search - پژوهشگاه معارج
واجهة العلامة
واجهة الفئة
شريط البحث
نتائج البحث
-
محتوى الويب تأتي هذه النتيجة من الإصدار Persian من هذا المحتوى.
شناسه:348440 -
محتوى الويب تأتي هذه النتيجة من الإصدار Persian من هذا المحتوى.
شناسه:348470 -
محتوى الويب تأتي هذه النتيجة من الإصدار Persian من هذا المحتوى.
نشست علمی با عنوان "حکومت اسلامی، آخوند خراسانی، موافقت یا مخالفت؟" عصر دوشنبه(هشتم شهریورماه) با حضور حجت الاسلام والمسلمین دکتر حمید پارسانیا استاد دانشگاه تهران و عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی و استاد علی اکبر ثبوت، پژوهشگر تاریخ و فلسفه اسلامی و مولف کتاب «دیدگاههای آخوند...
شناسه:345756 -
محتوى الويب تأتي هذه النتيجة من الإصدار Persian من هذا المحتوى.
شناسه:348546 -
محتوى الويب تأتي هذه النتيجة من الإصدار Persian من هذا المحتوى.
شناسه:588110 -
محتوى الويب تأتي هذه النتيجة من الإصدار Persian من هذا المحتوى.
شناسه:588125 -
محتوى الويب تأتي هذه النتيجة من الإصدار Persian من هذا المحتوى.
بسم الله الرحمن الرحیم در آمدی بر نظریه علم دینی حضرت آیت الله جوادی آملی مقدمه اندیشه های حضرت آیت الله جوادی آملی امروزه مورد توجه بسیاری از اندیشمندان جهان اسلام است، به عنوان مثال تفسیر تسنیم، که یکی از کامل ترین و جامع ترین تفاسیری است که در حال حاضر در جهان اسلام وجود دارد، مورد توجه بسیاری از اندیشمندان قرار گرفته است. دلیل اهمیت...
شناسه:348019 -
محتوى الويب تأتي هذه النتيجة من الإصدار Persian من هذا المحتوى.
روایاتی درباره كیفیت نماز رسول خدا (صلی الله علیه و آله و سلم) نقل شده است كه ایشان نماز چهار ركعتی را دو ركعت گذارد و سلام داد یا این كه نماز چهار ركعتی را پنج ركعت خواند. علمای شیعه عموماً این روایات را رد كرده، معتبر نمیدانند. «شیخ طوسی» در تهذیب گفته است: «روایات سهو النبی، با مذهب ما مطابق نیست و عقول از پذیرش آنها سرباز میزند».[1] وی در كتاب...
شناسه:345259 -
محتوى الويب تأتي هذه النتيجة من الإصدار Persian من هذا المحتوى.
انسان دوست دار كمال محض است، به همین دلیل دوست دارد كه به كمال برسد، پس آنچه به خود انسان باز میگردد، باید در مسیر كمال باشد. انسان باید خود را به عنوان وسیله دوست داشته باشد، نه هدف؛ یعنی اگر مجبور شود، بین خود و كمال برتر، یكی را انتخاب كند، دست از خود بكشد و برای رسیدن به كمال برتر، خود را قربانی كند. قربانی هم به معنی تقرّب است نه فنا. قربانی عملی...
شناسه:345274 -
محتوى الويب تأتي هذه النتيجة من الإصدار Persian من هذا المحتوى.
بر اساس دعای حضرت ابراهیم (علیهالسلام) همه ذریه صالح و عادل آن حضرت به مقام امامت رسیدند؛ البته امامت دو قسم است: امامت ملكوتی كه به ولایت مربوط است و امامت مُلكی كه رهبری و اداره امور را برعهده دارد. مهمترین مقام همان امامت ملكوتی است؛ امامت ملكوتی به معنی عقاید، اخلاق، اعمال و عبادات انسانهاست كه به عالم بالا صعود می كند: ﴿اِلیهِ یَصعدُ الكلمُ...
شناسه:345289 -
محتوى الويب تأتي هذه النتيجة من الإصدار Persian من هذا المحتوى.
قرآن كریم از دیواری آهنی خبر میدهد. آنجا كه ذو القرنین گفت: ﴿ءاتونی زُبر الحَدید حَتّی اِذا ساوی بَین الصّدفَین قال انْفُخُوا حَتّی إذا جَعَله ناراً قالَ ءاتونی اُفرِغ عَلَیه قطراً﴾[1]؛ پارههای آهن و... را بیاورید تا دیواری فلزی یا آهنی بسازم. اگر مسیحی یا دیگری اعتراض میكند، باید ثابت كند كه در طول تاریخ هرگز چنین دیواری ساخته نشد. ممكن است بگویند:...
شناسه:345304 -
محتوى الويب تأتي هذه النتيجة من الإصدار Persian من هذا المحتوى.
همانگونه كه سمع و بصر مادی گاهی با هم تفاوت دارند و یكی از دیگری قویتر است، سمع و بصر باطنی هم گاهی دارای درجاتی است. گوش دلها یكسان نیست، چون دلها یكسان نیست. چشم دلها هم یكسان نیست. خدای سبحان در آیات پایانی سوره مباركه شوری فرمود: كسانی كه سخن حق را میشنوند، سه دستهاند: بعضی بیواسطه این سخن را میشنوند؛ بعضی از پس پرده حجاب و برخی از راه...
شناسه:345229 -
محتوى الويب تأتي هذه النتيجة من الإصدار Persian من هذا المحتوى.
