دیگر اخبار | بایگانی
به همت پژوهشگاه علوم وحیانی معارج؛
نشست علمی «چالش ادراک ذات الهی در عرفان اسلامی و راه برون رفت از آن» برگزار شد
به گزارش خبرنگار پایگاه اطلاع رسانی اسراء، نشست علمی«چالش ادراک ذات الهی در عرفان اسلامی و راه برون رفت از آن» در بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء در تاریخ 29 آذر 1397 با ارائه ی مدیرگروه فلسفه پژوهشگاه معارج، ناقدین و مدعوین محترم در طبقه دوم و در...
آیت الله العظمی جوادی آملی:
متن سخنرانی آیت الله العظمی جوادی آملی در آیین رونمایی از کتاب تحریر الاصول
پایگاه اطلاع رسانی اسراء: آئین رونمایی از کتاب گرانسنگ «تحریر الاصول» (تقریر درس خارج اصول حضرت امام خمینی(ره) توسط مرجع عالیقدر حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی)، روز پنجشنبه 6 دی ماه 1397 در سالن همایش های بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء برگزار...
آیت الله العظمی جوادی آملی:
امام(ره) داغ دین داشت و به همین دلیل سخنش در دل ملت اثر می گذاشت
پایگاه اطلاع رسانی اسراء: آئین رونمایی از کتاب گرانسنگ «تحریر الاصول» با سخنرانی حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی و با حضور اساتید، علما، فضلای حوزه و دانشگاه و صاحبنظران در سالن همایش های بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء برگزار شد.
حجت الاسلام و المسلمین سید حسن خمینی:
پرداختن به حقیقت درونی خود، پایه عبور از مشکلات امروز جامعه است
پایگاه اطلاع رسانی اسراء: آئین رونمایی از کتاب گرانسنگ «تحریر الاصول» (تقریر درس خارج اصول حضرت امام خمینی(ره) توسط مرجع عالیقدر حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی)، با حضور اساتید، علما، فضلاء، طلاب، دانشگاهیان و صاحبنظران در سالن همایش های بنیاد بین...
حجت الاسلام و المسلمین مبلغی:
امام خمینی(ره) صاحب یک مدرسه اصولی بزرگ است
پایگاه اطلاع رسانی اسراء: آئین رونمایی از کتاب گرانسنگ «تحریر الاصول» (تقریر درس خارج اصول حضرت امام خمینی(ره) توسط مرجع عالیقدر حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی)، با حضور اساتید، علما، فضلاء، طلاب، دانشگاهیان و صاحبنظران در سالن همایش های بنیاد بین...
در سالن همایش های بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء:
آئین رونمایی از کتاب «تحریر الاصول» برگزار شد
پایگاه اطلاع رسانی اسراء: آئین رونمایی از کتاب گرانسنگ «تحریر الاصول» (تقریر درس خارج اصول حضرت امام خمینی(ره) توسط مرجع عالیقدر حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی)، در سالن همایش های بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء برگزار گردید.
به بهانه رونمایی از کتاب تحریر الاصول؛
روند تدوین و آماده سازی کتاب «تحریر الاصول» در گفتگو با مدیر پژوهشکده فقه و اصول پژوهشگاه معارج
پایگاه اطلاع رسانی اسراء: حجت الإسلام و المسلمین مقدسی مدیر پژوهشکده فقه و اصول پژوهشگاه علوم وحیانی معارج در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار پایگاه اطلاع رسانی اسراء به ارائه توضیحاتی دربارۀ کتاب ارزشمند تحریر الأصول، تقریر علامه جوادی آملی از محاضرات درس...
حجت الاسلام و المسلمین مرتضی جوادی آملی:
ویژگی های منظومه فکری آیت الله العظمی جوادی آملی از منظر پژوهشی
پایگاه اطلاع رسانی اسراء: حجت الاسلام و المسلمین دکتر مرتضی جوادی آملی در حاشیه بازدید از غرفه اسراء در این نمایشگاه در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار پایگاه اطلاع رسانی اسراء درباره برخی از ویژگی های منظومه فکری آیت الله جوادی آملی از منظر پژوهشی و نقش...
آیت الله العظمی جوادی آملی:
پژوهش و تحقیق وقتی به بار می‌نشیند كه زاد و راحله‌اش معارف قرآن و عترت باشد
پایگاه اطلاع رسانی اسراء: همزمان با هفته پژوهش، مسئولین، اعضای هیئت علمی و پژوهشگران پژوهشگاه علوم وحیانی معارج وابسته به بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء با حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی دیدار و گفتگو کردند.
به همت پژوهشگاه علوم وحیانی معارج؛
هشتمین دوره جلسات نقد کتاب های درسی معارف اسلامی برگزار شد
به گزارش خبرنگار پایگاه اطلاع رسانی اسراء: هشتمین دوره از سلسله جلسات نقد کتاب های درسی معارف اسلامی با همکاری بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء و دانشگاه معارف، در تاریخ 28 آبان ماه سال جاری با حضور نویسنده اثر و ناقدین علمی، در سالن کنفرانس بنیاد...
ـــ ـــ
به همت پژوهشگاه علوم وحیانی معارج؛


