در سایر رسانه ها | بایگانی
به گزارش خبرگزاری شفقنا
حضرت آیت الله جوادی آملی: ملتی که امضای خودش را نمی‌شناسد چطور می‌توانید با او زندگی کنید؟
این مرجع تقلید در جلسه درس تفسیر امروز خود با تاکید بر حفظ قدرت کشور اظهار داشت: کافر حربی مادامی که در حرب است اموالش غارت می‌شود اما این زمان جنگ است، ولی در زمان صلح مادامی که آنها اهل غارت نیستند، به ما گفته اند شما هم اهل غنیمت نباشید.
به گزارش خبرگزاری حوزه
شناخت دنیا صرف تحصیل در حوزه و دانشگاه به دست نمی آید
حوزه/ حضرت آیت الله جوادی آملی گفتند شناخت دنیا صرف تحصیل در حوزه و دانشگاه به دست نمی آید، بلکه این شناخت با نماز شب و به برکت دیگر عبادات به دست می‌آید لذا اگر کسی می خواهد دنیا را بشناسد و گرفتار آن نشود راهش همین نماز شب و امثال ذلك است.
به گزارش خبرگزاری رسا
دانشگاهیان و حوزویان ظرف علم و چراغ هدایت باشند
حضرت آ‌یت الله جوادی ‌آملی گفت: مهم‌ترین وظیفه حوزوی و دانشگاهی خصوصاً و توده مردم عموماً، عمل به وصیت امام مجتبی(ع) است. ایشان فرمود «ظرف دانش باشید و چراغ هدایت»؛ وقتی ظرف علم شدید از بنان و بیان شما علم نشأت می‌گیرد.
به گزارش خبرگزاری شفقنا
حضرت آیت الله جوادی آملی: ما حق نداریم اسلامی حرف بزنیم ولی قارونی فکر کنیم
شفقنا- حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی گفت: آنچه در مسئله توحید مشکل ماست یا قارونی فکر کردن است یا فرعونی فکر کردن، مشکل ما همین دو غُدّه است؛ یا ما هر کار خیری که انجام دادیم خودمان را می‌بینیم و آن مبدأ خلاّق و فیاض را نمی‌بینیم!
به گزارش خبرنگار خبرگزاری«حوزه»
ای کاش جناب پاپ متوجه می شد که مهدی(عج) کیست/تفسیر و نهج البلاغه مهجور هستند
فرشتگان نه توان شاگردی بلاواسطه را دارند و نه حد وجودی را دارند که در حد علم، قدرت فراگیری داشته باشند
به گزارش خبرنگار معارف ایرنا
آیت الله جوادی آملی: معرفت گوهر اصلی انسان است
آیت الله عبدالله جوادی آملی، گوهر اصلی انسان را معرفت برشمرد و گفت که برخی علوم میهمان انسان هستند که باید با صاحبخانه هماهنگ شود.
به گزارش ایرنا
دیدگاهمان را در معرفت به اهل بیت (ع) جهانی کنیم
رئیس بنیاد بین‌المللی علوم وحیانی اسراء گفت: نباید اهل بیت (ع) را در شیعه خلاصه کنیم بلکه باید آنها را برای همه انسان ها بخواهیم و دیدگاهمان را در معرفت نسبت به آنها جهانی کنیم.
به گزارش خبرگزاری شبستان
انتظار بدون مجاهده خیالی باطل است
خبرگزاری شبستان: آنکه به انتظاری تهی از رزم آوری و مجاهده، دل خوش می دارد و گمان می کند بی آمادگی برای جهاد و شهادت می توان منتظر موعود موجود بود، خیالی باطل دارد و کار انتظارش به سامان نخواهد رسید.
دکتر مرتضی جوادی آملی در مصاحبه با ماهنامه خیمه
نسبت اخلاق و احکام و ملزومات دین داری در جامعه مدرن
حجت الاسلام و المسلمین دکتر مرتضی جوادی آملی در مصاحبه با ماهنامه خیمه، از نسبت اخلاق و احکام و ملزومات دین داری درجامعه مدرن می گوید و تاکید می کند جامعه با دینی که ناروا و نادرست تعریف و خوانش می شود و به ناروایی هم تحمیل می شود، در تعارض است.
خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)
«تحریر رسالةالولایه»؛ نگرشی محققانه در حوزه عرفان اسلامی
«تحریر رسالةالولایه» اثر آیت‌الله العظمی جوادی آملی که برگزیده سی‌وچهارمین دوره جایزه کتاب سال جمهوری اسلامی
ـــ ـــ

عنوان طرح :  شیعه شناسی (شناسنامه جامع بین المللی شیعه)

1. اهداف/ نتايج (علمي و كاربردي)

اندیشه و فرهنگ حیات بخش تشیع، حیثیت، کرامت، شخصیت و ارزش ویژه ای را برای بشریت در ابعاد زندگی فردی، اجتماعی و سعادت دنیوی و اخروی به ارمغان آورده است لذا معرفی شیعه، کارآمد نشان دادن آن در جهان معاصر  و گسترش این فر هنگ و اندیشه در سطح بین الملل هدف اصلی طرح می باشد.

