دیگر اخبار | بایگانی
حجت الاسلام و المسلمین مرتضی جوادی آملی:
هدف دین رهایی جامعه از جهل است / فرهنگ تقریب نیاز دارد به اینکه یک اندیشه‌ی متعالی در صحنه باشد
پایگاه اطلاع رسانی اسراء: حجت الاسلام و المسلمین مرتضی جوادی آملی بیان می دارد: دین آن هدفی که دارد این است که جامعه و مخاطب خودش را از جهل برهاند، و از جهالت نجات بدهد. یعنی انسان‌ها نه مبتلا به ظلوم بودن بشوند و نه مبتلا به جهالت. "انه کان ظلوما...
پیام به مسلمانان آمریکا؛
پیام آیت الله العظمی جوادی آملی به کنگره مسلمانان آمریکا
پایگاه اطلاع رسانی اسراء: کنگره مسلمانان آمريکا با موضوع «بصيرت دينی» با پيام حضرت آيت الله العظمی جوادی آملی در آمريکا برگزار شد.
حجت الاسلام والمسلمین مرتضی جوادی آملی:
علم بدون هستی شناسی فاقد کارایی است/ تحول علوم انسانی سیاسی نیست
حجت الاسلام و المسلمین مرتضی جوادی آملی، رئیس بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء بیان می دارد: باید جهان بینی و هستی شناسی به کمک علم بیاید تا علوم حاصله بتواند آثار وجودی برای هستی و کمال انسان داشته باشد.
تازه های نشر؛
جلد 54 «تفسیر تسنیم» آماده منتشر شد
به گزارش خبرنگار پایگاه اطلاع رسانی اسراء، جلد 54 تفسیر گرانسنگ تسنیم اثر مفسر بزرگ قرآن کریم، آیت الله العظمی جوادی آملی، منتشر شد
همزمان با 1 خرداد، روز بزرگداشت ملاصدرا؛
پیام آیت الله العظمی جوادی آملی به مناسبت روز بزرگداشت ملاصدرا (صدرالمتالهین)+ ترجمه انگلیسی و عربی
پایگاه اطلاع رسانی اسراء: حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی به مناسبت اول خرداد، روز بزرگداشت ملا صدرا (صدرالمتالهین)، پیامی به همین مناسبت صادر فرمودند.
تازه هاي نشر
جلد سی و دوم کتاب «رحیق مختوم» منتشر شد
به گزارش خبرنگار پایگاه اطلاع رسانی اسراء: جلد 32 کتاب ارزشمند «رحیق مختوم» شرح حکمت متعالیه، اثر گرانقدر حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی، با همکاری پژوهشگاه علوم وحیانی معارج و مرکز بین المللی نشر اسراء، منتشر شد.
تازه های نشر؛
جلد 51 «تفسیر تسنیم» آماده انتشار شد
پایگاه اطلاع رسانی اسراء، جلد 51 تفسیر گرانسنگ تسنیم اثر مفسر بزرگ قرآن کریم، آیت الله العظمی جوادی آملی، با همکاری پژوهشگاه علوم وحیانی معارج و مرکز بین‌المللی نشر اسرا، آماده انتشار شد.
تازه های نشر؛
جلد 52 «تفسیر تسنیم» منتشر شد
پایگاه اطلاع رسانی اسراء، جلد 52 تفسیر گرانسنگ تسنیم اثر مفسر بزرگ قرآن کریم، آیت الله العظمی جوادی آملی، با همکاری پژوهشگاه علوم وحیانی معارج و مرکز بین‌المللی نشر اسرا منتشر شد.
مقاله علمی پژوهشی؛
بررسی امکان تربیت دینی بر مبنای نظریه عقلانیت وحیانی با تکیه بر نظریات علامه جوادی آملی
پایگاه اطلاع رسانی اسراء: در جدیدترین شماره از دوفصلنامه علمی پژوهشی اخلاق وحیانی مقاله ای با عنوان «بررسی امکان تربیت دینی بر مبنای نظریه عقلانیت وحیانی با تکیه بر نظریات علامه جوادی آملی» به چاپ رسیده است.
