دیگر اخبار | بایگانی
مقاله پژوهشی؛
«فلسفۀ اخلاقِ آیت الله العظمی جوادی آملی»
پایگاه اطلاع رسانی اسراء: جدیدترین شماره از دوفصلنلمه علمی پژوهشی اخلاق وحیانی به همت مدیریت نشریات پژوهشگاه علوم وحیانی معارج آماده انتشار شد. در این شماره از این فصلنامه علمی پژوهشی مقاله ای با عنوان «فلسفۀ اخلاق استاد جوادی آملی» به قلم دکتر محسن...
کتاب«مبانی حقوق عمومی با تاکید بر منظومه فکری علامه آیت الله جوادی...
دومین تجربه همکاری مشترک سازمان سمت و بنیاد اسراء آماده چاپ شد
پایگاه اطلاع رسانی اسراء: در راستای همکاری های مشترک سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاه­ها (سمت) و بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء، کتاب «مبانی حقوق عمومی با تاکید بر منظومه فکری علامه آیت الله جوادی آملی(دام ظله) (مبانی تحلیلی نظام...
شماره چهاردهم نشریه علمی پژوهشی «اخلاق وحیانی» آماده چاپ شد
پایگاه اطلاع رسانی اسراء: به همت مدیریت نشریات علمی پژوهشگاه علوم وحیانی معارج، شماره چهاردهم نشریه علمی پژوهشی «اخلاق وحیانی» آماده چاپ شد.
پنجمین شماره نشریه علمی «علوم قرآن و تفسیر معارج» آماده چاپ شد
پایگاه اطلاع رسانی اسراء: به همت مدیریت نشریات علمی پژوهشگاه علوم وحیانی معارج، شماره پنجم «دوفصلنامه تخصصی علوم قرآن و تفسیر معارج» آماده انتشارشد.
دانش و پژوهش دینی
اشتياق به حيات دائم و نيز سلامت مستمر، در نهان همگان نهادينه شده است؛ نه كسي فاقد آن است و نه كسي را مي توان بر آن ملامت كرد، زيرا مطلب فطري فراگير است و از آسيبِ قدح مصون.
کوثر معرفت در کلام اسوه عصمت
براي بندگان مخلص و پاکي هم چون فاطمه (س) مقاماتي است كه ديگران را به آن راهي نيست؛ به گونه اي که از گزند وسوسه اهرمن و فريب شيطان مصون اند: ﴿لاُزَيِّنَنَّ لَهُم فِى الاَرضِ و لاُغوِيَنَّهُم اَجمَعين* اِلّا عِبادَكَ مِنهُمُ المُخلَصين﴾ و از حضور در...
فقه جعفري سازنده تمدن شیعی
تبيينِ منزلت والاي مظاهر اسماي حسناي الهي كه حضرت امام صادق (عليه‌السلام)، از بارزترين مصاديق آن است، ميسور اَحَدي در گستره زمان و پهنه زمين و به هيچ زباني نبوده و نيست.
گزارش تفصیلی؛
گزارشی از برگزاری مراسم بزرگداشت آیت الله العظمی جوادی آملی در انجمن آثار و مفاخر فرهنگی
مراسم بزرگداشت حضرت آیت‌الله‌ العظمی جوادی آملی با حضور علما، استادان، فرهیختگان و دوستداران علم و دانش روز چهارشنبه 17 بهمن‌ماه 1397 در محل انجمن آثار و مفاخر فرهنگی برگزار شد.
به همت پژوهشگاه علوم وحیانی معارج؛
شماره 29 نشریه علمی پژوهشی حکمت اسرا آماده چاپ شد
به همت پژوهشگاه علوم وحیانی معارج وابسته به بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء، شماره بیست و نهم «دو فصلنامه علمی پژوهشی حکمت اسرا» منتشر شد.
حجت الاسلام و المسلمین مرتضی جوادی آملی:
«عقلانیت وحیانی»، منهج و روش معرفتی آیت الله العظمی جوادی آملی
نشست علمی «تبیین ویژگی های منظومه فکری حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی» با حضور جمعی از اندیشمندان و اساتید دانشگاه های کشور تونس و سخنرانی حجت الاسلام و المسلمین دکتر مرتضی جوادی آملی در محل سالن کنفرانس بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء برگزار شد.
ـــ ـــ


كثرتِ آرا و تشتّتِ افكار، اگر به وحدت بر نگردد، زیانبار است و این مطالب سامی، فتوای كتاب و سنّت معصومان (علیهم‌السلام) است: ﴿و اَطیعوا اللهَ و رَسولَهُ و لا‎تَنزَعوا فَتَفشَلوا و تَذهَبَ ریحُكُم و اصبِروا اِنَّ اللهَ مَعَ الصّبِرین﴾. «فَاِیاكُمْ وَ التَّلَوُّنَ فِی دِینِ الله فَاِنَّ جَمَاعَةً فِیمَا تَكْرَهُونَ مِنَ الْحَقِّ خَیر مِنْ فُرْقَةٍ فِیمَا تُحِبُّونَ مِنَ الْبَاطِلِ وَ اِنَّ الله سُبْحَانَهُ لَمْ یعْطِ احَداً بِفُرْقَةٍ خَیراً مِمَّنْ مَضَی وَ لاَ مِمَّنْ بَقِی».