گرچه فرزندان انسانهای ظالم در معرض ذلتاند؛ لیكن این مطلب در حدّ اقتضاست؛ نه علیت تامّ، از این رو فرزندان انسانهای ظالم میتوانند، در اثر انتخاب راه صحیح، از هر گزندی مصون بمانند، چنان كه گاهی برخی فرزندان انسانهای عادل و وارسته نیز از آسیب ذلت محفوظ نیستند، پس انتخاب راه صحیح برای همگان ممكن است؛ البته فرزندان افراد متعدّی و طاغی، در اثر غذاهای حرام...
شناسه:345244 -
محتوى الويب تأتي هذه النتيجة من الإصدار Persian من هذا المحتوى.
انسان پس از مرگ، كمال علمی مییابد؛ ولی تكامل عملی ندارد؛ یعنی بعد از مرگ، بسیاری مسائل برای وی روشن میشود؛ حقیقت حیات و مرگ، وحی و نبوت، بهشت و جهنم، فرشته و جن و... برای او به صورت شهودی نه حصولی مشخص میشود؛ البته هر كس در حد هستی خاصی كه دارد.
شناسه:345214 -
محتوى الويب تأتي هذه النتيجة من الإصدار Persian من هذا المحتوى.
شأن نزول بعضی آیات قرآن كریم مخصوص اهل بیت عصمت (علیهمالسلام) است[1]؛ مانند آیه مباهله[2]، آیه تطهیر[3]، آیات سوره هل اتی[4] و آیات سوره حشر[5].... هم چنین شأن نزول بعضی آیات قرآن كریم، مخصوص امیرمؤمنان علی بن ابی طالب (علیهالسلام) است؛ ﴿یاَیها الرسول بلّغ... ﴾[6]، ﴿الیوم اَكملت لكم دینكم... ﴾[7] و ﴿اِنّما ولیكم اللّه و رسوله... ﴾.[8] [1] ـ...
شناسه:345199 -
محتوى الويب تأتي هذه النتيجة من الإصدار Persian من هذا المحتوى.
اثبات مبدأ هستی به ابطال دور و تسلسل نیازی ندارد، چون موجود محدود، عین ربط و فقر است و تحقّق رابط بدون مستقل كه قیم اوست، امكان پذیر نیست؛ یعنی بر اساس امكان فقری، نخست موجود مستقل و نامحدود ثابت میشود، سپس بطلان دور و تسلسل معلوم میگردد؛ به گونهای كه علم به وجود واجب، علت علم به امتناع دور و تسلسل خواهد بود.[1] [1] ـ ر.ك: تبیین براهین اثبات خدا...
شناسه:345184 -
محتوى الويب تأتي هذه النتيجة من الإصدار Persian من هذا المحتوى.
منظور از «تعليم اسماء» در آيه ﴿وَ علّمَ ءادمَ الاَسماء كُلّها ثُمّ عرضهُمْ علي الملائكةِ فقالَ اَنبئوني بِاَسماءِ هؤلاءِ اِن كنتم صادقين﴾[1] چيست؟ تعليم دو قسم است: يكم. علم رسمي كه در حوزه و دانشگاه تعليم مي شود. استاد سخني مي گويد يا كتابي مي نگارد و مخاطب مي شنود يا مطالعه مي كند. در اين تعليم، پيك انتقال الفاظ، مفاهيم، نقوش و ... است. اين علم نوعي...
شناسه:347899 -
محتوى الويب تأتي هذه النتيجة من الإصدار Persian من هذا المحتوى.
چرا بر صلوات پيش و پس از دعا تأكيد شده است؟ تفاوت صلوات خدا بر پيامبر (اكرم صلي الله عليه و آله و سلم) و صلوات خدا بر مؤمنان چيست؟ يكم. معني صلوات بر پيامبر (صلي الله عليه و آله و سلم) اين است: «خدايا رحمتت را بر پيامبر و آل او نازل فرما». وقتي رحمت بر پيامبر (صلي الله عليه و آله و سلم) نازل شود، به ديگران هم مي رسد، چون او مجراي فيض است و اگر قرار است...
شناسه:347929 -
محتوى الويب تأتي هذه النتيجة من الإصدار Persian من هذا المحتوى.
حيات حضرت ولي عصر (عليه السلام) از نظر علمي چگونه توجيه مي شود؟ برای پاسخ به این پرسش باید چند نکته را از نظر گذراند؛ يكم. حيات طولاني امام زمان (عج) بر خلاف عادت است، اما بر خلاف علّيّت نیست؛ يعني به طور عادي كسي نمي تواند، هزار يا ده هزار سال زندگي كند؛ اما به صورت غير عادي (خرق عادت) اين كار ممكن است. دوم. اگر بدانيم انسان چيست و چه كسي بدن او را...
شناسه:347944 -
محتوى الويب تأتي هذه النتيجة من الإصدار Persian من هذا المحتوى.
فشار قبر نوعی عذاب است. مؤمن ناب و محض، عذاب قبر هم ندارد. اگر مؤمن به بعضی گناهان آلوده بود، ممكن است در حال احتضار كمی مشكل داشته باشد یا در قبر اندكی سختی ببیند تا پاك شود؛ ولی اگر مؤمنی ایمان ناب داشت، در حال احتضار یا قبر، هیچ عذابی نمیبیند. بعضی امور دنیایی نیز رنج است، نه عذاب؛ مانند رنج پیری و بیماری كه لازمه حیات طبیعی است. خوابیدن پیامبر اكرم...
شناسه:527602