نشست علمی «بررسی راهکارهای انتقال آموزه های اسلام به غرب» با حضور حجت الاسلام و المسلمین دکتر رضوی راد رئیس انستیتو علوم انسانی و اسلامی هامبورگ و جمعی از پژوهشگران پژوهشگاه علوم وحیانی معارج در سالن کنفرانس بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء برگزار شد.

به گزارش خبرنگار پایگاه اطلاع رسانی اسراء: نشست علمی «بررسی راهکارهای انتقال آموزه های اسلام به غرب» با حضور حجت الاسلام و المسلمین دکتر رضوی راد رئیس انستیتو علوم انسانی و اسلامی هامبورگ و جمعی از پژوهشگران پژوهشگاه علوم وحیانی معارج در سالن کنفرانس بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء برگزار شد.

در این جلسه حجت الاسلام و المسلمین دکتر رضوی راد در سخنانی با تشریح فضای فکری و اندیشه ای حاکم بر غرب، بیان داشت: غرب از نیمه قرن 19 رویکرد خود را از گفتگوی بین اندیشه های مختلف، به گفتگوی میان خروجی اندیشه ها، سوق داد که این تغییر رویکرد باعث شده است امروزه در غرب  با پدیده ای به نام «تبلیغ خاموش» مواجه هستیم به این معنا که غرب با سبک زندگی و دست آوردهای خود، در واقع اندیشه خود را در جهان تبلیغ می کند.

وی ادامه داد: با این وجود انسان غربی امروز از وضعیت موجودش به طور کامل رضایت ندارد چراکه غرب در تعریف نیازهای انسانی دچار اشتباه مبنایی شده است؛ متاسفانه غرب بخش عمده ای از نیازهای انسان که نیازهای معنوی است را نادیده گرفته، لذا اگر ما بتوانیم در این بخش سرمایه گذاری کنیم، می توانیم در جامعه غرب حضور فاخر و فعال داشته باشیم.

رئیس انستیتو علوم انسانی و اسلامی هامبورگ اذعان داشت: امروز انسان غربی رنجور از عدم پاسخگویی به بخش قابل توجهی از نیاز های انسانی و معنوی خود است و مکتب غنی اسلام و بخصوص حوزه علمیه قم و مکاتب فکری عمیقی مانند مکتب فکری حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی می تواند در این موقعیت نقش عمده ای را ایفا کند، به این شرط آنکه ما بتوانیم این اندیشه را به صورت روان و نه پیچیده به جهان عرضه کنیم.

حجت الاسلام و المسلمین دکتر رضوی راد افزود: امروز ما در عالم اسلام و مذهب تشیع و در سبک گفتمانی عالمان شیعه با پدیده «پیچیده گویی» رو به رو هستیم که مانع از انتقال پیام به مخاطب می شود؛ پیچیده گویی یکی از آفت های انتقال فکر به دیگران است، چراکه انسان امروز نه وقت پیچیده شناسی و نه تاب حرف های پیچیده را دارد، در نتیجه باید بتوانیم اسلام را همانگونه که پیامبر گرامی اسلام به مردم عرضه می کرد، عرضه کنیم.

