دیگر اخبار | بایگانی
حجت الاسلام و المسلمین مرتضی جوادی آملی:
هدف دین رهایی جامعه از جهل است / فرهنگ تقریب نیاز دارد به اینکه یک اندیشه‌ی متعالی در صحنه باشد
پایگاه اطلاع رسانی اسراء: حجت الاسلام و المسلمین مرتضی جوادی آملی بیان می دارد: دین آن هدفی که دارد این است که جامعه و مخاطب خودش را از جهل برهاند، و از جهالت نجات بدهد. یعنی انسان‌ها نه مبتلا به ظلوم بودن بشوند و نه مبتلا به جهالت. "انه کان ظلوما...
پیام به مسلمانان آمریکا؛
پیام آیت الله العظمی جوادی آملی به کنگره مسلمانان آمریکا
پایگاه اطلاع رسانی اسراء: کنگره مسلمانان آمريکا با موضوع «بصيرت دينی» با پيام حضرت آيت الله العظمی جوادی آملی در آمريکا برگزار شد.
حجت الاسلام والمسلمین مرتضی جوادی آملی:
علم بدون هستی شناسی فاقد کارایی است/ تحول علوم انسانی سیاسی نیست
حجت الاسلام و المسلمین مرتضی جوادی آملی، رئیس بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء بیان می دارد: باید جهان بینی و هستی شناسی به کمک علم بیاید تا علوم حاصله بتواند آثار وجودی برای هستی و کمال انسان داشته باشد.
تازه های نشر؛
جلد 54 «تفسیر تسنیم» آماده منتشر شد
به گزارش خبرنگار پایگاه اطلاع رسانی اسراء، جلد 54 تفسیر گرانسنگ تسنیم اثر مفسر بزرگ قرآن کریم، آیت الله العظمی جوادی آملی، منتشر شد
همزمان با 1 خرداد، روز بزرگداشت ملاصدرا؛
پیام آیت الله العظمی جوادی آملی به مناسبت روز بزرگداشت ملاصدرا (صدرالمتالهین)+ ترجمه انگلیسی و عربی
پایگاه اطلاع رسانی اسراء: حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی به مناسبت اول خرداد، روز بزرگداشت ملا صدرا (صدرالمتالهین)، پیامی به همین مناسبت صادر فرمودند.
تازه هاي نشر
جلد سی و دوم کتاب «رحیق مختوم» منتشر شد
به گزارش خبرنگار پایگاه اطلاع رسانی اسراء: جلد 32 کتاب ارزشمند «رحیق مختوم» شرح حکمت متعالیه، اثر گرانقدر حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی، با همکاری پژوهشگاه علوم وحیانی معارج و مرکز بین المللی نشر اسراء، منتشر شد.
تازه های نشر؛
جلد 51 «تفسیر تسنیم» آماده انتشار شد
پایگاه اطلاع رسانی اسراء، جلد 51 تفسیر گرانسنگ تسنیم اثر مفسر بزرگ قرآن کریم، آیت الله العظمی جوادی آملی، با همکاری پژوهشگاه علوم وحیانی معارج و مرکز بین‌المللی نشر اسرا، آماده انتشار شد.
تازه های نشر؛
جلد 52 «تفسیر تسنیم» منتشر شد
پایگاه اطلاع رسانی اسراء، جلد 52 تفسیر گرانسنگ تسنیم اثر مفسر بزرگ قرآن کریم، آیت الله العظمی جوادی آملی، با همکاری پژوهشگاه علوم وحیانی معارج و مرکز بین‌المللی نشر اسرا منتشر شد.
مقاله علمی پژوهشی؛
بررسی امکان تربیت دینی بر مبنای نظریه عقلانیت وحیانی با تکیه بر نظریات علامه جوادی آملی
پایگاه اطلاع رسانی اسراء: در جدیدترین شماره از دوفصلنامه علمی پژوهشی اخلاق وحیانی مقاله ای با عنوان «بررسی امکان تربیت دینی بر مبنای نظریه عقلانیت وحیانی با تکیه بر نظریات علامه جوادی آملی» به چاپ رسیده است.
شانزدهمین شماره از «دو فصلنامه علمی پژوهشی اخلاق وحیانی» آماده چاپ شد
پایگاه اطلاع رسانی اسراء: شانزدهمین شماره از «دو فصلنامه علمی پژوهشی اخلاق وحیانی» به همت مدیریت نشریات پژوهشگاه علوم وحیانی معارج، آماده چاپ شد.
ـــ ـــ
حجت‌الاسلام و المسلمین دکتر مرتضی ‌جوادی آملی:


پایگاه اطلاع رسانی اسراء: به مناسبت اول خرداد ماه روز بزرگداشت ملاصدرا مراسم بزرگداشتی از سوی مجمع عالی حکمت شعبه شیراز در این شهر برگزار شد. حجت الاسلام و المسلین دکتر مرتضی جوادی آملی در این همایش در سخنانی به تبیین ابعاد مختلف شخصیت علمی صدرالمتالهین پرداخت.

