دیگر اخبار | بایگانی
دیدار اعضای هیئت تحریریه نشریه اخلاق وحیانی با آیت الله العظمی جوادی آملی
پایگاه اطلاع رسانی اسراء: جلسه علمی اعضای هیئت تحریریه «نشریه علمی پژوهشی اخلاق وحیانی» در محضر حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی با موضوع بررسی پرسش های مطرح شده حول محور مقاله «فلسفه اخلاق از دیدگاه استاد جوادی آملی» که در چهاردهمین شماره این نشریه،...
تازه های نشر؛
جلد 48 «تفسیر تسنیم» منتشر شد
پایگاه اطلاع رسانی اسراء، جلد 48 تفسیر گرانسنگ تسنیم اثر مفسر بزرگ قرآن کریم، آیت الله العظمی جوادی آملی، با همکاری پژوهشگاه علوم وحیانی معارج و مرکز بین‌المللی نشر اسرا منتشر شد.
تازه های نشر؛
جلد 49 «تفسیر تسنیم» منتشر شد
پایگاه اطلاع رسانی اسراء، جلد 49 تفسیر گرانسنگ تسنیم اثر مفسر بزرگ قرآن کریم، آیت الله العظمی جوادی آملی، با همکاری پژوهشگاه علوم وحیانی معارج و مرکز بین‌المللی نشر اسرا منتشر شد.
مجلدات 13 تا 16 تفسیر گرانسنگ تسنیم و کتاب ارزشمند مفاتیح الحیات از مجموعه تالیفات آیت الله العظمی جوادی آملی به زبان عربی ترجمه شد
پایگاه اطلاع رسانی اسراء: به همت مرکز بین المللی نشر اسراء مجلدات 13 تا 16 تفسیر گرانسنگ تسنیم و کتاب ارزشمند مفاتیح الحیات از مجموعه تالیفات حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی به زبان عربی ترجمه و به زیور طبع آراسته شد.
طرح ملی «درجات» با محوریت آثار آیت الله العظمی جوادی آملی برگزار می گردد
پایگاه اطلاع رسانی اسراء: طرح ملی «درجات» با محوریت آثار گرانسنگ حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی برگزار می گردد.
حجت الاسلام والمسلمین دکتر مرتضی جوادی آملی:
«مرجع»، استنباط شخصی ندارد و یک منبع وحیانی مبدأ فتاوای اوست
پایگاه اطلاع رسانی اسراء: حجت الاسلام و المسلمین دکتر مرتضی جوادی آملی در پاسخ به اینکه آیا آثار سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و مصلحت سنجی حکم مرجع متوجه مرجع نیست؟ گفت: مرجع به تنها منبعی که از جایگاه آن منبع بایستی این احکام را استنباط کند، رجوع و تمسک...
حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی در دیدار وزیر علوم؛
باید در دانشگاه ها، دانشی داشته باشیم که با ابدیت ما هماهنگ و سازگار باشد
پایگاه اطلاع رسانی اسراء: دکتر منصور غلامی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری که امروز به شهر مقدس قم سفر کرده است، با حضور در بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء با حضرت آیت‌الله العظمی جوادی آملی دیدار و گفت‌وگو کرد
منتشر شد؛
مجموعه ارزشمند «سلونی قبل ان تفقدونی؛ تحریر نهج البلاغه» آیت الله العظمی جوادی آملی
پایگاه اطلاع رسانی اسراء: کتاب ارزشمند «سَلُونِی قَبْلَ أَن ْتَفْقِدُونِی، تحریر نهج البلاغه» به قلم حکیم متأله آیت الله العظمی جوادی آملی، به زیور طبع آراسته شد.
مقاله پژوهشی؛
تحلیل و مقایسه رابطه عقل و نقل از دیدگاه ابن‌تیمیه و آیت‌ الله جوادی آملی
پایگاه اطلاع رسانی اسراء: در جدیدترین شماره از دوفصلنامه علمی پژوهشی حکمت اسراء مقاله ای با عنوان « تحلیل و مقایسه رابطه عقل و نقل از دیدگاه ابن‌تیمیه و آیت‌الله جوادی آملی» به چاپ رسیده است.
