پربازدیدترین اخبار | بایگانی
نشست علمي «بررسي ظرفيت هاي تعاملي دنياي اسلام و مسيحيت
نشست تخصصی «بررسی ظرفیت های تعاملی دنیای اسلام و مسیحیت» با سخنرانی حجت الاسلام و المسلمین «ابوالقاسم عليدوست» مسئول انجمن فقه و حقوق اسلامی حوزه علميه، و با حضور رياست محترم بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء و نيز پژوهشگران و محققان پژوهشگاه علوم...
جلد 42 تفسیر «تسنیم» منتشر شد
جلد 42 تفسیر گرانسنگ تسنیم اثر مفسر بزرگ قرآن کریم، آیت الله العظمی جوادی آملی، با همکاری پژوهشگاه علوم وحیانی معارج و مرکز بین‌المللی نشر اسراء منتشر شد.
چهاردهمین همایش اساتید تفسیر حوزه علمیه قم که به مناسب سالگرد ارتحال...
علامه طباطبایی از مسائلی که در عالم اتفاق می افتاد در خدمت قرآن بهره برد
خداوند قرآن را همانند باران نازل نکرده است، خداوند باران را به زمین انداخت اما قرآن را به زمین آویخت و فرمود یک طرف آن به دست من است. هرچه انسان بخواهد در قرآن وجود دارد، این وظیفه همه ماست که نیازهای خود را به قرآن کریم عرضه کنیم.
نشست علمي جايگاه سنت در تفسير قرآن با قرآن از منظر علامه طباطبايي (ره)
نشست علمی «جایگاه سنت در تفسیر قرآن با قرآن از منظر علامه طباطبایی (ره)»، با هدف بزرگداشت شخصیت علمی مفسر كبیر قرآن كریم علامه طباطبایی (ره) به همت دبیرخانه طرح ملی ملكوت، با سخنرانی حضرت حجت الاسلام و المسلیمن دكتر علی اسلامی و با حضور پژوهشگران و...
پیام آیت الله العظمی جوادی آملی به همایش نوآوری های فلسفی، کلامی علامه طباطبایی
همایش «نوآوری های فلسفی ، کلامی علامه طباطبایی» به مناسبت سی و پنجمین سالگرد ارتحال این علامه فقید از سوی مجمع عالی حکمت اسلامی مشهد با همکاری دفتر تبلیغات اسلامی خراسان رضوی، با پیام حضرت ایت الله العظمی جوادی آملی به این همایش در سالن همایش دفتر...
دیدار دکتر ناصر زیدی با حضرت استاد آیت الله جوادی آملی
بنده اولین مسلمان روحانی در تاریخ کانادا هستم که رسما در بیمارستانهای ونکور برای تقویت روحی و معنوی بیماران مسلمان (spiritual care)، در آنجا استخدام شدم. همچنین در کلیساهای مختلف به صورت مستمر سخنرانی داشته ام
ویژه هفته پژوهش؛ معرفی برنامه ها و تبيين چشم اندازهاي پژوهشي پژوهشگاه معارج
حجت الاسلام علي روح الهي معاون پژوهشي پژوهشگاه علوم وحياني معارج به تشريح برنامه هاي پژوهشگاه معارج در هفته پژوهش و تبيين چشم اندازهاي پژوهشي پژوهشگاه معارج در حوزه هاي مختلف پرداخت
«تبیین جهات پیدا و پنهان صلح حدیبیه»
صلح حدیبیّه جهات فراوان و گوناگونى دارد که در این نوشتار به اختصار تنها به ده جهت اساسى آن اشاره مى شود. قبل از ورود به بیان جهات دهگانه، لازم است مفهوم فتح و تفاوت آن با واژه هایى همانند نصر و ظفر دانسته شود و همچنین راجع به دو مفهوم جنگ و صلح کوتاه...
شماره 11 نشریه علمی پژوهشی اخلاق وحیانی آماده چاپ شد
به حول و قوه الهی و به همت مدیریت نشریات پژوهشگاه علوم وحیانی معارج، شماره یازددهم «دو فصلنامه علمی پژوهشی اخلاق وحیانی» آماده چاپ شد.
شماره 25 نشریه علمی پژوهشی حکمت اسرا آماده چاپ شد
به حول و قوه الهی شماره بیست و پنجم «فصلنامه علمی پژوهشی حکمت اسرا» پژوهشگاه علوم وحیانی معارج وابسته به بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسرا، در قالب ویژه نامه، آماده چاپ شد.
دومین شماره «دوفصلنامه تخصصی علوم قرآن و تفسیر معارج» آماده چاپ شد
نشریه تخصصی علوم قرآن و تفسیر معارج در سایه سار وحی و اندیشه جاری زلال تسنیم آغاز مسیر نموده و سعی دارد به معرفی مبانی قرآن شناختی و منهج تفسیری مفسر گران قدرجهان اسلام حضرت آیت الله جوادی آملی (حفظه الله) بپردازد.
جلد 40تفسیر گرانسنگ تسنیم چاپ و منتشر شد
جلد 40 تفسیر گرانسنگ تسنیم اثر مفسر بزرگ قرآن کریم، حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی، با همکاری پژوهشگاه علوم وحیانی معارج و مرکز بین‌المللی نشر اسرا منتشر و به زودی در دسترس علاقمندان قرار خواهد گرفت.
معرفی کتاب «تحریر رساله الولایه» به عنوان کتاب سال جمهوری اسلامی ایران
وصول به آخرین کمال انسان سالک، که مقام شامخ ولایت الهی باشد نیازمند معرفتِ صائب و یک راهنمای مُصیب است که حضرت علامه به خوبی این امر مهم را به سرانجام رسانده است.
