در سایر رسانه ها | بایگانی
به گزارش خبرگزاری شفقنا
حضرت آیت الله جوادی آملی: ملتی که امضای خودش را نمی‌شناسد چطور می‌توانید با او زندگی کنید؟
این مرجع تقلید در جلسه درس تفسیر امروز خود با تاکید بر حفظ قدرت کشور اظهار داشت: کافر حربی مادامی که در حرب است اموالش غارت می‌شود اما این زمان جنگ است، ولی در زمان صلح مادامی که آنها اهل غارت نیستند، به ما گفته اند شما هم اهل غنیمت نباشید.
به گزارش خبرگزاری حوزه
شناخت دنیا صرف تحصیل در حوزه و دانشگاه به دست نمی آید
حوزه/ حضرت آیت الله جوادی آملی گفتند شناخت دنیا صرف تحصیل در حوزه و دانشگاه به دست نمی آید، بلکه این شناخت با نماز شب و به برکت دیگر عبادات به دست می‌آید لذا اگر کسی می خواهد دنیا را بشناسد و گرفتار آن نشود راهش همین نماز شب و امثال ذلك است.
به گزارش خبرگزاری رسا
دانشگاهیان و حوزویان ظرف علم و چراغ هدایت باشند
حضرت آ‌یت الله جوادی ‌آملی گفت: مهم‌ترین وظیفه حوزوی و دانشگاهی خصوصاً و توده مردم عموماً، عمل به وصیت امام مجتبی(ع) است. ایشان فرمود «ظرف دانش باشید و چراغ هدایت»؛ وقتی ظرف علم شدید از بنان و بیان شما علم نشأت می‌گیرد.
به گزارش خبرگزاری شفقنا
حضرت آیت الله جوادی آملی: ما حق نداریم اسلامی حرف بزنیم ولی قارونی فکر کنیم
شفقنا- حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی گفت: آنچه در مسئله توحید مشکل ماست یا قارونی فکر کردن است یا فرعونی فکر کردن، مشکل ما همین دو غُدّه است؛ یا ما هر کار خیری که انجام دادیم خودمان را می‌بینیم و آن مبدأ خلاّق و فیاض را نمی‌بینیم!
به گزارش خبرنگار خبرگزاری«حوزه»
ای کاش جناب پاپ متوجه می شد که مهدی(عج) کیست/تفسیر و نهج البلاغه مهجور هستند
فرشتگان نه توان شاگردی بلاواسطه را دارند و نه حد وجودی را دارند که در حد علم، قدرت فراگیری داشته باشند
به گزارش خبرنگار معارف ایرنا
آیت الله جوادی آملی: معرفت گوهر اصلی انسان است
آیت الله عبدالله جوادی آملی، گوهر اصلی انسان را معرفت برشمرد و گفت که برخی علوم میهمان انسان هستند که باید با صاحبخانه هماهنگ شود.
به گزارش ایرنا
دیدگاهمان را در معرفت به اهل بیت (ع) جهانی کنیم
رئیس بنیاد بین‌المللی علوم وحیانی اسراء گفت: نباید اهل بیت (ع) را در شیعه خلاصه کنیم بلکه باید آنها را برای همه انسان ها بخواهیم و دیدگاهمان را در معرفت نسبت به آنها جهانی کنیم.
به گزارش خبرگزاری شبستان
انتظار بدون مجاهده خیالی باطل است
خبرگزاری شبستان: آنکه به انتظاری تهی از رزم آوری و مجاهده، دل خوش می دارد و گمان می کند بی آمادگی برای جهاد و شهادت می توان منتظر موعود موجود بود، خیالی باطل دارد و کار انتظارش به سامان نخواهد رسید.
دکتر مرتضی جوادی آملی در مصاحبه با ماهنامه خیمه
نسبت اخلاق و احکام و ملزومات دین داری در جامعه مدرن
حجت الاسلام و المسلمین دکتر مرتضی جوادی آملی در مصاحبه با ماهنامه خیمه، از نسبت اخلاق و احکام و ملزومات دین داری درجامعه مدرن می گوید و تاکید می کند جامعه با دینی که ناروا و نادرست تعریف و خوانش می شود و به ناروایی هم تحمیل می شود، در تعارض است.
خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)
«تحریر رسالةالولایه»؛ نگرشی محققانه در حوزه عرفان اسلامی
«تحریر رسالةالولایه» اثر آیت‌الله العظمی جوادی آملی که برگزیده سی‌وچهارمین دوره جایزه کتاب سال جمهوری اسلامی
ـــ ـــ