شماره سی ام «دوفصلنامه علمی پژوهشی حکمت اسرا» آماده چاپ شد
پایگاه اطلاع رسانی اسراء: به همت مدیریت نشریات پژوهشگاه علوم وحیانی معارج، شماره سی ام «دوفصلنامه علمی پژوهشی حکمت اسرا» آماده چاپ شد.
ـــ ـــ


شیوه رایج درمیان محدثان،نقل حدیث باسند است وسند،مجموعه راویان در زنجیره نقل حدیث هستند که شناخت آنان برای پی بردن به درستی یا نادرستی گزارششان امری عقلایی است وپیشوایان معصوم علیهم السلام نیز فراگیر وبی تفکیک میان روایات فقهی وغیرفقهی برآن تاکید ورزیدند. درپژوهش کنونی تلاش شده است گزارشی از راویان روایات تفسیری درحوزه های گوناگون طبقه راوی، استادان وشاگردان،مذهب وگرایش فکری وجایگاه حدیثی او به دست داده شود. با توجه اینکه تاکنون علما رجال بیشترین تحقیقات و پژوهش را در خصوص راویانی انجام دادند

    معرفی اجمالی کتاب:
    جایگاه و مراتب راویان حدیث
    تحمّل حدیث نبوی و ولوی و بازگو کردن آن کاری بس ارجمند و شریف است و راویان و محدثان از منزلت و جایگاه بلندی برخوردار هستند. 
    پیامبر اکرم (ص)فرمود: «اللّهمّ ارحم خلفائي، اللّهمّ ارحم خلفائي، اللّهمّ ارحم خلفائي، قيل: يا رسول الله و من خلفاؤك؟ قال: الذين يأتون من بعدي يروون حديثي و سنّتي».[1]
    نیز فرموده: «المؤمن إذا مات و ترك ورقة واحدة عليها علم، تكون تلك الورقة يوم القيامة فيما بينه و بين النار حجاباً، و أعطاه الله تبارك و تعالى بكلّ حرف مكتوب عليها مدينة أوسع من الدنيا سبع مرّات».[2]
    امام صادق (ع)فرموده است: «الراوية لحديثنا يبثّ في الناس و یسدّده في قلوب شيعتنا أفضل من ألف عابد».[3]
    نیز فرمود: «اعرفوا منازل الناس علی قدر روایتهم عنّا».[4]
    علامه مجلسی اول در شرح این حدیث نوشته است: «و الظاهر الکمیّه و یحتمل الکیفیّة و الأعم».[5]
    فیض کاشانی نیز در شرح حدیث مزبور نوشته است: «يعني على مقدار روايتهم عنّا كثرة و قلة و يحتمل أن يكون المراد على رتبة روايتهم عنّا دقّة و لطافة».[6]
    از این رو افرادی که رجال یک حدیث‌اند، در درایت و عقلانیت یکسان نیستند؛ چنان که راویان حدیث با مخاطبان و مروی الیهم برابر نیستند، لذا در روایات آمده است: «ربّ حامل فقه لیس بفقیه و ربّ حامل فقه إلی من هو أفقه منه».[7]
    پس از قرآن کریم، مهم‌ترین منبع معرفتی دین سنت است که در برگیرنده سخنان، رفتارها و تأییدات پیامبر(ص) و امامان معصومعلیهم السلام می‌باشد.
    سنّت از طریق حدیث به دست ما رسیده است؛ و حدیث وظیفه مهم گزارش از سنت را بر عهده دارد؛ بر این اساس، حدیث در هندسه معرفت دینی از جایگاه و منزلت بالایی برخوردار است. میراث گران‌بهای حدیثی که امروز در اختیار مسلمان‌ها قرار دارد، ثمره تلاش و مجاهدت‌های علمی و عملی راویان و محدثان است.
    دشمنان کینه‌توز اسلام که چشم دیدن بنای عظیم تمدن اسلامی را نداشتند، از هر وسیله‌ای جهت مخدوش ساختن معارف ناب نبوی و ولوی بهره گرفته‌اند از جمله: ورود عده‌ای نااهل و مغرض، دسّاس و وضّاع در لباس راوی حدیث.
