در سایر رسانه ها | بایگانی
دکتر مرتضی جوادی آملی در مصاحبه با ماهنامه خیمه
نسبت اخلاق و احکام و ملزومات دین داری در جامعه مدرن
حجت الاسلام و المسلمین دکتر مرتضی جوادی آملی در مصاحبه با ماهنامه خیمه، از نسبت اخلاق و احکام و ملزومات دین داری درجامعه مدرن می گوید و تاکید می کند جامعه با دینی که ناروا و نادرست تعریف و خوانش می شود و به ناروایی هم تحمیل می شود، در تعارض است.
خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)
«تحریر رسالةالولایه»؛ نگرشی محققانه در حوزه عرفان اسلامی
«تحریر رسالةالولایه» اثر آیت‌الله العظمی جوادی آملی که برگزیده سی‌وچهارمین دوره جایزه کتاب سال جمهوری اسلامی
به گزارش خبر گزاری شفقنا
عقلانیت و اعتدال عنصر گمشده جوامع اسلامی است
از ویژگی های خالص بندگان از نظر قرآن اعتدال است و اعتدال یعنی میانه روی و حد فاصل میان افراط و تفریط که از نظر قرآن این اعتدال در همه چیز مطلوب است اما جوامع اسلامی چقدر به این امر پایبند هستند؟
به گزارش خبر گزاری تسنیم
ارزش انسان‌ها به روح آنهاست و روح زن و مرد هیچ تفاوتی با هم ندارند
آیت الله العظمی جوادی آملی گفت: از نگاه قرآن و اسلام بین زن و مرد تفاوتی نیست. ارزش انسان ها به روح آنهاست و روح زن و مرد هیچ تفاوتی با هم ندارند.
به گزارش خبر گزاری آنا
آیت الله جوادی آملی: اگر خروجی نجف گرفته شود تمام حوزه‌های جهان تشیع می‌خوابد
آیت الله جوادی آملی گفت: در دیدار با آقایان شورای عالی مدیریت طرح کردم که اگر الان خدایی نکرده خروجی نجف را از ما بگیرند تمام حوزه های علمیه سراسر جهان تشیع خروجی ندارند.
به گزارش خبر گزاری حوزه
آيت الله العظمی جوادی آملی جامعه را با امر به معروف و خُلق حسن اداره كنيم
حضرت آيت الله جوادی آملی اظهار داشتند: وجود مبارك امام يازدهم مانند ائمه ديگر گرچه توفيق تشكيل حوزه علميه به صورت رسمي نداشتند اما با سيره علمي و عملي خود قرآن را به خوبی تفسير و مردم را به قرآن دعوت كردند.
به گزارش خبر گزاری شبستان
باور كنيم در كنار سفره امام زمان(عج) نشسته ايم
خبرگزاری شبستان: مرجع تقلید شیعیان گفت: این روزها ایام آغاز خلافت و ولايت مطلقه وجود مبارك وليّ عصر است! بهترين وظيفه منتظران، همان ادب است! ما بايد هر وقت كه حضرت(عج) ظهور كند، آماده باشيم .
به گزارش خبر گزاری شفقنا
دکترمرتضی جوادی آملی: قرآن کریم زمینه را برای آثار مکتوب در حوزه های مختلف علوم فراهم کرده است
قرآن که تبیان و بیان همه حقایق هستی است به نحو خاصّ خودش، زمینه را برای آثار مکتوب در حوزه‌های مختلف علوم بشر فراهم کرده است. حجت الاسلام و المسلمین دکتر مرتضی جوادی آملی در بازدید خود از بیست و نهمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران در محل غرفه مرکز...
به گزارش خبر گزاری شفقنا
حجت الاسلام والمسلمین دکتر جوادی آملی: علم اگر به ایمان و اعتقاد مبدل نشود جهل است
حجت الاسلام و المسلمین دکتر مرتضی جوادی آملی در این دیدار در سخنانی به تبیین ویژگی ها و امتیازات مدرسه فکری آیت الله العظمی جوادی آملی پرداخت و بیان داشت: برای اسلام سه سطح در نظر گرفته می شود سطح عمومی، سطح خواص و سطح اخص؛ مانند اینکه روزه عوام را...
