دیگر اخبار | بایگانی
تازه های نشر؛
جلد 50 «تفسیر تسنیم» منتشر شد
پایگاه اطلاع رسانی اسراء، جلد 50 تفسیر گرانسنگ تسنیم اثر مفسر بزرگ قرآن کریم، آیت الله العظمی جوادی آملی، با همکاری پژوهشگاه علوم وحیانی معارج و مرکز بین‌المللی نشر اسرا منتشر شد.
پاسخ آیت الله العظمی جوادی آملی به پروفسور پیرونه در خصوص «آموزه های پیامبر اسلام و صلح جهانی»
پایگاه اطلاع رسانی اسراء: پروفسور پیرونه، اسلام شناس مشهور ایتالیایی با حضور در بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء با حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی دیدار و گفتگو کرد.
جدیدترین اثر آیت الله العظمی جوادی آملی؛
جلد دوم کتاب «سلونی قبل ان تفقدونی؛ تحریر نهج البلاغه» به زیور طبع آراسته شد
پایگاه اطلاع رسانی اسراء: جلد دوم کتاب ارزشمند« سلونی قبل ان تفقدونی؛ تحریر نهج البلاغه» تالیف آیت الله العظمی جوادی آملی که دربردارنده شرح و تحریر خطبه های 16 تا 32 نهج البلاغه می باشد، در 582 صفحه به زیور طبع آراسته گردیده است.
پاسخ آیت الله العظمی جوادی آملی به پروفسور پیرونه در خصوص «آموزه های پیامبر اسلام و صلح جهانی»
پایگاه اطلاع رسانی اسراء: پروفسور پیرونه، اسلام شناس مشهور ایتالیایی با حضور در بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء با حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی دیدار و گفتگو کرد.
همزمان با هفته پژوهش برگزار می گردد؛
رونمایی از کتاب «سلونی قبل ان تفقدونی» تالیف آیت الله العظمی جوادی آملی
پایگاه اطلاع رسانی اسراء: همزمان با هفته پژوهش، مراسم رونمایی از کتاب گرانسنگ «سلونی قبل ان تفقدونی» تحریر نهج البلاغه؛ تالیف حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی در محل سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران برگزار می گردد.
حجت الاسلام و المسلمین دکتر مرتضی جوادی آملی بیان داشت:
رسالت های مهم تفسیر تسنیم: «حفظ و صیانت از وحی» و پاسداری از آن/ «احیاء عقل» بر اساس آیات قرآن/ مواجهه علمی با قرآن/ تبیین نسبت بین قرآن با عترت و روایات
پایگاه اطلاع رسانی اسراء: حجت الاسلام و المسلمین دکتر مرتضی جوادی آملی ریاست بنیاد بین المللی علوم حیانی، با حضور در نخستین همایش ملی «بررسی آراء و اندیشه های تفسیری آیت الله العظمی جوادی آملی» که امروز 14 آذر ماه در تالار خیام دانشگاه حضرت ولیعصر...
دیدار اعضای هیئت تحریریه نشریه اخلاق وحیانی با آیت الله العظمی جوادی آملی
پایگاه اطلاع رسانی اسراء: جلسه علمی اعضای هیئت تحریریه «نشریه علمی پژوهشی اخلاق وحیانی» در محضر حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی با موضوع بررسی پرسش های مطرح شده حول محور مقاله «فلسفه اخلاق از دیدگاه استاد جوادی آملی» که در چهاردهمین شماره این نشریه،...
تازه های نشر؛
جلد 48 «تفسیر تسنیم» منتشر شد
پایگاه اطلاع رسانی اسراء، جلد 48 تفسیر گرانسنگ تسنیم اثر مفسر بزرگ قرآن کریم، آیت الله العظمی جوادی آملی، با همکاری پژوهشگاه علوم وحیانی معارج و مرکز بین‌المللی نشر اسرا منتشر شد.
تازه های نشر؛
جلد 49 «تفسیر تسنیم» منتشر شد
پایگاه اطلاع رسانی اسراء، جلد 49 تفسیر گرانسنگ تسنیم اثر مفسر بزرگ قرآن کریم، آیت الله العظمی جوادی آملی، با همکاری پژوهشگاه علوم وحیانی معارج و مرکز بین‌المللی نشر اسرا منتشر شد.
مجلدات 13 تا 16 تفسیر گرانسنگ تسنیم و کتاب ارزشمند مفاتیح الحیات از مجموعه تالیفات آیت الله العظمی جوادی آملی به زبان عربی ترجمه شد
پایگاه اطلاع رسانی اسراء: به همت مرکز بین المللی نشر اسراء مجلدات 13 تا 16 تفسیر گرانسنگ تسنیم و کتاب ارزشمند مفاتیح الحیات از مجموعه تالیفات حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی به زبان عربی ترجمه و به زیور طبع آراسته شد.
ـــ ـــ