    عالمان و اندیشمندان الهی که پاسداری از حریم دین را وظیفه نخست و محوری خود می‌دانند، به خوبی این خطر را پیش‌بینی و راهکارهای ارزشمند جهت صیانت و حفاظت از این گنجینه پربها ارائه نمودند و به پایه‌گزاری دانش‌های حدیث مانند: رجال الحدیث، درایة الحدیث، غریب الحدیث، مختلف الحدیث و فقه الحدیث پرداختند.
    شناخت حالات راوی از جهت گرایش‌های فکری، وثاقت و صداقت و  رعایت امانت در نقل حدیث مورد تأکید بزرگان دین بوده است و علم رجال، دانشی است که در آن از حالات راوی از نظر برخوردار بودن و نبودن او از شرایط قبول خبر بحث می‌شود[8]؛ بدان جهت شاهد تألیف صدها کتاب رجالی توسط دانشمندان اسلامی در این علم و شناخت راویان هستیم.
    اثر حاضر که اختصاص به شرح حال «راويان روايات تفسيری» دارد، در نوع خودش يک اثر علمی جديد محسوب می­گردد، زيرا تاکنون اثر مستقلی در خصوص راويان تفسيری نوشته نشده است. معرفی اجمالی اين اثر از اين قرار است:
    1.    موضوع کتاب اختصاص به راويانی دارد که نام آنها در اسناد روايات تفسير «کنز الدقائق و بحر الغرائب» که يکی از مهمترين تفاسير روايی است، واقع گرديده است.
    2.  اسامی راويان بعد از استخراج از اسناد روايات تفسير کنز الدقائق بر اساس حروف تهجی (الفبايی) تنظيم گرديده است و شامل چندين جلد خواهد شد.
    3.  جلد دوم اين اثر، مختصّ راويانی است که نام آنها «احمد» و شامل (120) راوی است.
    4.درباره هر يک از راويان به پنج محور پرداخته شده است: 
    الف: بيوگرافی اجمالی راويان با بهره­گيری از گزارش رجاليون و تحقيق در روايات راوی.
    ب: تعيين طبقه و عصر راوی و مصاحبت وی با معصوم(علیه السلام).
    ج: معرفی استادان و شاگردان راوی.
    د: مشخص کردن مذهب و گرايش فکری راوی.
    ه: تبيين مکانت و جايگاه حديثی راوی با استفاده از قرائن و نقد و بررسی آنها.
    5.در استفاده از کتب رجالی، تنها به رجال شيعه بسنده نشده است، بلکه از رجال اهل سنّت و ديدگاه رجاليّون آنها نيز استفاده شده است.
    6. ذيل هر عنوان تمام منابع شيعه و سنّی که نام راوی در آنها ذکر شده معرفی شده است.
    7.در معرفی و شناخت بيشتر راوی، تنها به گزارش رجاليّون بسنده نشده است، بلکه روايات وی از جهت کمّی وکيفی؛ و نيز استادان و شاگردان ايشان نيز مورد عنايت بوده است. 
    از این رو جلد دوم «رجال تفسیری» به معرفی تعداد 195 راوی از راویان تفسیری که در اسناد روایات تفسیر قیّم «کنز الدقائق وبحر الغرائب» واقع شده‌اند پرداخته و حالات آنها را در حوزه گوناگون گزارش می‌کند.
    علاقه مندان به تهیه آثار آیت الله العظمی جوادی آملی می توانند به سايتwww.nashresra.ir مراجعه نمایند.
     

    [1]. معانی الأخبار، ص374ـ 375، ح1؛ من لا یحضره الفقیه، ج4، ص420، ح5919 .
    [2] . الأمالی (صدوق)، ص37، ح3.
    [3] . بصائر الدرجات، ج1، ص8، ح6.
    [4] . الکافی، ج1، ص50، ح13.
    [5] . روضة المتقین، ج12، ص173.
    [6] . الوافی، ج1، ص225، ح156.
    [7] . الکافی، ج1، ص404ـ405، ح2.
    [8] . تنقیح المقال فی علم الرجال، ج1، ص173.