دیگر اخبار | بایگانی
دیدار اعضای هیئت تحریریه نشریه اخلاق وحیانی با آیت الله العظمی جوادی آملی
پایگاه اطلاع رسانی اسراء: جلسه علمی اعضای هیئت تحریریه «نشریه علمی پژوهشی اخلاق وحیانی» در محضر حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی با موضوع بررسی پرسش های مطرح شده حول محور مقاله «فلسفه اخلاق از دیدگاه استاد جوادی آملی» که در چهاردهمین شماره این نشریه،...
تازه های نشر؛
جلد 48 «تفسیر تسنیم» منتشر شد
پایگاه اطلاع رسانی اسراء، جلد 48 تفسیر گرانسنگ تسنیم اثر مفسر بزرگ قرآن کریم، آیت الله العظمی جوادی آملی، با همکاری پژوهشگاه علوم وحیانی معارج و مرکز بین‌المللی نشر اسرا منتشر شد.
تازه های نشر؛
جلد 49 «تفسیر تسنیم» منتشر شد
پایگاه اطلاع رسانی اسراء، جلد 49 تفسیر گرانسنگ تسنیم اثر مفسر بزرگ قرآن کریم، آیت الله العظمی جوادی آملی، با همکاری پژوهشگاه علوم وحیانی معارج و مرکز بین‌المللی نشر اسرا منتشر شد.
مجلدات 13 تا 16 تفسیر گرانسنگ تسنیم و کتاب ارزشمند مفاتیح الحیات از مجموعه تالیفات آیت الله العظمی جوادی آملی به زبان عربی ترجمه شد
پایگاه اطلاع رسانی اسراء: به همت مرکز بین المللی نشر اسراء مجلدات 13 تا 16 تفسیر گرانسنگ تسنیم و کتاب ارزشمند مفاتیح الحیات از مجموعه تالیفات حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی به زبان عربی ترجمه و به زیور طبع آراسته شد.
طرح ملی «درجات» با محوریت آثار آیت الله العظمی جوادی آملی برگزار می گردد
پایگاه اطلاع رسانی اسراء: طرح ملی «درجات» با محوریت آثار گرانسنگ حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی برگزار می گردد.
حجت الاسلام والمسلمین دکتر مرتضی جوادی آملی:
«مرجع»، استنباط شخصی ندارد و یک منبع وحیانی مبدأ فتاوای اوست
پایگاه اطلاع رسانی اسراء: حجت الاسلام و المسلمین دکتر مرتضی جوادی آملی در پاسخ به اینکه آیا آثار سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و مصلحت سنجی حکم مرجع متوجه مرجع نیست؟ گفت: مرجع به تنها منبعی که از جایگاه آن منبع بایستی این احکام را استنباط کند، رجوع و تمسک...
حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی در دیدار وزیر علوم؛
باید در دانشگاه ها، دانشی داشته باشیم که با ابدیت ما هماهنگ و سازگار باشد
پایگاه اطلاع رسانی اسراء: دکتر منصور غلامی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری که امروز به شهر مقدس قم سفر کرده است، با حضور در بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء با حضرت آیت‌الله العظمی جوادی آملی دیدار و گفت‌وگو کرد
منتشر شد؛
مجموعه ارزشمند «سلونی قبل ان تفقدونی؛ تحریر نهج البلاغه» آیت الله العظمی جوادی آملی
پایگاه اطلاع رسانی اسراء: کتاب ارزشمند «سَلُونِی قَبْلَ أَن ْتَفْقِدُونِی، تحریر نهج البلاغه» به قلم حکیم متأله آیت الله العظمی جوادی آملی، به زیور طبع آراسته شد.
مقاله پژوهشی؛
تحلیل و مقایسه رابطه عقل و نقل از دیدگاه ابن‌تیمیه و آیت‌ الله جوادی آملی
پایگاه اطلاع رسانی اسراء: در جدیدترین شماره از دوفصلنامه علمی پژوهشی حکمت اسراء مقاله ای با عنوان « تحلیل و مقایسه رابطه عقل و نقل از دیدگاه ابن‌تیمیه و آیت‌الله جوادی آملی» به چاپ رسیده است.
شماره سی ام «دوفصلنامه علمی پژوهشی حکمت اسرا» آماده چاپ شد
پایگاه اطلاع رسانی اسراء: به همت مدیریت نشریات پژوهشگاه علوم وحیانی معارج، شماره سی ام «دوفصلنامه علمی پژوهشی حکمت اسرا» آماده چاپ شد.
ـــ ـــ

از قرن اول تا پایان قرن پنجم

مقدمه اهداف و ضروریات طرح

شناخت راويان و اسناد روايات

مطلب اول حديث وسنت پيامبر اعظم وامامان معصوم (عليهم السلام) دومين مصدر شناخت اسلام در همه ابعاد آن (عقائد، احكام، اخلاق) است، و بسيارى از رشته هاي علوم اسلامى مانند: فقه، تفسير، کلام، سيره، اخلاق از اين منبع وحيانى سرچشمه گرفته وسيراب مي شوند.

 به‏اين جهت تاكيد فراوانى از جانب معصومان عليهم السلام بر فراگيرى حديث، حفظ حديث نقل حديث،  مذاکره ومباحثه حديث، کتابت حديث، فهم حديث شده است

امام باقر به جابر بن يزيد جعفي فرمود : يا جابر والله لحديث تصيبه من صادق في حلال وحرام خير لک مما طلعت عليه الشمس حتي تغرب [1] .