پیام؛


پایگاه اطلاع رسانی اسراء: دومین کنفرانس بین المللی حقوق بشر آمریکایی از دیدگاه مقام معظم رهبری با محوریت " تروریسم دولتی امریکا و انتقام سخت "، امروز سه شنبه 1 بهمن 1398 ساعت 8:30 در سالن همایش های لانه جاسوسی سابق آمریکا با پیام تصویری مرجع عالیقدر جهان تشیع حضرت آیت الله العظمی جواد آملی برگزار شد.

پایگاه اطلاع رسانی اسراء: دومین کنفرانس بین المللی حقوق بشر آمریکایی از دیدگاه مقام معظم رهبری با محوریت " تروریسم دولتی امریکا و انتقام سخت "، امروز سه شنبه 1 بهمن 1398 ساعت 8:30 در سالن همایش های لانه جاسوسی سابق آمریکا با پیام تصویری مرجع عالیقدر جهان تشیع حضرت آیت الله العظمی جواد آملی و با حضور خانواده شهید حاج قاسم سلیمانی و حاج ابومهدی المهندس و همرزمان شهیدشان شهید طارمی، شهید مظفری نیا، شهید زمانی نیا و شهید پور جعفری و تجلیل از خانواده این شهدا در تهران برگزار شد.
آیت الله العظمی جواد آملی  در پیام خود به این کنفرانس بیان داشتند: قرآن کریم درباره کفار فرمود اگر ما با آنها مي‌جنگيم محوري اصلي‌اش آن است که آنها به هيچ تعهّدي و به هيچ حقي از حقوق بشر معتقد نيستند  ﴿قاتِلُوا أَئِمَّةَ الْكُفْرِ إِنَّهُمْ لا أَيْمانَ لَهُمْ﴾[12] با رهبران کفر مبارزه کنيد براي اينکه اينها هيچ امضايي هيچ عهدنامه‌اي هيچ ميثاقي هيچ روابطي در بين ملل امضا نمي‌کنند و به رسميت نمي‌شناسند ﴿قاتِلُوا أَئِمَّةَ الْكُفْرِ إِنَّهُمْ لا أَيْمانَ لَهُمْ﴾ نه «لا إيمان لهم» نفرمود چون کفر دارند مبارزه کنيد فرمود چون امضايشان محترم نمي‌شمارند به عهدشان وفادار نيستند به ميثاقشان متعهد نيستند با آنها مبارزه کنيد.

کلیپ تصویری پیام معظم له

متن کامل پیام معظم له به شرح زیر است:

 

أعوذ بالله من الشيطان الرجيم

بسم الله الرحمن الرحيم

«الحمد لله ربّ العالمين و صلّي الله علي جميع الأنبياء و المرسلين و الأئمة الهداة المهديين سيما خاتم الأنبياء و خاتم الأوصياء عليهما آلاف التّحية و الثّناء بهم تولّي و من أعدائهم نتبرّء إلي الله».

