search - پژوهشگاه معارج
Tag Facet
Category Facet
Search Bar
Search Results
-
Web Content Article This result comes from the Persian version of this content.
آشنایی و تسلط بیشتر بر مظاهر طبیعت، نیاز انسان به علوم ماورای طبیعی را افزایش میدهد، زیرا علم در جای فلسفه و الهیات نمینشیند. بر اساس براهین عقلی و نقلی، هر موجودی كه هستی او عین ذاتش نیست، به موجودی نیاز دارد كه هستی او عین ذات اوست. این اصل با پیشرفت علم، از بین نمیرود. با پیشرفت علم، نظمهای عمیق مجهول برای انسان معلوم میشود، هرچه آگاهی انسان به...
شناسه:344749 -
Web Content Article This result comes from the Persian version of this content.
با توجه به محتوای آیات: ﴿الیومَ یئِسَ الَّذینَ كَفَروا مِن دینِكُم فَلاتَخشَوهُم و اخشَونِ الیومَ اَكمَلتُ لَكُم دینَكُم واَتمَمتُ عَلَیكُم نِعمَتی و رَضیتُ لَكُمُ الاِسلامَ دینا﴾،[1] روشن میشود كه در یكی از روزهای صدر اسلام، حادثهای عظیم رخ داده است و قرآن كریم ویژگیهای ذیل را برای آن روز ذكر میكند: الف). خدا در این روز، امید تمام دشمنان را كه برای...
شناسه:344719 -
Web Content Article This result comes from the Persian version of this content.
نماز چنین انسانی در نامه عمل خود او نوشته میشود؛ لیكن وی مصداق آیه شریفه ﴿خَلَطُوا عملاً صالِحاً و آخرَ سیئا﴾؛[1] است. انسانها چند دستهاند؛ بعضی مانند امامان معصوم (علیهمالسلام) منزه محض، مخلِص و مخلَص هستند و در نامه عمل آنها فقط فضیلت ثبت شده است؛ اما عدّه دیگر، متأسفانه كسانی هستند كه در نامه عمل آنها جز تباهی و سیاهی چیز دیگری نیست؛ اینها همان...
شناسه:344764 -
Web Content Article This result comes from the Persian version of this content.
اول؛ هر فاعل برای رسیدن به كمال تلاش میكند. اگر فاعلی كه خود عین كمال نامتناهی است، كاری انجام داد، برای رسیدن به كمال نیست، بلكه چون او عین كمال نامحدود است و جود و سخا نیز از كمالهای اوست، فیض از او ظاهر میشود. دوم؛ خدای سبحان چون صَمَد و غَنی محض است، ذاتاً هدف بوده و مقصودی خارج از ذات بسیطِ او نیست و چون حكیم مطلق است و هرگز از حكیم، یاوه...
شناسه:344734 -
Web Content Article This result comes from the Persian version of this content.
در پاسخ به این پرسش نخست باید به برخی مقدمات توجه داشت: امامت، به معنای مُلكی یا ملكوتی مصداق عهد خداست، و اصل جامع و كلی درباره عهد خدا این است كه هرگز به ظالم نمیرسد؛ یعنی امامِ مردم، چه به معنای ملكی و چه ملكوتی باید از ناحیه خدای سبحان منصوب شود، بنابراین هرچند از امامت حضرت ابراهیم معنای ملكوتی آن استظهار شد؛ لیكن عمومیت عهد خدا و اینكه هرگز عهد...
شناسه:344989 -
Web Content Article This result comes from the Persian version of this content.
در آیه آمده است: ﴿و لَقَد فَتَنّا سُلَیمانَ و اَلقَینا عَلی كُرسیهِ جَسَدًا ثُمَّ اَناب * قالَ رَبِّ اغفِر لی وهَب لی مُلكًا لا ینبَغی لاَحَدٍ مِن بَعدی اِنَّكَ اَنتَ الوَهّاب﴾[1]؛ و ما سلیمان را در مقام امتحان آوردیم و كالبدی بر تخت وی افكندیم. او باز به درگاه خدا توبه و انابه كرد و عرض كرد: پروردگارا! (به لطف و كرمت) از خطای من درگذر و مرا مُلك و...
شناسه:344974 -
Web Content Article This result comes from the Persian version of this content.
