دیگر اخبار | بایگانی
مقاله پژوهشی؛
تحلیل و مقایسه رابطه عقل و نقل از دیدگاه ابن‌تیمیه و آیت‌ الله جوادی آملی
پایگاه اطلاع رسانی اسراء: در جدیدترین شماره از دوفصلنامه علمی پژوهشی حکمت اسراء مقاله ای با عنوان « تحلیل و مقایسه رابطه عقل و نقل از دیدگاه ابن‌تیمیه و آیت‌الله جوادی آملی» به چاپ رسیده است.
شماره سی ام «دوفصلنامه علمی پژوهشی حکمت اسرا» آماده چاپ شد
پایگاه اطلاع رسانی اسراء: به همت مدیریت نشریات پژوهشگاه علوم وحیانی معارج، شماره سی ام «دوفصلنامه علمی پژوهشی حکمت اسرا» آماده چاپ شد.
حجت‌الاسلام و المسلمین دکتر مرتضی ‌جوادی آملی:
بزرگی و عظمت ملاصدرا به بزرگی اندیشه اوست/صدرالمتألهین هیچ محدوده ای برای علم قائل نشد
پایگاه اطلاع رسانی اسراء: به مناسبت اول خرداد ماه روز بزرگداشت ملاصدرا مراسم بزرگداشتی از سوی مجمع عالی حکمت شعبه شیراز در این شهر برگزار شد. حجت الاسلام و المسلین دکتر مرتضی جوادی آملی در این همایش در سخنانی به تبیین ابعاد مختلف شخصیت علمی...
گزارش تصویری؛ آئین بزرگداشت ملاصدرا در شیراز برگزار شد
پایگاه اطلاع رسانی اسراء: همزمان با اول خرداد، روز بزرگداشت ملاصدرا، آئین بزرگداشت بنیانگذار حکمت متعالیه، حکیم صدر المتالهین، فیلسوف شهیر قرن دهم هجری قمری، با حضور گسترده اصحاب اندیشه و فلسفه‌دانان، متولیان فرهنگی و هنرمندان، در زادگاهش شهر شیراز ...
به همت پژوهشگاه معارج؛
نشست علمی «ادراک ناپذیری ذات الهی با تاکید بر دیدگاه آیت الله العظمی جوادی آملی» برگزار شد
نشست علمی «ادراک ناپذیری ذات الهی با تاکید بر دیدگاه آیت الله العظمی جوادی آملی» به همت پژوهشگاه معارج، با حضور جمعی از محققین و پژوهشگران، در سالن جلسات بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء بر گزار شد.
به همت پژوهشگاه علوم وحیانی معارج؛
نشست علمی «بررسی راهکارهای انتقال آموزه های اسلام به غرب» برگزار شد
نشست علمی «بررسی راهکارهای انتقال آموزه های اسلام به غرب» با حضور حجت الاسلام و المسلمین دکتر رضوی راد رئیس انستیتو علوم انسانی و اسلامی هامبورگ و جمعی از پژوهشگران پژوهشگاه علوم وحیانی معارج در سالن کنفرانس بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء برگزار...
در پی عقد تفاهم نامه همکاری های علمی پژوهشی، صورت گرفت:
ارتباط اینترنتی کتابخانه آستان قدس رضوی و بنیاد بین المللی اسراء
پایگاه اطلاع رسانی اسراء: در پی امضای تفاهم نامه همکاری های مشترک علمی و پژوهشی بين «بنیاد پژوهش های اسلامی آستان قدس رضوی» و «بنياد بین المللی علوم وحیانی اسراء»، ارتباط اینترنتی کتابخانه پژوهشگاه معارج وابسته به بنیاد اسراء و کتابخانه آستان قدس...
تجلیل از حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی به مناسبت روز معلم
پایگاه اطلاع رسانی اسراء: جمعی از شاگردان حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی به مناسبت روز معلم، پیش از شروع درس خارج فقه معظم له در مسجد اعظم قم، از مقام علمی استاد خود تجلیل به عمل آوردند.
به زودی منتشر می شود؛
مجموعه ارزشمند «سلونی قبل ان تفقدونی؛ تحریر نهج البلاغه» آیت الله العظمی جوادی آملی
پایگاه اطلاع رسانی اسراء: جلد نخست از مجموعه ارزشمند و گرانسنگ «سَلُونِی قَبْلَ أَن ْتَفْقِدُونِی؛ شرح و تحریر نهج البلاغه» حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی (دام عزه) آماده چاپ و به زودی منتشر خواهد شد.
مقاله پژوهشی؛
«فلسفۀ اخلاقِ آیت الله العظمی جوادی آملی»
پایگاه اطلاع رسانی اسراء: جدیدترین شماره از دوفصلنلمه علمی پژوهشی اخلاق وحیانی به همت مدیریت نشریات پژوهشگاه علوم وحیانی معارج آماده انتشار شد. در این شماره از این فصلنامه علمی پژوهشی مقاله ای با عنوان «فلسفۀ اخلاق استاد جوادی آملی» به قلم دکتر محسن...
ـــ ـــ

از قرن اول تا پایان قرن پنجم

مقدمه اهداف و ضروریات طرح

شناخت راويان و اسناد روايات

مطلب اول حديث وسنت پيامبر اعظم وامامان معصوم (عليهم السلام) دومين مصدر شناخت اسلام در همه ابعاد آن (عقائد، احكام، اخلاق) است، و بسيارى از رشته هاي علوم اسلامى مانند: فقه، تفسير، کلام، سيره، اخلاق از اين منبع وحيانى سرچشمه گرفته وسيراب مي شوند.

