِن بَعدی اِنَّكَ اَنتَ الوَهّاب﴾[1]؛ و ما سلیمان را در مقام امتحان آوردیم و كالبدی بر تخت وی افكندیم. او باز به درگاه خدا توبه و انابه كرد و عرض كرد: پروردگارا! (به لطف و كرمت) از خطای من درگذر و مرا مُلك و...
شناسه:344974 -
Web Content Article This result comes from the Persian version of this content.
برخی معتقدند كه این روایات اخبار آحادند؛ اگر این مدعا صحیح باشد؛ نه علم آور است و نه عمل آور و این به جهت اهمیت و حسّاسیت مسائل اعتقادی است. باری، اگر مضمون روایت ناظر به مسائل فقهی باشد، خبر واحد در آن حجت است، ولی مسئله مورد بحث، یعنی تحریف یا عدم تحریف قرآن، از مهم ترین مسائل اعتقادی است؛ زیرا اعتبار یا عدم اعتبار اصل اسلام در بقاء به آن بسته است. ...
شناسه:344914 -
Web Content Article This result comes from the Persian version of this content.
خدای سبحان ظرفیت عدالت را به همه انسانها عطا كرده است. عادل كسی است كه واجبات را انجام میدهد و از محرمات دوری میكند كه این كمترین وظیفه هر مسلمان است. خدا استعداد كسب عدالت را به همه ما داده و راه آن را هم نمایانده است. عدالت مراتبی دارد كه ضعیفترین مرحله آن، همان انجام واجبات و ترك محرمات است. تا نزدیك شدن به مقام عصمت، مراتب بسیاری وجود دارد. وقتی...
شناسه:344959 -
Web Content Article This result comes from the Persian version of this content.
وقتی كه قرآن تحدی به ده سوره یا یك سوره میكند: ﴿فَأتوا بِعَشرِ سُوَرٍ مِثلِهِ مُفتَرَیات﴾[1]، معلوم میشود كه سورهها از همان زمان پیامبر (صلی الله علیه و آله و سلم) مشخص و معلوم بوده است و صدق عنوان «كتاب» بر قرآن در حدیث ثقلین و آیاتی مانند ﴿ذلِكَ الكِتابُ لا رَیبَ فیهِ هُدًی لِلمُتَّقین﴾[2] مشخص میكند كه قرآن زمان پیامبر (صلی الله علیه و آله و سلم)...
شناسه:344929 -
Web Content Article This result comes from the Persian version of this content.
قبول شفاعت، نه سبب میشود كه اراده ازلی او تغییر یابد و نه از باب خطا و دگرگونی حكم سابق اوست، بلكه از باب تغییر و دگرگونی حال مشفوع است. خدا یك اراده ازلی در تمام جهانِ امكان دارد كه به نتایج و عصارههای اعمال و رخدادها بازمیگردد و یك اراده فعلی خارج از ذات نسبت به حوادث خاص و جزئی كه تغییرپذیر است. چون حال شخص مورد شفاعت دگرگون شد، خدا درباره او...
شناسه:345019 -
Web Content Article This result comes from the Persian version of this content.
صراط مستقیم همان دین خداست. كسی كه اهل مراقبت است، به خوبی از مستقیم بودن صراطی كه میپیماید، آگاهی دارد. اگر مقداری از این راه را با اخلاص طی كنید، بقیه آن با عنایت خدا پیموده میشود. شیطان نیز در صراط مستقیم كمین كرده است، در غیر این صورت كژ راهه تحت اختیار خود او اداره میشود؛ یعنی كسانی كه بر اثر شیطنت شیطان اغوا شدهاند، در كژ راهه هستند. شیطان خود...
شناسه:345004 -
Web Content Article This result comes from the Persian version of this content.
قرآن كریم دو گونه «معرفت» را به ما معرفی میكند: علم حضوری كه اكتسابی نیست و فطری انسان بوده و هست، و علم حصولی كه از طریق حوزه و دانشگاه كسب میشود. درباره «دانشهای حصولی» در سوره نحل فرمود: ﴿و اللّه اَخرجكم من بُطونِ اُمّهاتكم لاتعلمون شیئا﴾، اما علم حضوری و فطری كه به ربوبیت خدا و عبودیت خود انسان باز میگردد، همواره با انسان همراه است. بر این اساس،...
شناسه:344944 -
Web Content Article This result comes from the Persian version of this content.
امید به شفاعت، وقتی مایه جرئت بر گناه و بزه كاری است كه نوع گناه یا افراد گناه كار تعیین شده باشد؛ لیكن محتوای آیات شفاعت مستور است و كسی نمیداند كه چه گناهان و گناه كارانی شفاعت میشوند یا این كه چقدر عذاب و عقاب، در قبر، برزخ و حتی قیامت باید متحمل شوند، تا مشمول شفاعت شوند. این قضیهای مهمله است كه فقط امید ایجاد میكند، مثل آیات مغفرت كه هیچ گاه...
