در سایر رسانه ها | بایگانی
به گزارش خبرنگار خبرگزاری«حوزه»
ای کاش جناب پاپ متوجه می شد که مهدی(عج) کیست/تفسیر و نهج البلاغه مهجور هستند
فرشتگان نه توان شاگردی بلاواسطه را دارند و نه حد وجودی را دارند که در حد علم، قدرت فراگیری داشته باشند
به گزارش خبرنگار معارف ایرنا
آیت الله جوادی آملی: معرفت گوهر اصلی انسان است
آیت الله عبدالله جوادی آملی، گوهر اصلی انسان را معرفت برشمرد و گفت که برخی علوم میهمان انسان هستند که باید با صاحبخانه هماهنگ شود.
به گزارش ایرنا
دیدگاهمان را در معرفت به اهل بیت (ع) جهانی کنیم
رئیس بنیاد بین‌المللی علوم وحیانی اسراء گفت: نباید اهل بیت (ع) را در شیعه خلاصه کنیم بلکه باید آنها را برای همه انسان ها بخواهیم و دیدگاهمان را در معرفت نسبت به آنها جهانی کنیم.
به گزارش خبرگزاری شبستان
انتظار بدون مجاهده خیالی باطل است
خبرگزاری شبستان: آنکه به انتظاری تهی از رزم آوری و مجاهده، دل خوش می دارد و گمان می کند بی آمادگی برای جهاد و شهادت می توان منتظر موعود موجود بود، خیالی باطل دارد و کار انتظارش به سامان نخواهد رسید.
دکتر مرتضی جوادی آملی در مصاحبه با ماهنامه خیمه
نسبت اخلاق و احکام و ملزومات دین داری در جامعه مدرن
حجت الاسلام و المسلمین دکتر مرتضی جوادی آملی در مصاحبه با ماهنامه خیمه، از نسبت اخلاق و احکام و ملزومات دین داری درجامعه مدرن می گوید و تاکید می کند جامعه با دینی که ناروا و نادرست تعریف و خوانش می شود و به ناروایی هم تحمیل می شود، در تعارض است.
خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)
«تحریر رسالةالولایه»؛ نگرشی محققانه در حوزه عرفان اسلامی
«تحریر رسالةالولایه» اثر آیت‌الله العظمی جوادی آملی که برگزیده سی‌وچهارمین دوره جایزه کتاب سال جمهوری اسلامی
به گزارش خبر گزاری شفقنا
عقلانیت و اعتدال عنصر گمشده جوامع اسلامی است
از ویژگی های خالص بندگان از نظر قرآن اعتدال است و اعتدال یعنی میانه روی و حد فاصل میان افراط و تفریط که از نظر قرآن این اعتدال در همه چیز مطلوب است اما جوامع اسلامی چقدر به این امر پایبند هستند؟
به گزارش خبر گزاری تسنیم
ارزش انسان‌ها به روح آنهاست و روح زن و مرد هیچ تفاوتی با هم ندارند
آیت الله العظمی جوادی آملی گفت: از نگاه قرآن و اسلام بین زن و مرد تفاوتی نیست. ارزش انسان ها به روح آنهاست و روح زن و مرد هیچ تفاوتی با هم ندارند.
به گزارش خبر گزاری آنا
آیت الله جوادی آملی: اگر خروجی نجف گرفته شود تمام حوزه‌های جهان تشیع می‌خوابد
آیت الله جوادی آملی گفت: در دیدار با آقایان شورای عالی مدیریت طرح کردم که اگر الان خدایی نکرده خروجی نجف را از ما بگیرند تمام حوزه های علمیه سراسر جهان تشیع خروجی ندارند.
به گزارش خبر گزاری حوزه
آيت الله العظمی جوادی آملی جامعه را با امر به معروف و خُلق حسن اداره كنيم
حضرت آيت الله جوادی آملی اظهار داشتند: وجود مبارك امام يازدهم مانند ائمه ديگر گرچه توفيق تشكيل حوزه علميه به صورت رسمي نداشتند اما با سيره علمي و عملي خود قرآن را به خوبی تفسير و مردم را به قرآن دعوت كردند.
ـــ ـــ