مقدم شما فرهيختگان صاحب‌نظران حوزه و دانشگاه و علاقمندان به حقوق بشر را گرامي مي‌داريم. روح مطهر سپهبد عزيز و گران‌قدرمان مرحوم حاج قاسم سليماني(رضوان الله تعالي عليه) و همه شهداي اسلام را ارج مي‌نهيم. از ذات أقدس الهي مسئلت مي‌کنيم آنچه خير و صلاح و فلاح بشريت است به دست رهبران الهي و امت اسلامي عملي بفرمايد.

موضوع بحث که جريان حقوق بشر است اصل اين مطلب را، هم قرآن کريم مبتکراً ارائه کرده است و هم به ديگران آموخت که انسان جهاني فکر کند گرچه در منطقه خاص به سر مي‌برد اگر بخواهد در همان منطقه خاص راحت باشد در امنيت و امانت باشد بايد جهاني فکر کند فضل و فلاح جهان را طلب کند زيرا قرآن حيات طيب را به جامعه آموخت، اولاً؛ و حيات طيب را در گرو امنيت و امانت جهاني دانست، ثانياً؛ و انسان را تافته جدابافته از سايرين نمي‌داند، ثالثاً؛ و کلّ جهان را يک خانه و يک محوطه مخصوص مي‌داند، رابعاً.

مستحضريد که بخش وسيعي از آيات مکه در همان اوايل بعثت نازل شد بخش مهم آياتي که در اوايل بعثت نازل شد درباره حقوق بشر است. سوره مبارکه «مدّثّر» که در اوايل بعثت در مکه نازل شد سه بار کلمه بشر در آن سوره آمده است يکبار حرف اتاق فکر کفر و ضلالت است دو بار کلام الهي است آنها فکر کردند که درباره قرآن کريم چه بگويند و چه ببافند؟ اتاق فکري تشکيل دادند که وليد و امثال وليد مسئول اتاق فکر بودند ﴿إِنَّهُ فَكَّرَ وَ قَدَّرَ ٭ فَقُتِلَ كَيْفَ قَدَّرَ﴾[1] فکر کردند که درباره قرآن چه بگويند؟ گرچه برخي‌ها او را کهانت، شعر، سحر و مانند آن پنداشتند و دروغ بافتند اما به هر حال اينها تصميم گرفتند که درباره قرآن چه بگويند قرآن مدّعي دو رسالت بود فرمود يک سفيري از طرف آسمان الهي به زمين آمد به نام جبرئيل(سلام الله عليه) که ﴿نَزَلَ بِهِ الرُّوحُ الأمِينُ ٭ عَلَي قَلْبِكَ﴾[2] يک سفير و رسولي هم در زمين آن وحي را دريافت کرد که از او به عنوان مهبط وحي ياد مي‌شود يعني رسول الهي پيغمبر(عليه و علي آله آلاف التحية و الثناء) اين دو سفارت و رسالت را در آغاز بعثت ذات أقدس الهي در سور مکي تبيين کرد.

محصول اتاق فکر مشرکان اين بود ﴿إِنْ هذا إِلاَّ قَوْلُ الْبَشَر﴾[3] در سوره «مدّثّر» است يعني نه رسالت آسماني است نه سفارت زميني، نه در زمين کسي به نام رسول است نه از آسمان کسي سفير الهي است تا پيامي بياورد اين قول بشر و حرف يک انسان عادي است. در همان سوره مبارکه «مدّثّر» دو بار ذات أقدس الهي بعد از چند آيه اين مضمون‌ها را ذکر کرد: ﴿مَا هِيَ إِلاّ ذِكْرَي لِلْبَشَر﴾[4] ﴿نَذيراً لِلْبَشَر﴾[5] اين حقوق بشر است براي تبشير بشريت است براي انذار بشريت است بشريت به حق و عدل تبشير کرده است به ظلم و فساد انذار کرده است و اين نذير بشر است ﴿ذِكْري‏ لِلْبَشَر﴾ است چه اينکه در سوره مبارکه «فرقان» هم فرمود: براي همه جهان است.[6]