وضعیت رؤیت‌پذیری هلال ماه جمادی الثانی 1438
حجت الاسلام و المسلمین سهرابی رییس ستاد استهلال استان قم و عضو پژوهشگاه معارج، در یادداشتی به وضعیت رویت هلال ماه جمادی الثانی 1438 پرداخته است.
نیازمند گفتگوی اسلام با یهودیت و مسیحیت هستیم/ لزوم ارتقای سطح گفتگوها از نگاه اخلاقی به نگاه دینی
حجت الاسلام و المسلمین دکتر مرتضی جوادی آملی ریاست بنیاد بین المللی علاوم وحیانی اسراء در گفتگوی اختصاصی با خبرگزاری حوزه به تشریح ابعاد مختلف و اهمیت نشست گفتگوهای دینی میان ایران و واتیکان پرداخت.
تأمین نیازهای فکری نخبگانی؛ مهمترین راهبرد پژوهشگاه معارج است..
حجت الاسلام و المسلمین روح اللهی معاونت پژوهشی پژوهشگاه علوم وحیانی معارج:
رویکرد پژوهشگاه معارج از حضور در نمایشگاه و ارائۀ آثار حضرت استاد بر محور تأمین نیازهای نهادهای علمی حوزه و دانشگاه یعنی نگاه نخبگانی منحصر شده است برپایی بيست و نهمين نمایشگاه بین المللی كتاب تهران وعرضۀ آثار و تألیفات حضرت آیت الله العظمی جوادی...
شماره 10 نشریه علمی پژوهشی اخلاق وحیانی آماده چاپ شد
دو فصلنامه علمی پژوهشی اخلاق وحیانی از مقالاتی که با نگاهی نو در حوزه اخلاق اسلامی، اصول اخلاقی ادیان ابراهیمی، و فلسفه اخلاق، تحقیق وتالیف شده اند، استقبال كرده و مقالاتي كه بر اساس مباني اخلاقی و اصول تربیتی ـ سلوکی حضرت استاد آيت الله جوادی آملي...
آرشیو شبهات
منظور از «تعليم اسماء» در آيه ﴿وَ علّمَ ءادمَ الاَسماء كُلّها ثُمّ عرضهُمْ علي الملائكةِ فقالَ اَنبئوني بِاَسماءِ هؤلاءِ اِن كنتم صادقين﴾ چيست؟
علم رسمي كه در حوزه و دانشگاه تعليم مي شود. استاد سخني مي گويد يا كتابي مي نگارد و مخاطب مي شنود يا مطالعه مي كند. در اين تعليم، پيك انتقال الفاظ، مفاهيم، نقوش و ... است. اين علم نوعي حرفه است كه گاه با عمل همراه است و گاه خير؛ گاه تا پايان عمر باقي...
به نظر شما عرفان در قرآن چه جايگاهي دارد؟
بحثهاي قرآني نشان مي دهد كه اگر كسي جان خود را شفاف كند و از دغل، شبهه و خيانت دوري جويد، اسرار عالم را مي يابد. گاه انسان آيينه جانش را به طرف مار، گرگ و عقرب نگاه مي دارد و در آن جز گرگ و عقرب چيزي نمي يابد.
چرا بر صلوات پيش و پس از دعا تأكيد شده است؟ تفاوت صلوات خدا بر پيامبر (اكرم صلي الله عليه و آله و سلم) و صلوات خدا بر مؤمنان چيست؟
معني صلوات بر پيامبر (صلي الله عليه و آله و سلم) اين است: «خدايا رحمتت را بر پيامبر و آل او نازل فرما». وقتي رحمت بر پيامبر (صلي الله عليه و آله و سلم) نازل شود، به ديگران هم مي رسد، چون او مجراي فيض است و اگر قرار است خيري به ديگران برسد، نخست بايد...
حيات حضرت ولي عصر (عليه ‌السلام) از نظر علمي چگونه توجيه مي شود؟
حيات طولاني امام زمان (عج) بر خلاف عادت است، اما بر خلاف علّيّت نیست؛ يعني به طور عادي كسي نمي تواند، هزار يا ده هزار سال زندگي كند؛ اما به صورت غير عادي (خرق عادت) اين كار ممكن است.
شبهه ناسازگاری خلود با عذاب الهی
آیت الله جوادی آملی در بخشی دیگر از تفسیر آیه 166 و 167 سوره بقره﴿إِذْ تَبَرَّأَ الَّذِینَ اتُّبِعُوا مِنَ الَّذِینَ اتَّبَعُوْا وَرَأَوُا الْعَذَابَ وَتَقَطَّعَتْ بِهِمُ الأسْبَابُ ٭ وَقَالَ الَّذِینَ اتَّبَعُوا لَوْ أَنَّ لَنَا کَرَّةً...
مراحل تولید علم دینی از منظر آیت الله جوادی چیست؟
استاد جوادی پس از ترسیم جامع نقشه ارتباط دین، عقل و علم و مهندسی جامع علم دینی مراحل تولدی علم دینی و اسلامی سازی علوم تجربی و متون درسی دانشگاه ها را دو مرحله ذیل طراحی می کنند:..
چگونه رابطه دین و سیاست قابل تصویر است؟
مردم در برداشت دين از سياست و سياست و دين، تقريباً پنج گروه هستند، بنگريد اين اقوام پنج‌گانه را چگونه امام شناخت و خود در قلّه اين مراحل پنجگانه قرار گرفت...
چگونه می توان دانش را اسلامی نمود؟
اسلامی سازی علوم یکی از اساسی ترین مسائل مربوط به تمدن سازی اسلامی است. علم به عنوان یک نرم افزار، اگر اسلامی شود، تمدن اسلامی حیات و قوام می یابد. حضرت آیت الله جوادی درباره اسلامی سازی علوم می فرمایند:..