28 07 2019 343583 بطاقة تعريف:
image

راه نداشتن انتقاد در کار معصوم!

گاهی پرسیده می­شود که آیا می­توان به معصوم مانند پیامبر(صلی الله علیه و آله و سلم) یا امام (علیه السلام) اعتراض و انتقاد کرد؟

 حضرت آیت­ الله جوادی آملی (دام ظله) در این باره مطالبی فرمودند که شیرین و خواندنی است:

 برای دیگران ـ یعنی غیرمعصوم ـ فقط شایسته است که برای فهمیدن مطلب از پیامبر(صلی الله علیه و آله و سلم) یا امام(علیه السلام) سؤال استفهامي داشته باشند؛ چنان­که قرآن می­فرماید: ﴿وَ يَسْأَلُونَكَ عَنِ الرُّوحِ﴾؛ از شما دربارۀ روح می­پرسند.[1] ﴿يَسْأَلُونَكَ عَنِ الْأَهِلَّةِ﴾؛ از شما دربارۀ ماه­ها می­پرسند.[2] ﴿وَ يَسْأَلُونَكَ عَنِ الْمَحِيضِ﴾؛ از شما دربارۀ عادت ماهانه زنان می­پرسند[3] که این پرسش­ها برای فهمیدن مطلب است. لکن سوال توبیخی و اعتراضی که آیه: ﴿فَلَنَسْأَلَنَّ الَّذِينَ أُرْسِلَ إِلَيْهِمْ وَ لَنَسْأَلَنَّ الْمُرْسَلِينَ﴾[1] بدان اشاره دارد، درباره معصومان(علیهم السلام) جاری نیست. به چند دلیل:

1. به دلیل عقلی؛ یعنی اساسا جواز و منع، از گفتار و رفتار معصومان(علیهم السلام) به دست می­آید و دست دیگران از قانون حق خالی است. به دیگر سخن، برای انسانهاي کامل و معصوم، فقه یا قانون مدوّني نیست که اعمال آنان با آن سنجیده شود؛ زیرا خود «قول، فعل و تقرير» معصوم حجّت است بر خلاف کارهای غیر حجج الهی، مانند امتها، عالمان و مراجع تقلید که باید عمل آنها را با فقه و قوانين تنظيم شده سنجيد. این نکته کاشف از آن است که رفتار و گفتار معصومان(علیهم السلام) حق است و متوقف بر قانون دیگری نیست تا افراد حقّ پرسش اعتراضي و انتقادی داشته باشند.[4]

توضیح: همانگونه که قرآن، کتاب صامت الهی و منبع دین است، معصومان(علیهم السلام) هم که مفسّر آن هستند، هرگز از همدیگر جدا نمی­شوند[5] و ذات اقدس الهي آنها را معصوم آفريد و همه علوم لازم را بدون واسطه يا با واسطه، به آنها عطا کرده است؛ بنابراین قول، فعل و تقرير آنها تفسیر قرآن و به عنوان سنّت، منبع دین است؛ پس خود آن بزرگواران مدار حق هستند و به همین دلیل رسول خدا(صلی الله علیه وآله و سلم) دربارۀ امیرمؤمنان(علیه السلام) فرمود: «عَلِيٌّ مَعَ الْحَقِّ وَ الْحَقُّ مَعَ عَلِيٍّ يَدُورُ حَيْثُمَا دَار»[6] البته این جمله در بارۀ خود رسول الله(صلی الله علیه وآله و سلم) و قرآن نیز صادق است.[7] پس قانون مدوّنی غیر از قرآن و خود معصومان(علیهم السلام)  که مفسر آن هستند، در میان نیست تا آنان با آن سنجیده شوند؛ زیرا خود آن بزرگواران منشأ دین، «صراط اقوم»[8] و مرجع شناخت حق هستند.