به گزارش خبر گزاری شفقنا
حجت الاسلام دکترمرتضی جوادی آملی: تقویت جایگاه مرجعیت راهکار جدی برای مقابله با گروههای منحرف در دین است
جت الاسلام والمسلمین دکتر مرتضی جوادی آملی دراین مراسم، با بیان اینکه مرجعیت شیعی، حافظان دین هستند، تقویت جایگاه مرجعیت وبنیانهای شیعی درکشور ودیگر کشورهای اسلامی را راهکار جدی برای مقابله با گروه های منحرف وبدعت گذار در دین دانست....
ـــ ـــ



معني صلوات بر پيامبر (صلي الله عليه و آله و سلم) اين است: «خدايا رحمتت را بر پيامبر و آل او نازل فرما». وقتي رحمت بر پيامبر (صلي الله عليه و آله و سلم) نازل شود، به ديگران هم مي رسد، چون او مجراي فيض است و اگر قرار است خيري به ديگران برسد، نخست بايد به عنوان رحمت خاصه، بر آن حضرت نازل شود و سپس بر ديگران فرود آيد.

چرا بر صلوات پيش و پس از دعا تأكيد شده است؟ تفاوت صلوات خدا بر پيامبر (اكرم صلي الله عليه و آله و سلم) و صلوات خدا بر مؤمنان چيست؟
يكم. معني صلوات بر پيامبر (صلي الله عليه و آله و سلم) اين است: «خدايا رحمتت را بر پيامبر و آل او نازل فرما». وقتي رحمت بر پيامبر (صلي الله عليه و آله و سلم) نازل شود، به ديگران هم مي رسد، چون او مجراي فيض است و اگر قرار است خيري به ديگران برسد، نخست بايد به عنوان رحمت خاصه، بر آن حضرت نازل شود و سپس بر ديگران فرود آيد.
امام علي (عليه ‌السلام) مي فرمايد: دعاها يا حاجتهاي خود را به صلوات بر رسول خدا محفوف (دربرگرفته و پيچيده) كنيد، زيرا صلوات بر آن حضرت دعايي مستجاب است و چنين نيست كه خداوند يكي از دو حاجت را بر آورد و ديگري را رد كند.[1]
امام سجاد (عليه ‌السلام) در صحيفه سجاديه، روش دعا و طلب حاجت را به ما مي آموزد. در بسياري فقرات ادعيه آن حضرت، صلوات بر پيامبر (صلي الله عليه و آله و سلم) مشاهده مي شود و هرچه از خدا مي خواهد، پيش يا پس از آن صلوات است، چون خدا در پرتو صلوات، دعاي همراه آن را هم مستجاب مي كند.
دوم. مؤمن به جايي مي رسد كه خداي سبحان و فرشتگان بر او صلوات مي فرستند. اين مسئله در سوره مباركه احزاب بازگو شده است؛ يعني هم صلوات خدا و ملائكه بر پيامبر (صلي الله عليه و آله و سلم) و هم صلوات آنان بر مؤمنان آمده است.
صلوات خدا كه صفت فعل اوست، همان نوراني كردن است. وقتي توفيقي نصيب انسان شد و در فضاي دل تاريكي احساس نكرد، معلوم مي شود كه صلوات خداوند و فرشتگان نصيب او شده است.
خداي متعال در تجليل از پيامبر (صلي الله عليه و آله و سلم) مي فرمايد: ﴿اِنّ اللّه و ملئكته يصلّون علي النبي... ﴾.[2] وقتي خدا بخواهد بر پيامبر بزرگ خود صلوات بفرستد، همه فرشتگان را با خود همراه مي كند؛ مانند اينكه وقتي مهمان عزيزي وارد شهري مي شود، شخصي كه مي خواهد از او به بهترين وجه تجليل كند، با همه دوستان و آشنايان به ديدار او مي رود.