 

2.ضرورت‌ها/ اهميت (بيان نيازها به انجام اين پروژه)

با توجه به اینکه امروزه تعریف جامع عقاید و مبانی شیعه با نگاه خردگرایانه در مباحث اعتقادی ، اجتماعی ، حقوقی ، جزائی، سیاسی و ...  در مجموعه  کاملی جمع آوری نشده است[1] و تراث غنی شیعه که سابقه ای بیش از 1400 ساله دارد به شکل پراکنده می باشد و عمده آثار شیعه با نگاه به معرفی و عقاید شیعه تدوین شده و یا موسوعه احادیث ائمه علیهم السلام می باشد، ضروری است با مبنع قرار دادن قرآن و احادیث ائمه علیهم السلام  و هماهنگ با منظومه فکری[2] حضرت آیت الله جوادی آملی (دامت برکاته) همراه با بیان کاربردی بودن مبانی شیعه تحقیقی نو و یا دوباره بازنویسی جدیدی گردد تا علاقه مندان ، پژوهشگران و دانشمندان در سراسر دنیا در پژوهش های خودشناختی همه جانبه از حقایق ، فرهنگ و اندیشه  تشیع پیدا نمایند و به مشتاقان فهم آموزه های تشیع تصویری شفاف و روشن از مکتب شیعه ارائه گردد.

همچنین تدوین چنین مجموعه ای با هدف مقابله، خنثی سازی و جلوگیری از تبلیغات وسیع و گسترده دشمنان تشیع، پاسخگویی و اصلاح باورهای نادرست و اعوجاجات ساخته دست برخی مستشرقین و اسلام شناس های غربی[3] ضرورت این امر را بیش از پیش آشکار می سازد.

3. اهداف تفصیلی

الف).  آشنایی با تاریخ تشیع:

1.      آغاز پیدایش شیعه؛

2.      میراث علمی شیعه؛

1/2) در بخش اعتقادات.

2/2) در بخش تکالیف و اعمال.

3.      جغرافیای جهان تشیع (پراکندگی جمعیتی)؛

4.      حکومت های شیعی در طول تاریخ و تاریخ معاصر؛

5.      اندیشمندان شیعی (عالمان ، دانشمندان، مخترعین و .... در علوم اسلامی و غیر اسلامی و... اعم از  معاصر و غیر معاصر)؛

6.      میراث تاریخی و فرهنگی شیعه (ابنیه و ..)

7.      موسسات، مراکز و کرسی های تدریس شیعی در جهان؛

8.      رسانه­های بین المللی شیعه (مجلات و نشریات بین المللی ، شبکه های دیداری و شنیداری ماهواره ای ).

9.      گروه های سیاسی فعال شیعه و حوزه فعالیت آن.

10.  گروه های مذهبی شیعه و فعالیت های آنها (حذف)

11.  شناسایی انشعابات و فرق شیعی فعال[4]


 

[1] . لازم به ذکر است سابقاً در کتبي مانند تجريد خواجه و شروح فراواني که بر آن نگاشته شده است اعم از شراح عامه و خاصه به تعريف و تبيين مباني اعتقادي شيعه با تکيه بر عقلانيت پرداخته شده است. گرچه لازم است با توجه به سير و تطور تاريخ هماهنگي مکتب شيعه با مسائل اجتماعي، سياسي، حقوقي و... روز تبيين و معرفي شود. همچنين در کتب ارزشمندي مانند شرح ملاصدرا بر اصول کافي، شرح کتاب توحيد قاضي سعيد قمي و تفسير الميزان مرحوم علامه طباطبايي، شرح حديث جنود عقل و جهل و چهل حديث امام خميني در اين زمينه به تفصيل و اجمال سخن ها گفته شده است.

[2] . گرچه آثار مکتوب و غير مکتوب حضرت آيت الله جوادي دامت برکاته در پيشبرد اين حرکت عظيم بسيار مغتنم، غني و نافع است لکن تصريح به هماهنگي با منظومه فکري و خط علمي ايشان در تدوين چنين طرح عظيمي که تا بحال چنين سابقه اي جامع نداشته است ممکن است شبهه جناح بندي فکري و اعتقادي را مطرح کند و موجب برانگيختن حساسيت هاي داخلي شود و علاوه بر آن با توجه به اين که اصل طرح معرفي مکتب شيعي و شناسنامه جامع آن در سطح جهاني و بين الملل است ممکن است توسط افرادي چه در داخل و چه در خارج از کشور  اين چنين تبليغ و القا گردد که مجموعه گردآوري شده، عقيده و آراي تمام شيعه نيست بلکه متعلق به يک طيف خاص و خط فکري مستقل است بنابر اين کل مجموعه، متهم و تأثيرگذاري خارجي آن به حد مطلوب نخواهد رسيد.

[3] . نظير مقالات و تحقيقات نادرست و ناقصي که توسط برخي نويسندگان غربي بر روي سايت دانشگاه ها،يا پايگاه هاي مراکز علمي و اطلاع رساني مختلف و دانشنامه هاي بين المللي مانند دانشگاه جرجياي آمريکا، دانشگاه شيپ پنس بورگ پنسيلوانياي آمريکا، پايگاه اطلاع رساني اينفوپليز، دانشنامه بريتانيکا و... قرار گرفته است.

[4] . بايد به اين نکته توجه اساسي داشت که اگر خواسته باشيم به معرفي فرق شيعه بپردازيم از موضوع اصلي خارج خواهيم شد چرا که موضوع اصلي، معرفي شيعه دوازده امامي است مگر اين که معرفي ساير فرق شيعي از باب روشنگري نسبت به برخي انحرافات عقيدتي در شيعه باشد که منتج به معرفي شيعه دوازده امامي به عنوان مذهب حق گردد.