03 07 2018 344371 بطاقة تعريف:
image
مقاله؛

واکاوی مفهوم «دین» و«دینی» در نظریه علم دینی آیت‌الله جوادی آملی

این مقاله در پی تبیین برخی مفاهیم پایه در دیدگاه صاحب کتاب منزلت عقل در هندسۀ معرفت دینی است و پاسخ دادن به این پرسش که آیا دو مفهوم «دین» و «دینی» با یکدیگر تفاوت دارند؟ این مقاله ضمن پرداختن به این پرسش بیان تازه‌ای از نظریۀ علم دینی آیت الله العظمی جوادی آملی عرضه کرده است.

 

چکیده مقاله: پژوهش حاضر، پاسخی است به این پرسش که آیا دو مفهوم «دین» و «دینی» تفاوت دارند؟ ازآنجاکه روشن شدن نظریۀ علم دینی آیت‌الله جوادی آملی منوط به داشتن تصویری درست از مفاهیم پایه است و توجه نداشتن به این مفاهیم، سبب طرح بعضی از اشکالات شده است، سعی نویسنده تبیین برخی مفاهیم پایه در دیدگاه صاحب کتاب منزلت عقل در هندسۀ معرفت دینی است. هدف دیگر، پاسخ به نقدها در سایۀ آن مبانی است.

نویسنده با مراجعه به کتابها و مقالات ایشان، با شیوهای تحلیلی- استدلالی، بیان تازه‌ای از نظریۀ علم دینی حضرت استاد عرضه کرده است. باتوجه‌به تفاوت «دین» و «دینی»، به اشکالات پاسخ می‌دهیم و مفهوم «علم دینی» را از نگاه صاحب نظریه روشنتر میکنیم.

مهمترین نتایج عبارت‌اند از 1) حقیقت دین، معرفتی است از سنخ علم حضوری که پیامبر اکرم (صل الله علیه و آله) و معصومین (علیهم السلام) به آن دسترسی دارند؛ 2) معرفت دینی، مجموعهای از دانشهاست که غیرمعصومین ازراه علمحصولی به‌دست میآورند؛ 3) معرفت دینی منحصر به فهم «نقل» نیست و معرفتهای «عقلی»، حتی عقل تجربی، با تکیه بر جهان‌بینی الهی، معرفتی «دینی» است؛ 4) علم دینی، یعنی کشف «قول» یا «فعل» خداوند که به‌واسطۀ عقل یا نقل یا هردوست.

کلید واژه ها: مفهوم دین؛ مفهوم دینی؛ علم دینی؛ آیت‌الله جوادی آملی؛ عقل و نقل

نویسندگان:

 محمد علی اکبری ، دانشجوی دکتری موسسه بین المللی مطالعات اسلامی

مرتضی واعظ جوادی ، استادیار پژوهشگاه علوم وحیانی معارج.

 

فصلنامه حکمت اسرا - دوره 7، شماره 26، زمستان 1394،

برای مشاهده کامل مقاله اینجـــا کلیک کنید.


دیدگاه شما درباره این مطلب
أضف تعليقات