در سایر رسانه ها | بایگانی
دکتر مرتضی جوادی آملی در مصاحبه با ماهنامه خیمه
نسبت اخلاق و احکام و ملزومات دین داری در جامعه مدرن
حجت الاسلام و المسلمین دکتر مرتضی جوادی آملی در مصاحبه با ماهنامه خیمه، از نسبت اخلاق و احکام و ملزومات دین داری درجامعه مدرن می گوید و تاکید می کند جامعه با دینی که ناروا و نادرست تعریف و خوانش می شود و به ناروایی هم تحمیل می شود، در تعارض است.
خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)
«تحریر رسالةالولایه»؛ نگرشی محققانه در حوزه عرفان اسلامی
«تحریر رسالةالولایه» اثر آیت‌الله العظمی جوادی آملی که برگزیده سی‌وچهارمین دوره جایزه کتاب سال جمهوری اسلامی
به گزارش خبر گزاری شفقنا
عقلانیت و اعتدال عنصر گمشده جوامع اسلامی است
از ویژگی های خالص بندگان از نظر قرآن اعتدال است و اعتدال یعنی میانه روی و حد فاصل میان افراط و تفریط که از نظر قرآن این اعتدال در همه چیز مطلوب است اما جوامع اسلامی چقدر به این امر پایبند هستند؟
به گزارش خبر گزاری تسنیم
ارزش انسان‌ها به روح آنهاست و روح زن و مرد هیچ تفاوتی با هم ندارند
آیت الله العظمی جوادی آملی گفت: از نگاه قرآن و اسلام بین زن و مرد تفاوتی نیست. ارزش انسان ها به روح آنهاست و روح زن و مرد هیچ تفاوتی با هم ندارند.
به گزارش خبر گزاری آنا
آیت الله جوادی آملی: اگر خروجی نجف گرفته شود تمام حوزه‌های جهان تشیع می‌خوابد
آیت الله جوادی آملی گفت: در دیدار با آقایان شورای عالی مدیریت طرح کردم که اگر الان خدایی نکرده خروجی نجف را از ما بگیرند تمام حوزه های علمیه سراسر جهان تشیع خروجی ندارند.
به گزارش خبر گزاری حوزه
آيت الله العظمی جوادی آملی جامعه را با امر به معروف و خُلق حسن اداره كنيم
حضرت آيت الله جوادی آملی اظهار داشتند: وجود مبارك امام يازدهم مانند ائمه ديگر گرچه توفيق تشكيل حوزه علميه به صورت رسمي نداشتند اما با سيره علمي و عملي خود قرآن را به خوبی تفسير و مردم را به قرآن دعوت كردند.
به گزارش خبر گزاری شبستان
باور كنيم در كنار سفره امام زمان(عج) نشسته ايم
خبرگزاری شبستان: مرجع تقلید شیعیان گفت: این روزها ایام آغاز خلافت و ولايت مطلقه وجود مبارك وليّ عصر است! بهترين وظيفه منتظران، همان ادب است! ما بايد هر وقت كه حضرت(عج) ظهور كند، آماده باشيم .
به گزارش خبر گزاری شفقنا
دکترمرتضی جوادی آملی: قرآن کریم زمینه را برای آثار مکتوب در حوزه های مختلف علوم فراهم کرده است
قرآن که تبیان و بیان همه حقایق هستی است به نحو خاصّ خودش، زمینه را برای آثار مکتوب در حوزه‌های مختلف علوم بشر فراهم کرده است. حجت الاسلام و المسلمین دکتر مرتضی جوادی آملی در بازدید خود از بیست و نهمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران در محل غرفه مرکز...
به گزارش خبر گزاری شفقنا
حجت الاسلام والمسلمین دکتر جوادی آملی: علم اگر به ایمان و اعتقاد مبدل نشود جهل است
حجت الاسلام و المسلمین دکتر مرتضی جوادی آملی در این دیدار در سخنانی به تبیین ویژگی ها و امتیازات مدرسه فکری آیت الله العظمی جوادی آملی پرداخت و بیان داشت: برای اسلام سه سطح در نظر گرفته می شود سطح عمومی، سطح خواص و سطح اخص؛ مانند اینکه روزه عوام را...
به گزارش خبر گزاری شفقنا
حجت الاسلام دکترمرتضی جوادی آملی: تقویت جایگاه مرجعیت راهکار جدی برای مقابله با گروههای منحرف در دین است
جت الاسلام والمسلمین دکتر مرتضی جوادی آملی دراین مراسم، با بیان اینکه مرجعیت شیعی، حافظان دین هستند، تقویت جایگاه مرجعیت وبنیانهای شیعی درکشور ودیگر کشورهای اسلامی را راهکار جدی برای مقابله با گروه های منحرف وبدعت گذار در دین دانست....
ـــ ـــ



