پربازدیدترین اخبار | بایگانی
نشست علمي «بررسي ظرفيت هاي تعاملي دنياي اسلام و مسيحيت
نشست تخصصی «بررسی ظرفیت های تعاملی دنیای اسلام و مسیحیت» با سخنرانی حجت الاسلام و المسلمین «ابوالقاسم عليدوست» مسئول انجمن فقه و حقوق اسلامی حوزه علميه، و با حضور رياست محترم بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء و نيز پژوهشگران و محققان پژوهشگاه علوم...
جلد 42 تفسیر «تسنیم» منتشر شد
جلد 42 تفسیر گرانسنگ تسنیم اثر مفسر بزرگ قرآن کریم، آیت الله العظمی جوادی آملی، با همکاری پژوهشگاه علوم وحیانی معارج و مرکز بین‌المللی نشر اسراء منتشر شد.
شماره 25 نشریه علمی پژوهشی حکمت اسرا آماده چاپ شد
به حول و قوه الهی شماره بیست و پنجم «فصلنامه علمی پژوهشی حکمت اسرا» پژوهشگاه علوم وحیانی معارج وابسته به بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسرا، در قالب ویژه نامه، آماده چاپ شد.
به گزارش خبرگزاری شبستان
انتظار بدون مجاهده خیالی باطل است
خبرگزاری شبستان: آنکه به انتظاری تهی از رزم آوری و مجاهده، دل خوش می دارد و گمان می کند بی آمادگی برای جهاد و شهادت می توان منتظر موعود موجود بود، خیالی باطل دارد و کار انتظارش به سامان نخواهد رسید.
نشست علمی «مباني و اصول فقهي حاكم بر سياست خارجي جمهوري اسلامي ايران»
فقیه با قواعد فقهی که در دست دارد و نیز با تکیه بر شیوه اجتهادی و نگرش فقاهتی اش، تمام تلاشش را می کند که خود را به این منبع نزدیک کند، تا از رهگذر آن بتواند احکام سیاسی، فرهنگی، اجتماعی و ... را استخراج کند.
چهاردهمین همایش اساتید تفسیر حوزه علمیه قم که به مناسب سالگرد ارتحال...
علامه طباطبایی از مسائلی که در عالم اتفاق می افتاد در خدمت قرآن بهره برد
خداوند قرآن را همانند باران نازل نکرده است، خداوند باران را به زمین انداخت اما قرآن را به زمین آویخت و فرمود یک طرف آن به دست من است. هرچه انسان بخواهد در قرآن وجود دارد، این وظیفه همه ماست که نیازهای خود را به قرآن کریم عرضه کنیم.
پیام آیت الله العظمی جوادی آملی به همایش نوآوری های فلسفی، کلامی علامه طباطبایی
همایش «نوآوری های فلسفی ، کلامی علامه طباطبایی» به مناسبت سی و پنجمین سالگرد ارتحال این علامه فقید از سوی مجمع عالی حکمت اسلامی مشهد با همکاری دفتر تبلیغات اسلامی خراسان رضوی، با پیام حضرت ایت الله العظمی جوادی آملی به این همایش در سالن همایش دفتر...
به گزارش ایرنا
دیدگاهمان را در معرفت به اهل بیت (ع) جهانی کنیم
رئیس بنیاد بین‌المللی علوم وحیانی اسراء گفت: نباید اهل بیت (ع) را در شیعه خلاصه کنیم بلکه باید آنها را برای همه انسان ها بخواهیم و دیدگاهمان را در معرفت نسبت به آنها جهانی کنیم.
«تبیین جهات پیدا و پنهان صلح حدیبیه»
صلح حدیبیّه جهات فراوان و گوناگونى دارد که در این نوشتار به اختصار تنها به ده جهت اساسى آن اشاره مى شود. قبل از ورود به بیان جهات دهگانه، لازم است مفهوم فتح و تفاوت آن با واژه هایى همانند نصر و ظفر دانسته شود و همچنین راجع به دو مفهوم جنگ و صلح کوتاه...