اين متن است اين متن را در بخشي از آيات مکي و در بخشي از آيات مدني تفسير کرد تبيين کرد فرمود در سه بخش جهان دارد به سر مي‌برد که اين بخش‌هاي سه‌گانه به منزله اعضاي يک پيکر هستند يک بخشي به عنوان قلمرو اسلام است ﴿يا أَيُّهَا الَّذينَ آمَنُوا﴾[7] خطاب به مسلمين و مانند آن که برنامه‌هاي خاص دارند مطافي دارند معبدي دارند قبله‌اي دارند و مانند آن بخش ديگر مربوط به منطقه‌اي است بخش اول مربوط به ملي و محلي بود بخش دوم مربوط به منطقه‌اي است که براي موحدان عالَم است آنها که قائل به توحيد هستند قائل به وحي‌اند قائل به نبوت‌اند قائل به معاد هستند کتابي دارند شريعتي دارند و مانند آن مانند کليمي‌ها مسيحي‌ها و مانند آن، اين بخش دوم منطقه‌اي است با بخش اول که ملي و محلي است هماهنگ شده است آيات مربوط به منطقه‌اي با آيات مربوط به ملي و محلي کاملاً هماهنگ است رهبري‌هايي که نسبت به اعم از مسلمين و موحدان ديگر مي‌کند هماهنگ است.

بخش سوم بخش بين‌المللي است که کاري به توحيد و الحاد، شرک و کفر و امثال آن ندارد موحد و مشرک، ملحد و موحد همه در اين برنامه شريک هستند اينکه مي‌فرمايد: ﴿يَا أَيُّهَا النَّاسُ﴾،[8] اينکه مي‌فرمايد: ﴿لاَ تَبْخَسُوا النَّاسَ أَشْيَاءَهُمْ،[9] اينکه مي‌فرمايد: ﴿نَذيراً لِلْبَشَر﴾، اينکه مي‌فرمايد: ﴿ذِكْري‏ لِلْبَشَر﴾، اينکه مي‌فرمايد: ﴿وَ ما أَرْسَلْناكَ إِلاَّ كَافَّةً لِلنَّاس﴾،[10] اينکه مي‌فرمايد جوامع بشري، آنکه بشر است اين حرف‌ها به سود اوست و رهبري دنيا و آخرت او را به عهده دارد اينها حقوق بشر و وجود مبارک پيغمبر(عليه و علي آله آلاف التحية و الثناء) با اينکه ستم‌هاي فراواني از مشرکين حجاز و غير حجاز ديده است از يهود مدينه و امثال آنها ديده است در سيرت و صرورت و سنّت آن حضرت اين چنين آمده است که «مَا بَيَّتَ رَسُولُ اللَّهِ(صلّي الله عليه و آله و سلّم) عَدُوّاً قَطُّ»؛[11] جزء کارهاي قطعي پيغمبر است که اصلاً نکرده است و آن اين است که نسبت به هيچ کافري شبانه حمله نکرده است. آنچه ترامپ مغامر کافر نسبت به اين عزيز ما انجام داد شبانه او را ترور کرد اين با هيچ مکتبي با هيچ منطقي هماهنگ نيست. اسلام نسبت به هيچ کافري هيچ مشرکي و هيچ ملحدي چنين دستوري در صدر اسلام نداد حضرت رسول(عليه و علي آله آلاف التّحية و الثناء) در سيرت آن حضرت تثبيت شده است که فرمود: «مَا بَيَّتَ رَسُولُ اللَّهِ(صلّي الله عليه و آله و سلّم) عَدُوّاً قَطُّ» با اينکه بي‌مهري‌هاي فراواني از مشرکان حجاز ديد از کفار مکه رنج‌ها ديد کشته‌ها از آنها به ياد دارد شهدا از آنها به ياد دارد مجروحين و جانبازها از آنها به ياد دارد به هيچ کافري شبانه حمله نکرده است «مَا بَيَّتَ رَسُولُ اللَّهِ(صلّي الله عليه و آله و سلّم) عَدُوّاً قَطُّ».