در سراسر جهان هستي همه نعمت‏هاي مادي و معنوي از سوي خداي سبحان است: «و ما بكم من نعمة فمن اللّه»نعمتهايي كه انسانهاي عادي هرگز توان شمارش آن را ندارند: «و إن تعدّوا نعمة اللّه لا تحصوها».خداي سبحان در قرآن كريم گاهي از نعمتهاي مادي و روزيهاي ظاهري، مانند آسمان، زمين، آفتاب و ماه ياد مي‏كند و گاهي از نعمتهاي معنوي و باطني؛ چنانكه به عيساي مسيح مي‏فرمايد: (إذ قال الله يا عيسي ابن مريم اذكر نعمتي عليك و علي والدتك إذ أيّدتك بروح القدس تكلّم الناس في المهد و كهلاً و إذ علّمتك الكتاب و الحكمة و التورية و الإنجيل و إذ تخلق من الطّين كهيئة الطّير بإذني فتنفخ فيها فتكون طيرا بإذني و تبرئ الأكمه و الابرص بإذني و إذ تخرج الموتي باذني.) به ياد نعمتهايي باش ...

    ولایت در قرآن:

    در سراسر جهان هستي همه نعمت‏هاي مادي و معنوي از سوي خداي سبحان است: «و ما بكم من نعمة فمن اللّه»نعمتهايي كه انسانهاي عادي هرگز توان شمارش آن را ندارند: «و إن تعدّوا نعمة اللّه لا تحصوها».خداي سبحان در قرآن كريم گاهي از نعمتهاي مادي و روزيهاي ظاهري، مانند آسمان، زمين، آفتاب و ماه ياد مي‏كند و گاهي از نعمتهاي معنوي و باطني؛ چنانكه به عيساي مسيح مي‏فرمايد:

    (إذ قال الله يا عيسي ابن مريم اذكر نعمتي عليك و علي والدتك إذ أيّدتك بروح القدس تكلّم الناس في المهد و كهلاً و إذ علّمتك الكتاب و الحكمة و التورية و الإنجيل و إذ تخلق من الطّين كهيئة الطّير بإذني فتنفخ فيها فتكون طيرا بإذني و تبرئ الأكمه و الابرص بإذني و إذ تخرج الموتي باذني.) به ياد نعمتهايي باش كه به تو و مادرت مريم دادم، آنگاه كه تو را به روح القدس تأييد كردم كه در گهواره و نيز در ميانسالي با مردم سخن گفتي و آنگاه كه تو را كتاب و حكمت و تورات و انجيل آموختم و آنگاه كه به اذن من از گلِ به شكل پرنده مي‏ساختي، پس در آن مي‏دميدي و به اذن من پرنده‏اي مي‏شد و كور مادرزاد و پيس را به اذن من شفا مي‏دادي و آنگاه كه مردگان را به اذن من زنده از قبر بيرون مي‏آوردي.

    درباره بني اسرائيل نيز نعمتهايي محدود را يادآوري كرده، مي‏فرمايد:

    (يا بني اسرائيل اذكروا نعمتي التي أنعمت عليكم.) اي بني‏اسرائيل، به ياد نعمتهايي باشيد كه به شما ارزاني داشتم.

    نعمتهاي معنوي مراتب و درجاتي دارد و در ميان آنها برترين نعمت، رسالت و امامت است. از اين رو در قرآن كريم از هر دو نعمت به «منت» (نعمت سنگين و توان فرسايي كه حمل و هضم آن دشوار باشد، نه منت زباني) تعبير مي‏كند، درباره رسالت و بعثت پيامبران مي‏فرمايد:

    (لقد منّ اللّه علي المؤمنين إذ بعث فيهم رسولاً من أنفسهم.) و درباره امامت نيز مي‏فرمايد:

    (و نريد أن نمنّ علي الّذين استضعفوا في الأرض و نجعلهم ائمّة و نجعلهم الوارثين) زيرا پيامبر و امام تأمين كنندگان سعادت ابدي انسان هستند.

     

    فرشتگان با همه قداست و شرافتي كه دارند، تنها مي‏توانند واسطه فيض باشند، ولي نمي‏توانند هدايت و رهبري مستقيم جامعه بشري را بر عهده بگيرند. موجود كامل و جامعي كه مي‏تواند فيض الهي را معصومانه از خدا دريافت كند و معصومانه به جوامع بشري ابلاغ كند و خود نيز معصومانه به آن عمل كند، انسان كامل، مانند پيامبر و امام است. از اين رو خداي سبحان در قرآن كريم بر نبوت و امامت كه جامع آن دو «ولايت» است تكيه كرد و آن را مورد امتنان قرار داد، در حالي كه درباره آفرينش آسمانها و زمين و بهشت و قيامت به منت ياد نكرد؛ زيرا آسمانها و زمين گر چه بزرگ است، ليكن در برابر نعمت سنگين و توانفرساي7 رسالت و امامت كوچك است.

