دیگر اخبار | بایگانی
مقاله پژوهشی؛
تحلیل و مقایسه رابطه عقل و نقل از دیدگاه ابن‌تیمیه و آیت‌ الله جوادی آملی
پایگاه اطلاع رسانی اسراء: در جدیدترین شماره از دوفصلنامه علمی پژوهشی حکمت اسراء مقاله ای با عنوان « تحلیل و مقایسه رابطه عقل و نقل از دیدگاه ابن‌تیمیه و آیت‌الله جوادی آملی» به چاپ رسیده است.
شماره سی ام «دوفصلنامه علمی پژوهشی حکمت اسرا» آماده چاپ شد
پایگاه اطلاع رسانی اسراء: به همت مدیریت نشریات پژوهشگاه علوم وحیانی معارج، شماره سی ام «دوفصلنامه علمی پژوهشی حکمت اسرا» آماده چاپ شد.
حجت‌الاسلام و المسلمین دکتر مرتضی ‌جوادی آملی:
بزرگی و عظمت ملاصدرا به بزرگی اندیشه اوست/صدرالمتألهین هیچ محدوده ای برای علم قائل نشد
پایگاه اطلاع رسانی اسراء: به مناسبت اول خرداد ماه روز بزرگداشت ملاصدرا مراسم بزرگداشتی از سوی مجمع عالی حکمت شعبه شیراز در این شهر برگزار شد. حجت الاسلام و المسلین دکتر مرتضی جوادی آملی در این همایش در سخنانی به تبیین ابعاد مختلف شخصیت علمی...
گزارش تصویری؛ آئین بزرگداشت ملاصدرا در شیراز برگزار شد
پایگاه اطلاع رسانی اسراء: همزمان با اول خرداد، روز بزرگداشت ملاصدرا، آئین بزرگداشت بنیانگذار حکمت متعالیه، حکیم صدر المتالهین، فیلسوف شهیر قرن دهم هجری قمری، با حضور گسترده اصحاب اندیشه و فلسفه‌دانان، متولیان فرهنگی و هنرمندان، در زادگاهش شهر شیراز ...
به همت پژوهشگاه معارج؛
نشست علمی «ادراک ناپذیری ذات الهی با تاکید بر دیدگاه آیت الله العظمی جوادی آملی» برگزار شد
نشست علمی «ادراک ناپذیری ذات الهی با تاکید بر دیدگاه آیت الله العظمی جوادی آملی» به همت پژوهشگاه معارج، با حضور جمعی از محققین و پژوهشگران، در سالن جلسات بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء بر گزار شد.
به همت پژوهشگاه علوم وحیانی معارج؛
نشست علمی «بررسی راهکارهای انتقال آموزه های اسلام به غرب» برگزار شد
نشست علمی «بررسی راهکارهای انتقال آموزه های اسلام به غرب» با حضور حجت الاسلام و المسلمین دکتر رضوی راد رئیس انستیتو علوم انسانی و اسلامی هامبورگ و جمعی از پژوهشگران پژوهشگاه علوم وحیانی معارج در سالن کنفرانس بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء برگزار...
در پی عقد تفاهم نامه همکاری های علمی پژوهشی، صورت گرفت:
ارتباط اینترنتی کتابخانه آستان قدس رضوی و بنیاد بین المللی اسراء
پایگاه اطلاع رسانی اسراء: در پی امضای تفاهم نامه همکاری های مشترک علمی و پژوهشی بين «بنیاد پژوهش های اسلامی آستان قدس رضوی» و «بنياد بین المللی علوم وحیانی اسراء»، ارتباط اینترنتی کتابخانه پژوهشگاه معارج وابسته به بنیاد اسراء و کتابخانه آستان قدس...
تجلیل از حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی به مناسبت روز معلم
پایگاه اطلاع رسانی اسراء: جمعی از شاگردان حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی به مناسبت روز معلم، پیش از شروع درس خارج فقه معظم له در مسجد اعظم قم، از مقام علمی استاد خود تجلیل به عمل آوردند.
به زودی منتشر می شود؛
مجموعه ارزشمند «سلونی قبل ان تفقدونی؛ تحریر نهج البلاغه» آیت الله العظمی جوادی آملی
پایگاه اطلاع رسانی اسراء: جلد نخست از مجموعه ارزشمند و گرانسنگ «سَلُونِی قَبْلَ أَن ْتَفْقِدُونِی؛ شرح و تحریر نهج البلاغه» حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی (دام عزه) آماده چاپ و به زودی منتشر خواهد شد.
مقاله پژوهشی؛
«فلسفۀ اخلاقِ آیت الله العظمی جوادی آملی»
پایگاه اطلاع رسانی اسراء: جدیدترین شماره از دوفصلنلمه علمی پژوهشی اخلاق وحیانی به همت مدیریت نشریات پژوهشگاه علوم وحیانی معارج آماده انتشار شد. در این شماره از این فصلنامه علمی پژوهشی مقاله ای با عنوان «فلسفۀ اخلاق استاد جوادی آملی» به قلم دکتر محسن...
ـــ ـــ

به گزارش خبر گزاری شفقنا


حجت الاسلام و المسلمین دکتر مرتضی جوادی آملی در این دیدار در سخنانی به تبیین ویژگی ها و امتیازات مدرسه فکری آیت الله العظمی جوادی آملی پرداخت و بیان داشت: برای اسلام سه سطح در نظر گرفته می شود سطح عمومی، سطح خواص و سطح اخص؛ مانند اینکه روزه عوام را صوم خوردن و آشامیدن، صوم خواص را صوم نفس و صوم اخص را صوم عقل می دانند....

