دیگر اخبار | بایگانی
حجت الاسلام و المسلمین مرتضی جوادی آملی:
هدف دین رهایی جامعه از جهل است / فرهنگ تقریب نیاز دارد به اینکه یک اندیشه‌ی متعالی در صحنه باشد
پایگاه اطلاع رسانی اسراء: حجت الاسلام و المسلمین مرتضی جوادی آملی بیان می دارد: دین آن هدفی که دارد این است که جامعه و مخاطب خودش را از جهل برهاند، و از جهالت نجات بدهد. یعنی انسان‌ها نه مبتلا به ظلوم بودن بشوند و نه مبتلا به جهالت. "انه کان ظلوما...
پیام به مسلمانان آمریکا؛
پیام آیت الله العظمی جوادی آملی به کنگره مسلمانان آمریکا
پایگاه اطلاع رسانی اسراء: کنگره مسلمانان آمريکا با موضوع «بصيرت دينی» با پيام حضرت آيت الله العظمی جوادی آملی در آمريکا برگزار شد.
حجت الاسلام والمسلمین مرتضی جوادی آملی:
علم بدون هستی شناسی فاقد کارایی است/ تحول علوم انسانی سیاسی نیست
حجت الاسلام و المسلمین مرتضی جوادی آملی، رئیس بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء بیان می دارد: باید جهان بینی و هستی شناسی به کمک علم بیاید تا علوم حاصله بتواند آثار وجودی برای هستی و کمال انسان داشته باشد.
تازه های نشر؛
جلد 54 «تفسیر تسنیم» آماده منتشر شد
به گزارش خبرنگار پایگاه اطلاع رسانی اسراء، جلد 54 تفسیر گرانسنگ تسنیم اثر مفسر بزرگ قرآن کریم، آیت الله العظمی جوادی آملی، منتشر شد
همزمان با 1 خرداد، روز بزرگداشت ملاصدرا؛
پیام آیت الله العظمی جوادی آملی به مناسبت روز بزرگداشت ملاصدرا (صدرالمتالهین)+ ترجمه انگلیسی و عربی
پایگاه اطلاع رسانی اسراء: حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی به مناسبت اول خرداد، روز بزرگداشت ملا صدرا (صدرالمتالهین)، پیامی به همین مناسبت صادر فرمودند.
تازه هاي نشر
جلد سی و دوم کتاب «رحیق مختوم» منتشر شد
به گزارش خبرنگار پایگاه اطلاع رسانی اسراء: جلد 32 کتاب ارزشمند «رحیق مختوم» شرح حکمت متعالیه، اثر گرانقدر حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی، با همکاری پژوهشگاه علوم وحیانی معارج و مرکز بین المللی نشر اسراء، منتشر شد.
تازه های نشر؛
جلد 51 «تفسیر تسنیم» آماده انتشار شد
پایگاه اطلاع رسانی اسراء، جلد 51 تفسیر گرانسنگ تسنیم اثر مفسر بزرگ قرآن کریم، آیت الله العظمی جوادی آملی، با همکاری پژوهشگاه علوم وحیانی معارج و مرکز بین‌المللی نشر اسرا، آماده انتشار شد.
تازه های نشر؛
جلد 52 «تفسیر تسنیم» منتشر شد
پایگاه اطلاع رسانی اسراء، جلد 52 تفسیر گرانسنگ تسنیم اثر مفسر بزرگ قرآن کریم، آیت الله العظمی جوادی آملی، با همکاری پژوهشگاه علوم وحیانی معارج و مرکز بین‌المللی نشر اسرا منتشر شد.
مقاله علمی پژوهشی؛
بررسی امکان تربیت دینی بر مبنای نظریه عقلانیت وحیانی با تکیه بر نظریات علامه جوادی آملی
پایگاه اطلاع رسانی اسراء: در جدیدترین شماره از دوفصلنامه علمی پژوهشی اخلاق وحیانی مقاله ای با عنوان «بررسی امکان تربیت دینی بر مبنای نظریه عقلانیت وحیانی با تکیه بر نظریات علامه جوادی آملی» به چاپ رسیده است.
شانزدهمین شماره از «دو فصلنامه علمی پژوهشی اخلاق وحیانی» آماده چاپ شد
پایگاه اطلاع رسانی اسراء: شانزدهمین شماره از «دو فصلنامه علمی پژوهشی اخلاق وحیانی» به همت مدیریت نشریات پژوهشگاه علوم وحیانی معارج، آماده چاپ شد.
ـــ ـــ
به همت پژوهشگاه علوم وحیانی معارج؛


به گزارش خبرنگار پایگاه اطلاع رسانی اسراء، نشست علمی«چالش ادراک ذات الهی در عرفان اسلامی و راه برون رفت از آن» در بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء در تاریخ 29 آذر 1397 با ارائه ی مدیرگروه فلسفه پژوهشگاه معارج، ناقدین و مدعوین محترم در طبقه دوم و در سالن جلسات برگزار شد.

نشست  علمی «چالش ادراک ذات الهی در عرفان اسلامی و راه برون رفت از آن» برگزار شد

 

به گزارش خبرنگار پایگاه اطلاع رسانی اسراء، نشست علمی«چالش ادراک ذات الهی در عرفان اسلامی و راه برون رفت از آن» در بنیاد بین­ المللی علوم وحیانی اسراء در تاریخ 29 آذر 1397 با ارائه­ ی مدیرگروه فلسفه پژوهشگاه معارج، ناقدین و مدعوین محترم در طبقه دوم و در سالن جلسات برگزار شد.