برخی معتقدند كه این روایات اخبار آحادند؛ اگر این مدعا صحیح باشد؛ نه علم آور است و نه عمل آور و این به جهت اهمیت و حسّاسیت مسائل اعتقادی است. باری، اگر مضمون روایت ناظر به مسائل فقهی باشد، خبر واحد در آن حجت است، ولی مسئله مورد بحث، یعنی تحریف یا عدم تحریف قرآن، از مهم ترین مسائل اعتقادی است؛ زیرا اعتبار یا عدم اعتبار اصل اسلام در بقاء به آن بسته است. ...
شناسه:344914 -
Web Content Article This result comes from the Persian version of this content.
خدای سبحان ظرفیت عدالت را به همه انسانها عطا كرده است. عادل كسی است كه واجبات را انجام میدهد و از محرمات دوری میكند كه این كمترین وظیفه هر مسلمان است. خدا استعداد كسب عدالت را به همه ما داده و راه آن را هم نمایانده است. عدالت مراتبی دارد كه ضعیفترین مرحله آن، همان انجام واجبات و ترك محرمات است. تا نزدیك شدن به مقام عصمت، مراتب بسیاری وجود دارد. وقتی...
شناسه:344959 -
Web Content Article This result comes from the Persian version of this content.
وقتی كه قرآن تحدی به ده سوره یا یك سوره میكند: ﴿فَأتوا بِعَشرِ سُوَرٍ مِثلِهِ مُفتَرَیات﴾[1]، معلوم میشود كه سورهها از همان زمان پیامبر (صلی الله علیه و آله و سلم) مشخص و معلوم بوده است و صدق عنوان «كتاب» بر قرآن در حدیث ثقلین و آیاتی مانند ﴿ذلِكَ الكِتابُ لا رَیبَ فیهِ هُدًی لِلمُتَّقین﴾[2] مشخص میكند كه قرآن زمان پیامبر (صلی الله علیه و آله و سلم)...
شناسه:344929 -
Web Content Article This result comes from the Persian version of this content.
قبول شفاعت، نه سبب میشود كه اراده ازلی او تغییر یابد و نه از باب خطا و دگرگونی حكم سابق اوست، بلكه از باب تغییر و دگرگونی حال مشفوع است. خدا یك اراده ازلی در تمام جهانِ امكان دارد كه به نتایج و عصارههای اعمال و رخدادها بازمیگردد و یك اراده فعلی خارج از ذات نسبت به حوادث خاص و جزئی كه تغییرپذیر است. چون حال شخص مورد شفاعت دگرگون شد، خدا درباره او...
شناسه:345019 -
Web Content Article This result comes from the Persian version of this content.
صراط مستقیم همان دین خداست. كسی كه اهل مراقبت است، به خوبی از مستقیم بودن صراطی كه میپیماید، آگاهی دارد. اگر مقداری از این راه را با اخلاص طی كنید، بقیه آن با عنایت خدا پیموده میشود. شیطان نیز در صراط مستقیم كمین كرده است، در غیر این صورت كژ راهه تحت اختیار خود او اداره میشود؛ یعنی كسانی كه بر اثر شیطنت شیطان اغوا شدهاند، در كژ راهه هستند. شیطان خود...
شناسه:345004 -
Web Content Article This result comes from the Persian version of this content.
قرآن كریم دو گونه «معرفت» را به ما معرفی میكند: علم حضوری كه اكتسابی نیست و فطری انسان بوده و هست، و علم حصولی كه از طریق حوزه و دانشگاه كسب میشود. درباره «دانشهای حصولی» در سوره نحل فرمود: ﴿و اللّه اَخرجكم من بُطونِ اُمّهاتكم لاتعلمون شیئا﴾، اما علم حضوری و فطری كه به ربوبیت خدا و عبودیت خود انسان باز میگردد، همواره با انسان همراه است. بر این اساس،...
شناسه:344944 -
Web Content Article This result comes from the Persian version of this content.
امید به شفاعت، وقتی مایه جرئت بر گناه و بزه كاری است كه نوع گناه یا افراد گناه كار تعیین شده باشد؛ لیكن محتوای آیات شفاعت مستور است و كسی نمیداند كه چه گناهان و گناه كارانی شفاعت میشوند یا این كه چقدر عذاب و عقاب، در قبر، برزخ و حتی قیامت باید متحمل شوند، تا مشمول شفاعت شوند. این قضیهای مهمله است كه فقط امید ایجاد میكند، مثل آیات مغفرت كه هیچ گاه...
شناسه:345034 -
Web Content Article This result comes from the Persian version of this content.
