دیگر اخبار | بایگانی
دیدار اعضای هیئت تحریریه نشریه اخلاق وحیانی با آیت الله العظمی جوادی آملی
پایگاه اطلاع رسانی اسراء: جلسه علمی اعضای هیئت تحریریه «نشریه علمی پژوهشی اخلاق وحیانی» در محضر حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی با موضوع بررسی پرسش های مطرح شده حول محور مقاله «فلسفه اخلاق از دیدگاه استاد جوادی آملی» که در چهاردهمین شماره این نشریه،...
تازه های نشر؛
جلد 48 «تفسیر تسنیم» منتشر شد
پایگاه اطلاع رسانی اسراء، جلد 48 تفسیر گرانسنگ تسنیم اثر مفسر بزرگ قرآن کریم، آیت الله العظمی جوادی آملی، با همکاری پژوهشگاه علوم وحیانی معارج و مرکز بین‌المللی نشر اسرا منتشر شد.
تازه های نشر؛
جلد 49 «تفسیر تسنیم» منتشر شد
پایگاه اطلاع رسانی اسراء، جلد 49 تفسیر گرانسنگ تسنیم اثر مفسر بزرگ قرآن کریم، آیت الله العظمی جوادی آملی، با همکاری پژوهشگاه علوم وحیانی معارج و مرکز بین‌المللی نشر اسرا منتشر شد.
مجلدات 13 تا 16 تفسیر گرانسنگ تسنیم و کتاب ارزشمند مفاتیح الحیات از مجموعه تالیفات آیت الله العظمی جوادی آملی به زبان عربی ترجمه شد
پایگاه اطلاع رسانی اسراء: به همت مرکز بین المللی نشر اسراء مجلدات 13 تا 16 تفسیر گرانسنگ تسنیم و کتاب ارزشمند مفاتیح الحیات از مجموعه تالیفات حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی به زبان عربی ترجمه و به زیور طبع آراسته شد.
طرح ملی «درجات» با محوریت آثار آیت الله العظمی جوادی آملی برگزار می گردد
پایگاه اطلاع رسانی اسراء: طرح ملی «درجات» با محوریت آثار گرانسنگ حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی برگزار می گردد.
حجت الاسلام والمسلمین دکتر مرتضی جوادی آملی:
«مرجع»، استنباط شخصی ندارد و یک منبع وحیانی مبدأ فتاوای اوست
پایگاه اطلاع رسانی اسراء: حجت الاسلام و المسلمین دکتر مرتضی جوادی آملی در پاسخ به اینکه آیا آثار سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و مصلحت سنجی حکم مرجع متوجه مرجع نیست؟ گفت: مرجع به تنها منبعی که از جایگاه آن منبع بایستی این احکام را استنباط کند، رجوع و تمسک...
حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی در دیدار وزیر علوم؛
باید در دانشگاه ها، دانشی داشته باشیم که با ابدیت ما هماهنگ و سازگار باشد
پایگاه اطلاع رسانی اسراء: دکتر منصور غلامی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری که امروز به شهر مقدس قم سفر کرده است، با حضور در بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء با حضرت آیت‌الله العظمی جوادی آملی دیدار و گفت‌وگو کرد
منتشر شد؛
مجموعه ارزشمند «سلونی قبل ان تفقدونی؛ تحریر نهج البلاغه» آیت الله العظمی جوادی آملی
پایگاه اطلاع رسانی اسراء: کتاب ارزشمند «سَلُونِی قَبْلَ أَن ْتَفْقِدُونِی، تحریر نهج البلاغه» به قلم حکیم متأله آیت الله العظمی جوادی آملی، به زیور طبع آراسته شد.
مقاله پژوهشی؛
تحلیل و مقایسه رابطه عقل و نقل از دیدگاه ابن‌تیمیه و آیت‌ الله جوادی آملی
پایگاه اطلاع رسانی اسراء: در جدیدترین شماره از دوفصلنامه علمی پژوهشی حکمت اسراء مقاله ای با عنوان « تحلیل و مقایسه رابطه عقل و نقل از دیدگاه ابن‌تیمیه و آیت‌الله جوادی آملی» به چاپ رسیده است.
شماره سی ام «دوفصلنامه علمی پژوهشی حکمت اسرا» آماده چاپ شد
پایگاه اطلاع رسانی اسراء: به همت مدیریت نشریات پژوهشگاه علوم وحیانی معارج، شماره سی ام «دوفصلنامه علمی پژوهشی حکمت اسرا» آماده چاپ شد.
ـــ ـــ