به گزارش خبرنگار پایگاه اطلاع رسانی اسراء: همزمان با اول خرداد، روز بزرگداشت ملاصدرا،  آئین بزرگداشت بنیانگذار حکمت متعالیه، حکیم صدر المتالهین، فیلسوف شهیر قرن دهم هجری قمری، با حضور گسترده اصحاب اندیشه و فلسفه‌دانان، متولیان فرهنگی و هنرمندان، در زادگاهش شهر شیراز  برگزار شد.

حجت الاسلام و المسلین دکتر مرتضی جوادی آملی در این همایش در سخنانی به تبیین ابعاد مختلف شخصیت علمی صدرالمتالهین پرداخت و بیان داشت: بزرگی ملاصدرا به بزرگی اندیشه او بود زیرا او خودِ اندیشه بود. چون عدّه ای اندیشه دارند امّا عدّه ای چون خود اندیشه اند و اندیشه همه هویّت آنان را ساخته است لذا به میزان اندیشه خود بزرگ و عظیم اند. تفاوت و امتیاز این دو را می توان از اینجا شناخت که یک سخن را نمی گویند و رها کنند بلکه تا نهایت با این سخن هستند بلغ ما بلغ و برای آن سر و دست و خانمان را نثار می­کنند و این همان عشق و شیدایی نسبت به یک حقیقت است.

وی ادامه داد: صدرالمتالّهین یک کاروان از علم بود یعنی با تحفّظ بر هر علم به لحاظ موضوع و روش و هدف، بدون آنکه از هر علمی کمترین کاهشی داشته باشد و یا علمی را بجای علم دیگر بکشاند و یا بنشاند چون همه این علوم را در راستای یکدیگر دانسته و اختلاف علمی را به خلفه و تدارک هر علمی نسبت به علم دیگر دانسته و همه را در یک مسیر راه اندازی کرده و سعی بر رد تخالف و پذیرش اختلاف ممدوح نهاده و به مثابه واقعیّت خارجی که برغم اختلاف هیچگونه تخالف و تنازعی در بین نباشد، اقدام کرده است. این نگاه و بینش تنها از کسانی امکان دارد که از عین به علم می­آیند.

استاد حوزه و دانشگاه با بیان اینکه ملاصدرا هیچ محدودیتی برای علم قائل نشد، تصریح داشت: صدرالمتألهین بر اساس همین جایگاه وجودی که یافته بود بر فراز تاریخ و جغرافیا قرار گرفت و زمان و مکان را در ساحت این اندیشه در نوردید و از آنجا که علم جوانه زد سخن را آغاز کرد وهیچ محدوده ای برای علم قائل نشد و از اقدمین و نیاکان علم آغاز نمود و همه آنچه برآن نام علم می­نهیم را در حوزه اندیشه فراجناحی خود در گرفت و جریانهای فکری چپ و راست و اشراقی و مشائی و کلامی و طبیعی را در قلمرو اندیشه خود همراه ساخت و از بعضی به لحاظ ثبوت بهره برد همانند افلاطون و ارسطو و از برخی دیگر به لحاظ اثبات سود جست همانند فخر رازی، غزالی و نظائر آنان حتی از ره آورد های اسفار علمی رقیب بهره جست و هیچ جریان علمی و حتی هیچ شخصی را که اثر علمی داشت از قلم نینداخت و اثباتاً و یا نفیاً درباره او اظهار نظر نمود.

وی از جمله امتیازات بزرگ ملاصدرا را بها دادن به حرکتهای علمی عالمان مختلف دانست و بیان داشت: از جمله امتیازات بزرگ ملاصدرا و حکمتش که حقّاً متعالی است همراه کردن کاروان علم و یکرنگ نمودن آن است، بهره مندی از توانمندیهای هر علمی و به کار کشیدن معنا، عبارت و حتی الفاظ و بها دادن به حرکتهای علمی عالمان اگر چه در جبهه دیگری باشد و نظراتش مورد پذیرش نباشد، تمجید عالمانه از عالمان و بیان ضعف و نارسائی علمی و مبنائی هر علمی شیوه و مهج بیانی اوست. این نقطه قوّت و مهارت یک عالم و فرزانه است که از همه توانائی و قوّت علمی خواه در جهت ثبوت و خواه در جهت اثبات بهره برده است.

حجت الاسلام و المسلین دکتر مرتضی جوادی آملی تاکید داشت: صدرالمتألهین تنها به زبان عقل باور داشت و در حوزه اندیشه اش صرفاً از شیوه برهان و استدلال بهره می­جست و هیچ گاه از منطق عقل زبان برهان یا فراتر و یا فروتر نگذاشت. امّا پهن کردن سفره عقل و همه دانشهای فرادستی و فرودستی را در کنار آن سفره نشاندن، از هنر فوق العاده این هنرمند عرصه حکمت است.