سالهاست که نزاع علم که محصول عقل است و دین که ره آورد وحی است،اذهان بسیاری را به خود مشغول داشته است.این نزاع محصول تصوری ناصواب از نسبت علم و دین ،و بر این اندیشه استوار است که علم درمقابل دین است و آنچه را که دین می گوید ،علم میتواند نفی کند.اموری نیز وجود دارد که علم آن را اثبات و دین آن را انکار میکند. اين کتاب علي رغم عنوان پيچيده و ثقيلي که دارد به تبيين ارتباط علم و دين و به خصوص ارتباط علوم دانشگاهي و مفاهيم ديني مي پردازد و پاسخي مناسب به اين سوال مي دهد که آيا اصولاً علم غير اسلامي داريم يا نه؟...

    سالهاست که نزاع علم که محصول عقل است و دین که ره آورد وحی است،اذهان بسیاری را به خود مشغول داشته است.این نزاع محصول تصوری ناصواب  از نسبت علم و دین ،و بر این اندیشه استوار است که علم درمقابل دین است و آنچه را که دین می گوید ،علم میتواند نفی کند.اموری نیز وجود دارد که علم آن را اثبات و دین آن را انکار میکند.

    اين کتاب علي رغم عنوان پيچيده و ثقيلي که دارد به تبيين ارتباط علم و دين و به خصوص ارتباط علوم دانشگاهي و مفاهيم ديني مي پردازد و پاسخي مناسب به اين سوال مي دهد که آيا اصولاً علم غير اسلامي داريم يا نه؟

    در ادامه، استاد جوادي (دام ظله) با توجه به مسائل فوق، به مسأله مهم و ارزشمند "اسلامي شدن دانشگاه ها" پرداخته و راه کارهايي براي اين موضوع ارائه داده اند.

    کتاب "منزلت عقل در هندسه معرفت ديني" داراي 2 بخش است که بخش اول با عنوان منزلت عقل داراي 4 فصل است . فصل اول با عنوان تحليل مفاهيم پايه مسائلي چون مراد از دين، مراد از عقل و وحي و نقل مي پردازد .

    فصل دوم با عنوان شأن عقل در قلمرو دين موضوعاتي چون عقل و بعد هستي شناختي دين، عقول کامله و بعد هستي شناختي دين، عقل و بُعد معرفت شناختي دين، محدوديتهاي ادراکي عقل در حوزه دين را بررسي مي کند.

    فصل سوم با عنوان نسبت عقل و نقل در قرآن و

    فصل چهارم با عنوان تعارض عقل و نقل اختصاص دارد.

    بخش دوم اين کتاب شامل آثار و نتايج هماهنگي و همتايي عقل و نقل است که داراي 4 فصل مي باشد.

     فصل اول با عنوان تعارض علم و دين، موضوعاتي چون فرضيه نه علم است و نه علمي، معناي حجيت علم، محدوديت قلمرو تجربه، تمايز تعارض با دين از محاربه با آن و نفي توازي علم و دين بررسي مي کند.

    فصل دوم اين کتاب با عنوان اسلامي کردن علوم و دانشگاهها به راه حل اسلامي کردن دانشگاه مي پردازد

    .فصل سوم با عنوان تأثير همگاني عقل و نقل در قلمرو علوم اسلامي به مسائلي چون تصحيح تبويب علم اصول، نسبت کلام و فلسفه با دين، قلمرو دين و مسئله خاتميت مي پردازد

    . فصل چهارم از اين بخش مسئله تفکيک را بررسي مي کند که از مدعيات مکتب تفکيک، وحي ناب و خلوص فهم، اختلاف فهم در علوم نقلي، همگامي عقل و نقل ، تفسير، تطبيق و تأويل تشکيل مي شود.