دیگر اخبار | بایگانی
به همت پژوهشگاه علوم وحیانی معارج؛
نشست علمی «چالش ادراک ذات الهی در عرفان اسلامی و راه برون رفت از آن» برگزار شد
به گزارش خبرنگار پایگاه اطلاع رسانی اسراء، نشست علمی«چالش ادراک ذات الهی در عرفان اسلامی و راه برون رفت از آن» در بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء در تاریخ 29 آذر 1397 با ارائه ی مدیرگروه فلسفه پژوهشگاه معارج، ناقدین و مدعوین محترم در طبقه دوم و در...
آیت الله العظمی جوادی آملی:
متن سخنرانی آیت الله العظمی جوادی آملی در آیین رونمایی از کتاب تحریر الاصول
پایگاه اطلاع رسانی اسراء: آئین رونمایی از کتاب گرانسنگ «تحریر الاصول» (تقریر درس خارج اصول حضرت امام خمینی(ره) توسط مرجع عالیقدر حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی)، روز پنجشنبه 6 دی ماه 1397 در سالن همایش های بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء برگزار...
آیت الله العظمی جوادی آملی:
امام(ره) داغ دین داشت و به همین دلیل سخنش در دل ملت اثر می گذاشت
پایگاه اطلاع رسانی اسراء: آئین رونمایی از کتاب گرانسنگ «تحریر الاصول» با سخنرانی حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی و با حضور اساتید، علما، فضلای حوزه و دانشگاه و صاحبنظران در سالن همایش های بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء برگزار شد.
حجت الاسلام و المسلمین سید حسن خمینی:
پرداختن به حقیقت درونی خود، پایه عبور از مشکلات امروز جامعه است
پایگاه اطلاع رسانی اسراء: آئین رونمایی از کتاب گرانسنگ «تحریر الاصول» (تقریر درس خارج اصول حضرت امام خمینی(ره) توسط مرجع عالیقدر حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی)، با حضور اساتید، علما، فضلاء، طلاب، دانشگاهیان و صاحبنظران در سالن همایش های بنیاد بین...
حجت الاسلام و المسلمین مبلغی:
امام خمینی(ره) صاحب یک مدرسه اصولی بزرگ است
پایگاه اطلاع رسانی اسراء: آئین رونمایی از کتاب گرانسنگ «تحریر الاصول» (تقریر درس خارج اصول حضرت امام خمینی(ره) توسط مرجع عالیقدر حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی)، با حضور اساتید، علما، فضلاء، طلاب، دانشگاهیان و صاحبنظران در سالن همایش های بنیاد بین...
در سالن همایش های بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء:
آئین رونمایی از کتاب «تحریر الاصول» برگزار شد
پایگاه اطلاع رسانی اسراء: آئین رونمایی از کتاب گرانسنگ «تحریر الاصول» (تقریر درس خارج اصول حضرت امام خمینی(ره) توسط مرجع عالیقدر حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی)، در سالن همایش های بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء برگزار گردید.
به بهانه رونمایی از کتاب تحریر الاصول؛
روند تدوین و آماده سازی کتاب «تحریر الاصول» در گفتگو با مدیر پژوهشکده فقه و اصول پژوهشگاه معارج
پایگاه اطلاع رسانی اسراء: حجت الإسلام و المسلمین مقدسی مدیر پژوهشکده فقه و اصول پژوهشگاه علوم وحیانی معارج در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار پایگاه اطلاع رسانی اسراء به ارائه توضیحاتی دربارۀ کتاب ارزشمند تحریر الأصول، تقریر علامه جوادی آملی از محاضرات درس...
حجت الاسلام و المسلمین مرتضی جوادی آملی:
ویژگی های منظومه فکری آیت الله العظمی جوادی آملی از منظر پژوهشی
پایگاه اطلاع رسانی اسراء: حجت الاسلام و المسلمین دکتر مرتضی جوادی آملی در حاشیه بازدید از غرفه اسراء در این نمایشگاه در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار پایگاه اطلاع رسانی اسراء درباره برخی از ویژگی های منظومه فکری آیت الله جوادی آملی از منظر پژوهشی و نقش...
آیت الله العظمی جوادی آملی:
پژوهش و تحقیق وقتی به بار می‌نشیند كه زاد و راحله‌اش معارف قرآن و عترت باشد
پایگاه اطلاع رسانی اسراء: همزمان با هفته پژوهش، مسئولین، اعضای هیئت علمی و پژوهشگران پژوهشگاه علوم وحیانی معارج وابسته به بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء با حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی دیدار و گفتگو کردند.
به همت پژوهشگاه علوم وحیانی معارج؛
هشتمین دوره جلسات نقد کتاب های درسی معارف اسلامی برگزار شد
به گزارش خبرنگار پایگاه اطلاع رسانی اسراء: هشتمین دوره از سلسله جلسات نقد کتاب های درسی معارف اسلامی با همکاری بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء و دانشگاه معارف، در تاریخ 28 آبان ماه سال جاری با حضور نویسنده اثر و ناقدین علمی، در سالن کنفرانس بنیاد...
ـــ ـــ

از قرن اول تا پایان قرن پنجم

مقدمه اهداف و ضروریات طرح

شناخت راويان و اسناد روايات

مطلب اول حديث وسنت پيامبر اعظم وامامان معصوم (عليهم السلام) دومين مصدر شناخت اسلام در همه ابعاد آن (عقائد، احكام، اخلاق) است، و بسيارى از رشته هاي علوم اسلامى مانند: فقه، تفسير، کلام، سيره، اخلاق از اين منبع وحيانى سرچشمه گرفته وسيراب مي شوند.

