در سایر رسانه ها | بایگانی
به گزارش خبرگزاری شفقنا
حضرت آیت الله جوادی آملی: ملتی که امضای خودش را نمی‌شناسد چطور می‌توانید با او زندگی کنید؟
این مرجع تقلید در جلسه درس تفسیر امروز خود با تاکید بر حفظ قدرت کشور اظهار داشت: کافر حربی مادامی که در حرب است اموالش غارت می‌شود اما این زمان جنگ است، ولی در زمان صلح مادامی که آنها اهل غارت نیستند، به ما گفته اند شما هم اهل غنیمت نباشید.
به گزارش خبرگزاری حوزه
شناخت دنیا صرف تحصیل در حوزه و دانشگاه به دست نمی آید
حوزه/ حضرت آیت الله جوادی آملی گفتند شناخت دنیا صرف تحصیل در حوزه و دانشگاه به دست نمی آید، بلکه این شناخت با نماز شب و به برکت دیگر عبادات به دست می‌آید لذا اگر کسی می خواهد دنیا را بشناسد و گرفتار آن نشود راهش همین نماز شب و امثال ذلك است.
به گزارش خبرگزاری رسا
دانشگاهیان و حوزویان ظرف علم و چراغ هدایت باشند
حضرت آ‌یت الله جوادی ‌آملی گفت: مهم‌ترین وظیفه حوزوی و دانشگاهی خصوصاً و توده مردم عموماً، عمل به وصیت امام مجتبی(ع) است. ایشان فرمود «ظرف دانش باشید و چراغ هدایت»؛ وقتی ظرف علم شدید از بنان و بیان شما علم نشأت می‌گیرد.
به گزارش خبرگزاری شفقنا
حضرت آیت الله جوادی آملی: ما حق نداریم اسلامی حرف بزنیم ولی قارونی فکر کنیم
شفقنا- حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی گفت: آنچه در مسئله توحید مشکل ماست یا قارونی فکر کردن است یا فرعونی فکر کردن، مشکل ما همین دو غُدّه است؛ یا ما هر کار خیری که انجام دادیم خودمان را می‌بینیم و آن مبدأ خلاّق و فیاض را نمی‌بینیم!
به گزارش خبرنگار خبرگزاری«حوزه»
ای کاش جناب پاپ متوجه می شد که مهدی(عج) کیست/تفسیر و نهج البلاغه مهجور هستند
فرشتگان نه توان شاگردی بلاواسطه را دارند و نه حد وجودی را دارند که در حد علم، قدرت فراگیری داشته باشند
به گزارش خبرنگار معارف ایرنا
آیت الله جوادی آملی: معرفت گوهر اصلی انسان است
آیت الله عبدالله جوادی آملی، گوهر اصلی انسان را معرفت برشمرد و گفت که برخی علوم میهمان انسان هستند که باید با صاحبخانه هماهنگ شود.
به گزارش ایرنا
دیدگاهمان را در معرفت به اهل بیت (ع) جهانی کنیم
رئیس بنیاد بین‌المللی علوم وحیانی اسراء گفت: نباید اهل بیت (ع) را در شیعه خلاصه کنیم بلکه باید آنها را برای همه انسان ها بخواهیم و دیدگاهمان را در معرفت نسبت به آنها جهانی کنیم.
به گزارش خبرگزاری شبستان
انتظار بدون مجاهده خیالی باطل است
خبرگزاری شبستان: آنکه به انتظاری تهی از رزم آوری و مجاهده، دل خوش می دارد و گمان می کند بی آمادگی برای جهاد و شهادت می توان منتظر موعود موجود بود، خیالی باطل دارد و کار انتظارش به سامان نخواهد رسید.
دکتر مرتضی جوادی آملی در مصاحبه با ماهنامه خیمه
نسبت اخلاق و احکام و ملزومات دین داری در جامعه مدرن
حجت الاسلام و المسلمین دکتر مرتضی جوادی آملی در مصاحبه با ماهنامه خیمه، از نسبت اخلاق و احکام و ملزومات دین داری درجامعه مدرن می گوید و تاکید می کند جامعه با دینی که ناروا و نادرست تعریف و خوانش می شود و به ناروایی هم تحمیل می شود، در تعارض است.
خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)
«تحریر رسالةالولایه»؛ نگرشی محققانه در حوزه عرفان اسلامی
«تحریر رسالةالولایه» اثر آیت‌الله العظمی جوادی آملی که برگزیده سی‌وچهارمین دوره جایزه کتاب سال جمهوری اسلامی
ـــ ـــ



