دیگر اخبار | بایگانی
دیدار اعضای هیئت تحریریه نشریه اخلاق وحیانی با آیت الله العظمی جوادی آملی
پایگاه اطلاع رسانی اسراء: جلسه علمی اعضای هیئت تحریریه «نشریه علمی پژوهشی اخلاق وحیانی» در محضر حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی با موضوع بررسی پرسش های مطرح شده حول محور مقاله «فلسفه اخلاق از دیدگاه استاد جوادی آملی» که در چهاردهمین شماره این نشریه،...
تازه های نشر؛
جلد 48 «تفسیر تسنیم» منتشر شد
پایگاه اطلاع رسانی اسراء، جلد 48 تفسیر گرانسنگ تسنیم اثر مفسر بزرگ قرآن کریم، آیت الله العظمی جوادی آملی، با همکاری پژوهشگاه علوم وحیانی معارج و مرکز بین‌المللی نشر اسرا منتشر شد.
تازه های نشر؛
جلد 49 «تفسیر تسنیم» منتشر شد
پایگاه اطلاع رسانی اسراء، جلد 49 تفسیر گرانسنگ تسنیم اثر مفسر بزرگ قرآن کریم، آیت الله العظمی جوادی آملی، با همکاری پژوهشگاه علوم وحیانی معارج و مرکز بین‌المللی نشر اسرا منتشر شد.
مجلدات 13 تا 16 تفسیر گرانسنگ تسنیم و کتاب ارزشمند مفاتیح الحیات از مجموعه تالیفات آیت الله العظمی جوادی آملی به زبان عربی ترجمه شد
پایگاه اطلاع رسانی اسراء: به همت مرکز بین المللی نشر اسراء مجلدات 13 تا 16 تفسیر گرانسنگ تسنیم و کتاب ارزشمند مفاتیح الحیات از مجموعه تالیفات حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی به زبان عربی ترجمه و به زیور طبع آراسته شد.
طرح ملی «درجات» با محوریت آثار آیت الله العظمی جوادی آملی برگزار می گردد
پایگاه اطلاع رسانی اسراء: طرح ملی «درجات» با محوریت آثار گرانسنگ حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی برگزار می گردد.
حجت الاسلام والمسلمین دکتر مرتضی جوادی آملی:
«مرجع»، استنباط شخصی ندارد و یک منبع وحیانی مبدأ فتاوای اوست
پایگاه اطلاع رسانی اسراء: حجت الاسلام و المسلمین دکتر مرتضی جوادی آملی در پاسخ به اینکه آیا آثار سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و مصلحت سنجی حکم مرجع متوجه مرجع نیست؟ گفت: مرجع به تنها منبعی که از جایگاه آن منبع بایستی این احکام را استنباط کند، رجوع و تمسک...
حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی در دیدار وزیر علوم؛
باید در دانشگاه ها، دانشی داشته باشیم که با ابدیت ما هماهنگ و سازگار باشد
پایگاه اطلاع رسانی اسراء: دکتر منصور غلامی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری که امروز به شهر مقدس قم سفر کرده است، با حضور در بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء با حضرت آیت‌الله العظمی جوادی آملی دیدار و گفت‌وگو کرد
منتشر شد؛
مجموعه ارزشمند «سلونی قبل ان تفقدونی؛ تحریر نهج البلاغه» آیت الله العظمی جوادی آملی
پایگاه اطلاع رسانی اسراء: کتاب ارزشمند «سَلُونِی قَبْلَ أَن ْتَفْقِدُونِی، تحریر نهج البلاغه» به قلم حکیم متأله آیت الله العظمی جوادی آملی، به زیور طبع آراسته شد.
مقاله پژوهشی؛
تحلیل و مقایسه رابطه عقل و نقل از دیدگاه ابن‌تیمیه و آیت‌ الله جوادی آملی
پایگاه اطلاع رسانی اسراء: در جدیدترین شماره از دوفصلنامه علمی پژوهشی حکمت اسراء مقاله ای با عنوان « تحلیل و مقایسه رابطه عقل و نقل از دیدگاه ابن‌تیمیه و آیت‌الله جوادی آملی» به چاپ رسیده است.
شماره سی ام «دوفصلنامه علمی پژوهشی حکمت اسرا» آماده چاپ شد
پایگاه اطلاع رسانی اسراء: به همت مدیریت نشریات پژوهشگاه علوم وحیانی معارج، شماره سی ام «دوفصلنامه علمی پژوهشی حکمت اسرا» آماده چاپ شد.
ـــ ـــ