سالهاست که نزاع علم که محصول عقل است و دین که ره آورد وحی است،اذهان بسیاری را به خود مشغول داشته است.این نزاع محصول تصوری ناصواب از نسبت علم و دین ،و بر این اندیشه استوار است که علم درمقابل دین است و آنچه را که دین می گوید ،علم میتواند نفی کند.اموری نیز وجود دارد که علم آن را اثبات و دین آن را انکار میکند. اين کتاب علي رغم عنوان پيچيده و ثقيلي که دارد به تبيين ارتباط علم و دين و به خصوص ارتباط علوم دانشگاهي و مفاهيم ديني مي پردازد و پاسخي مناسب به اين سوال مي دهد که آيا اصولاً علم غير اسلامي داريم يا نه؟...

    سالهاست که نزاع علم که محصول عقل است و دین که ره آورد وحی است،اذهان بسیاری را به خود مشغول داشته است.این نزاع محصول تصوری ناصواب  از نسبت علم و دین ،و بر این اندیشه استوار است که علم درمقابل دین است و آنچه را که دین می گوید ،علم میتواند نفی کند.اموری نیز وجود دارد که علم آن را اثبات و دین آن را انکار میکند.

    اين کتاب علي رغم عنوان پيچيده و ثقيلي که دارد به تبيين ارتباط علم و دين و به خصوص ارتباط علوم دانشگاهي و مفاهيم ديني مي پردازد و پاسخي مناسب به اين سوال مي دهد که آيا اصولاً علم غير اسلامي داريم يا نه؟

    در ادامه، استاد جوادي (دام ظله) با توجه به مسائل فوق، به مسأله مهم و ارزشمند "اسلامي شدن دانشگاه ها" پرداخته و راه کارهايي براي اين موضوع ارائه داده اند.

    کتاب "منزلت عقل در هندسه معرفت ديني" داراي 2 بخش است که بخش اول با عنوان منزلت عقل داراي 4 فصل است . فصل اول با عنوان تحليل مفاهيم پايه مسائلي چون مراد از دين، مراد از عقل و وحي و نقل مي پردازد .

    فصل دوم با عنوان شأن عقل در قلمرو دين موضوعاتي چون عقل و بعد هستي شناختي دين، عقول کامله و بعد هستي شناختي دين، عقل و بُعد معرفت شناختي دين، محدوديتهاي ادراکي عقل در حوزه دين را بررسي مي کند.

    فصل سوم با عنوان نسبت عقل و نقل در قرآن و

    فصل چهارم با عنوان تعارض عقل و نقل اختصاص دارد.

    بخش دوم اين کتاب شامل آثار و نتايج هماهنگي و همتايي عقل و نقل است که داراي 4 فصل مي باشد.

     فصل اول با عنوان تعارض علم و دين، موضوعاتي چون فرضيه نه علم است و نه علمي، معناي حجيت علم، محدوديت قلمرو تجربه، تمايز تعارض با دين از محاربه با آن و نفي توازي علم و دين بررسي مي کند.

    فصل دوم اين کتاب با عنوان اسلامي کردن علوم و دانشگاهها به راه حل اسلامي کردن دانشگاه مي پردازد

    .فصل سوم با عنوان تأثير همگاني عقل و نقل در قلمرو علوم اسلامي به مسائلي چون تصحيح تبويب علم اصول، نسبت کلام و فلسفه با دين، قلمرو دين و مسئله خاتميت مي پردازد

    . فصل چهارم از اين بخش مسئله تفکيک را بررسي مي کند که از مدعيات مکتب تفکيک، وحي ناب و خلوص فهم، اختلاف فهم در علوم نقلي، همگامي عقل و نقل ، تفسير، تطبيق و تأويل تشکيل مي شود.