شانزدهمین شماره از «دو فصلنامه علمی پژوهشی اخلاق وحیانی» آماده چاپ شد
پایگاه اطلاع رسانی اسراء: شانزدهمین شماره از «دو فصلنامه علمی پژوهشی اخلاق وحیانی» به همت مدیریت نشریات پژوهشگاه علوم وحیانی معارج، آماده چاپ شد.
ـــ ـــ



پس از قرآن کریم، مهم‌ترین منبع معرفتی دین سنت است که در برگیرنده سخنان، رفتارها و تأییدات پیامبر(ص) و امامان معصوم علیهم السلام می‌باشد.

    در راستای اهداف پژوهشگاه علوم وحیانی معارج و معرفی روایان حدیثی وهمچنین ادامه جلد اول کتاب رجال تفسیری،مجلد دوم از این کتاب شریف با همت پژوهشگاه علوم وحیانی معارج و همچنین پژوهشکده قرآن و عترت کتاب منتشر شده و روانه باز گردید.
    معرفی اجمالی کتاب:
    جایگاه و مراتب راویان حدیث
    تحمّل حدیث نبوی و ولوی و بازگو کردن آن کاری بس ارجمند و شریف است و راویان و محدثان از منزلت و جایگاه بلندی برخوردار هستند. 
    پیامبر اکرم (ص)فرمود: «اللّهمّ ارحم خلفائي، اللّهمّ ارحم خلفائي، اللّهمّ ارحم خلفائي، قيل: يا رسول الله و من خلفاؤك؟ قال: الذين يأتون من بعدي يروون حديثي و سنّتي».[1]
    نیز فرموده: «المؤمن إذا مات و ترك ورقة واحدة عليها علم، تكون تلك الورقة يوم القيامة فيما بينه و بين النار حجاباً، و أعطاه الله تبارك و تعالى بكلّ حرف مكتوب عليها مدينة أوسع من الدنيا سبع مرّات».[2]
    امام صادق (ع)فرموده است: «الراوية لحديثنا يبثّ في الناس و یسدّده في قلوب شيعتنا أفضل من ألف عابد».[3]
    نیز فرمود: «اعرفوا منازل الناس علی قدر روایتهم عنّا».[4]
    علامه مجلسی اول در شرح این حدیث نوشته است: «و الظاهر الکمیّه و یحتمل الکیفیّة و الأعم».[5]
    فیض کاشانی نیز در شرح حدیث مزبور نوشته است: «يعني على مقدار روايتهم عنّا كثرة و قلة و يحتمل أن يكون المراد على رتبة روايتهم عنّا دقّة و لطافة».[6]
    از این رو افرادی که رجال یک حدیث‌اند، در درایت و عقلانیت یکسان نیستند؛ چنان که راویان حدیث با مخاطبان و مروی الیهم برابر نیستند، لذا در روایات آمده است: «ربّ حامل فقه لیس بفقیه و ربّ حامل فقه إلی من هو أفقه منه».[7]
    پس از قرآن کریم، مهم‌ترین منبع معرفتی دین سنت است که در برگیرنده سخنان، رفتارها و تأییدات پیامبر(ص) و امامان معصومعلیهم السلام می‌باشد.
    سنّت از طریق حدیث به دست ما رسیده است؛ و حدیث وظیفه مهم گزارش از سنت را بر عهده دارد؛ بر این اساس، حدیث در هندسه معرفت دینی از جایگاه و منزلت بالایی برخوردار است. میراث گران‌بهای حدیثی که امروز در اختیار مسلمان‌ها قرار دارد، ثمره تلاش و مجاهدت‌های علمی و عملی راویان و محدثان است.
    دشمنان کینه‌توز اسلام که چشم دیدن بنای عظیم تمدن اسلامی را نداشتند، از هر وسیله‌ای جهت مخدوش ساختن معارف ناب نبوی و ولوی بهره گرفته‌اند از جمله: ورود عده‌ای نااهل و مغرض، دسّاس و وضّاع در لباس راوی حدیث.