قرآن می‎فرماید: ای رسول ما! آیا حكایت آن دو فرشته كه به صورت دو نفر دادخواه، از بالای دیوار عبادتگاه بر حضرت داود (علیه ‌السلام) وارد شدند، به تو رسیده است؟

قرآن می‎فرماید: ای رسول ما! آیا حكایت آن دو فرشته كه به صورت دو نفر دادخواه، از بالای دیوار عبادتگاه بر حضرت داود (علیه ‌السلام) وارد شدند، به تو رسیده است؟ آنان وقتی به شكل ناگهانی بر داود (علیه ‌السلام) داخل شدند، او از آنان به هراس افتاد. گفتند: مترس. ما دو متخاصم هستیم كه یكی از ما بر دیگری تجاوز كرده است، پس در میان ما به حق داوری كن و از حق دور مشو و ما را به راه راست راهبر باش. این شخص، برادر من است و او را نود و نه میش و مرا یك میش است. او می‎گوید: آن یك میش را نیز به من بسپار و در سخنوری بر من چیره آمده است: ﴿قالَ لَقَد ظَلَمَكَ بِسُؤالِ نَعجَتِكَ اِلی نِعاجِه...﴾.

داود (علیه ‌السلام) فرمود: قطعاً او در مطالبه میش تو و افزودن آن بر میش‎های خویش، بر تو ستم كرده است و در حقیقت، بسیاری شریكان به هم ستم روا می‎دارند، جز كسانی كه ایمان آورده‎اند. داود (علیه ‌السلام) پس از این قضا و داوری بی تأمّل و سریع، متوجه شد كه ما او را سخت امتحان كرده‎ایم.

از این رو، از پروردگارش آمرزش خواست و به رو درافتاد و توبه كرد: ﴿و ظَنَّ داوودُ اَنَّما فَتَنّهُ فَاستَغفَرَ رَبَّهُ و خَرَّ راكِعًا و اَناب﴾[1]، بنابراین پوزش طلبی و عذرخواهی داود (علیه ‌السلام) دلیل گناه كاری اوست كه با مقام عصمت وی، سازگاری ندارد. چرا داود (علیه ‌السلام) تحقیق بیشتری نكرد كه آیا مطالبه میش، به حق بود یا ناحق و چرا پیش از بررسی نهایی فرمود: او با این درخواست به تو ستم كرده است؟ چنان كه بسیاری شریكان به هم ستم روا می‎دارند. نیز چرا او از «مدّعی»، «بینه» نخواست؟ و چرا از «مدّعی علیه» تفسیر و توضیح طلب نكرد؟ این‎ها همگی نشانه لغزش آن حضرت در داوری است.

گرچه سكوت برادر ثروتمند، در برابر ادّعای برادر فقیر و عدم اعتراض او به سخنان برادر فقیر، دلیل بر اعتراف ضمنی او به ستم بوده است؛ لیكن حضرت رضا (علیه ‌السلام) فرمود: حضرت داود (علیه ‌السلام) یقین داشت كه حق تعالی آفریده‎ای داناتر از او نیافریده است. از این رو، خدا آن دو فرشته را مأمور این كار كرد.[2]

[1] ـ سوره ص، آیه 24.

[2] ـ بحار الانوار، ج11، ص73.