دیگر اخبار | بایگانی
به همت پژوهشگاه علوم وحیانی معارج؛
نشست علمی «بررسی راهکارهای انتقال آموزه های اسلام به غرب» برگزار شد
نشست علمی «بررسی راهکارهای انتقال آموزه های اسلام به غرب» با حضور حجت الاسلام و المسلمین دکتر رضوی راد رئیس انستیتو علوم انسانی و اسلامی هامبورگ و جمعی از پژوهشگران پژوهشگاه علوم وحیانی معارج در سالن کنفرانس بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء برگزار...
برگزاری جلسه مشترك بين پژوهشگاه معارج و دبير كنگره جهاني علوم انساني اسلامي
جلسه مشترک مسئولان پژوهشگاه علوم وحیانی معارج با دکتر عطاء الله رفیعی آتانی دبیر علمی کنگره بین‌المللی علوم انسانی اسلامی، با هدف هم اندیشی برای همكاری مشترك در زمینه تولید علوم انسانی اسلامی مبتنی بر اندیشه اصیل اسلامی، پنج‌شنبه ۱۴ تیرماه در محل این...
برگزاری نشست مشترك پژوهشگاه علوم وحیانی معارج و بنیاد پژوهشهای اسلامی آستان قدس رضوی
نشست مشترك اعضای پژوهشگاه علوم وحیانی معارج و نمایندگان بنیاد پژوهشهای اسلامی آستان قدس رضوی در محل بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء برگزار شد.
مقاله؛
واکاوی مفهوم «دین» و«دینی» در نظریه علم دینی آیت‌الله جوادی آملی
این مقاله در پی تبیین برخی مفاهیم پایه در دیدگاه صاحب کتاب منزلت عقل در هندسۀ معرفت دینی است و پاسخ دادن به این پرسش که آیا دو مفهوم «دین» و «دینی» با یکدیگر تفاوت دارند؟ این مقاله ضمن پرداختن به این پرسش بیان تازه‌ای از نظریۀ علم دینی آیت الله...
مقاله؛
مبانی و اهداف تربیت زیست محیطی با تاکید بر اندیشه آیت الله العظمی جوادی آملی
محیط‌زیست و مشکلاتش زندگی انسان را تهدید می‌کند؛ ازاین‌رو تربیت زیست‌محیطی از موضوعات مهم دوران معاصر است. تربیت زیست‌محیطیْ رشد و پرورش دانش‌ها، گرایش‌ها و رفتارهای لازم برای حفظ و آبادانی محیط‌زیست است. هدف این تحقیق، بررسی مبانی و اهداف تربیت...
شکرگزاری، عبادت پرهیزکاران
خدای سبحان، انسان را آفرید تا به کمال شایسته خود نائل شود. انسان برای رسیدن به کمال شایسته خویش، نیازمند راهنمایی است تا از رهگذر این راهنمایی، به هدف خود برسد.
آشنایی با جلد چهارم کتاب ارزشمند رجال تفسیری
جلد چهارم کتاب ارزشمند رجال تفسیری اثر مفسر بزرگ قرآن کریم حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی به همت پژوهشگاه علوم وحیانی معارج تدوین، منتشر و روانه بازار گردیده است.
جلد چهل و پنجم تفسیر شریف تسنیم
جلد چهل و پنجم از تفسیر گران‎سنگ تسنیم، تألیف مفسر بزرگ قرآن کریم حضرت آیت الله جوادی آملی به همت پژوهشگاه علوم وحیانی معارج منتشر شد.
جلد چهل و ششم تفسیر شریف تسنیم
جلد چهل و ششم از تفسیر گران‎سنگ تسنیم، تألیف مفسر بزرگ قرآن کریم حضرت آیت الله جوادی آملی به همت پژوهشگاه علوم وحیانی معارج منتشر شد.
شماره 27 نشریه علمی پژوهشی حکمت اسرا آماده چاپ شد
به حول و قوه الهی و به همت مدیریت نشریات پژوهشگاه علوم وحیانی معارج، شماره بیست و هفتم «فصلنامه علمی پژوهشی حکمت اسرا» آماده چاپ شد.
ـــ ـــ

از قرن اول تا پایان قرن پنجم

مقدمه اهداف و ضروریات طرح

شناخت راويان و اسناد روايات

مطلب اول حديث وسنت پيامبر اعظم وامامان معصوم (عليهم السلام) دومين مصدر شناخت اسلام در همه ابعاد آن (عقائد، احكام، اخلاق) است، و بسيارى از رشته هاي علوم اسلامى مانند: فقه، تفسير، کلام، سيره، اخلاق از اين منبع وحيانى سرچشمه گرفته وسيراب مي شوند.

 به‏اين جهت تاكيد فراوانى از جانب معصومان عليهم السلام بر فراگيرى حديث، حفظ حديث نقل حديث،  مذاکره ومباحثه حديث، کتابت حديث، فهم حديث شده است

امام باقر به جابر بن يزيد جعفي فرمود : يا جابر والله لحديث تصيبه من صادق في حلال وحرام خير لک مما طلعت عليه الشمس حتي تغرب [1] .