    عالمان و اندیشمندان الهی که پاسداری از حریم دین را وظیفه نخست و محوری خود می‌دانند، به خوبی این خطر را پیش‌بینی و راهکارهای ارزشمند جهت صیانت و حفاظت از این گنجینه پربها ارائه نمودند و به پایه‌گزاری دانش‌های حدیث مانند: رجال الحدیث، درایة الحدیث، غریب الحدیث، مختلف الحدیث و فقه الحدیث پرداختند.
    شناخت حالات راوی از جهت گرایش‌های فکری، وثاقت و صداقت و  رعایت امانت در نقل حدیث مورد تأکید بزرگان دین بوده است و علم رجال، دانشی است که در آن از حالات راوی از نظر برخوردار بودن و نبودن او از شرایط قبول خبر بحث می‌شود[8]؛ بدان جهت شاهد تألیف صدها کتاب رجالی توسط دانشمندان اسلامی در این علم و شناخت راویان هستیم.
    اثر حاضر که اختصاص به شرح حال «راويان روايات تفسيری» دارد، در نوع خودش يک اثر علمی جديد محسوب می­گردد، زيرا تاکنون اثر مستقلی در خصوص راويان تفسيری نوشته نشده است. معرفی اجمالی اين اثر از اين قرار است:
    1.    موضوع کتاب اختصاص به راويانی دارد که نام آنها در اسناد روايات تفسير «کنز الدقائق و بحر الغرائب» که يکی از مهمترين تفاسير روايی است، واقع گرديده است.
    2.  اسامی راويان بعد از استخراج از اسناد روايات تفسير کنز الدقائق بر اساس حروف تهجی (الفبايی) تنظيم گرديده است و شامل چندين جلد خواهد شد.
    3.  جلد دوم اين اثر، مختصّ راويانی است که نام آنها «احمد» و شامل (120) راوی است.
    4.درباره هر يک از راويان به پنج محور پرداخته شده است: 
    الف: بيوگرافی اجمالی راويان با بهره­گيری از گزارش رجاليون و تحقيق در روايات راوی.
    ب: تعيين طبقه و عصر راوی و مصاحبت وی با معصوم(علیه السلام).
    ج: معرفی استادان و شاگردان راوی.
    د: مشخص کردن مذهب و گرايش فکری راوی.
    ه: تبيين مکانت و جايگاه حديثی راوی با استفاده از قرائن و نقد و بررسی آنها.
    5.در استفاده از کتب رجالی، تنها به رجال شيعه بسنده نشده است، بلکه از رجال اهل سنّت و ديدگاه رجاليّون آنها نيز استفاده شده است.
    6. ذيل هر عنوان تمام منابع شيعه و سنّی که نام راوی در آنها ذکر شده معرفی شده است.
    7.در معرفی و شناخت بيشتر راوی، تنها به گزارش رجاليّون بسنده نشده است، بلکه روايات وی از جهت کمّی وکيفی؛ و نيز استادان و شاگردان ايشان نيز مورد عنايت بوده است. 
    از این رو جلد دوم «رجال تفسیری» به معرفی تعداد 195 راوی از راویان تفسیری که در اسناد روایات تفسیر قیّم «کنز الدقائق وبحر الغرائب» واقع شده‌اند پرداخته و حالات آنها را در حوزه گوناگون گزارش می‌کند.
    علاقه مندان به تهیه آثار آیت الله العظمی جوادی آملی می توانند به سايتwww.nashresra.ir مراجعه نمایند.
     

    [1]. معانی الأخبار، ص374ـ 375، ح1؛ من لا یحضره الفقیه، ج4، ص420، ح5919 .
    [2] . الأمالی (صدوق)، ص37، ح3.
    [3] . بصائر الدرجات، ج1، ص8، ح6.
    [4] . الکافی، ج1، ص50، ح13.
    [5] . روضة المتقین، ج12، ص173.
    [6] . الوافی، ج1، ص225، ح156.
    [7] . الکافی، ج1، ص404ـ405، ح2.
    [8] . تنقیح المقال فی علم الرجال، ج1، ص173.