مستحضريد اين آيه از يک کلمه‌اي که جامع‌ترين مفهوم‌هاي الفاظ را به همراه دارد نازل شده است فرمود: ﴿لاَ تَبْخَسُوا النَّاسَ أَشْيَاءَهُمْ فرمود با کسي تعهّد بستيد ميثاق بستيد با هيچ کسي بدرفتاري نکنيد که ميثاق بستيد حق کسي را ضايع نکنيد هيچ مفهومي از مفهوم شيء جامع‌تر نيست، اولاً؛ وقتي هم جمع بسته شد مي‌شود اشياء، ثانياً؛ فرمود هيچ حقي از هيچ کسي ضايع نکنيد مگر اينکه خود او حق خودش را از بين ببرد. درباره کفار فرمود اگر با آنها ما مي‌جنگيم محوري اصلي‌اش آن است که آنها به هيچ تعهّدي به هيچ حقي از حقوق بشر معتقد نيستند فرمود: ﴿قاتِلُوا أَئِمَّةَ الْكُفْرِ إِنَّهُمْ لا أَيْمانَ لَهُمْ﴾[12] با رهبران کفر مبارزه کنيد براي اينکه اينها هيچ امضايي هيچ عهدنامه‌اي هيچ ميثاقي هيچ روابطي در بين ملل امضا نمي‌کنند و به رسميت نمي‌شناسند ﴿قاتِلُوا أَئِمَّةَ الْكُفْرِ إِنَّهُمْ لا أَيْمانَ لَهُمْ﴾ نه «لا إيمان لهم» نفرمود چون کفر دارند مبارزه کنيد فرمود چون امضايشان محترم نمي‌شمارند به عهدشان وفادار نيستند به ميثاقشان متعهد نيستند با آنها مبارزه کنيد.

اميدواريم اين بحث‌هاي دقيق و عميق حقوق بشر اسلامي که عده‌اي متولّي آن شدند و تلاش و کوشش آنها مقدس و محترم است روزي در جوامع بشري اثر بگذارد که بشر ولو مسلمان هم نباشد آن رادمردي و تعهد و وفاداري به ميثاق بين‌الملل را محترم بشمارد.

من مجدّداً مقدم همه شما فرهيختگان حوزوي و دانشگاهي را گرامي مي‌دارم از ذات أقدس الهي مسئلت مي‌کنيم که نظام ما رهبر ما مراجع ما حوزه و دانشگاه ما دولت و ملت و مملکت ما را در سايه وليّ‌ خود حفظ بفرمايد! روح مطهر امام راحل و شهدا مخصوصاً اين شهيد گران‌قدر و عزيز سپهبد حاج قاسم سليماني(رضوان الله تعالي عليه و عليهم) را با انبيا و اوليا محشور بفرمايد! و هر خطري که هست به استکبار و صهيونيسم برگرداند! و اين نظام را تا ظهور صاحب اصلي خود از هر گزندي محافظت بفرمايد!

«غفر الله لنا و لکم و السلام عليکم و رحمة الله و برکاته»

 

پاورقی:

[1]. سوره مدثر, آيات 18 و 19.

[2]. سوره شعراء, آيات193 و 194.

[3]. سوره مدثر, آيه 25.

[4]. سوره مدثر، آيه31.

[5]. سوره مدثر، آيه36.

[6]. سوره فرقان, آيه1؛ ﴿لِلْعالَمينَ نَذيراً﴾.

[7]. سوره بقره، آيات104و153و172و... .

[8]. سوره فاطر, آيه15؛ سوره بقره، آيات21، 28؛ سوره نساء، آيه1 و... .

[9]. سوره أعراف، آيه85.

[10]. سوره سبأ، آيه28.

[11]. الكافي(ط ـ الإسلامية)، ج‏5، ص28.

[12]. سوره توبه، آيه12.