در سایر رسانه ها | بایگانی
به گزارش خبرگزاری شفقنا
حضرت آیت الله جوادی آملی: ملتی که امضای خودش را نمی‌شناسد چطور می‌توانید با او زندگی کنید؟
این مرجع تقلید در جلسه درس تفسیر امروز خود با تاکید بر حفظ قدرت کشور اظهار داشت: کافر حربی مادامی که در حرب است اموالش غارت می‌شود اما این زمان جنگ است، ولی در زمان صلح مادامی که آنها اهل غارت نیستند، به ما گفته اند شما هم اهل غنیمت نباشید.
به گزارش خبرگزاری حوزه
شناخت دنیا صرف تحصیل در حوزه و دانشگاه به دست نمی آید
حوزه/ حضرت آیت الله جوادی آملی گفتند شناخت دنیا صرف تحصیل در حوزه و دانشگاه به دست نمی آید، بلکه این شناخت با نماز شب و به برکت دیگر عبادات به دست می‌آید لذا اگر کسی می خواهد دنیا را بشناسد و گرفتار آن نشود راهش همین نماز شب و امثال ذلك است.
به گزارش خبرگزاری رسا
دانشگاهیان و حوزویان ظرف علم و چراغ هدایت باشند
حضرت آ‌یت الله جوادی ‌آملی گفت: مهم‌ترین وظیفه حوزوی و دانشگاهی خصوصاً و توده مردم عموماً، عمل به وصیت امام مجتبی(ع) است. ایشان فرمود «ظرف دانش باشید و چراغ هدایت»؛ وقتی ظرف علم شدید از بنان و بیان شما علم نشأت می‌گیرد.
به گزارش خبرگزاری شفقنا
حضرت آیت الله جوادی آملی: ما حق نداریم اسلامی حرف بزنیم ولی قارونی فکر کنیم
شفقنا- حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی گفت: آنچه در مسئله توحید مشکل ماست یا قارونی فکر کردن است یا فرعونی فکر کردن، مشکل ما همین دو غُدّه است؛ یا ما هر کار خیری که انجام دادیم خودمان را می‌بینیم و آن مبدأ خلاّق و فیاض را نمی‌بینیم!
به گزارش خبرنگار خبرگزاری«حوزه»
ای کاش جناب پاپ متوجه می شد که مهدی(عج) کیست/تفسیر و نهج البلاغه مهجور هستند
فرشتگان نه توان شاگردی بلاواسطه را دارند و نه حد وجودی را دارند که در حد علم، قدرت فراگیری داشته باشند
به گزارش خبرنگار معارف ایرنا
آیت الله جوادی آملی: معرفت گوهر اصلی انسان است
آیت الله عبدالله جوادی آملی، گوهر اصلی انسان را معرفت برشمرد و گفت که برخی علوم میهمان انسان هستند که باید با صاحبخانه هماهنگ شود.
به گزارش ایرنا
دیدگاهمان را در معرفت به اهل بیت (ع) جهانی کنیم
رئیس بنیاد بین‌المللی علوم وحیانی اسراء گفت: نباید اهل بیت (ع) را در شیعه خلاصه کنیم بلکه باید آنها را برای همه انسان ها بخواهیم و دیدگاهمان را در معرفت نسبت به آنها جهانی کنیم.
به گزارش خبرگزاری شبستان
انتظار بدون مجاهده خیالی باطل است
خبرگزاری شبستان: آنکه به انتظاری تهی از رزم آوری و مجاهده، دل خوش می دارد و گمان می کند بی آمادگی برای جهاد و شهادت می توان منتظر موعود موجود بود، خیالی باطل دارد و کار انتظارش به سامان نخواهد رسید.
دکتر مرتضی جوادی آملی در مصاحبه با ماهنامه خیمه
نسبت اخلاق و احکام و ملزومات دین داری در جامعه مدرن
حجت الاسلام و المسلمین دکتر مرتضی جوادی آملی در مصاحبه با ماهنامه خیمه، از نسبت اخلاق و احکام و ملزومات دین داری درجامعه مدرن می گوید و تاکید می کند جامعه با دینی که ناروا و نادرست تعریف و خوانش می شود و به ناروایی هم تحمیل می شود، در تعارض است.
خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)
«تحریر رسالةالولایه»؛ نگرشی محققانه در حوزه عرفان اسلامی
«تحریر رسالةالولایه» اثر آیت‌الله العظمی جوادی آملی که برگزیده سی‌وچهارمین دوره جایزه کتاب سال جمهوری اسلامی
ـــ ـــ



فلسفه اسلامی از ابتدای پیدایش، فیلسوفان متعددی را همچون فارابی، بوعلی، بهمنیار، سهروردی و میرداماد به خود دیده است. در این میان صدرالمتألهین فیلسوف مسلمانی است که اوج فلسفه را در فرهنگ و تمدن اسلامی را نمایان نموده است. نظام فلسفی او که به حکمت متعالیه شهرت یافته امروزه علاوه بر محققین و دانش¬پژوهان حوزه فلسفه و عرفان مورد توجه حوزه¬های متعدد علوم انسانی نیز قرار گرفته است...