    درباره رسالت و امامت نيز در قرآن كريم تنها درباره جريان غدير خم و ولايت امير مؤمنان، عليه‏السلام، تعبير منحصر به فرد «اتمام نعمت» آمده است:

    (اليوم أكملت لكم دينكم و أتممت عليكم نعمتي.) سخن از «انعمت عليكم» نيست، بلكه خداوند مي‏فرمايد:

    (أتممت عليكم نعمتي)نعمتم را بر شما تمام کردم.

    يعني همانطور كه نبوت و رسالت پيامبر اكرم، صلّي‏ اللّه‏ عليه‏ وآله، كاملترين نبوت و رسالت است و پس از آن نبوتي نيست، ولايت و امامت علي و اولاد علي، عليهم‏السلام، نيز كاملترين ولايت و امامت است و پس از آن امامتي نيست.

    از منظر قرآن كريم در غديرخم كه عيد بزرگ ولايت است، نعمتهاي معنوي الهي به برترين حد و بالاترين نصاب خود رسيد و چون نعمتي برتر از ولايت علي و اولاد علي، عليه‏السلام، نيست، عيد غدير برترين اعياد امت اسلامي است و اعتقاد به ولايت تكويني و تشريعي امامان معصوم، عليه‏السلام، و باور داشتن وساطت و شفاعت و وسيله بودن آنان از مهمترين بركاتي است كه نصيب امت اسلامي شده است.

    در کتاب ولایت درقرآن علامه جوادی آملی به بيان معنا و ماهيت و حقيقت ولايت پرداخته مي شود و سپس به بيان تحقق آن در خارج اشاره مي گردد، پس از آن از موجبات تحقق آن، سخن به ميان مي آيد و در پايان اقسام ولايت تبيين مي گردد، از اين رو مجموعه مباحث اين کتاب در چهار فصل تنظيم و ارائه مي شود. 1- ماهيت و حقيقت ولايت 2- تحقق ولايت در خارج 3- عوامل و موجبات تحقق ولايت 4- اقسام ولايت، ولايت تکويني، ولايت تشريعي.

     

    ساختار بندي کتاب:

    اين کتاب شامل 21 درس بوده که به شرح زير مي باشد:

    1- درس اول: ولايت در لغت و در قرآن و...

    2- درس دوم: ولايت چيست؟ وجود خارجي ولايت و...

    3- درس سوم: ماهيت ولايت، عاقبت ولايت باطل و...

    4- درس چهارم: ماهيت ولايت، عاقبت ولايت باطل و...

    5- درس پنجم: ولايت و موالات، ولايت در آيات و...

    6- درس ششم: گرايش به دنيا مانع تحقق ولايت، انحصار ولايت در آيات و...

    7- درس هفتم: ولي کيست؟ معناي مرآت، مظهريت انسان و...

    8- درس هشتم: توحيد افعالي پايه ولايت و رهنمودهاي پيامبر اسلام (ص) براي تحصيل ولايت و...

    9- درس نهم: آياتي پيرامون اخلاص، خوف عقل و خوف نفس و...

    10- درس دهم: منشأ ولايت، اصالت معرفت، صمديت و....

    11- درس يازدهم: نقش علم و عقل در حدوث و بقاي ولايت و...

    12- درس دوازدهم: اصالت معرفت و...

    13- درس سيزدهم: عبادت ها و ولايت، تفاوت ولايت با تفويض و توکيل و...

    14- درس چهاردهم: ولايت تکويني و ولايت تشريعي خداوند و...

    15- درس پانزدهم: نفي ولايت هاي عرضي و طولي، ظهور و تجلي ولايت الهي و...

    16- درس شانزدهم: حاکميت الهي در آيات قرآن کريم، حکم الهي و حکم جاهلي و...

    17- درس هفدهم: سه برهان براي ربوبيت خداوند

    18- درس هجدهم: ولايت عامه و ولايت خاصه، نفي تفويض در ولايت و...

    19- درس نوزدهم: اثبات ولايت تکويني براي غير انبياء از اولياء الهي

    20- درس بيستم: (در ادامه درس نوزدهم) اثبات ولايت تکويني

    21- درس بيست و يکم: معرفت نفس و طريق کشف ولايت، مظاهر و مجالي ولايت الهي و...