وی با بیان اینکه «روانترین سبک انتقال فکر به مردمان انتقال از طریق رفتار است» تصریح داشت: بدون تردید شما موارد بسیار نادری را در تاریخ پیدا می کنید که افرادی با پیامبر(ص) بحث و احتجاج داشته و پس از آن با شنیدن استدلالات پیامبر تسلیم شده و ایمان آورده باشند در عوض انسانهایی که با مشاهده سبک زندگی و سلوک رفتاری حضرت، آن را پسندیده و جذب ایشان شدند فراوان هستند، پیامبر چهل سال نه به عنوان پیامبر بلکه به عنوان محمد بن عبدالله در جامعه زندگی کرد، و سبک و منش زندگی او در جامعه بدوی آن روز حتی بدترین انسانهای آن دوران را به این نتیجه رساند که ایشان به معنای حقیقی کلمه انسان درستی است که می توان به او اعتماد کرد، می توان با او معامله کرد و نگران نبود، می توان با او اخوت سیاسی بست و نگران نبود و... و همه اینها در واژه «امین» جمع شده بود تا جایی که دیگر ایشان را به نام اصلی خود صدا نمی زدند و به ایشان «محمد امین» می گفتند. «محمد امین» یعنی کسی که وقتی در کنار او قرار می گیرید احساس آرامش می کنید و وقتی احساس آرامش کردید دنبال فکر و اندیشه ای که توانسته است چنین خروجی داشته باشد می روید و لذا چهل سال سبک زندگی موفق پیامبر گرامی اسلام در قبل از بعثت، ذهن ها را متوجه این می کند که ما چطور می توانیم تکرار این انسان باشیم و مثل او زندگی کنیم و به دنبال پشتوانه نظری آن رفتار،سبک و سلوک از زندگی می روند.

رئیس انستیتو علوم انسانی و اسلامی هامبورگ تاکید داشت: ما در جامعه جهانی امروز بیش از حرف، به منطق رفتاری و سلوک قابل دفاع عقلانی و روان نیاز داریم؛ یعنی همان تعریف قابل فهم و روانی که خود پیامبر از اسلام ارائه می دهد که اسلام را با دو ویژگی «سمحه» و «سهله»  تعریف می کند، این نوع نگاه به فهم دینی باید در جامعه و حوزه های علمیه ما مورد تامل جدی قرار بگیرد.

وی خاطرنشان کرد: ما گاهی خواسته یا ناخواسته به سمت «خصوصی سازی» اسلام رفته ایم، «خصوصی سازی» یکی از آفت های جدی اندیشه دینی است؛ خصوصی سازی یعنی اینکه بنده مستقیم یا غیر مستقیم به دیگران بفهمانم که فهم اسلام به این راحتی نیست! که این با آنچه پیامبر از اسلام معرفی می کند هماهنگی ندارد.

وی ابراز داشت: انسان غربی با وجود بهره بردن از رفاه فراوان و تکنولوژی از زندگی خود راضی نیست و احساس آرامش ندارد و تشنه است، این خلاء باعث شده که نیم نگاهی به بیرون از تفکر مدرنیسم برای رسیدن به جایگزین های موجود در دنیا داشته باشد که ما می توانستیم در چهار دهه گذشته سوار بر این موج، بسیاری از سنگرهای فکری و فرهنگی غرب را فتح کنیم اما متاسفانه هیچ گام جدی و موثری در این زمینه برداشته نشده است، در طول چهار دهه گذشته نتوانسته ایم حضور متناسب با نیاز های غرب در غرب داشته باشیم در حالی که انتظار جهان از ما این بود که با توجه به امکانات و فرصتی که به برکت خون شهدا در این چهار دهه در اختیار ما قرار گرفته بود، امروز حوزه علمیه قم حداقل بتواند عناصر تربیت شده این تفکر را به جهان عرضه کند.

حجت الاسلام و المسلمین دکتر رضوی راد اذعان داشت: ما باید به دنبال ابزارها و منبرهای جدید برای عرضه تفکر ناب شیعی در دنیا باشیم و این از ضرورت های حضور در متن تحولات فکری و فرهنگی است، محدود کردن اندیشه اسلامی به سرزمین، جغرافیا و مخاطب خاص، ظلم به این اندیشه و تفکر است. اما اگر بخواهیم حضور جهانی داشته باشیم بایستی اندیشه و فهم جهانی پیدا کنیم تا بتوانیم جهانی بیندیشیم، لذا اگر بتوانیم به یک جمع بندی برسیم که به لحاظ سخت افزاری و نرم افزاری خودمان را آماده کنیم و از طرف دیگر بتوانیم یک سازو کار مناسبی را تعریف کنیم که از تشتت و موازی کاری موسسات فرهنگی جلوگیری کنیم آنگاه خواهیم توانست حضور بهتری در عرصه فرهنگی و تمدنی غرب داشته باشیم.