معرفی شرح اسفار اربعه:


فلسفه اسلامی از ابتدای پیدایش، فیلسوفان متعددی را همچون فارابی، بوعلی، بهمنیار، سهروردی و میرداماد به خود دیده است. در این میان صدرالمتألهین فیلسوف مسلمانی است که اوج فلسفه را در فرهنگ و تمدن اسلامی را نمایان نموده است. نظام فلسفی او که به حکمت متعالیه شهرت یافته امروزه علاوه بر محققین و دانش پژوهان حوزه فلسفه و عرفان مورد توجه حوزه های متعدد علوم انسانی نیز قرار گرفته است. «حکمت متعالیه فی شرح الاسفار العقلیه الاربعه» یکی از مهمترین آثار فاخر این حکیم متأله است که به شرح سفرهای چهارگانه عقلی انسان می پردازد و در 9 جلد به چاپ رسیده است. این اثر سال هاست که در سطوح عالی حوزه های فلسفی تدریس می شود. یکی از حکمای عصر حاضر که به تدریس این اثر پرداخته اند، حکیم متأله آیت الله جوادی آملی است. این کتاب در گذشته طی سه دوره توسط ایشان تدریس شده است. در دوره سوم تدریس نظر ایشان تنها به سطح اسفار نبوده، بلکه بر آن بود که این تفکر در بستر تمامی آثار صدرا و افزون بر آن در بستر تمامی کتابهای که راجع به این زمینه تدوین شده است، بررسی شود؛ اعم از کتابهای حکمای قبل از اسلام، متکلمان اسلامی، حکما و عرفای اسلامی و حتی اندیشه معاصر. مجموعه کتابهای رحیق مختوم محصول تدریس دوره سوم استاد است که ابتدا توسط برخی از شاگردان ایشان تدوین شده و بعد از آن به ملاحظه حضرت استاد رسیده است. ایشان به هنگام ملاحظه اصلاحات لازم و همچنین مواردی که مکمل بحث بوده است را اضافه نموده اند. نتیجه این تلاش علمی تا کنون در 16 جلد انتشار یافته و جلد 17 آماده انتشار است و به زودی به طلاب علوم عقلی عرضه خواهد شد.
طرح تنظیم شرح فصوص الحکم نیز به همین قرار است. حضرت استاد در سالهای گذشته کرسی تدریس این کتاب قوی عرفانی را آغاز کردند و سپس توسط شاگردان استاد در پژوهشگاه، تحقیق و تنظیم شده است که حدودا به 15 جلد می رسد. در حال حاضر این اثر در مرحله ملاحظه حضرت استاد قرار دارد.
در کنار این دو درس، دروس سنگین دیگری نظیر تسنیم و فقه و اصول و ... نیز دارند که هر کدام در قالب پروژه های مستقل در حال انجام است.
معرفی شرح فصوص الحکم
حاصلِ حیاتِ عرفانیِ شیخ اکبر محیی الدین ابن عربی دو کتاب وزین «فتوحات مکیه» و «فصوص الحکم» و صدها رساله متنوع در عرفان است. کتاب نخست را می توان دایرۀ المعارف عرفان نظری دانست که مشحون از معارف عرفانی و حقایق نفسانی است و کتاب دوم چکیده و اساس نظریات ابن عربی است که در میان پیروان و علاقه مندان او محلّ نظر بوده، به طوری که افزون بر صد شرحِ معتنابه بر آن نگاشته شده است. به گفته نویسنده، این کتاب را پیامبر اکرم (ص) در عالم رؤیا به او داده تا به مردم برساند و آنها از معارف آن بهره مند شوند. فصوص¬الحکم از بیست و هفت فصّ (نگین انگشتری) تشکیل شده که هر فصّ یادآور حیاتِ پیامبری از سفیرانِ الهی است که مزیّن به نامی از نام های خداوند شده است. از مهمترین شرح های فصوصا الحکم می توان به شرح مؤیّدالدین جَندی اشاره کرد. این اثر نخستین شرح مفصّل فصوص الحکم است که به خوبی مشکلات فصوص را حلّ کرده و مرجع شرح های دیگر قرار گرفته است. اما در میان این همه شرح از عارفانِ طراز اوّلِ جهانِ اسلام، شرح قیصری بود که به¬دلیل قلم روان و استادانه او در تعلیم عرفان مورد توجه قرار گرفت و در حوزه¬های علمیه، کتابِ درسیِ عرفانِ نظری شد. از ویژگیهای این کتاب مقدمه تفصیلی قیصری است که اُمهات مسائل عرفان نظری را در دوازده فصل به بند کشید. به هر روی درکِ متنِ فخیمِ فصوص و فهمِ ظرافت هایِ شرحِ قیصری برای هر طلبۀ عرفان آسان به نظر نمی رسد. حضرت آیت الله جوادی آملی که بر مبانی حکمت متعالیه و عرفان نظری تسلط دارد، به تعلیمِ شرحِ قیصریِ فصوص در سایۀ نظر به دیگر شرح ها و کتابهای عرفانی و با استفاده از مبانی حکمت متعالیه پرداخته است. این نکته توجه پذیر است که به دلیل اُلفت قیصری و دیگر شارحان فصوص به حکمت مشائی نتوانسته اند آن گونه که درخور مطلب است به تبیین استدلالی مبانی عرفان نظری بپردازند. از این رو حضرت استاد با تسلطی که بر مبانی حکمت متعالیه داشته اند، به فراخور بحث با نگاه انتقادی به شرح قیصری و متن فصوص برخی نکات ارزشمند را یادآوری کرده اند. بنابراین نباید درس گفتارهای استاد را صرف تبیین و روشن سازی شرح قیصری بر فصوص الحکم ابن عربی دانست، بلکه ظرافت¬های نگاه حکیمانۀ ایشان در میان مطلب هویداست. از مجموعۀ این درس گفتارها، شرح ایشان بر مقدمه قیصری در حال آماده سازی و انتشار است که بزودی در دو مجلّد به محضر طالبان عرفان نظری تقدیم می گردد.
در کنار این درس، دروس سنگین دیگری نظیر تدریس اسفار، تدریس تفسیر و فقه و اصول و ... نیز دارند که هر کدام در قالب پروژه های مستقل در حال انجام است.