دیگر اخبار | بایگانی
جلد هفتم کتاب ارزشمند رجال تفسیری منتشر شد
تازه های نشر؛
جلد هفتم کتاب ارزشمند رجال تفسیری منتشر شد
پایگاه اطلاع رسانی اسراء: جلد هفتم کتاب ارزشمند رجال تفسیری اثر مفسر بزرگ قرآن کریم حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی به همت پژوهشگاه علوم وحیانی معارج تدوین، منتشر و روانه بازار گردیده است.
حرّیت و آزادی از بهترین هدایا و مواهب الهی است/ فسادها به بنیان های اعتقادی، معرفتی و افکار جامعه آسیب می زند
حجت الاسلام و المسلمین مرتضی جوادی آملی:
حرّیت و آزادی از بهترین هدایا و مواهب الهی است/ فسادها به بنیان های اعتقادی، معرفتی و افکار جامعه آسیب می زند
حجت الاسلام و السملمین مرتضی جوادی آملی: جامعه ای که در آن بیمار، فقیر و فساد باشد، جامعه ای که در آن رنج و مشقت وجود داشته باشد و جامعه ای که اسیر در آن وجود داشته باشد، و انسان ها نتوانند آزادانه در مسیر رضایت الهی و خواسته های حق و حقیقی خود گام...
کتاب «ادب فنای مقربان» تألیف آیت الله العظمی جوادی آملی کتاب برگزیده سال جمهوری اسلامی ایران شد
کتاب «ادب فنای مقربان» تألیف آیت الله العظمی جوادی آملی کتاب برگزیده سال جمهوری اسلامی ایران شد
پایگاه اطلاع رسانی اسراء؛ کتاب «ادب فنای مقربان؛ شرح زیارت جامعه کبیره» تألیف آیت الله العظمی جوادی آملی کتاب برگزیده سال جمهوری اسلامی ایران شد.
بنیاد اسراء اساسا قائم به پژوهش و تحقیق است/ تاکید بر استفاده از ابزارهای نوین در حوزه پژوهش
حجت الاسلام و المسلمین مرتضی جوادی آملی:
بنیاد اسراء اساسا قائم به پژوهش و تحقیق است/ تاکید بر استفاده از ابزارهای نوین در حوزه پژوهش
ایگاه اطلاع رسانی اسراء: حجت الاسلام و المسلمین دکتر مرتضی جوادی آملی ریاست بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء به مناسبت هفته پژوهش در سخنانی با اشاره به بیش از سه دهه فعالیت های پژوهشی و تحقیقی بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء، بیان داشت: بنیاد...
آخرین دستاوردهای پژوهشی پژوهشگاه معارج در گفتگو با معاون پژوهش بنیاد اسراء
به مناسبت آغاز هفته کتاب؛
آخرین دستاوردهای پژوهشی پژوهشگاه معارج در گفتگو با معاون پژوهش بنیاد اسراء
پایگاه اطلاع رسانی اسراء: حجت الاسلام و المسلمین روح اللهی معاون آموزش و پژوهش بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء در گفتگویی اختصاصی با خبرنگار پایگاه اطلاع رسانی اسراء به تشریح آخرین تولیدات و دستاوردهای پژوهشی پژوهشگاه معارج پرداخت که در ادامه توجه...
رجال تفسیری؛ شروع یک جریان علمی!
رجال تفسیری؛ شروع یک جریان علمی!
به گزارش خبرنگار پایگاه اطلاع رسانی اسراء: همزمان با روز پژوهش، آیین رونمایی از کتاب گرانسنگ «رجال تفسیری» که تحت اشراف حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی به رشته تحریر درآمده است، در سالن آمفی تئاتر بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء برگزار گردید.
روند پژوهشی تفسیر تسنیم منحصر به فرد است
تبیین ویژگی های روند پژوهشی تفسیر تسنیم؛
روند پژوهشی تفسیر تسنیم منحصر به فرد است
پایگاه اطلاع رسانی اسراء: حجت الاسلام و المسلمین روح اللهی معاون آموزش و پژوهش بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء در گفتگویی اختصاصی با خبرنگار پایگاه اطلاع رسانی اسراء به تشریح روند پژوهشی تفسیر گرانسنگ تسنیم پرداخت.
نشست علمی «نسبت فلسفه و تفسیر» برگزار شد
نشست علمی «نسبت فلسفه و تفسیر» برگزار شد
پایگاه اطلاع رسانی اسراء: همزمان با ایام هفته پژوهش، نشست علمی «نسبت فلسفه و تفسیر» سه شنبه ۲۳ آذر ساعت ۱۵ الی ۱۷ در سالن کنفرانس موسسه آموزش عالی اسراء در قم برگزار گردید. در این نشست علمی حجت الاسلام و المسلمین استاد جوادی آملی و حجت الاسلام و...
گزارش تصویری(1): آیین رونمایی از کتاب گرانسنگ «رجال تفسیری» برگزار شد
گزارش تصویری(1): آیین رونمایی از کتاب گرانسنگ «رجال تفسیری» برگزار شد
پایگاه اطلاع رسانی اسراء: همزمان با روز پژوهش، آیین رونمایی از کتاب گرانسنگ «رجال تفسیری» که تحت اشراف حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی به رشته تحریر درآمده است، در سالن آمفی تئاتر بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء برگزار گردید.
جلد 35 رحیق مختوم منتشر شد
تازه های نشر؛
جلد 35 رحیق مختوم منتشر شد
پایگاه اطلاع رسانی اسراء: جلد 35 کتاب ارزشمند «رحیق مختوم»؛ شرح حکمت متعالیه، اثر گرانقدر حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی، با همکاری پژوهشگاه علوم وحیانی معارج و مرکز بین المللی نشر اسراء،منتشر شد.
ـــ ـــ


