دیگر اخبار | بایگانی
به همت پژوهشگاه علوم وحیانی معارج؛
نشست علمی «چالش ادراک ذات الهی در عرفان اسلامی و راه برون رفت از آن» برگزار شد
به گزارش خبرنگار پایگاه اطلاع رسانی اسراء، نشست علمی«چالش ادراک ذات الهی در عرفان اسلامی و راه برون رفت از آن» در بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء در تاریخ 29 آذر 1397 با ارائه ی مدیرگروه فلسفه پژوهشگاه معارج، ناقدین و مدعوین محترم در طبقه دوم و در...
آیت الله العظمی جوادی آملی:
متن سخنرانی آیت الله العظمی جوادی آملی در آیین رونمایی از کتاب تحریر الاصول
پایگاه اطلاع رسانی اسراء: آئین رونمایی از کتاب گرانسنگ «تحریر الاصول» (تقریر درس خارج اصول حضرت امام خمینی(ره) توسط مرجع عالیقدر حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی)، روز پنجشنبه 6 دی ماه 1397 در سالن همایش های بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء برگزار...
آیت الله العظمی جوادی آملی:
امام(ره) داغ دین داشت و به همین دلیل سخنش در دل ملت اثر می گذاشت
پایگاه اطلاع رسانی اسراء: آئین رونمایی از کتاب گرانسنگ «تحریر الاصول» با سخنرانی حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی و با حضور اساتید، علما، فضلای حوزه و دانشگاه و صاحبنظران در سالن همایش های بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء برگزار شد.
حجت الاسلام و المسلمین سید حسن خمینی:
پرداختن به حقیقت درونی خود، پایه عبور از مشکلات امروز جامعه است
پایگاه اطلاع رسانی اسراء: آئین رونمایی از کتاب گرانسنگ «تحریر الاصول» (تقریر درس خارج اصول حضرت امام خمینی(ره) توسط مرجع عالیقدر حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی)، با حضور اساتید، علما، فضلاء، طلاب، دانشگاهیان و صاحبنظران در سالن همایش های بنیاد بین...
حجت الاسلام و المسلمین مبلغی:
امام خمینی(ره) صاحب یک مدرسه اصولی بزرگ است
پایگاه اطلاع رسانی اسراء: آئین رونمایی از کتاب گرانسنگ «تحریر الاصول» (تقریر درس خارج اصول حضرت امام خمینی(ره) توسط مرجع عالیقدر حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی)، با حضور اساتید، علما، فضلاء، طلاب، دانشگاهیان و صاحبنظران در سالن همایش های بنیاد بین...
در سالن همایش های بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء:
آئین رونمایی از کتاب «تحریر الاصول» برگزار شد
پایگاه اطلاع رسانی اسراء: آئین رونمایی از کتاب گرانسنگ «تحریر الاصول» (تقریر درس خارج اصول حضرت امام خمینی(ره) توسط مرجع عالیقدر حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی)، در سالن همایش های بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء برگزار گردید.
به بهانه رونمایی از کتاب تحریر الاصول؛
روند تدوین و آماده سازی کتاب «تحریر الاصول» در گفتگو با مدیر پژوهشکده فقه و اصول پژوهشگاه معارج
پایگاه اطلاع رسانی اسراء: حجت الإسلام و المسلمین مقدسی مدیر پژوهشکده فقه و اصول پژوهشگاه علوم وحیانی معارج در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار پایگاه اطلاع رسانی اسراء به ارائه توضیحاتی دربارۀ کتاب ارزشمند تحریر الأصول، تقریر علامه جوادی آملی از محاضرات درس...
حجت الاسلام و المسلمین مرتضی جوادی آملی:
ویژگی های منظومه فکری آیت الله العظمی جوادی آملی از منظر پژوهشی
پایگاه اطلاع رسانی اسراء: حجت الاسلام و المسلمین دکتر مرتضی جوادی آملی در حاشیه بازدید از غرفه اسراء در این نمایشگاه در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار پایگاه اطلاع رسانی اسراء درباره برخی از ویژگی های منظومه فکری آیت الله جوادی آملی از منظر پژوهشی و نقش...
آیت الله العظمی جوادی آملی:
پژوهش و تحقیق وقتی به بار می‌نشیند كه زاد و راحله‌اش معارف قرآن و عترت باشد
پایگاه اطلاع رسانی اسراء: همزمان با هفته پژوهش، مسئولین، اعضای هیئت علمی و پژوهشگران پژوهشگاه علوم وحیانی معارج وابسته به بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء با حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی دیدار و گفتگو کردند.
به همت پژوهشگاه علوم وحیانی معارج؛
هشتمین دوره جلسات نقد کتاب های درسی معارف اسلامی برگزار شد
به گزارش خبرنگار پایگاه اطلاع رسانی اسراء: هشتمین دوره از سلسله جلسات نقد کتاب های درسی معارف اسلامی با همکاری بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء و دانشگاه معارف، در تاریخ 28 آبان ماه سال جاری با حضور نویسنده اثر و ناقدین علمی، در سالن کنفرانس بنیاد...
ـــ ـــ