    شفقنا(پایگاه بین المللی همکاری های خبری شیعه): حجت الاسلام و المسلمین دکتر مرتضی جوادی آملی گفت: از منظر دین، علم اگر به ایمان و اعتقاد مبدل نشود و به عمل ننشیند جهل است ، بنابراین باید به دنبال علمی بود که این ویژگی ها را در خود داشته باشد و نتیجه آن پرورش یک انسان صالح باشد.

    حجت الاسلام و المسلمین دکتر رضوی راد رئیس انستیتو اسلامی هامبورگ به همراه تعدادی از اعضای این انستیتو با حضور در بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء ضمن بازدید از بخش های مختلف بنیاد اسراء با  حجت الاسلام و المسلمین دکتر مرتضی جوادی آملی رئیس بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء دیدار و گفتگو کردند.

    حجت الاسلام و المسلمین دکتر مرتضی جوادی آملی در این دیدار در سخنانی به تبیین ویژگی ها و امتیازات مدرسه فکری آیت الله العظمی جوادی آملی پرداخت و بیان داشت: برای اسلام سه سطح در نظر گرفته می شود سطح عمومی، سطح خواص و سطح اخص؛ مانند اینکه روزه عوام را صوم خوردن و آشامیدن، صوم خواص را صوم نفس و صوم اخص را صوم عقل می دانند.

    او ادامه داد: در مدرسه فکری آیت الله جوادی آملی به هر سه سطح از اسلام توجه می شود اما به جهت اینکه در مراکز دیگر سطح عمومی قابلیت پرداختن دارد، مدرسه آیت الله جوادی آملی بیشتر به جهت خاص و اخص دانش اسلامی توجه دارد.

    رئیس بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء اذعان داشت: یکی از جهاتی که در آن می توان به این سه سطح توجه کرد تبیین واژگان اسلامی است؛ واژه هایی مانند علم، عقل و کرامت که واژه های اصیل معرفت اسلامی هستند در این فضا ، معنای ویژه ای را در بر دارند.

    او در ادامه به موضوع علم از ساحت دین پرداخت و بیان داشت: علم به ظاهر معنای روشنی دارد و معنای آن یعنی کشف حقایق، این برای همه انسانها قابل فهم است اما حقیقت علم چیست و چگونه می توان آن را تحصیل کرد، نیاز به دقت و توجه دارد. علم در جهان غرب عمدتا بر اساس حس و تجربه حاصل می شود اما در مدرسه فکری آیت الله جوادی آملی این تعریف از علم یک تعریف نازل از علم است.

    جوادی آملی اظهار داشت: در تفکر مادی صرف فلسفه و دین را از چارچوب علم بیرون می دانند و این بزرگترین اجحاف به جامعه بشری است چرا که فلسفه و دین، علم را به بشر معرفی کرد؛ مبنای پیدایش علم ، گاهی حس و تجربی است مانند علوم تجربی و گاهی مبنای حصول علم، عقل ناب و محضی است که از شبهات و اشکالات منزه است که اصطلاحا از آن به عقل محض یاد می شود.

    او با اشاره به کلامی از حضرت امیر علیه السلام تاکید داشت: دین ضمن تایید شناخت حسی، آن را برای بشر کافی نمی داند؛ زیرا حقایقی در جهان وجود دارد که عقل و حس به آن راهی ندارد، حضرت امیر(ع) در این خصوص می فرماید آن که فقط دنیا و جهان محسوس را می بیند نابیناست در حقیقت نابینا آن کسی است که امور معقول و مشهود را مشاهده نکند.

    رئیس بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء با اشاره بر توجه منظومه فکری آیت الله جوادی آملی بر امور معقول و مشهود خاطرنشان کرد: معرفتی که در مدرسه آیت الله جوادی آملی دنبال می شود شامل همه معلوماتی است که در جهان معقول و مشهود مطرح است.

    او ابراز داشت: برای نجات علم از تفکر محض مادی باید انقلابی صورت بگیرد که معقول و مشهود به سرزمین علم بازگردند و رهبری آن را به عهده بگیرند.

    جوادی آملی در پایان دیدگاه دین در خصوص علم را بیان داشت و گفت: از منظر دین، علم اگر به ایمان و اعتقاد مبدل نشود و به عمل ننشیند جهل است ، بنابراین باید به دنبال علمی بود که این ویژگی ها را در خود داشته باشد و نتیجه آن پرورش یک انسان صالح باشد.