رسول خدا فرموده است : تذاکروا وتلاقوا وتحدثوا فان الحديث جلاء للقلوب [2].

امام صادق (ع) به مفضل بن عمر فرمود : اکتب وبث علمک في اخوانک فان مت فاورث کتبک بنيک فانه ياتي علي الناس هرج لايانسون فيه الا بکتبهم [3]  ونيز فرموده است :  انتم افقه الناس اذا عرفتم معاني کلامنا[4].

 مطلب دوم عوامل متعددى مانند: تشعبات مذهبى، گرايش‏هاى فكرى، انگيزه هاي سياسي و اجتماعى، كم مايگى علمى راويان، سودجويى برخى افراد  زمينه جعل حديث، تدليس در روايت ونقل حديث بدون سند را فراهم كرده است.

يكى از راهكارهاى مهم جهت جلوگيرى از اين امور، نقل حديث با سند و ذكر واسطه‏ها است واين دستور از طرف پيامبر و ائمه (عليهم السلام)صادر شده بود.

پيامبر اكرم فرمود: حديث را با سند بنويسيد، پس اگر برحق بود شما در اجر آن  شريك مى‏باشيد واگر بر باطل (دروغ) بود گناهش به گردن گوينده‏اش مى‏باشد (وشماگناهكار نيستيد) [5]

حضرت على عليه السلام فرمود: هنگام نقل حديث آنرا مستند كنيد به راوى ونافل، پس اگر برحق بود به نفع شمااست واگر دروغ بود برضرر گوينده‏اش است. [6]

براين اساس، منهج وروش محدثان در تاليف کتب حديثي برنقل حديث با سند استوار گرديده است . کتاب هائي مانند : جوامع اوليه حديثي ( کافي، فقيه، تهذيب، استبصار) جوامع ثانويه حديثي ( بحار الانوار، وسائل الشيعه، الوافي ) امالي ها (امالي شيخ مفيد، امالي شيخ صدوق، امالي شيخ طوسي، امالي سيد مرتضي ) کتب حديثي شيخ صدوق و....بر مبناي نقل حديث همراه با سند است

مطلب سوم اسناد روايات نيز در طول زمان آسيب پذير گشته، وبا معضلات  و مشکلات عديده‏اى مانند: تصحيف و تحريف، ارسال، معلقات، مشتركات و...

مواجه و روبرو شده است. بدان جهت براى حفظ وصيانت از احاديث وانتقال  صحيح آن به نسل هاي بعدى وجلوگيرى از هرگونه دخل وتصرف در حديث، و شناخت آسيب  هاي سندو متن، علومى با عنوان علوم حديث تاسيس و پايه گذارى گرديده است.

علوم حديث، علم به يك سلسله قواعد و قوانينى است كه در پرتو آن حالات سند و متن حديث شناخته مى‏شود [7] واز دانش‏هاى گوناگونى مانند: دانش رجال، دانش درايه، دانش مختلف الحديث، دانش فقه الحديث و... تشكيل يافته است. [8]

 

هدف از اجرای طرح:

1 -  احیاء تراث حدیثی شیعه تا پایان قرن پنجم

2 – احیاء اصول اربعه مائه –  با ارزشترین و مهمترین میراث حدیثی شیعه –   و نشر آن

3 – استخراج معارف شیعی از سرچشمه وحی

4 -  مستند سازی معارف و تفسیر شیعه به علوم وحیانی

5 -  احیاء روات شیعه از احاد ( با توجه به اینکه عمده اخبار شیعه در مباحث معرفتی و تفسیر خبر واحد است این طرح کمک شایانی در اخراج این اخبار  از احاد نموده و به اتقان مباحث معرفتی و تفسیری می افزارد).

6 – اخراج عمده روات تفسیری و معارفی از جهل و اهمل

7 -  شناسایی و معرفی محدثین و علماء شیعه از قرن اول تا پایان قرن پنجم که تا بحال مجهول بوده اند.

1-بحار ج2ص146ح15

2-کافی ج1ص41 ح8

3-همان ج1ص42 ح11

4-بحار ج2 ص184

[5]. ميزان الاعتدال ج 4 ص 98 (اذا كتبتم الحديث ؛ فاكتبوه باسناده فاذا يك حقا ؛ كنتم شركا فى
الاجر وان يك باطلا ؛ كان وزره عليه)

[6]. كافى ج 1 ص 42 ح 7 (اذا حدثتم بحديث فاسندوه الى الذى حدثكم فان كان حقا فلكم وان كان كذبا فعليه).

[7]. علم بقوانين يعرف بها احوال السند والمتن ؛ وموضوعه السند والمتن ؛ وغايته معرفة الصحيح من غيره تدريب الروى ج 1 ص 22 ؛ جلال الدين سيوطى (م - 911 ق

[8]. رك ؛ معرفة الحديث ؛ حاكم نيشابورى م - 405 ق ؛ علم الحديث ؛ استاد فقيد كاظم مدير
شانه چى ؛ علوم الحديث و مصطلحه ؛ دكتر صبحى الصالح ؛ حديث پژوهى ج 1 مهدى مهريزى.