كثرتِ آرا و تشتّتِ افكار، اگر به وحدت بر نگردد، زیانبار است و این مطالب سامی، فتوای كتاب و سنّت معصومان (علیهم‌السلام) است: ﴿و اَطیعوا اللهَ و رَسولَهُ و لا‎تَنزَعوا فَتَفشَلوا و تَذهَبَ ریحُكُم و اصبِروا اِنَّ اللهَ مَعَ الصّبِرین﴾. «فَاِیاكُمْ وَ التَّلَوُّنَ فِی دِینِ الله فَاِنَّ جَمَاعَةً فِیمَا تَكْرَهُونَ مِنَ الْحَقِّ خَیر مِنْ فُرْقَةٍ فِیمَا تُحِبُّونَ مِنَ الْبَاطِلِ وَ اِنَّ الله سُبْحَانَهُ لَمْ یعْطِ احَداً بِفُرْقَةٍ خَیراً مِمَّنْ مَضَی وَ لاَ مِمَّنْ بَقِی».



نخست؛ كثرتِ آرا و تشتّتِ افكار، اگر به وحدت بر نگردد، زیانبار است و این مطالب سامی، فتوای كتاب و سنّت معصومان (علیهم‌السلام) است: ﴿و اَطیعوا اللهَ و رَسولَهُ و لا‎تَنزَعوا فَتَفشَلوا و تَذهَبَ ریحُكُم و اصبِروا اِنَّ اللهَ مَعَ الصّبِرین﴾.[1] «فَاِیاكُمْ وَ التَّلَوُّنَ فِی دِینِ الله فَاِنَّ جَمَاعَةً فِیمَا تَكْرَهُونَ مِنَ الْحَقِّ خَیر مِنْ فُرْقَةٍ فِیمَا تُحِبُّونَ مِنَ الْبَاطِلِ وَ اِنَّ الله سُبْحَانَهُ لَمْ یعْطِ احَداً بِفُرْقَةٍ خَیراً مِمَّنْ مَضَی وَ لاَ مِمَّنْ بَقِی».[2]

منشأ زیانباری كثرتی كه به وحدت برنگردد، همان است كه قرآن حكیم به آن پرداخت و آن نَزع و كندن قدرت خود و رقیب است، و چون تمام كوششِ منازعان در كاهش اقتدار ملّی و انسجام مصروف می‎شود، شكوه جامعه دینی رخت بر می‎بندد و فَشَل و ضعف دامنگیر آن می‎گردد، و امت فَشَل زده محكوم به هُبوط و اُفول است.

دوم؛ حُرمتِ وحدت و ارزش اتّحاد، به قدری است كه امیرمؤمنان حضرت علی‎بن‎ابی‎طالب(علیه‌السلام)، بیش از دیگران به آن همّت می‎ورزیدند و هیچ‎كس همتای آن امام همام در صیانت انسجام اسلامی نبوده نیست، چنان‎كه در نامه‎ای چنین مرقوم فرمود: «وَ لَیسَ رَجُل فَاعْلَمْ احْرَصَ عَلَی جَمَاعَةِ اُمَّةِ مُحَمَّدٍ (ص) وَ اُلْفَتِهَا مِنِّی ابْتَغِی بِذَلِكَ حُسْنَ الثَّوَابِ وَ كَرَمَ الْمَآب»[3]؛ اِئتسای امّت اسلامی به رهبر معصوم (علیه‌السلام) و ملكوتی خود، اقتضا دارد كه حرص محمود را درباره اتّحاد ملّی مبذول دارند و از هر قول یا فعلی كه دافع تحقق وحدت است، بپرهیزند.

سوم؛ وحدت و اقتدار ملّی بدون توحید و اعتقاد به خدای یگانه و یكتا و عمل به دستور قرآن و اهل بیت عصمت و طهارت (علیهم‎السلام) میسور نیست. زیرا عنصر محوری عَزْمِ ملّی، دل‎های مردم است. اگر قلب‎ها در پرتو توجه به خدای جهان، حق مدار و عدلْ محور باشد، هرگونه اختلافِ نظر قابل تحمّل است؛ وگرنه به جای تضارب آرا و تبادل اَنظار، طَرْد و طَعْن و سَبّ و شَتم و لَعْن می‎نشیند و هرجا حِقْدِ برخاسته از خواسته‎های نفسانی نشست، صفا و وفا بر می‎خیزد.

بنابراین، جانمایهٴ وحدت دینی كه همان توحید است، باید حفظ شود و یكی از راه‎های عملی صیانت توحید كه نمی‎گذارد بی‎اندیشگان، تیشه بر ریشهٴ وحدت و توحید بزنند و هوای خام تفرقه و اختلاف را در سر بپرورانند، همانا تقریب مراكز مذهب و ترغیب نسل جوان به فراگیری علوم اسلامی در حوزه و دانشگاه و تشویق آنان به پاسداری از اصول ارزشی و نظام مقدّس الهی است.

