در سایر رسانه ها | بایگانی
به گزارش خبرگزاری شفقنا
حضرت آیت الله جوادی آملی: ملتی که امضای خودش را نمی‌شناسد چطور می‌توانید با او زندگی کنید؟
این مرجع تقلید در جلسه درس تفسیر امروز خود با تاکید بر حفظ قدرت کشور اظهار داشت: کافر حربی مادامی که در حرب است اموالش غارت می‌شود اما این زمان جنگ است، ولی در زمان صلح مادامی که آنها اهل غارت نیستند، به ما گفته اند شما هم اهل غنیمت نباشید.
به گزارش خبرگزاری حوزه
شناخت دنیا صرف تحصیل در حوزه و دانشگاه به دست نمی آید
حوزه/ حضرت آیت الله جوادی آملی گفتند شناخت دنیا صرف تحصیل در حوزه و دانشگاه به دست نمی آید، بلکه این شناخت با نماز شب و به برکت دیگر عبادات به دست می‌آید لذا اگر کسی می خواهد دنیا را بشناسد و گرفتار آن نشود راهش همین نماز شب و امثال ذلك است.
به گزارش خبرگزاری رسا
دانشگاهیان و حوزویان ظرف علم و چراغ هدایت باشند
حضرت آ‌یت الله جوادی ‌آملی گفت: مهم‌ترین وظیفه حوزوی و دانشگاهی خصوصاً و توده مردم عموماً، عمل به وصیت امام مجتبی(ع) است. ایشان فرمود «ظرف دانش باشید و چراغ هدایت»؛ وقتی ظرف علم شدید از بنان و بیان شما علم نشأت می‌گیرد.
به گزارش خبرگزاری شفقنا
حضرت آیت الله جوادی آملی: ما حق نداریم اسلامی حرف بزنیم ولی قارونی فکر کنیم
شفقنا- حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی گفت: آنچه در مسئله توحید مشکل ماست یا قارونی فکر کردن است یا فرعونی فکر کردن، مشکل ما همین دو غُدّه است؛ یا ما هر کار خیری که انجام دادیم خودمان را می‌بینیم و آن مبدأ خلاّق و فیاض را نمی‌بینیم!
به گزارش خبرنگار خبرگزاری«حوزه»
ای کاش جناب پاپ متوجه می شد که مهدی(عج) کیست/تفسیر و نهج البلاغه مهجور هستند
فرشتگان نه توان شاگردی بلاواسطه را دارند و نه حد وجودی را دارند که در حد علم، قدرت فراگیری داشته باشند
به گزارش خبرنگار معارف ایرنا
آیت الله جوادی آملی: معرفت گوهر اصلی انسان است
آیت الله عبدالله جوادی آملی، گوهر اصلی انسان را معرفت برشمرد و گفت که برخی علوم میهمان انسان هستند که باید با صاحبخانه هماهنگ شود.
به گزارش ایرنا
دیدگاهمان را در معرفت به اهل بیت (ع) جهانی کنیم
رئیس بنیاد بین‌المللی علوم وحیانی اسراء گفت: نباید اهل بیت (ع) را در شیعه خلاصه کنیم بلکه باید آنها را برای همه انسان ها بخواهیم و دیدگاهمان را در معرفت نسبت به آنها جهانی کنیم.
به گزارش خبرگزاری شبستان
انتظار بدون مجاهده خیالی باطل است
خبرگزاری شبستان: آنکه به انتظاری تهی از رزم آوری و مجاهده، دل خوش می دارد و گمان می کند بی آمادگی برای جهاد و شهادت می توان منتظر موعود موجود بود، خیالی باطل دارد و کار انتظارش به سامان نخواهد رسید.
دکتر مرتضی جوادی آملی در مصاحبه با ماهنامه خیمه
نسبت اخلاق و احکام و ملزومات دین داری در جامعه مدرن
حجت الاسلام و المسلمین دکتر مرتضی جوادی آملی در مصاحبه با ماهنامه خیمه، از نسبت اخلاق و احکام و ملزومات دین داری درجامعه مدرن می گوید و تاکید می کند جامعه با دینی که ناروا و نادرست تعریف و خوانش می شود و به ناروایی هم تحمیل می شود، در تعارض است.
خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)
«تحریر رسالةالولایه»؛ نگرشی محققانه در حوزه عرفان اسلامی
«تحریر رسالةالولایه» اثر آیت‌الله العظمی جوادی آملی که برگزیده سی‌وچهارمین دوره جایزه کتاب سال جمهوری اسلامی
ـــ ـــ