كثرتِ آرا و تشتّتِ افكار، اگر به وحدت بر نگردد، زیانبار است و این مطالب سامی، فتوای كتاب و سنّت معصومان (علیهم‌السلام) است: ﴿و اَطیعوا اللهَ و رَسولَهُ و لا‎تَنزَعوا فَتَفشَلوا و تَذهَبَ ریحُكُم و اصبِروا اِنَّ اللهَ مَعَ الصّبِرین﴾. «فَاِیاكُمْ وَ التَّلَوُّنَ فِی دِینِ الله فَاِنَّ جَمَاعَةً فِیمَا تَكْرَهُونَ مِنَ الْحَقِّ خَیر مِنْ فُرْقَةٍ فِیمَا تُحِبُّونَ مِنَ الْبَاطِلِ وَ اِنَّ الله سُبْحَانَهُ لَمْ یعْطِ احَداً بِفُرْقَةٍ خَیراً مِمَّنْ مَضَی وَ لاَ مِمَّنْ بَقِی».



نخست؛ كثرتِ آرا و تشتّتِ افكار، اگر به وحدت بر نگردد، زیانبار است و این مطالب سامی، فتوای كتاب و سنّت معصومان (علیهم‌السلام) است: ﴿و اَطیعوا اللهَ و رَسولَهُ و لا‎تَنزَعوا فَتَفشَلوا و تَذهَبَ ریحُكُم و اصبِروا اِنَّ اللهَ مَعَ الصّبِرین﴾.[1] «فَاِیاكُمْ وَ التَّلَوُّنَ فِی دِینِ الله فَاِنَّ جَمَاعَةً فِیمَا تَكْرَهُونَ مِنَ الْحَقِّ خَیر مِنْ فُرْقَةٍ فِیمَا تُحِبُّونَ مِنَ الْبَاطِلِ وَ اِنَّ الله سُبْحَانَهُ لَمْ یعْطِ احَداً بِفُرْقَةٍ خَیراً مِمَّنْ مَضَی وَ لاَ مِمَّنْ بَقِی».[2]

منشأ زیانباری كثرتی كه به وحدت برنگردد، همان است كه قرآن حكیم به آن پرداخت و آن نَزع و كندن قدرت خود و رقیب است، و چون تمام كوششِ منازعان در كاهش اقتدار ملّی و انسجام مصروف می‎شود، شكوه جامعه دینی رخت بر می‎بندد و فَشَل و ضعف دامنگیر آن می‎گردد، و امت فَشَل زده محكوم به هُبوط و اُفول است.

دوم؛ حُرمتِ وحدت و ارزش اتّحاد، به قدری است كه امیرمؤمنان حضرت علی‎بن‎ابی‎طالب(علیه‌السلام)، بیش از دیگران به آن همّت می‎ورزیدند و هیچ‎كس همتای آن امام همام در صیانت انسجام اسلامی نبوده نیست، چنان‎كه در نامه‎ای چنین مرقوم فرمود: «وَ لَیسَ رَجُل فَاعْلَمْ احْرَصَ عَلَی جَمَاعَةِ اُمَّةِ مُحَمَّدٍ (ص) وَ اُلْفَتِهَا مِنِّی ابْتَغِی بِذَلِكَ حُسْنَ الثَّوَابِ وَ كَرَمَ الْمَآب»[3]؛ اِئتسای امّت اسلامی به رهبر معصوم (علیه‌السلام) و ملكوتی خود، اقتضا دارد كه حرص محمود را درباره اتّحاد ملّی مبذول دارند و از هر قول یا فعلی كه دافع تحقق وحدت است، بپرهیزند.

سوم؛ وحدت و اقتدار ملّی بدون توحید و اعتقاد به خدای یگانه و یكتا و عمل به دستور قرآن و اهل بیت عصمت و طهارت (علیهم‎السلام) میسور نیست. زیرا عنصر محوری عَزْمِ ملّی، دل‎های مردم است. اگر قلب‎ها در پرتو توجه به خدای جهان، حق مدار و عدلْ محور باشد، هرگونه اختلافِ نظر قابل تحمّل است؛ وگرنه به جای تضارب آرا و تبادل اَنظار، طَرْد و طَعْن و سَبّ و شَتم و لَعْن می‎نشیند و هرجا حِقْدِ برخاسته از خواسته‎های نفسانی نشست، صفا و وفا بر می‎خیزد.

بنابراین، جانمایهٴ وحدت دینی كه همان توحید است، باید حفظ شود و یكی از راه‎های عملی صیانت توحید كه نمی‎گذارد بی‎اندیشگان، تیشه بر ریشهٴ وحدت و توحید بزنند و هوای خام تفرقه و اختلاف را در سر بپرورانند، همانا تقریب مراكز مذهب و ترغیب نسل جوان به فراگیری علوم اسلامی در حوزه و دانشگاه و تشویق آنان به پاسداری از اصول ارزشی و نظام مقدّس الهی است.