هدف از آفرینش جهان هستی چیست؟


همه ما در درون خود با این پرسش مواجه‎ایم كه چرا خلق شده‎ایم؟ پاسخ به این پرسش با بیان دو مطلب ممكن است: نخست اینكه هدف خدا از آفرینش جهان و انسان چیست و دوم اینكه هدف ما از خلق شدن چیست؟

همه ما در درون خود با این پرسش مواجه‎ایم كه چرا خلق شده‎ایم؟ پاسخ به این پرسش با بیان دو مطلب ممكن است: نخست اینكه هدف خدا از آفرینش جهان و انسان چیست و دوم اینكه هدف ما از خلق شدن چیست؟

در پاسخ به پرسش نخست باید بگوییم كه به طور كلی این سؤال صحیح نیست، چون خدا خود هدف است؛ نه اینكه هدف داشته باشد. هر كس با انجام هر كاری، به دنبال بر طرف كردن نقص خود و رسیدن به كمال است. پس رسیدن به كمال برای خدای كمال مطلق، بی معنی است، بلكه درباره كمال مطلق چنین گفته می‎شود كه او چون كمال مطلق و خیر محض است و یكی از شعب كمال، جود و سخاست، از چنین ذاتی خیر، احسان و جود صادر می‎شود كه همان افاضه هستی است. افاضه هستی بهترین جود است.

در پاسخ به مطلب دوم نیز باید گفت كه انسان موجودی است كه هم می‎اندیشد و هم كار می‎كند، پس باید برای اندیشه و كار خود هدف داشته باشد. قرآن كریم هدف آفرینش انسان را نگاه الهی او به جهان هستی معرفی می‎كند: ﴿اَللهُ الَّذی خَلَقَ سَبعَ سَماوتٍ و مِنَ الاَرضِ مِثلَهُنَّ یتَنَزَّلُ الاَمرُ بَینَهُنَّ لِتَعلَموا اَنَّ اللهَ عَلی كُلِّ شیءٍ قَدیر و اَنَّ اللهَ قَد اَحاطَ بِكُلِّ شیءٍ عِلما﴾[1]؛ این مجموعه آفریده شد، تا شما جهان را با نگاهی الهی ببینید و بدانید كه همه اینها مخلوق یك مبدأ است، مبدئی كه عین قدرت و علم است و چیزی از محدوده علم و قدرت او خارج نیست.

اعتقاد به مبدئی با علم و قدرت نامتناهی برای ما سازنده است؛ به این صورت كه چون او به همه چیز عالم است، پس ما مواظبیم كه به گناه آلوده نشویم و چون به همه چیز تواناست، كارها را با او در میان می‎گذاریم و فقط از او می‎خواهیم.

البته بعضی موجودات به خدا نزدیك‎ترند و از نظر كمال بر دیگران برتری دارند و می‎توان به آنها متوسل شد و از آنها شفاعت گرفت. شفاعت و توسل، نه با توحید مخالف است، نه با شرك موافق، بلكه با توحید ناب سازگار است. اكنون همه ما هنگام تشنگی آب می‎نوشیم؛ هنگام احتیاج به روشنایی، از آفتاب كمك می‎گیریم. در حقیقت برای نور به آفتاب و برای رفع عطش به آب متوسل شده‎ایم؛ یعنی ما به آفتاب توسل می‎جوییم؛ نه اینكه آفتاب را مبدأ نور بدانیم.

