در سایر رسانه ها | بایگانی
به گزارش خبر گزاری تسنیم
ارزش انسان‌ها به روح آنهاست و روح زن و مرد هیچ تفاوتی با هم ندارند
آیت الله العظمی جوادی آملی گفت: از نگاه قرآن و اسلام بین زن و مرد تفاوتی نیست. ارزش انسان ها به روح آنهاست و روح زن و مرد هیچ تفاوتی با هم ندارند.
به گزارش خبر گزاری آنا
آیت الله جوادی آملی: اگر خروجی نجف گرفته شود تمام حوزه‌های جهان تشیع می‌خوابد
آیت الله جوادی آملی گفت: در دیدار با آقایان شورای عالی مدیریت طرح کردم که اگر الان خدایی نکرده خروجی نجف را از ما بگیرند تمام حوزه های علمیه سراسر جهان تشیع خروجی ندارند.
به گزارش خبر گزاری حوزه
آيت الله العظمی جوادی آملی جامعه را با امر به معروف و خُلق حسن اداره كنيم
حضرت آيت الله جوادی آملی اظهار داشتند: وجود مبارك امام يازدهم مانند ائمه ديگر گرچه توفيق تشكيل حوزه علميه به صورت رسمي نداشتند اما با سيره علمي و عملي خود قرآن را به خوبی تفسير و مردم را به قرآن دعوت كردند.
به گزارش خبر گزاری شبستان
باور كنيم در كنار سفره امام زمان(عج) نشسته ايم
خبرگزاری شبستان: مرجع تقلید شیعیان گفت: این روزها ایام آغاز خلافت و ولايت مطلقه وجود مبارك وليّ عصر است! بهترين وظيفه منتظران، همان ادب است! ما بايد هر وقت كه حضرت(عج) ظهور كند، آماده باشيم .
به گزارش خبر گزاری شفقنا
دکترمرتضی جوادی آملی: قرآن کریم زمینه را برای آثار مکتوب در حوزه های مختلف علوم فراهم کرده است
قرآن که تبیان و بیان همه حقایق هستی است به نحو خاصّ خودش، زمینه را برای آثار مکتوب در حوزه‌های مختلف علوم بشر فراهم کرده است. حجت الاسلام و المسلمین دکتر مرتضی جوادی آملی در بازدید خود از بیست و نهمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران در محل غرفه مرکز...
به گزارش خبر گزاری شفقنا
حجت الاسلام والمسلمین دکتر جوادی آملی: علم اگر به ایمان و اعتقاد مبدل نشود جهل است
حجت الاسلام و المسلمین دکتر مرتضی جوادی آملی در این دیدار در سخنانی به تبیین ویژگی ها و امتیازات مدرسه فکری آیت الله العظمی جوادی آملی پرداخت و بیان داشت: برای اسلام سه سطح در نظر گرفته می شود سطح عمومی، سطح خواص و سطح اخص؛ مانند اینکه روزه عوام را...
به گزارش خبر گزاری شفقنا
حجت الاسلام دکترمرتضی جوادی آملی: تقویت جایگاه مرجعیت راهکار جدی برای مقابله با گروههای منحرف در دین است
جت الاسلام والمسلمین دکتر مرتضی جوادی آملی دراین مراسم، با بیان اینکه مرجعیت شیعی، حافظان دین هستند، تقویت جایگاه مرجعیت وبنیانهای شیعی درکشور ودیگر کشورهای اسلامی را راهکار جدی برای مقابله با گروه های منحرف وبدعت گذار در دین دانست....
به گزارش خبرگزاری مهر
اسلام را از جایگاه دانش، علم و حوزه های تخصصی ارائه کنیم
حجت الاسلام و المسلمین مرتضی جوادی آملی گفت: چهره تخصصی و عالمانه اسلام قابلیت این معنا را ندارد که کسی از آن سوء استفاده کند چون چهره تخصصی اسلام به شکل و فرم علم درآمده و هیچ کس نمی تواند به علم، آسیب بزند.
به گزارش پایگاه خبری اتقان نیوز
دیدار فعالان قرآنی استان تهران با حضرت آیت الله جوادی آملی
فعالان قرآنی استان تهران، شهریورماه با حضرت آیت الله جوادی آملی، مرجع عالیقدر شیعه، در روستای احمدآباد شهرستان دماوند دیدار خواهند کرد. بر اساس این گزارش، در این دیدار که به همت اتحادیه تشکل‌های قرآن و عترت استان تهران برنامه ریزی شده است، موسسات و...
به گزارش خبرنگاری تی نیوز
سخنرانی دکتر حمید پارسانیا در رونمایی از کتاب دکتر افروغ
شست رونمايي از دو کتاب «ديالکتيک و تفاوت» نوشته آلن نري با ترجمه دکتر عماد افروغ و کتاب «شرحي بر ديالکتيک روي بسکار» نوشته افروغ با سخنراني دکتر رضا داوري‌اردکاني، رييس فرهنگستان علوم، حجت‌الاسلام حميد پارسا‌نيا، عضو شوراي عالي انقلاب فرهنگي در...
ـــ ـــ

از قرن اول تا پایان قرن پنجم

مقدمه اهداف و ضروریات طرح

شناخت راويان و اسناد روايات

مطلب اول حديث وسنت پيامبر اعظم وامامان معصوم (عليهم السلام) دومين مصدر شناخت اسلام در همه ابعاد آن (عقائد، احكام، اخلاق) است، و بسيارى از رشته هاي علوم اسلامى مانند: فقه، تفسير، کلام، سيره، اخلاق از اين منبع وحيانى سرچشمه گرفته وسيراب مي شوند.