2. قرآن در مورد پیامبر(صلی الله علیه و آله و سلم) فرمود: ﴿مَا يَنْطِقُ عَنِ الْهَوَي٭ إِنْ هُوَ إِلاَّ وَحْيٌ يُوحَي[9]﴾؛ او تنها با فرمان خدا كار مي‌كنند و تا امر خدا نباشد، كاري از ايشان سر نمي‌زند. همین مضمون در زیارت جامعه دربارۀ امامان معصوم با جمله «لايسبقونه بالقول و هم بامره يعملون» نیز آمده است. آنان نه تنها با امر غير خدا كار نمي‌كنند؛ بلكه در بيان اوامر و نواهي الهي، خودسرانه عمل نکرده و در مقام عمل با ميل خود نيز كار نمي‌كنند؛ چون تمام خواسته‌هاي آنان، فاني در اراده خدا و مشيّت الهي است. آنان بندگان مكرَمي هستند كه در هيچ چيز بر ذات اقدس الهي سبقت نمي‌گيرند و اساساً جز با امر و اراده او كار نمي‌كنند».[10]

در زيارت آل ياسين به تمام حالات حضرت سلام داده می­شود: «اَلسَّلَامُ عَلَيْكَ حِينَ تَقْعُدُ، اَلسَّلَامُ عَلَيْكَ حِينَ تَقُوم‏، اَلسَّلَامُ عَلَيْكَ حِينَ تَقْرَأُ وَ تُبَيِّن‏»[11] بر نشستن، ايستادن و... حضرت سلام داده می­شود؛ چون اگر کسي معصوم باشد تمام قيام و قعودش به اذن حق است، همان­گونه که حضرت(صلی الله علیه و آله و سلم) در جريان وحی ﴿مَا يَنْطِقُ عَنِ الْهَوَي ٭ إِنْ هُوَ إِلاَّ وَحْيٌ يُوحَي است، در رفتارهای دیگر نیز ایشان بدون اذن حق و دریافت هدایت­های وحیانی اقدام نمی­کنند.

تنظیم: حجت الاسلام والمسلمین مقدسی

[1] . سوره إسراء، آيه85.

[2] . (سوره بقره، آیه 189.

[3] .  سوره بقره، آيه222.

[4] .  همان ص 212.

[5]. «لَنْ يَفْتَرِقَا حَتَّی يَرِدَا عَلَيَّ الْحَوْض‏». (قاضی ابوحنیفه، نعمان بن محمد مغربی مصری، دعائم‌الاسلام، ج1، ص28)

[6]. علامه مجلسی، بحار الانوار، ج10، ص445.

[7] . البته اين تعبير ارزشمند درباره عمار ياسر هم نقل شده که «عَمَّارٌ مَعَ الْحَقِّ وَ الْحَقُّ مَعَ عَمَّارٍ يَدُورُ مَعَهُ حَيْثُ دَار» (صدوق، علل الشرائع، ج1، ص223) اما تمام تفاوت در رجوع ضمير است؛ یعنی درباره عمار ضمیر «يدور» به خود عمار و ضمیر «معه» به حق برميگردد و معنایش می­شود: «يدور العمار مدار الحق حيث دار الحق»؛ اما ضمیر «یدور» در تعبیری که مربوط به حضرت امیرمومنان(علیه السلام)  است به «حق» بر می­گردد [و ضمیر «دار» به علی(علیه السلام)  بر می­گردد. به عبارت دیگر، تعبیر چنین می­شود: که «يدور الحق مع عَليّ حيثما دار عليٌّ (ع)». منظور از «حق» یادشده، حق فعلي، حق فقهي و حق مخلوق است نه حق محض که قرآن فرمود: «ذلِكَ بِأَنَّ اللَّهَ هُوَ الْحَقُّ». (سوره حج، آيه6) چون او برتر و منزه از این سخنان است؛ زیرا او خالق آنها است.

[8] . صدوق، کتاب من لایحضره الفقیه، ج2ص613، زیارت جامعه کبیره.

[9] . سوره نجم، آيه3 و4.

[10] . ادب فناي مقربان جلد2، ص 388.

[11] . طبرسی، احمدبن علی، الإحتجاج علی اهل اللجاج، ج2، ص493.


دیدگاه شما درباره این مطلب
أضف تعليقات