search - پژوهشگاه معارج
Tag Facet
Category Facet
Search Bar
Search Results
-
Web Content Article This result comes from the Persian version of this content.
وقتی كه قرآن تحدی به ده سوره یا یك سوره میكند: ﴿فَأتوا بِعَشرِ سُوَرٍ مِثلِهِ مُفتَرَیات﴾[1]، معلوم میشود كه سورهها از همان زمان پیامبر (صلی الله علیه و آله و سلم) مشخص و معلوم بوده است و صدق عنوان «كتاب» بر قرآن در حدیث ثقلین و آیاتی مانند ﴿ذلِكَ الكِتابُ لا رَیبَ فیهِ هُدًی لِلمُتَّقین﴾[2] مشخص میكند كه قرآن زمان پیامبر (صلی الله علیه و آله و سلم)...
شناسه:344929 -
Web Content Article This result comes from the Persian version of this content.
قبول شفاعت، نه سبب میشود كه اراده ازلی او تغییر یابد و نه از باب خطا و دگرگونی حكم سابق اوست، بلكه از باب تغییر و دگرگونی حال مشفوع است. خدا یك اراده ازلی در تمام جهانِ امكان دارد كه به نتایج و عصارههای اعمال و رخدادها بازمیگردد و یك اراده فعلی خارج از ذات نسبت به حوادث خاص و جزئی كه تغییرپذیر است. چون حال شخص مورد شفاعت دگرگون شد، خدا درباره او...
شناسه:345019 -
Web Content Article This result comes from the Persian version of this content.
صراط مستقیم همان دین خداست. كسی كه اهل مراقبت است، به خوبی از مستقیم بودن صراطی كه میپیماید، آگاهی دارد. اگر مقداری از این راه را با اخلاص طی كنید، بقیه آن با عنایت خدا پیموده میشود. شیطان نیز در صراط مستقیم كمین كرده است، در غیر این صورت كژ راهه تحت اختیار خود او اداره میشود؛ یعنی كسانی كه بر اثر شیطنت شیطان اغوا شدهاند، در كژ راهه هستند. شیطان خود...
شناسه:345004 -
Web Content Article This result comes from the Persian version of this content.
قرآن كریم دو گونه «معرفت» را به ما معرفی میكند: علم حضوری كه اكتسابی نیست و فطری انسان بوده و هست، و علم حصولی كه از طریق حوزه و دانشگاه كسب میشود. درباره «دانشهای حصولی» در سوره نحل فرمود: ﴿و اللّه اَخرجكم من بُطونِ اُمّهاتكم لاتعلمون شیئا﴾، اما علم حضوری و فطری كه به ربوبیت خدا و عبودیت خود انسان باز میگردد، همواره با انسان همراه است. بر این اساس،...
شناسه:344944