 به‏اين جهت تاكيد فراوانى از جانب معصومان عليهم السلام بر فراگيرى حديث، حفظ حديث نقل حديث،  مذاکره ومباحثه حديث، کتابت حديث، فهم حديث شده است

امام باقر به جابر بن يزيد جعفي فرمود : يا جابر والله لحديث تصيبه من صادق في حلال وحرام خير لک مما طلعت عليه الشمس حتي تغرب [1] .

رسول خدا فرموده است : تذاکروا وتلاقوا وتحدثوا فان الحديث جلاء للقلوب [2].

امام صادق (ع) به مفضل بن عمر فرمود : اکتب وبث علمک في اخوانک فان مت فاورث کتبک بنيک فانه ياتي علي الناس هرج لايانسون فيه الا بکتبهم [3]  ونيز فرموده است :  انتم افقه الناس اذا عرفتم معاني کلامنا[4].

 مطلب دوم عوامل متعددى مانند: تشعبات مذهبى، گرايش‏هاى فكرى، انگيزه هاي سياسي و اجتماعى، كم مايگى علمى راويان، سودجويى برخى افراد  زمينه جعل حديث، تدليس در روايت ونقل حديث بدون سند را فراهم كرده است.

يكى از راهكارهاى مهم جهت جلوگيرى از اين امور، نقل حديث با سند و ذكر واسطه‏ها است واين دستور از طرف پيامبر و ائمه (عليهم السلام)صادر شده بود.

پيامبر اكرم فرمود: حديث را با سند بنويسيد، پس اگر برحق بود شما در اجر آن  شريك مى‏باشيد واگر بر باطل (دروغ) بود گناهش به گردن گوينده‏اش مى‏باشد (وشماگناهكار نيستيد) [5]

حضرت على عليه السلام فرمود: هنگام نقل حديث آنرا مستند كنيد به راوى ونافل، پس اگر برحق بود به نفع شمااست واگر دروغ بود برضرر گوينده‏اش است. [6]

براين اساس، منهج وروش محدثان در تاليف کتب حديثي برنقل حديث با سند استوار گرديده است . کتاب هائي مانند : جوامع اوليه حديثي ( کافي، فقيه، تهذيب، استبصار) جوامع ثانويه حديثي ( بحار الانوار، وسائل الشيعه، الوافي ) امالي ها (امالي شيخ مفيد، امالي شيخ صدوق، امالي شيخ طوسي، امالي سيد مرتضي ) کتب حديثي شيخ صدوق و....بر مبناي نقل حديث همراه با سند است

مطلب سوم اسناد روايات نيز در طول زمان آسيب پذير گشته، وبا معضلات  و مشکلات عديده‏اى مانند: تصحيف و تحريف، ارسال، معلقات، مشتركات و...

مواجه و روبرو شده است. بدان جهت براى حفظ وصيانت از احاديث وانتقال  صحيح آن به نسل هاي بعدى وجلوگيرى از هرگونه دخل وتصرف در حديث، و شناخت آسيب  هاي سندو متن، علومى با عنوان علوم حديث تاسيس و پايه گذارى گرديده است.

علوم حديث، علم به يك سلسله قواعد و قوانينى است كه در پرتو آن حالات سند و متن حديث شناخته مى‏شود [7] واز دانش‏هاى گوناگونى مانند: دانش رجال، دانش درايه، دانش مختلف الحديث، دانش فقه الحديث و... تشكيل يافته است. [8]

 

هدف از اجرای طرح:

1 -  احیاء تراث حدیثی شیعه تا پایان قرن پنجم

2 – احیاء اصول اربعه مائه –  با ارزشترین و مهمترین میراث حدیثی شیعه –   و نشر آن

3 – استخراج معارف شیعی از سرچشمه وحی

4 -  مستند سازی معارف و تفسیر شیعه به علوم وحیانی

5 -  احیاء روات شیعه از احاد ( با توجه به اینکه عمده اخبار شیعه در مباحث معرفتی و تفسیر خبر واحد است این طرح کمک شایانی در اخراج این اخبار  از احاد نموده و به اتقان مباحث معرفتی و تفسیری می افزارد).

6 – اخراج عمده روات تفسیری و معارفی از جهل و اهمل

7 -  شناسایی و معرفی محدثین و علماء شیعه از قرن اول تا پایان قرن پنجم که تا بحال مجهول بوده اند.

1-بحار ج2ص146ح15

2-کافی ج1ص41 ح8

3-همان ج1ص42 ح11

4-بحار ج2 ص184

[5]. ميزان الاعتدال ج 4 ص 98 (اذا كتبتم الحديث ؛ فاكتبوه باسناده فاذا يك حقا ؛ كنتم شركا فى
الاجر وان يك باطلا ؛ كان وزره عليه)

[6]. كافى ج 1 ص 42 ح 7 (اذا حدثتم بحديث فاسندوه الى الذى حدثكم فان كان حقا فلكم وان كان كذبا فعليه).

[7]. علم بقوانين يعرف بها احوال السند والمتن ؛ وموضوعه السند والمتن ؛ وغايته معرفة الصحيح من غيره تدريب الروى ج 1 ص 22 ؛ جلال الدين سيوطى (م - 911 ق

[8]. رك ؛ معرفة الحديث ؛ حاكم نيشابورى م - 405 ق ؛ علم الحديث ؛ استاد فقيد كاظم مدير
شانه چى ؛ علوم الحديث و مصطلحه ؛ دكتر صبحى الصالح ؛ حديث پژوهى ج 1 مهدى مهريزى.