هم چنين خداي متعال در تجليل از مؤمنان و صلوات بر آنان مي فرمايد: ﴿هُوَ الّذي يُصلّي عليكم و ملئكتهُ ليُخرجكُمْ من الظُلماتِ اِلي النّور﴾[3]؛ يعني خدا و فرشتگان، جداگانه بر مؤمنان درود مي فرستند.
تفاوت اين دو صلوات اين است كه چون پيامبر (صلي الله عليه و آله و سلم)، خود نور و مصداق كامل ﴿و جعلنا له نوراً يمشي به في الناس﴾[4] است، خداي سبحان درباره ايشان به مسئله خروج از ظلمتها و رسيدن به نور مطلبي بيان نفرمود؛ ولي درباره مؤمنان فرمود: خداوند و فرشتگان بر شما درود مي فرستند تا شما را از ظلمتها به نور برسانند، پس صلوات خدا به معني نوراني كردن و به نور رساندن است.
بنابراين، اگر توفيق اطاعت و انجام تكاليف شرعي نصيب ما شد و از احكام و آداب عبادات، كم و بيش به حكمت آنها راه يافتيم، بايد بدانيم كه صلوات خدا و فرشتگان نصيب ما شده است، در غير اين صورت دچار لغزش و گرفتار گناه شده ايم.
وقتي مؤمن نوراني شد، هم راه خود را مي بيند و هم مي تواند راهبر ديگران باشد. امام علي (عليه ‌السلام) مي فرمايد: «ليسَ في البرقِ الخاطفِ مستمتعٌ لمنْ يخوضُ في الظلمة»[5]؛ براي انساني كه در تاريكي فرو رفته و مسافري كه در شب تاريك ره گم كرده، رعد و برقِ لحظه اي مفيد نخواهد بود. انسان دنيا زده مانند كسي است كه در تاريكي فرو رفته باشد، براي چنين شخصي نوري كه گاهي در دل مي جهد و خاموش مي شود، چندان مفيد نيست.
در روايتي شريف از معصوم (عليه ‌السلام) ذيل آيه ﴿وَ ما تشاؤون اِلاّ اَنْ يشآء اللّهُ﴾[6]، نقل شده است: «بَل قُلوبنا أوعيةٌ لمشيّة اللّه»[7]؛ دلهاي ما ظرف اراده خداست. خداي سبحان اگر بخواهد كار مشخصي انجام دهد. با اراده انجام مي دهد. اراده خدا صفت فعل و زايد بر ذات اوست و در موجود ممكن و مظهر ظهور مي كند. آن مظهر، قلب معصوم اولياي الهي است.
لذا مرحوم استاد علامه طباطبايي (قدس‌ سرّه) مي فرمود: معناي صلوات بر محمد و آل محمد (عليهم ‌السلام) اين است كه خدايا رحمتت را بر آنان فرو فرست تا از آنان به ما برسد.[8] اگر قرار است رحمتي ببارد، ابتدا بر اين خاندان نازل مي شود و سپس به ديگران مي رسد، از اين رو طلب رحمت مستلزم اجابت دعاست.
سخن بلندی در برخی از منابع دینی درباره حضرت ولي عصر(ارواحنا فداه) نقل شده است که می گوید: «بيُمنهِ رُزق الوري و بوجوده ثبتت الأرض و السماء»[9]؛ به يمن وجود امام عصر (عج) جهانيان روزي مي خورند و به پاس وجود او آسمان و زمين برجاست، پس همه بركات از اين خانواده به سايرين مي رسد.


[1] . ر.ك: نهج البلاغه، حكمت 361.
[2] . سوره‏ احزاب، آيه 56.
[3] . سوره احزاب، آيه 43.
[4] . سوره انعام، آيه 122.
[5] . الكافي، ج 8، ص 23؛ شرح نهج البلاغه ابن ‏ابي الحديد، ج 20، ص 435.
[6] . سوره انسان، آيه 30.
[7] . سوره انسان، آيه 30.
[8] . ر.ك: الميزان، ج 16، ص 338.
[9] . مفاتيح الجنان، دعاي عديله.