درباره نزول قرآن كريم، خداوند در سوره مباركه بقره مي فرمايد: ﴿شهر رمضان الذي اُنزل فيه القرءان﴾[1]؛ سپس در سوره مباركه دخان مي فرمايد: ﴿اِنّا اَنزلناه في ليلة مباركة﴾[2]؛ در پايان در سوره مباركه قدر نيز آورد: ﴿اِنّا اَنزلناه في ليلة القدر﴾.[3] از اين آيات معلوم مي شود، كه آن ليله مباركه در ماه مبارك رمضان است و شب قدر نيز در همين ماه قرار دارد، پس شب قدر ظرف نزول قرآن كريم است.

از طرفي قرآن كريم در دوران نبوت 23 ساله پيامبر اكرم (صلي الله عليه و آله و سلم) نازل شده است، چنان كه عده اي به آن حضرت اعتراض كردند كه چرا قرآن يكباره و به صورت دفعي نازل نمي شود: ﴿لولا نزّل عليه القرآن جملة واحدة﴾[4]، پس قرآن يكجا نازل نشده و به صورت تدريجي تنزيل يافته است. خداي سبحان هم اين امر را امضا كرده است: ﴿كذلك لنثبّت به فؤادك و رتّلناه ترتيلا﴾.[5]

بر اين اساس، از سويي همه قرآن در شب قدر و در ماه مبارك رمضان نازل شده و از سوي ديگر، براساس تاريخ قطعي اسلام، قرآن كريم طي 23 سال نازل شده است، چنان كه آيات ديگري نيز بر نزول تدريجي قرآن دلالت دارد.

مطلب ديگر اينكه به يقين اختلاف در نزول، به تناقض منتهي نمي شود و حتما راه حلي براي آن وجود دارد، زيرا چنين اختلافي در قرآن كريم وجود ندارد: ﴿لو كان من عند غير اللّه لوجدوا فيه اختلافاً كثيرا﴾.[6]

طائفه اي از ادله قرآني نشان مي دهند كه قرآن به صورت دفعي نازل شده است. گروهي نيز بيان گر اين حقيقت اند كه قرآن به صورت تدريجي نازل شده است و ادله ديگر اختلاف در گفته هاي خدا را نفي مي كنند، پس همه اين آيات با هم هماهنگ هستند و ما بايد اين هماهنگي را ادراك كنيم.

براي برقراري اين هماهنگي وجوهي بيان شده است:

1. همه قرآن در شب قدر به «بيت المعمور» يا «سماء دنيا» نازل شد؛ آن گاه نزول تدريجي آن از بيت المعمور به عالم طبيعت صورت گرفت، پس نزول دفعي آن، نزول قرآن به آسمان دنيا و نزول تدريجي، نزول آن از آسمان دنيا و بيت المعمور به عالم طبيعت است.[7]

2. عده اي گفته اند كه نزول قرآن كريم به بيت المعمور هم تدريجي است؛ به اين صورت كه در شب قدر هر سال، آياتي كه در كل سال بايد به صورت تدريجي نازل مي شد، به صورت دفعي به بيت المعمور نزول مي يافت.[8]

3. عده اي هم راه حل ديگري ارائه كرده و گفته اند: «نزول قرآن در شب قدر است؛ يعني آغاز نزول تدريجي آن در شب قدر است»؛[9] به عبارت ديگر، هر ممتد دامنه داري آغازي دارد و آغاز نزول قرآن شب قدر است؛ گرچه در شب مبعث، چند آيه از سوره علق نازل شد؛ ولي آغاز نزول استمراري آن شب قدر بود.[10]

4. وجه عميق ديگري هم وجود دارد كه با آن مي توان مسئله را جمع كرد؛ در شب قدر همه قرآن با وجود اجمالي خود كه عين كشف تفصيلي است، بر قلب مطهّر پيامبر اكرم (صلي الله عليه و آله و سلم) نازل شد، سپس از آن وجود تفصيلي و گسترده طي 23 سال نازل گرديد.[11]

وجوه گفته شده نيز هر يك نقض مي شود، زيرا قرآن كريم در سوره مباركه بقره و مانند آن، هنگام طرح مسئله نزول مي فرمايد: «اين كتاب براي هدايت مردم نازل شده است». اگر كتابي براي هدايت مردم نازل شده، بايد به مردم برسد و در سطح مردم باشد، پس درست نيست كه بگوييم كتابي كه به بيت المعمور آمده و در آن مانده، براي هدايت مردم نازل شده است.

