search - پژوهشگاه معارج
Tag Facet
Category Facet
Search Bar
Search Results
-
Web Content Article This result comes from the Persian version of this content.
اول؛ براي نيل به كرامت نزد خداي كريم، بايد با كرامتترين كالا را هزينه نمود كه همان نيايش خاضعانه است، چنان كه رسول اكرم (صلي الله عليه و آله و سلم) فرمود: «ليس شي ءٌ أكرم عند اللّه من الدعاء»[1] خضوع در دعا، همان طمأنينه توحيدياي است كه با اضطرار همراه است: ﴿أمّن يجيب المضطرّ إذا دعاه و يكشف السوء﴾[2]؛ نه اضطراب، زيرا موحّد مطمئنّ است؛ نه مضطرب. هرچه...
شناسه:345606 -
Web Content Article This result comes from the Persian version of this content.
شايد روشنترين وجه را حضرت استاد علامه طباطبايي در الميزان[2] بيان كرده باشند. بر اساس گفته ايشان، سياق آيات سوره «نساء» تأكيد بر احترام گذاشتن به مال ايتام است. در صدر آيه قبل فرمود[3]: مال يتيمان را به آنان بدهيد و مال خبيث خود را با مال حلال طيّب آنها مخلوط نكنيد و اموال آنها را همراه اموال خود نخوريد كه اين گناه بزرگي است، سپس بعد از چند آيه...
شناسه:345590 -
Web Content Article This result comes from the Persian version of this content.
معراج و معاد، جسمانی و روحانی است. در جریان معاد حتماً حسّ، چشم و گوش وجود دارد؛ ولی خدا جسم نیست كه دیده شود. انسان با چشم ظاهر اشیای مادی را میبیند؛ ولی از دیدن باطن آنها ناتوان است؛ چه رسد به دیدن موجودات غیر مادی، پس در معاد جسمانی انسان خدا را با جان خود درك میكند. قرآن كریم نیز فرمود: ﴿لا تُدرِكُهُ الاَبصارُ وهُوَ یدرِكُ الاَبصارَ وهُوَ اللَّطیفُ...
شناسه:345319 -
Web Content Article This result comes from the Persian version of this content.
هیپنوتیزم راه رسیدن به كمال نیست. گاهی به ضرورت انسان از خواب مصنوعی كمك میگیرد؛ امّا كمال واقعی همان راه صادق و مستقیمی است كه همه انبیا پیمودهاند و آن را به دیگران نیز ارائه كردند. اگر انسان راه حقّ را بشناسد و سپس با اعتدال، در این راه گام بردارد و دیگران را هم با خود ببرد، راه كمال را پیموده است. وقتی پیمودن راه كمال به این سادگی است، چرا به دنبال...
شناسه:345364