سالهاست که نزاع علم که محصول عقل است و دین که ره آورد وحی است،اذهان بسیاری را به خود مشغول داشته است.این نزاع محصول تصوری ناصواب از نسبت علم و دین ،و بر این اندیشه استوار است که علم درمقابل دین است و آنچه را که دین می گوید ،علم میتواند نفی کند.اموری نیز وجود دارد که علم آن را اثبات و دین آن را انکار میکند. اين کتاب علي رغم عنوان پيچيده و ثقيلي که دارد به تبيين ارتباط علم و دين و به خصوص ارتباط علوم دانشگاهي و مفاهيم ديني مي پردازد و پاسخي مناسب به اين سوال مي دهد که آيا اصولاً علم غير اسلامي داريم يا نه؟...

    سالهاست که نزاع علم که محصول عقل است و دین که ره آورد وحی است،اذهان بسیاری را به خود مشغول داشته است.این نزاع محصول تصوری ناصواب  از نسبت علم و دین ،و بر این اندیشه استوار است که علم درمقابل دین است و آنچه را که دین می گوید ،علم میتواند نفی کند.اموری نیز وجود دارد که علم آن را اثبات و دین آن را انکار میکند.

    اين کتاب علي رغم عنوان پيچيده و ثقيلي که دارد به تبيين ارتباط علم و دين و به خصوص ارتباط علوم دانشگاهي و مفاهيم ديني مي پردازد و پاسخي مناسب به اين سوال مي دهد که آيا اصولاً علم غير اسلامي داريم يا نه؟

    در ادامه، استاد جوادي (دام ظله) با توجه به مسائل فوق، به مسأله مهم و ارزشمند "اسلامي شدن دانشگاه ها" پرداخته و راه کارهايي براي اين موضوع ارائه داده اند.

    کتاب "منزلت عقل در هندسه معرفت ديني" داراي 2 بخش است که بخش اول با عنوان منزلت عقل داراي 4 فصل است . فصل اول با عنوان تحليل مفاهيم پايه مسائلي چون مراد از دين، مراد از عقل و وحي و نقل مي پردازد .

    فصل دوم با عنوان شأن عقل در قلمرو دين موضوعاتي چون عقل و بعد هستي شناختي دين، عقول کامله و بعد هستي شناختي دين، عقل و بُعد معرفت شناختي دين، محدوديتهاي ادراکي عقل در حوزه دين را بررسي مي کند.

    فصل سوم با عنوان نسبت عقل و نقل در قرآن و

    فصل چهارم با عنوان تعارض عقل و نقل اختصاص دارد.

    بخش دوم اين کتاب شامل آثار و نتايج هماهنگي و همتايي عقل و نقل است که داراي 4 فصل مي باشد.

     فصل اول با عنوان تعارض علم و دين، موضوعاتي چون فرضيه نه علم است و نه علمي، معناي حجيت علم، محدوديت قلمرو تجربه، تمايز تعارض با دين از محاربه با آن و نفي توازي علم و دين بررسي مي کند.

    فصل دوم اين کتاب با عنوان اسلامي کردن علوم و دانشگاهها به راه حل اسلامي کردن دانشگاه مي پردازد

    .فصل سوم با عنوان تأثير همگاني عقل و نقل در قلمرو علوم اسلامي به مسائلي چون تصحيح تبويب علم اصول، نسبت کلام و فلسفه با دين، قلمرو دين و مسئله خاتميت مي پردازد

    . فصل چهارم از اين بخش مسئله تفکيک را بررسي مي کند که از مدعيات مکتب تفکيک، وحي ناب و خلوص فهم، اختلاف فهم در علوم نقلي، همگامي عقل و نقل ، تفسير، تطبيق و تأويل تشکيل مي شود.