رسول خدا فرموده است : تذاکروا وتلاقوا وتحدثوا فان الحديث جلاء للقلوب [2].

امام صادق (ع) به مفضل بن عمر فرمود : اکتب وبث علمک في اخوانک فان مت فاورث کتبک بنيک فانه ياتي علي الناس هرج لايانسون فيه الا بکتبهم [3]  ونيز فرموده است :  انتم افقه الناس اذا عرفتم معاني کلامنا[4].

 مطلب دوم عوامل متعددى مانند: تشعبات مذهبى، گرايش‏هاى فكرى، انگيزه هاي سياسي و اجتماعى، كم مايگى علمى راويان، سودجويى برخى افراد  زمينه جعل حديث، تدليس در روايت ونقل حديث بدون سند را فراهم كرده است.

يكى از راهكارهاى مهم جهت جلوگيرى از اين امور، نقل حديث با سند و ذكر واسطه‏ها است واين دستور از طرف پيامبر و ائمه (عليهم السلام)صادر شده بود.

پيامبر اكرم فرمود: حديث را با سند بنويسيد، پس اگر برحق بود شما در اجر آن  شريك مى‏باشيد واگر بر باطل (دروغ) بود گناهش به گردن گوينده‏اش مى‏باشد (وشماگناهكار نيستيد) [5]

حضرت على عليه السلام فرمود: هنگام نقل حديث آنرا مستند كنيد به راوى ونافل، پس اگر برحق بود به نفع شمااست واگر دروغ بود برضرر گوينده‏اش است. [6]

براين اساس، منهج وروش محدثان در تاليف کتب حديثي برنقل حديث با سند استوار گرديده است . کتاب هائي مانند : جوامع اوليه حديثي ( کافي، فقيه، تهذيب، استبصار) جوامع ثانويه حديثي ( بحار الانوار، وسائل الشيعه، الوافي ) امالي ها (امالي شيخ مفيد، امالي شيخ صدوق، امالي شيخ طوسي، امالي سيد مرتضي ) کتب حديثي شيخ صدوق و....بر مبناي نقل حديث همراه با سند است

مطلب سوم اسناد روايات نيز در طول زمان آسيب پذير گشته، وبا معضلات  و مشکلات عديده‏اى مانند: تصحيف و تحريف، ارسال، معلقات، مشتركات و...

مواجه و روبرو شده است. بدان جهت براى حفظ وصيانت از احاديث وانتقال  صحيح آن به نسل هاي بعدى وجلوگيرى از هرگونه دخل وتصرف در حديث، و شناخت آسيب  هاي سندو متن، علومى با عنوان علوم حديث تاسيس و پايه گذارى گرديده است.

علوم حديث، علم به يك سلسله قواعد و قوانينى است كه در پرتو آن حالات سند و متن حديث شناخته مى‏شود [7] واز دانش‏هاى گوناگونى مانند: دانش رجال، دانش درايه، دانش مختلف الحديث، دانش فقه الحديث و... تشكيل يافته است. [8]

 

هدف از اجرای طرح:

1 -  احیاء تراث حدیثی شیعه تا پایان قرن پنجم

2 – احیاء اصول اربعه مائه –  با ارزشترین و مهمترین میراث حدیثی شیعه –   و نشر آن

3 – استخراج معارف شیعی از سرچشمه وحی

4 -  مستند سازی معارف و تفسیر شیعه به علوم وحیانی

5 -  احیاء روات شیعه از احاد ( با توجه به اینکه عمده اخبار شیعه در مباحث معرفتی و تفسیر خبر واحد است این طرح کمک شایانی در اخراج این اخبار  از احاد نموده و به اتقان مباحث معرفتی و تفسیری می افزارد).

6 – اخراج عمده روات تفسیری و معارفی از جهل و اهمل

7 -  شناسایی و معرفی محدثین و علماء شیعه از قرن اول تا پایان قرن پنجم که تا بحال مجهول بوده اند.

1-بحار ج2ص146ح15

2-کافی ج1ص41 ح8

3-همان ج1ص42 ح11

4-بحار ج2 ص184

[5]. ميزان الاعتدال ج 4 ص 98 (اذا كتبتم الحديث ؛ فاكتبوه باسناده فاذا يك حقا ؛ كنتم شركا فى
الاجر وان يك باطلا ؛ كان وزره عليه)

[6]. كافى ج 1 ص 42 ح 7 (اذا حدثتم بحديث فاسندوه الى الذى حدثكم فان كان حقا فلكم وان كان كذبا فعليه).

[7]. علم بقوانين يعرف بها احوال السند والمتن ؛ وموضوعه السند والمتن ؛ وغايته معرفة الصحيح من غيره تدريب الروى ج 1 ص 22 ؛ جلال الدين سيوطى (م - 911 ق

[8]. رك ؛ معرفة الحديث ؛ حاكم نيشابورى م - 405 ق ؛ علم الحديث ؛ استاد فقيد كاظم مدير
شانه چى ؛ علوم الحديث و مصطلحه ؛ دكتر صبحى الصالح ؛ حديث پژوهى ج 1 مهدى مهريزى.