 به‏اين جهت تاكيد فراوانى از جانب معصومان عليهم السلام بر فراگيرى حديث، حفظ حديث نقل حديث،  مذاکره ومباحثه حديث، کتابت حديث، فهم حديث شده است

امام باقر به جابر بن يزيد جعفي فرمود : يا جابر والله لحديث تصيبه من صادق في حلال وحرام خير لک مما طلعت عليه الشمس حتي تغرب [1] .

رسول خدا فرموده است : تذاکروا وتلاقوا وتحدثوا فان الحديث جلاء للقلوب [2].

امام صادق (ع) به مفضل بن عمر فرمود : اکتب وبث علمک في اخوانک فان مت فاورث کتبک بنيک فانه ياتي علي الناس هرج لايانسون فيه الا بکتبهم [3]  ونيز فرموده است :  انتم افقه الناس اذا عرفتم معاني کلامنا[4].

 مطلب دوم عوامل متعددى مانند: تشعبات مذهبى، گرايش‏هاى فكرى، انگيزه هاي سياسي و اجتماعى، كم مايگى علمى راويان، سودجويى برخى افراد  زمينه جعل حديث، تدليس در روايت ونقل حديث بدون سند را فراهم كرده است.

يكى از راهكارهاى مهم جهت جلوگيرى از اين امور، نقل حديث با سند و ذكر واسطه‏ها است واين دستور از طرف پيامبر و ائمه (عليهم السلام)صادر شده بود.

پيامبر اكرم فرمود: حديث را با سند بنويسيد، پس اگر برحق بود شما در اجر آن  شريك مى‏باشيد واگر بر باطل (دروغ) بود گناهش به گردن گوينده‏اش مى‏باشد (وشماگناهكار نيستيد) [5]

حضرت على عليه السلام فرمود: هنگام نقل حديث آنرا مستند كنيد به راوى ونافل، پس اگر برحق بود به نفع شمااست واگر دروغ بود برضرر گوينده‏اش است. [6]

براين اساس، منهج وروش محدثان در تاليف کتب حديثي برنقل حديث با سند استوار گرديده است . کتاب هائي مانند : جوامع اوليه حديثي ( کافي، فقيه، تهذيب، استبصار) جوامع ثانويه حديثي ( بحار الانوار، وسائل الشيعه، الوافي ) امالي ها (امالي شيخ مفيد، امالي شيخ صدوق، امالي شيخ طوسي، امالي سيد مرتضي ) کتب حديثي شيخ صدوق و....بر مبناي نقل حديث همراه با سند است

مطلب سوم اسناد روايات نيز در طول زمان آسيب پذير گشته، وبا معضلات  و مشکلات عديده‏اى مانند: تصحيف و تحريف، ارسال، معلقات، مشتركات و...

مواجه و روبرو شده است. بدان جهت براى حفظ وصيانت از احاديث وانتقال  صحيح آن به نسل هاي بعدى وجلوگيرى از هرگونه دخل وتصرف در حديث، و شناخت آسيب  هاي سندو متن، علومى با عنوان علوم حديث تاسيس و پايه گذارى گرديده است.

علوم حديث، علم به يك سلسله قواعد و قوانينى است كه در پرتو آن حالات سند و متن حديث شناخته مى‏شود [7] واز دانش‏هاى گوناگونى مانند: دانش رجال، دانش درايه، دانش مختلف الحديث، دانش فقه الحديث و... تشكيل يافته است. [8]

 

هدف از اجرای طرح:

1 -  احیاء تراث حدیثی شیعه تا پایان قرن پنجم

2 – احیاء اصول اربعه مائه –  با ارزشترین و مهمترین میراث حدیثی شیعه –   و نشر آن

3 – استخراج معارف شیعی از سرچشمه وحی

4 -  مستند سازی معارف و تفسیر شیعه به علوم وحیانی

5 -  احیاء روات شیعه از احاد ( با توجه به اینکه عمده اخبار شیعه در مباحث معرفتی و تفسیر خبر واحد است این طرح کمک شایانی در اخراج این اخبار  از احاد نموده و به اتقان مباحث معرفتی و تفسیری می افزارد).

6 – اخراج عمده روات تفسیری و معارفی از جهل و اهمل

7 -  شناسایی و معرفی محدثین و علماء شیعه از قرن اول تا پایان قرن پنجم که تا بحال مجهول بوده اند.

1-بحار ج2ص146ح15

2-کافی ج1ص41 ح8

3-همان ج1ص42 ح11

4-بحار ج2 ص184

[5]. ميزان الاعتدال ج 4 ص 98 (اذا كتبتم الحديث ؛ فاكتبوه باسناده فاذا يك حقا ؛ كنتم شركا فى
الاجر وان يك باطلا ؛ كان وزره عليه)

[6]. كافى ج 1 ص 42 ح 7 (اذا حدثتم بحديث فاسندوه الى الذى حدثكم فان كان حقا فلكم وان كان كذبا فعليه).

[7]. علم بقوانين يعرف بها احوال السند والمتن ؛ وموضوعه السند والمتن ؛ وغايته معرفة الصحيح من غيره تدريب الروى ج 1 ص 22 ؛ جلال الدين سيوطى (م - 911 ق

[8]. رك ؛ معرفة الحديث ؛ حاكم نيشابورى م - 405 ق ؛ علم الحديث ؛ استاد فقيد كاظم مدير
شانه چى ؛ علوم الحديث و مصطلحه ؛ دكتر صبحى الصالح ؛ حديث پژوهى ج 1 مهدى مهريزى.