چهارم؛ هر چند توصیه به وحدت سودمند است؛ لیكن تحلیل موانع آن و بررسی راه‎های نیل به آن ضروری است. علوم، آرا و افكار متضارب، اگر مَشوب به مغالطه لفظی یا معنوی بوده یا بشوند، مانع تفاهم مشترك خواهند بود، زیرا تغلیط، دام مستور شیطان است: ﴿اِنَّ الشَّیاطینَ لَیوحونَ اِلی اَولِیائِهِم لِیجادِلوكُم﴾.[4]

مطلب آلوده به وهم و خیال، هرگز فروغ ندارد و دانش بی‎نور، علم نافع نیست و چنین اندیشه‎ای، وسیله پیدایش وحدتِ نورانی نخواهد بود. عالمان و صاحب‎نظرانِ مسئول گفتمان‎های دینی، اگر مَشوب به تعصّب، جاه‎طلبی و خودبینی بوده یا بشوند، مانع توافق مطلوب خواهند بود، زیرا در زیر هر جاهی، چاهی حفر شده است و درون هر چاهی غریوِ ﴿كُلَّما دَخَلَت اُمَّة لَعَنَت اُختَها﴾[5] بلند است و با لعن، طرد، طعن و نفرین برخاسته از خواسته‎های نفسانی، نور وحدت طلوع نخواهد كرد.

آیین گفت‎وگوهای دینی، اگر مشوب به رفتار و گفتار غیر كریمانه بوده یا بشود، مانع ترابط ممدوح خواهد بود، زیرا ادبیاتِ دلپذیر كه جمع سالم بین خوب سخن گفتن و سخن خوب گفتن است، با هنجار شكنی بَنان یا بیان هماهنگ نیست: ﴿و قُل لِعِبادی یقولُوا الَّتی هِی اَحسَنُ اِنَّ الشَّیطانَ ینزَغُ بَینَهُم اِنَّ الشَّیطانَ كانَ لِلاِنسانِ عَدُوا مُبینا﴾.[6]

راز رهبری قرآن به اتحاد، همانا متّحد بودن تمام آیات مكّی و مدنی اوست كه قریب به ربع قرن، متناوباً نازل شد و هیچ اختلافی بین اصول و فروع، جهان‎بینی، جهان‎داری و جامعه پروری، عبادات، احكام، عقود و ایقاعات آن نیست: ﴿اَفَلا یتَدَبَّرونَ القُرآنَ و لَو كانَ مِن عِندِ غَیرِ اللهِ لَوَجَدوا فیهِ اختِلافا كَثیرا﴾.[7] همین رمز در امام معصوم (علیه‌السلام) كه منصوص خدا و منصوب روز غدیر است، وجود دارد؛ لذا هر امام سابق، مُبَشِّر لاحقْ و هر امام لاحق، مُصدِّقِ سابق است، چنان‎كه تمام عقاید، اخلاق و اعمال هر كدام منسجم و هماهنگ است و آفت اختلاف، نه در درون آن‎ها و نه در بیرون آنان رخنه نمی‎كند؛ لذا سِمَت هدایت امّت را با رویكرد اتحاد ملّی و انسجام اسلامی فراسوی آن‎ها می‎نهند.

نکته قابل توجه آن است که هیچ كس نسبت به وحدت امت اسلامی از صاحب غدیر علاقه‎مندتر نیست، زیرا نه كسی مانند آن حضرت در این باره علم صائب دارد و نه كسی در این جهت عمل صالح. احاطه علمی آن حضرت به آثار سوء اختلاف را می‎توان از كلام نورانی آن حضرت استنباط كرد. زیرا آنچه از بسیاری از بیانات ایشان برداشت می‎شود دلالت بر این دارد که سنّت الهی كه در گذشته و حال و آینده مساوی است، این است که اتحاد و انسجام اسلامی همیشه ممدوح بوده ولی اختلاف و تشتت همیشه مذموم و نکوهیده است.
بررسی آیاتی كه اتحاد و انسجام را در سه سطح محلّی، منطقه‎ای و بین المللی لازم دانسته و برای هر كدام، حكم خاص صادر فرمود، شاهد گویای مدعای یاد شده است. بنابراین باید اتحاد و انسجام اسلامی را در سطوح سه‎گانه مزبور طراحی، برنامه‎ریزی و اجرا كرد تا بتوان علاوه بر تثبیت و تحکیم جوامع اسلامی به جهانی شدن اسلام نیز امیدوار بود.

[1] ـ سوره انفال، آيه 46.
[2] ـ نهج‏البلاغه، خطبه 176.
[3] ـ نهج‏البلاغه، نامه 78.
[4] ـ سوره انعام، آيه 121.
[5] ـ سوره اعراف، آيه 38.
[6] ـ سوره اسراء، آيه 53.
[7] ـ سوره نساء، آيه 82.