نخست؛ كثرتِ آرا و تشتّتِ افكار، اگر به وحدت بر نگردد، زیانبار است و این مطالب سامی، فتوای كتاب و سنّت معصومان (علیهم‌السلام) است: ﴿و اَطیعوا اللهَ و رَسولَهُ و لا‎تَنزَعوا فَتَفشَلوا و تَذهَبَ ریحُكُم و اصبِروا اِنَّ اللهَ مَعَ الصّبِرین﴾.[1] «فَاِیاكُمْ وَ التَّلَوُّنَ فِی دِینِ الله فَاِنَّ جَمَاعَةً فِیمَا تَكْرَهُونَ مِنَ الْحَقِّ خَیر مِنْ فُرْقَةٍ فِیمَا تُحِبُّونَ مِنَ الْبَاطِلِ وَ اِنَّ الله سُبْحَانَهُ لَمْ یعْطِ احَداً بِفُرْقَةٍ خَیراً مِمَّنْ مَضَی وَ لاَ مِمَّنْ بَقِی».[2]

منشأ زیانباری كثرتی كه به وحدت برنگردد، همان است كه قرآن حكیم به آن پرداخت و آن نَزع و كندن قدرت خود و رقیب است، و چون تمام كوششِ منازعان در كاهش اقتدار ملّی و انسجام مصروف می‎شود، شكوه جامعه دینی رخت بر می‎بندد و فَشَل و ضعف دامنگیر آن می‎گردد، و امت فَشَل زده محكوم به هُبوط و اُفول است.

دوم؛ حُرمتِ وحدت و ارزش اتّحاد، به قدری است كه امیرمؤمنان حضرت علی‎بن‎ابی‎طالب(علیه‌السلام)، بیش از دیگران به آن همّت می‎ورزیدند و هیچ‎كس همتای آن امام همام در صیانت انسجام اسلامی نبوده نیست، چنان‎كه در نامه‎ای چنین مرقوم فرمود: «وَ لَیسَ رَجُل فَاعْلَمْ احْرَصَ عَلَی جَمَاعَةِ اُمَّةِ مُحَمَّدٍ (ص) وَ اُلْفَتِهَا مِنِّی ابْتَغِی بِذَلِكَ حُسْنَ الثَّوَابِ وَ كَرَمَ الْمَآب»[3]؛ اِئتسای امّت اسلامی به رهبر معصوم (علیه‌السلام) و ملكوتی خود، اقتضا دارد كه حرص محمود را درباره اتّحاد ملّی مبذول دارند و از هر قول یا فعلی كه دافع تحقق وحدت است، بپرهیزند.

سوم؛ وحدت و اقتدار ملّی بدون توحید و اعتقاد به خدای یگانه و یكتا و عمل به دستور قرآن و اهل بیت عصمت و طهارت (علیهم‎السلام) میسور نیست. زیرا عنصر محوری عَزْمِ ملّی، دل‎های مردم است. اگر قلب‎ها در پرتو توجه به خدای جهان، حق مدار و عدلْ محور باشد، هرگونه اختلافِ نظر قابل تحمّل است؛ وگرنه به جای تضارب آرا و تبادل اَنظار، طَرْد و طَعْن و سَبّ و شَتم و لَعْن می‎نشیند و هرجا حِقْدِ برخاسته از خواسته‎های نفسانی نشست، صفا و وفا بر می‎خیزد.

بنابراین، جانمایهٴ وحدت دینی كه همان توحید است، باید حفظ شود و یكی از راه‎های عملی صیانت توحید كه نمی‎گذارد بی‎اندیشگان، تیشه بر ریشهٴ وحدت و توحید بزنند و هوای خام تفرقه و اختلاف را در سر بپرورانند، همانا تقریب مراكز مذهب و ترغیب نسل جوان به فراگیری علوم اسلامی در حوزه و دانشگاه و تشویق آنان به پاسداری از اصول ارزشی و نظام مقدّس الهی است.