در ابتدای این جلسه حجت الاسلام و المسلمین دکتر روح­ الله سوری به بیان دیدگاه ­های خود پرداخت و بیان داشت: ذات الهی از دیدگاه عارفان «وجود لا بشرط مقسمی» است که به هیچ قیدی (حتی قید اطلاق) مقید نیست. در حالی­که ادراک، همواره به اشیاء متعین و متناهی تعلق می­گیرد و از این رو برخی عارفان در برخی سخنان خویش هرگونه ادراک از ذات حق را نفی می­کنند، گرچه در سخنان دیگری ذات را با احکامی چون نامتناهی و نامتعین ویژه کرده­ اند که لازمه آن ادراک پذیری ذات ولو به گونه­ ی اجمالی است. نشست کنونی در پی رفع این متناقض ­نما است.

وی ادامه داد: مقام احدیت (وجود بشرط لا) که برترین تعین هستی است، از عروض سلب بر حقیقت هستی پدید می ­آید. بنابراین در کنه مقام احدیت، گونه ­ای برون­ نمایی نهفته است که به ورای احدیت (ذات غیبی حق) اشاره می­کند. ازاین­رو مفاهیمی که برای ذات به کار می­روند اشاره کننده­ اند نه حکایت­ گر. بنابراین عارفان، آنگاه که ذات حق را ادراک ­ناپذیر می­دانند، ادراک بی واسطه ذات را نفی می­کنند و آن­گاه که ادراک اجمالی ذات را می­ پذیرند اثبات ذات از دریچه احدیت را اراده کرده­ اند. البته ادراک اجمالی ذات تفسیر­های دیگری دارد که مخدوش می­ باشند.  

در ادامه، حجج اسلام عسکری سلیمانی امیری و علی امینی­ نژاد به عنوان ناقد علمی، نقدهای ساختاری، شکلی و محتوایی خودشان را بر این دیدگاه بیان کردند.

ناقد اول: استاد سلیمانی امیری

1. همه حکیمان ذات حق را وجود بشرط لا نمی­ دانند و برخی مانند ملاصدرا ذات را همان وجود لابشرط مقسمی می­ دانند.

2. حکم بر ذات به لا بشرط مقسمی گونه­ ای پذیرش ادراک است.

3. برهان بر ادراک­ ناپذیری به منزله ادراک­ پذیری است.

4. برخی براهین فلسفی (وجود لا بشرط مقسمی) را اثبات می ­نماید.

ناقد دوم: استاد امینی ­نژاد

1. لا بشرط مقسمی، همه احکام را داراست.

2. دو گونه معرفت داریم: المعرفه بوجه الشی و معرفه الشی بوجهه. اولی محال و دومی جایز است و در همه اسماء و ظهورات حق روی می­دهد.

3. لا بشرط مقسمی در همه اقسام هست و ادراک او بسیار نزدیک و دم دستی است.

 

در ادامه حجت الاسلام و المسلمین سوری، به نقدهای ایراد شده پاسخ داد و بیان داشت:  

پاسخ ناقد اول:

ملاصدرا تا هنگامی­ که به تشکیک وجود پایبند است، ذات حق را برترین مراتب نظام تشکیکی یا همان وجود بشرط لا می­داند. حتی پس از عبور از تشکیک و گرایش به وحدت شخصی، ملاصدرا به تبع قیصری تعبیر وجود بشرط لا را برای ذات الهی به کار می­برد. بنده در مقاله­ ای که توسط مجله پژوهشی معرفت فلسفی پذیرفته شده و در نوبت چاپ است، این بحث را به تفصیل پی گرفته­ ام.

نقد دوم وسوم، موید دیدگاه مختار است؛ زیرا در لابلای سخنان بنده اشاره شد که ادراک­ ناپذیری مطلق با چالش­ هایی روبرو است و باید تکمیل شود.

درباره نقد چهارم باید گفت: براهین فلسفی تا هنگامی­ که بر تشکیک وجود استوارند توان اثبات وجود لا بشرط مقسمی را ندارند. مگر اینکه مانند برهان بنده از تشکیک عبور کند.

پاسخ ناقد دوم:

لا بشرط مقسمی همه احکام را به واسطه تعین­ هایش داراست نه بی­ واسطه. احکام بی ­واسطه او بر پایه مفاهیمی اشاره ­کننده شکل گرفته که دانش چندانی از موضوع به دست نمی ­دهد. برای نمونه موجود بودن، تنها به معنای محض و صرف آن بر ذات حق بار می­شود. در نتیجه هنگامی ­که می­گوییم: «وجود لا بشرط مقسمی موجود است»، در واقع گفته ­ایم: «وجود لا بشرط مقسمی، وجود لا بشرط مقسمی است».

نقد دوم در واقع تأیید روشی است که این پژوهش برای اثبات ذات، درپی گرفته است؛ زیرا ما نیز از راه وجه اعظم خدا (مقام احدیت) ذات حق را اثبات نمودیم.

مطلق بما هو مطلق در اقسام نیست، بلکه ظهور مقیدِ او در اقسام است. بنابراین شناخت اسماء و ظهورات، شناخت ذات بما هو ذات (مطلق بما هو مطلق) را به دست نمی­ دهد.

آن­چه عرصه گیتی را پر نموده ظهور فراگیر ذات است، نه خود ذات؛ «اینما تولوا فثم وجه الله». ما با بررسی عقلی و شهودی اشیاء به شناخت بی­ واسطه فیض منبسط دست می­ یابیم و شناخت ذات روش دیگری می ­طلبد.

همچنین حجت الاسلام و المسلمین دکتر محمدمهدی گرجیان به عنوان داور نشست و حجت الاسلام دکتر رضا ملایی به عنوان دبیر علمی نشست نیز به نقطه نظرات خود در این باره پرداختند.

در پایان این نشست سوالاتی از جانب حضار و مدعوین مطرح شد که ارائه ­دهنده نظر به این سوالات پاسخ گفت.