وقتی به خاندان عصمت و طهارت (علیهم‌ السلام) كه آب حیات و نور مطلق هستند، متوسل می‎شویم، آنها را مبدأ وجود نمی‎دانیم، بلكه همان طور كه آب می‎نوشیم تا زنده بمانیم، از آب حیات و زندگانی این خاندان بهره می‎گیریم تا عالِم شویم. قرآن كریم یكی از اهداف آفرینش انسان را تحصیل دانش معرفی می‎كند؛ دانشی كه او را به خدا برساند و از تكیه به غیر خدا دور دارد.

در بخش عملی نیز، در آیات پایانی سوره «ذاریات» آمده است: ﴿و ما خَلَقتُ الجِنَّ و الاِنسَ اِلاّ لِیعبُدون﴾[2]؛ هدف آفرینش انسان و جن خداپرستی و دوری جستن از غیر خداست. چون بشر در هر حال دینی دارد و به یك قانون الهی یا غیر الهی پایبند است. اگر این قانون الهی باشد، دین شخص اسلام است: ﴿اِنَّ الدّینَ عِندَ اللهِ الاِسلام﴾[3] و مسلّماً این شخص از اوامر خدا اطاعت و از نواهی او پرهیز می‎کند.

اما اگر كسی این راه را طی نكرد و نفس خود را در جای خدا نشاند، هواپرست است. بعضی می‎گویند: من هر كار كه بخواهم انجام می‎دهم، هرجا كه بخواهم می‎روم و...؛ یعنی دین من بر اساس هوس من تنظیم می‎شود. خدای سبحان در قرآن كریم در این باره فرمود: ﴿أَ رأَیتَ مَنِ اتَّخَذَ اِلهَهُ هَواه﴾.[4] چنین شخصی هواپرست است. بنابراین، انسان یا خداپرست یا هواپرست است؛ بر این اساس، قرآن كریم فرمود: انسان باید در بخش عمل خداپرست و در بخش نظر خدابین باشد. مجموعه این دو هدف علمی و عملی، آفرینش انسان را تشریح می‎كند.

چنان كه پیش تر اشاره شد، این سؤال درباره خدا كه هدف خدا از خلقت چیست، روا نیست، زیرا فاعل ناقص حتماً هدفی دارد كه برای رسیدن به آن تلاش می‎كند، پس میان فاعل و هدف، كار و تلاش واسطه است، تا فاعل كمال خود را به دست آورد؛ امّا اگر آن فاعل، نامتناهی و كمال محض بود، دیگر به كار و تلاش برای رسیدن به مقصد نیازی ندارد.

در سوره ابراهیم آمده است: ﴿اِن تَكفُروا اَنتُم و مَن فِی الاَرضِ جَمیعًا فَاِنَّ اللهَ لَغَنِی حَمید﴾[5]؛ اگر همه مردم روی زمین كافر شوند، نقصی بر خدا وارد نمی‎شود و كمبودی برای او ایجاد نمی‎گردد.

بعضی برای كسب سود كار می‎كنند؛ مثلاً خانه‎ای می‎سازند تا در آن سكونت كنند یا آن را بفروشند. هدف آنها از ساختن خانه، سود بردن صاحب خانه است؛ گاهی هدف ساختن بنا، سود بردن نیست، جود كردن است؛ مثل كسی كه از نظر مالی در وضعیت خوبی به سر می‎برد و برای كمك به پیشرفت علم و دانش، برای دانشجویان خوابگاه می‎سازد؛ او سودی نمی‎برد، بلكه جود می‎كند؛ اگر این كار را نكند، ناقص است، چون می‎خواهد به جود و سخا كه یك كمال است دست یابد.

خدای سبحان نه از قسم نخست است، نه از قسم دوم؛ نه جهان را آفرید كه سودی ببرد و نه به دنبال آن است كه با جود به كمال برسد؛ او ﴿غَنِی عَنِ العالَمین﴾[6] است. كسی كه هستی محض و كمالِ صرف است، به كار و تلاش برای رسیدن به كمال نیاز ندارد، بلكه چون عین كمال است، جود و سخا از او نشأت می‎گیرد؛ او خود هدف است بلکه عین هدف است، منزّه از آن است كه هدف داشته باشد.



[1] ـ خداوند است كه هفت آسمان را و از زمین همانند آن ها را آفریده است. فرمان (وی) میان آن‎ها فرود می‎آید تا بدانید كه خداوند بر هر كاری تواناست و اینكه دانش خداوند فراگیر همه چیز است (سوره طلاق، آیه 12).

[2] ـ سوره ذاریات، آیه 56.

[3] ـ بی گمان دین (راستین) نزد خداوند اسلام است؛ سوره آل عمران، آیه 19.

[4] ـ آیا آن كس را دیده‎ای كه هوای نفس خود را خدای خویش گرفته است؛ سوره فرقان، آیه 43.

[5] ـ سوره ابراهیم، آیه 8.

[6] ـ بی گمان خداوند از جهانیان بی نیاز است (سوره آل عمران، آیه 97).