چهارم؛ هر چند توصیه به وحدت سودمند است؛ لیكن تحلیل موانع آن و بررسی راه‎های نیل به آن ضروری است. علوم، آرا و افكار متضارب، اگر مَشوب به مغالطه لفظی یا معنوی بوده یا بشوند، مانع تفاهم مشترك خواهند بود، زیرا تغلیط، دام مستور شیطان است: ﴿اِنَّ الشَّیاطینَ لَیوحونَ اِلی اَولِیائِهِم لِیجادِلوكُم﴾.[4]

مطلب آلوده به وهم و خیال، هرگز فروغ ندارد و دانش بی‎نور، علم نافع نیست و چنین اندیشه‎ای، وسیله پیدایش وحدتِ نورانی نخواهد بود. عالمان و صاحب‎نظرانِ مسئول گفتمان‎های دینی، اگر مَشوب به تعصّب، جاه‎طلبی و خودبینی بوده یا بشوند، مانع توافق مطلوب خواهند بود، زیرا در زیر هر جاهی، چاهی حفر شده است و درون هر چاهی غریوِ ﴿كُلَّما دَخَلَت اُمَّة لَعَنَت اُختَها﴾[5] بلند است و با لعن، طرد، طعن و نفرین برخاسته از خواسته‎های نفسانی، نور وحدت طلوع نخواهد كرد.

آیین گفت‎وگوهای دینی، اگر مشوب به رفتار و گفتار غیر كریمانه بوده یا بشود، مانع ترابط ممدوح خواهد بود، زیرا ادبیاتِ دلپذیر كه جمع سالم بین خوب سخن گفتن و سخن خوب گفتن است، با هنجار شكنی بَنان یا بیان هماهنگ نیست: ﴿و قُل لِعِبادی یقولُوا الَّتی هِی اَحسَنُ اِنَّ الشَّیطانَ ینزَغُ بَینَهُم اِنَّ الشَّیطانَ كانَ لِلاِنسانِ عَدُوا مُبینا﴾.[6]

راز رهبری قرآن به اتحاد، همانا متّحد بودن تمام آیات مكّی و مدنی اوست كه قریب به ربع قرن، متناوباً نازل شد و هیچ اختلافی بین اصول و فروع، جهان‎بینی، جهان‎داری و جامعه پروری، عبادات، احكام، عقود و ایقاعات آن نیست: ﴿اَفَلا یتَدَبَّرونَ القُرآنَ و لَو كانَ مِن عِندِ غَیرِ اللهِ لَوَجَدوا فیهِ اختِلافا كَثیرا﴾.[7] همین رمز در امام معصوم (علیه‌السلام) كه منصوص خدا و منصوب روز غدیر است، وجود دارد؛ لذا هر امام سابق، مُبَشِّر لاحقْ و هر امام لاحق، مُصدِّقِ سابق است، چنان‎كه تمام عقاید، اخلاق و اعمال هر كدام منسجم و هماهنگ است و آفت اختلاف، نه در درون آن‎ها و نه در بیرون آنان رخنه نمی‎كند؛ لذا سِمَت هدایت امّت را با رویكرد اتحاد ملّی و انسجام اسلامی فراسوی آن‎ها می‎نهند.

نکته قابل توجه آن است که هیچ كس نسبت به وحدت امت اسلامی از صاحب غدیر علاقه‎مندتر نیست، زیرا نه كسی مانند آن حضرت در این باره علم صائب دارد و نه كسی در این جهت عمل صالح. احاطه علمی آن حضرت به آثار سوء اختلاف را می‎توان از كلام نورانی آن حضرت استنباط كرد. زیرا آنچه از بسیاری از بیانات ایشان برداشت می‎شود دلالت بر این دارد که سنّت الهی كه در گذشته و حال و آینده مساوی است، این است که اتحاد و انسجام اسلامی همیشه ممدوح بوده ولی اختلاف و تشتت همیشه مذموم و نکوهیده است.
بررسی آیاتی كه اتحاد و انسجام را در سه سطح محلّی، منطقه‎ای و بین المللی لازم دانسته و برای هر كدام، حكم خاص صادر فرمود، شاهد گویای مدعای یاد شده است. بنابراین باید اتحاد و انسجام اسلامی را در سطوح سه‎گانه مزبور طراحی، برنامه‎ریزی و اجرا كرد تا بتوان علاوه بر تثبیت و تحکیم جوامع اسلامی به جهانی شدن اسلام نیز امیدوار بود.

[1] ـ سوره انفال، آيه 46.
[2] ـ نهج‏البلاغه، خطبه 176.
[3] ـ نهج‏البلاغه، نامه 78.
[4] ـ سوره انعام، آيه 121.
[5] ـ سوره اعراف، آيه 38.
[6] ـ سوره اسراء، آيه 53.
[7] ـ سوره نساء، آيه 82.