 به‏اين جهت تاكيد فراوانى از جانب معصومان عليهم السلام بر فراگيرى حديث، حفظ حديث نقل حديث،  مذاکره ومباحثه حديث، کتابت حديث، فهم حديث شده است

امام باقر به جابر بن يزيد جعفي فرمود : يا جابر والله لحديث تصيبه من صادق في حلال وحرام خير لک مما طلعت عليه الشمس حتي تغرب [1] .

رسول خدا فرموده است : تذاکروا وتلاقوا وتحدثوا فان الحديث جلاء للقلوب [2].

امام صادق (ع) به مفضل بن عمر فرمود : اکتب وبث علمک في اخوانک فان مت فاورث کتبک بنيک فانه ياتي علي الناس هرج لايانسون فيه الا بکتبهم [3]  ونيز فرموده است :  انتم افقه الناس اذا عرفتم معاني کلامنا[4].

 مطلب دوم عوامل متعددى مانند: تشعبات مذهبى، گرايش‏هاى فكرى، انگيزه هاي سياسي و اجتماعى، كم مايگى علمى راويان، سودجويى برخى افراد  زمينه جعل حديث، تدليس در روايت ونقل حديث بدون سند را فراهم كرده است.

يكى از راهكارهاى مهم جهت جلوگيرى از اين امور، نقل حديث با سند و ذكر واسطه‏ها است واين دستور از طرف پيامبر و ائمه (عليهم السلام)صادر شده بود.

پيامبر اكرم فرمود: حديث را با سند بنويسيد، پس اگر برحق بود شما در اجر آن  شريك مى‏باشيد واگر بر باطل (دروغ) بود گناهش به گردن گوينده‏اش مى‏باشد (وشماگناهكار نيستيد) [5]

حضرت على عليه السلام فرمود: هنگام نقل حديث آنرا مستند كنيد به راوى ونافل، پس اگر برحق بود به نفع شمااست واگر دروغ بود برضرر گوينده‏اش است. [6]

براين اساس، منهج وروش محدثان در تاليف کتب حديثي برنقل حديث با سند استوار گرديده است . کتاب هائي مانند : جوامع اوليه حديثي ( کافي، فقيه، تهذيب، استبصار) جوامع ثانويه حديثي ( بحار الانوار، وسائل الشيعه، الوافي ) امالي ها (امالي شيخ مفيد، امالي شيخ صدوق، امالي شيخ طوسي، امالي سيد مرتضي ) کتب حديثي شيخ صدوق و....بر مبناي نقل حديث همراه با سند است

مطلب سوم اسناد روايات نيز در طول زمان آسيب پذير گشته، وبا معضلات  و مشکلات عديده‏اى مانند: تصحيف و تحريف، ارسال، معلقات، مشتركات و...

مواجه و روبرو شده است. بدان جهت براى حفظ وصيانت از احاديث وانتقال  صحيح آن به نسل هاي بعدى وجلوگيرى از هرگونه دخل وتصرف در حديث، و شناخت آسيب  هاي سندو متن، علومى با عنوان علوم حديث تاسيس و پايه گذارى گرديده است.

علوم حديث، علم به يك سلسله قواعد و قوانينى است كه در پرتو آن حالات سند و متن حديث شناخته مى‏شود [7] واز دانش‏هاى گوناگونى مانند: دانش رجال، دانش درايه، دانش مختلف الحديث، دانش فقه الحديث و... تشكيل يافته است. [8]

 

هدف از اجرای طرح:

1 -  احیاء تراث حدیثی شیعه تا پایان قرن پنجم

2 – احیاء اصول اربعه مائه –  با ارزشترین و مهمترین میراث حدیثی شیعه –   و نشر آن

3 – استخراج معارف شیعی از سرچشمه وحی

4 -  مستند سازی معارف و تفسیر شیعه به علوم وحیانی

5 -  احیاء روات شیعه از احاد ( با توجه به اینکه عمده اخبار شیعه در مباحث معرفتی و تفسیر خبر واحد است این طرح کمک شایانی در اخراج این اخبار  از احاد نموده و به اتقان مباحث معرفتی و تفسیری می افزارد).

6 – اخراج عمده روات تفسیری و معارفی از جهل و اهمل

7 -  شناسایی و معرفی محدثین و علماء شیعه از قرن اول تا پایان قرن پنجم که تا بحال مجهول بوده اند.

1-بحار ج2ص146ح15

2-کافی ج1ص41 ح8

3-همان ج1ص42 ح11

4-بحار ج2 ص184

[5]. ميزان الاعتدال ج 4 ص 98 (اذا كتبتم الحديث ؛ فاكتبوه باسناده فاذا يك حقا ؛ كنتم شركا فى
الاجر وان يك باطلا ؛ كان وزره عليه)

[6]. كافى ج 1 ص 42 ح 7 (اذا حدثتم بحديث فاسندوه الى الذى حدثكم فان كان حقا فلكم وان كان كذبا فعليه).

[7]. علم بقوانين يعرف بها احوال السند والمتن ؛ وموضوعه السند والمتن ؛ وغايته معرفة الصحيح من غيره تدريب الروى ج 1 ص 22 ؛ جلال الدين سيوطى (م - 911 ق

[8]. رك ؛ معرفة الحديث ؛ حاكم نيشابورى م - 405 ق ؛ علم الحديث ؛ استاد فقيد كاظم مدير
شانه چى ؛ علوم الحديث و مصطلحه ؛ دكتر صبحى الصالح ؛ حديث پژوهى ج 1 مهدى مهريزى.