درباره نزول قرآن كريم، خداوند در سوره مباركه بقره مي فرمايد: ﴿شهر رمضان الذي اُنزل فيه القرءان﴾[1]؛ سپس در سوره مباركه دخان مي فرمايد: ﴿اِنّا اَنزلناه في ليلة مباركة﴾[2]؛ در پايان در سوره مباركه قدر نيز آورد: ﴿اِنّا اَنزلناه في ليلة القدر﴾.[3] از اين آيات معلوم مي شود، كه آن ليله مباركه در ماه مبارك رمضان است و شب قدر نيز در همين ماه قرار دارد، پس شب قدر...
شناسه:347058 -
Web Content Article This result comes from the Persian version of this content.
قرآن كريم، چون كتاب حيات و رسالت ابد است، تنها خطوط كلي را بيان كرده است. جزئيات نيز به وسيله اهل بيت (عليهم السلام) براي مردم بازگو شده است. خداوند قرآن را به عنوان قانون اساسي تدوين كرد، سپس خطاب به پيامبر اكرم (صلي الله عليه و آله و سلم) فرمود: ﴿و اَنزلنا اِليكَ الذّكرَ لتُبيّن للنّاس ما نزّل الِيهم﴾[1]، و ايشان را مبيّن و مفسّر آن قرار داد؛ يعني...
شناسه:347088 -
Web Content Article This result comes from the Persian version of this content.
تهذيب نفس بهترين راه دستيابي به عرفان حقيقي است و به درس خوانده هاي حوزه يا دانشگاه اختصاص ندارد؛ براي مثال حارثة بن مالك در پاسخ پيامبر اكرم (صلي الله عليه و آله و سلم) عرض كرد: «من شب را به صبح رساندم، در حالي كه به مقام يقين رسيده ام». پيامبر فرمود: «هر چيزي نشانه اي دارد، نشان يقين تو چيست؟» و وي در پاسخ گفت: «گويا عرش خدا و بهشت را مي بينم، و جهنم و...
شناسه:347133 -
Web Content Article This result comes from the Persian version of this content.
تحقيق و مطالعه، تنها نيمه راه است و نيمه باقي، به عمل انسان وابسته است؛ يعني انسان بايد هم محقق و هم متحقق باشد. محقق كسي است كه از نظر علمي عميقاً تحقيق كرده و مطالب را براي خود حل كرده است؛ ولي متحقق كسي است كه به آنچه فهميده، باور دارد و به آن عمل مي كند. اگر كسي عالم محض بود و حرفهاي متقن و محكم داشت؛ ولي به آن ايمان نداشت يا به علم خود بي باور بود و...
شناسه:347163 -
Web Content Article This result comes from the Persian version of this content.
در عرفان شيعي راهي كه به ولايت الهي مي رسد، از راه ولايت اهل بيت (عليهم السلام) است. علاوه بر اين در عرفان شيعي بايد به همه احكام و دستورات شريعت عمل شود، و در طريقت نيز از ولاي اين خاندان بگذرد و از آن تجاوز نكند و تنها همين را مسير راه قرار بدهد، زيرا در روايات ولايت اميرمؤمنان (عليه السلام) صراط مستقيم معرفي شده است.[1] انسان، هم بايد به احكام...
شناسه:347103 -
Web Content Article This result comes from the Persian version of this content.
گرايش به خدا فطري است؛ ولي شهوت و غضب هم، به عنوان ابزار كار در نهاد ما وجود دارد. انسان عاقل اين دو را تعديل مي كند؛ نه تعطيل؛ ولي انسان جاهل شهوت و غضب را امير فطرت خويش مي سازد و به اين ترتيب، فطرت در ميان غرايز دفن مي شود و از فطرت مدفون نيز كاري ساخته نيست: ﴿و قَدْ خابَ مَنْ دسّاها﴾.[1] اگر كسي نفس ملهمه را كه به توحيد گرايش دارد، دفن كند، ديگر اثر...
شناسه:347073 -
Web Content Article This result comes from the Persian version of this content.
قسمتي از عبادات فردي واجب است و حتماً بايد به صورت فردي انجام گيرد و قابل تغيير يا تبديل نيست؛ اما اگر بخواهيم مستحبات فردي را با خدمات اجتماعي بسنجيم، به يقين خدمات اجتماعي از اهميت والاتري برخوردار است؛ براي مثال اگر انسان مشغول خدمتي است كه جامعه را به راهي صحيح هدايت مي كند و دلهاي زيادي را به دين و خدا نزديك مي كند، البته اثر اين كار بسيار بيشتر...
شناسه:347118