معرفی کتاب «تحریر رساله الولایه» به عنوان کتاب سال جمهوری اسلامی ایران
وصول به آخرین کمال انسان سالک، که مقام شامخ ولایت الهی باشد نیازمند معرفتِ صائب و یک راهنمای مُصیب است که حضرت علامه به خوبی این امر مهم را به سرانجام رسانده است.
نشست علمي جايگاه سنت در تفسير قرآن با قرآن از منظر علامه طباطبايي (ره)
نشست علمی «جایگاه سنت در تفسیر قرآن با قرآن از منظر علامه طباطبایی (ره)»، با هدف بزرگداشت شخصیت علمی مفسر كبیر قرآن كریم علامه طباطبایی (ره) به همت دبیرخانه طرح ملی ملكوت، با سخنرانی حضرت حجت الاسلام و المسلیمن دكتر علی اسلامی و با حضور پژوهشگران و...
نقد و بررسی کتاب «تحریر رسالة الولایه»
نشست علمی نقد و بررسی کتاب «تحریر رسالة الولایه» اثر آیت الله العظمی جوادی آملی، با حضور جمعی از اساتید حوزه و دانشگاه، در سرای اهل قلم نمایشگاه بین المللی کتاب تهران برگزار شد.
ویژه هفته پژوهش؛ معرفی برنامه ها و تبيين چشم اندازهاي پژوهشي پژوهشگاه معارج
حجت الاسلام علي روح الهي معاون پژوهشي پژوهشگاه علوم وحياني معارج به تشريح برنامه هاي پژوهشگاه معارج در هفته پژوهش و تبيين چشم اندازهاي پژوهشي پژوهشگاه معارج در حوزه هاي مختلف پرداخت
شماره 11 نشریه علمی پژوهشی اخلاق وحیانی آماده چاپ شد
به حول و قوه الهی و به همت مدیریت نشریات پژوهشگاه علوم وحیانی معارج، شماره یازددهم «دو فصلنامه علمی پژوهشی اخلاق وحیانی» آماده چاپ شد.
دومین شماره «دوفصلنامه تخصصی علوم قرآن و تفسیر معارج» آماده چاپ شد
نشریه تخصصی علوم قرآن و تفسیر معارج در سایه سار وحی و اندیشه جاری زلال تسنیم آغاز مسیر نموده و سعی دارد به معرفی مبانی قرآن شناختی و منهج تفسیری مفسر گران قدرجهان اسلام حضرت آیت الله جوادی آملی (حفظه الله) بپردازد.
نشست علمی نقد و بررسی کتاب «تحریر ایقاظ النائمین» برگزار شد
نشست نقد و بررسی کتاب «تحریر ایقاظ النائمین» اثر آیت الله العظمی جوادی آملی در سرای اهل قلم نمایشگاه بین المللی کتاب تهران برگزار شد.
وضعیت رؤیت‌پذیری هلال ماه جمادی الثانی 1438
حجت الاسلام و المسلمین سهرابی رییس ستاد استهلال استان قم و عضو پژوهشگاه معارج، در یادداشتی به وضعیت رویت هلال ماه جمادی الثانی 1438 پرداخته است.
آرشیو شبهات
آیا قضاوت و داوری بی تأمل و سریع حضرت داود (علیه ‌السلام) و سپس پوزش طلبی و عذرخواهی او از خدا، دلیل عدم عصمت او نیست؟
قرآن می‎فرماید: ای رسول ما! آیا حكایت آن دو فرشته كه به صورت دو نفر دادخواه، از بالای دیوار عبادتگاه بر حضرت داود (علیه ‌السلام) وارد شدند، به تو رسیده است؟
با توجه به غضبناك شدن حضرت یونس (علیه ‌السلام) از مردم و تنبیه آن حضرت از سوی خدا، چگونه برای تمامی انبیا ادعای عصمت شده است؟
در این باره گفته شده :حضرت یونس، مرتكب ترك اولی شد. او باید تحمّل و صبر فراوان به خرج می‎داد و شتاب و عجله نمی‎كرد.