چهارم؛ هر چند توصیه به وحدت سودمند است؛ لیكن تحلیل موانع آن و بررسی راه‎های نیل به آن ضروری است. علوم، آرا و افكار متضارب، اگر مَشوب به مغالطه لفظی یا معنوی بوده یا بشوند، مانع تفاهم مشترك خواهند بود، زیرا تغلیط، دام مستور شیطان است: ﴿اِنَّ الشَّیاطینَ لَیوحونَ اِلی اَولِیائِهِم لِیجادِلوكُم﴾.[4]

مطلب آلوده به وهم و خیال، هرگز فروغ ندارد و دانش بی‎نور، علم نافع نیست و چنین اندیشه‎ای، وسیله پیدایش وحدتِ نورانی نخواهد بود. عالمان و صاحب‎نظرانِ مسئول گفتمان‎های دینی، اگر مَشوب به تعصّب، جاه‎طلبی و خودبینی بوده یا بشوند، مانع توافق مطلوب خواهند بود، زیرا در زیر هر جاهی، چاهی حفر شده است و درون هر چاهی غریوِ ﴿كُلَّما دَخَلَت اُمَّة لَعَنَت اُختَها﴾[5] بلند است و با لعن، طرد، طعن و نفرین برخاسته از خواسته‎های نفسانی، نور وحدت طلوع نخواهد كرد.

آیین گفت‎وگوهای دینی، اگر مشوب به رفتار و گفتار غیر كریمانه بوده یا بشود، مانع ترابط ممدوح خواهد بود، زیرا ادبیاتِ دلپذیر كه جمع سالم بین خوب سخن گفتن و سخن خوب گفتن است، با هنجار شكنی بَنان یا بیان هماهنگ نیست: ﴿و قُل لِعِبادی یقولُوا الَّتی هِی اَحسَنُ اِنَّ الشَّیطانَ ینزَغُ بَینَهُم اِنَّ الشَّیطانَ كانَ لِلاِنسانِ عَدُوا مُبینا﴾.[6]

راز رهبری قرآن به اتحاد، همانا متّحد بودن تمام آیات مكّی و مدنی اوست كه قریب به ربع قرن، متناوباً نازل شد و هیچ اختلافی بین اصول و فروع، جهان‎بینی، جهان‎داری و جامعه پروری، عبادات، احكام، عقود و ایقاعات آن نیست: ﴿اَفَلا یتَدَبَّرونَ القُرآنَ و لَو كانَ مِن عِندِ غَیرِ اللهِ لَوَجَدوا فیهِ اختِلافا كَثیرا﴾.[7] همین رمز در امام معصوم (علیه‌السلام) كه منصوص خدا و منصوب روز غدیر است، وجود دارد؛ لذا هر امام سابق، مُبَشِّر لاحقْ و هر امام لاحق، مُصدِّقِ سابق است، چنان‎كه تمام عقاید، اخلاق و اعمال هر كدام منسجم و هماهنگ است و آفت اختلاف، نه در درون آن‎ها و نه در بیرون آنان رخنه نمی‎كند؛ لذا سِمَت هدایت امّت را با رویكرد اتحاد ملّی و انسجام اسلامی فراسوی آن‎ها می‎نهند.

نکته قابل توجه آن است که هیچ كس نسبت به وحدت امت اسلامی از صاحب غدیر علاقه‎مندتر نیست، زیرا نه كسی مانند آن حضرت در این باره علم صائب دارد و نه كسی در این جهت عمل صالح. احاطه علمی آن حضرت به آثار سوء اختلاف را می‎توان از كلام نورانی آن حضرت استنباط كرد. زیرا آنچه از بسیاری از بیانات ایشان برداشت می‎شود دلالت بر این دارد که سنّت الهی كه در گذشته و حال و آینده مساوی است، این است که اتحاد و انسجام اسلامی همیشه ممدوح بوده ولی اختلاف و تشتت همیشه مذموم و نکوهیده است.
بررسی آیاتی كه اتحاد و انسجام را در سه سطح محلّی، منطقه‎ای و بین المللی لازم دانسته و برای هر كدام، حكم خاص صادر فرمود، شاهد گویای مدعای یاد شده است. بنابراین باید اتحاد و انسجام اسلامی را در سطوح سه‎گانه مزبور طراحی، برنامه‎ریزی و اجرا كرد تا بتوان علاوه بر تثبیت و تحکیم جوامع اسلامی به جهانی شدن اسلام نیز امیدوار بود.

[1] ـ سوره انفال، آيه 46.
[2] ـ نهج‏البلاغه، خطبه 176.
[3] ـ نهج‏البلاغه، نامه 78.
[4] ـ سوره انعام، آيه 121.
[5] ـ سوره اعراف، آيه 38.
[6] ـ سوره اسراء، آيه 53.
[7] ـ سوره نساء، آيه 82.