search - پژوهشگاه معارج
واجهة العلامة
واجهة الفئة
شريط البحث
نتائج البحث
-
محتوى الويب تأتي هذه النتيجة من الإصدار Persian من هذا المحتوى.
شناسه:587855 -
محتوى الويب تأتي هذه النتيجة من الإصدار Persian من هذا المحتوى.
شناسه:588140 -
محتوى الويب تأتي هذه النتيجة من الإصدار Persian من هذا المحتوى.
شناسه:587913 -
محتوى الويب تأتي هذه النتيجة من الإصدار Persian من هذا المحتوى.
شناسه:587884 -
محتوى الويب تأتي هذه النتيجة من الإصدار Persian من هذا المحتوى.
شناسه:348515 -
محتوى الويب تأتي هذه النتيجة من الإصدار Persian من هذا المحتوى.
شناسه:348625 -
محتوى الويب تأتي هذه النتيجة من الإصدار Persian من هذا المحتوى.
شناسه:348562 -
محتوى الويب تأتي هذه النتيجة من الإصدار Persian من هذا المحتوى.
شناسه:588095 -
محتوى الويب تأتي هذه النتيجة من الإصدار Persian من هذا المحتوى.
شناسه:587945 -
محتوى الويب تأتي هذه النتيجة من الإصدار Persian من هذا المحتوى.
شناسه:588155 -
محتوى الويب تأتي هذه النتيجة من الإصدار Persian من هذا المحتوى.
شناسه:588170 -
محتوى الويب تأتي هذه النتيجة من الإصدار Persian من هذا المحتوى.
اول؛ اهل بیت (علیهمالسلام) ظاهر قرآن، یعنی آنچه از لغت، جمله، قراین، سیاق و فرهنگ محاوره به دست میآید، حجّت میدانستند و با استدلال به آن، آیه را تفسیر میكردند. این راه كه آنها خود در پیش گرفته و امضا كردهاند، راهی عمومی است كه دیگران نیز میتوانند پی بگیرند. دوم؛ روش تفسیری دیگر امامان (علیهمالسلام) به تعیین حدودِ احكام و شرایع الهی مربوط است. این...
شناسه:345109 -
محتوى الويب تأتي هذه النتيجة من الإصدار Persian من هذا المحتوى.
در پاسخ به پرسش فوق، لازم است به چند مطلب توجه شود: اول؛ همه علوم مطرح در حوزه یا دانشگاه مستقیم یا غیر مستقیم به انسان شناسی نیازمند است. علومی كه در دانشگاهها مطرح است، یا انسانی است یا تجربی. علوم انسانی، بدون انسان شناسی به نتیجه نمیرسد، زیرا عنصر محوری علوم انسانی «هویت انسان» است. علوم تجربی هم با انسان شناسی ارتباط مستقیم ندارد؛ ولی برای انسان...
شناسه:345169 -
محتوى الويب تأتي هذه النتيجة من الإصدار Persian من هذا المحتوى.
علم تفسیر، در مورد موضوعات مختلف قرآنی كاوش میكند؛ مانند اینكه برخی مسائل و موضوعات ادبی قرآن را محور بحث قرار میدهند. بعضی هم به نكات فقهی آن میپردازند و آیات الاحكام را مینگارند. برخی دیگر هم به آیات معارف میپردازند؛ برای مثال، زمخشری به مسائل ادبی و خواجه عبداللّه انصاری به مباحث عرفانی نظر دارد. این گونه اختلافات به روشهای تفسیری مربوط نیست. ...
شناسه:345094 -
محتوى الويب تأتي هذه النتيجة من الإصدار Persian من هذا المحتوى.
انسانهای كامل همان انبیا و اولیا هستند و امّت آنها هرگز نمیتوانند به مقام ایشان برسند. البته همه انسانها میتوانند به مقام ولایت الهی دست یابند؛ اما مقام نبوت و امامت با نصب ذات اقدس خدا ممكن است. بر این اساس باید به مطالب زیر توجه داشت: اول؛ نبوت، رسالت و امامت انتصابی است؛ نه اكتسابی. دوم؛ ولایت، یعنی نزدیكی به خدا و تقرب او، به گونهای كه خدا...
شناسه:345139 -
محتوى الويب تأتي هذه النتيجة من الإصدار Persian من هذا المحتوى.
ابلیس دشمنی بیرونی است و تا پایگاهی در درون نداشته باشد، نمیتواند به انسان ضربه بزند. كار شیطان صدور سم به درون انسان است. اگر كسی كه میخواهد دیگری را با سم از پای درآورد، آن را در جیب شخص بگذارد، تأثیری در وی ندارد یا اگر سم را به او بخوراند و او بالا بیاورد، باز هم اثری ندارد. دستگاه گوارش باید سم را بپذیرد و آن را جذب كند تا پس از ورود به خون، اثر...
شناسه:345079 -
محتوى الويب تأتي هذه النتيجة من الإصدار Persian من هذا المحتوى.
شیعه معتقد است كه امام باید از جانب خدای سبحان معین شود و در كتب شیعه، علوی و هاشمی بودن به عنوان شرط مطرح نشده است. آنچه مطرح شده، علامت و ویژگی است، نه شرط، و این گونه اوصاف و احوالات كه برای ائمه (علیهم السلام) ذكر شده، از این قبیل است. از نظر شیعه در امامت دو چیز شرط است: عصمت: امام باید معصوم باشد تا در بیان و عمل، گرفتار نسیان و خطا نگردد و...
شناسه:345049 -
محتوى الويب تأتي هذه النتيجة من الإصدار Persian من هذا المحتوى.
قرآن كریم كشف و شهود را این گونه ترسیم فرمود: ﴿كلاّ لَو تعلمون عِلمَ الیقینِ * لَتَرونّ الجحیم﴾.[1] اگر معارف دین را با برهان و یقین بشناسید و به آن عمل كنید، هم اكنون در همین دنیا جهنم را میبینید؛ در غیر این صورت، پس از مرگ كافران هم میتوانند جهنم را ببینند: ﴿ربّنا اَبْصرنا وَ سَمِعنا﴾.[2] افرادی چون حارثة بن مالك كه مرحوم كلینی در اصول كافی[3] قصه...
شناسه:345154 -
محتوى الويب تأتي هذه النتيجة من الإصدار Persian من هذا المحتوى.
قلب، گاهی دارای رقّت است و گاهی هم دچار ضعف میشود. ممكن است كسی بگوید، من در تمام مدت عمر خود، حتی یك گوسفند را هم سر نبریدهام یا بریدن سر مرغی را ندیدهام، این رقّت قلب نیست، بلكه ضعف نفس است، زیرا همین شخص وقتی بوی كباب گوشت گوسفندی كه میخورد، به مشام فقرا میرسد، در خود هیچ احساسی ندارد. رقّت قلب و عاطفه از فضایل انسانی است؛ در حالی كه ضعف نفس هیچ...
شناسه:345124 -
محتوى الويب تأتي هذه النتيجة من الإصدار Persian من هذا المحتوى.
بعضی شرایط توبه واجب و اساسی و بعضی دیگر مستحب است. شرایط واجب و اساسی توبه چند چیز است: اول؛ انسان واقعاً از گذشته پشیمان شود. دوم؛ تصمیم جدّی برای ترك آن كار بگیرد. سوم؛ پس از پشیمانی از گذشته و تصمیم برای آینده، با اخلاص به پیشگاه خدای سبحان عرض كند: «خدایا آمدم!».[1] چرا دست یازم چرا پای كوبم *** مرا خواجه بی دست و پا میپسندد این اساس توبه است...
شناسه:345064