آیاتی در قرآن به گناه پیامبر (صلی الله علیه و آله و سلم) اشاره دارد. این آیات چگونه با عصمت ایشان جمع می‎شود؟
منظور از ذنب در آیه شریفه ﴿اِنّا فَتَحنا لَكَ فَتحًا مُبینا * لِیغفِرَ لَكَ اللهُ ما تَقَدَّمَ مِن ذَنبِكَ و ما تَاَخَّرَ و یتِمَّ نِعمَتَهُ عَلَیكَ و یهدِیكَ صِرطًا مُستَقیما﴾
چرا در قرآن به اسامی مبارك امامان معصوم (علیهم‌السلام) تصریح نشده است؟
شاید دشمنی دیرین و كینه توزی كهن منافقانِ به ظاهر مسلمان و ساده اندیشی تازه مسلمانان صدر اسلام، به همراه برخی علل و عوامل دیگر موجب شد كه عدّه‎ای از اصل دین منحرف شوند یا در حضور پیامبر (صلی الله علیه و آله و سلم) در میان مسلمانان جنگ داخلی درگیرد
می‎دانیم كه تورات و انجیل تحریف شده است، و طبق برخی روایات، حوادث امت اسلامی كاملاً منطبق با پیش آمدهای امت‎های گذشته است؛ آیا این نمی‎تواند دلیلی بر تحریف قرآن باشد؟
برخی معتقدند كه این روایات اخبار آحادند؛ اگر این مدعا صحیح باشد؛ نه علم آور است و نه عمل آور و این به جهت اهمیت و حسّاسیت مسائل اعتقادی است.
اگر ارواح در عالم ذر در كمال علم «بلی» گفتند، آیه ﴿و اللّه اَخرجكُمْ من بطون اُمّهاتكم لا تعلمون شیئا﴾ چه توجیهی دارد؟
قرآن كریم دو گونه «معرفت» را به ما معرفی می‎كند: علم حضوری كه اكتسابی نیست و فطری انسان بوده و هست، و علم حصولی كه از طریق حوزه و دانشگاه كسب می‎شود.
اگر قرآن را كسانی غیر معصوم، پس از پیامبر (صلی الله علیه و آله و سلم)، جمع آوری كرده‎اند، چگونه احتمال تحریف در آن وجود ندارد؟
وقتی كه قرآن تحدی به ده سوره یا یك سوره می‎كند: ﴿فَأتوا بِعَشرِ سُوَرٍ مِثلِهِ مُفتَرَیات﴾[1]، معلوم می‎شود كه سوره‎ها از همان زمان پیامبر (صلی الله علیه و آله و سلم) مشخص و معلوم بوده است و صدق عنوان «كتاب» بر قرآن در حدیث ثقلین و آیاتی مانند ﴿ذلِكَ...
آیا خدای سبحان ظرفیت انسان‎ها را برای كسب عصمت تعیین می‎كند یا خود این ظرفیت را به دست می‎آورند؟
خدای سبحان ظرفیت عدالت را به همه انسان‎ها عطا كرده است. عادل كسی است كه واجبات را انجام می‎دهد و از محرمات دوری می‎كند كه این كمترین وظیفه هر مسلمان است.
آیا طلب آمرزش حضرت سلیمان از خداوند (آیات 34 و 35 سوره ص) دلیل بر انجام خطا نیست؟
در آیه آمده است: ﴿و لَقَد فَتَنّا سُلَیمانَ و اَلقَینا عَلی كُرسیهِ جَسَدًا ثُمَّ اَناب * قالَ رَبِّ اغفِر لی وهَب لی مُلكًا لا ینبَغی لاَحَدٍ مِن بَعدی اِنَّكَ اَنتَ الوَهّاب﴾
نمایش 11 - 20 از 96 نتیجه
آیتم در هر صفحه 10
از 10