شناسه:345034 -
Web Content Article This result comes from the Persian version of this content.
درباره نزول قرآن كريم، خداوند در سوره مباركه بقره مي فرمايد: ﴿شهر رمضان الذي اُنزل فيه القرءان﴾[1]؛ سپس در سوره مباركه دخان مي فرمايد: ﴿اِنّا اَنزلناه في ليلة مباركة﴾[2]؛ در پايان در سوره مباركه قدر نيز آورد: ﴿اِنّا اَنزلناه في ليلة القدر﴾.[3] از اين آيات معلوم مي شود، كه آن ليله مباركه در ماه مبارك رمضان است و شب قدر نيز در همين ماه قرار دارد، پس شب قدر...
شناسه:347058 -
Web Content Article This result comes from the Persian version of this content.
قرآن كريم، چون كتاب حيات و رسالت ابد است، تنها خطوط كلي را بيان كرده است. جزئيات نيز به وسيله اهل بيت (عليهم السلام) براي مردم بازگو شده است. خداوند قرآن را به عنوان قانون اساسي تدوين كرد، سپس خطاب به پيامبر اكرم (صلي الله عليه و آله و سلم) فرمود: ﴿و اَنزلنا اِليكَ الذّكرَ لتُبيّن للنّاس ما نزّل الِيهم﴾[1]، و ايشان را مبيّن و مفسّر آن قرار داد؛ يعني...
شناسه:347088 -
Web Content Article This result comes from the Persian version of this content.
تهذيب نفس بهترين راه دستيابي به عرفان حقيقي است و به درس خوانده هاي حوزه يا دانشگاه اختصاص ندارد؛ براي مثال حارثة بن مالك در پاسخ پيامبر اكرم (صلي الله عليه و آله و سلم) عرض كرد: «من شب را به صبح رساندم، در حالي كه به مقام يقين رسيده ام». پيامبر فرمود: «هر چيزي نشانه اي دارد، نشان يقين تو چيست؟» و وي در پاسخ گفت: «گويا عرش خدا و بهشت را مي بينم، و جهنم و...
شناسه:347133 -
Web Content Article This result comes from the Persian version of this content.
تحقيق و مطالعه، تنها نيمه راه است و نيمه باقي، به عمل انسان وابسته است؛ يعني انسان بايد هم محقق و هم متحقق باشد. محقق كسي است كه از نظر علمي عميقاً تحقيق كرده و مطالب را براي خود حل كرده است؛ ولي متحقق كسي است كه به آنچه فهميده، باور دارد و به آن عمل مي كند. اگر كسي عالم محض بود و حرفهاي متقن و محكم داشت؛ ولي به آن ايمان نداشت يا به علم خود بي باور بود و...
شناسه:347163 -
Web Content Article This result comes from the Persian version of this content.
در عرفان شيعي راهي كه به ولايت الهي مي رسد، از راه ولايت اهل بيت (عليهم السلام) است. علاوه بر اين در عرفان شيعي بايد به همه احكام و دستورات شريعت عمل شود، و در طريقت نيز از ولاي اين خاندان بگذرد و از آن تجاوز نكند و تنها همين را مسير راه قرار بدهد، زيرا در روايات ولايت اميرمؤمنان (عليه السلام) صراط مستقيم معرفي شده است.[1] انسان، هم بايد به احكام...
شناسه:347103 -
Web Content Article This result comes from the Persian version of this content.
گرايش به خدا فطري است؛ ولي شهوت و غضب هم، به عنوان ابزار كار در نهاد ما وجود دارد. انسان عاقل اين دو را تعديل مي كند؛ نه تعطيل؛ ولي انسان جاهل شهوت و غضب را امير فطرت خويش مي سازد و به اين ترتيب، فطرت در ميان غرايز دفن مي شود و از فطرت مدفون نيز كاري ساخته نيست: ﴿و قَدْ خابَ مَنْ دسّاها﴾.[1] اگر كسي نفس ملهمه را كه به توحيد گرايش دارد، دفن كند، ديگر اثر...
شناسه:347073 -
Web Content Article This result comes from the Persian version of this content.
قسمتي از عبادات فردي واجب است و حتماً بايد به صورت فردي انجام گيرد و قابل تغيير يا تبديل نيست؛ اما اگر بخواهيم مستحبات فردي را با خدمات اجتماعي بسنجيم، به يقين خدمات اجتماعي از اهميت والاتري برخوردار است؛ براي مثال اگر انسان مشغول خدمتي است كه جامعه را به راهي صحيح هدايت مي كند و دلهاي زيادي را به دين و خدا نزديك مي كند، البته اثر اين كار بسيار بيشتر...
شناسه:347118