از طرفي ظاهر آيه ﴿اُنزل فيه القرآن هدي للنّاس و بيّنات من الهدي و الفرقان﴾[12] نشان مي دهد كه «همه قرآن» يكجا براي مردم نازل شده است و چون تنها زماني كه قرآن بر پيامبر اكرم (صلي الله عليه و آله و سلم) در عالم طبيعت نازل مي شود، مي توان گفت كه براي هدايت مردم است، پس قرآن «دفعتاً واحدة»، و «جملةً واحدة» در شب قدر بر قلب مطهر پيامبر اكرم (صلي الله عليه و آله و سلم) نازل شد، تا با نورانيت جامع پيامبر (صلي الله عليه و آله و سلم)، هدايت گر مردم باشد. نزول تدريجي قرآن نيز طي 23 سال صورت گرفت.[13] اين امر مي تواند راه جمع ميان انزال دفعي و نزول تدريجي قرآن باشد.

درباره شب قدر، برخي اهل سنّت بر اين باورند كه شب قدر منتفي شده است. قرطبي در «الجامع لأحكام القرآن»[14] اين قول را نقل كرده است؛ البته اين سخن نادرست است و هر سال شب قدري دارد. مرحوم كليني (رضوان اللّه عليه) در اصول كافي از ائمه (عليهم‌السلام) نقل كرده است: شما به سوره قدر احتجاج كنيد[15]، زيرا در سوره قدر آمده است كه هر سال ليلة القدري دارد.

در شب قدر، فرشتگان با همراهي روح (جبرئيل سلام اللّه عليه)، همه احكام و امور را به زمين مي آورند و سپس به كسي مي سپارند، چون افراد عادي نمي توانند ميزبان فرشتگان باشند و احكام صادره را تحويل بگيرند، پس كسي كه در روي زمين حاضر است، يعني وجود مبارك ولي عصر(ارواحنا فداه)، مهمان دار اين فرشتگان و تحويل گيرنده امور و مقدّرات است. قرآن در شب قدر ظهور تازه اي دارد. در حقيقت آنچه فرشتگان در شب قدر به همراه مي آورند، همان وعده ها، وعيدها و اخبار قرآني است. آنان پس از تحويل دادن احكام و امور، تحليلهاي عقلي و معارف قرآني را گزارش مي دهند.

امام كسي است كه فرشتگان بر او نازل مي شوند. البته جريان تشريع در ميان نيست، چون تشريع مخصوص پيامبر اكرم (صلي الله عليه و آله و سلم) است و پس از رحلت آن حضرت به پايان رسيده است؛ اما امام كه انسان كامل و معصوم است، فرشتگان را درك مي كند؛ پيام آنان را مي فهمد؛ از علم غيب الهي با خبر مي شود؛ از وعده ها، وعيدها و گزارشهايي كه در اين سال محقق مي شود، آگاهي مي يابد، و به اذن او اين كارها در عالم طبيعت انجام مي گيرد.

به اين ترتيب، مي توان گفت كه شب قدر با قرآن ارتباط تنگاتنگي دارد؛ از اين رو هر سال شب قدري دارد و تكرار شب قدر، با تكرار وعده ها و وعيدهاي الهي و تحقق اخبار الهي همراه است.

[1]  ـ سوره بقره، آيه 185.

[2]  ـ سوره دخان، آيه 3.

[3]  ـ سوره قدر، آيه 1.

[4]  ـ سوره فرقان، آيه 32.

[5]  ـ همان.

[6]  ـ سوره نساء، آيه 82.

[7]  ـ ر.ك: مجمع البيان، ج 2 ـ 1، ص 497؛ الميزان، ج 2، ص15.

[8]  ـ همان.

[9]  ـ ر.ك: الميزان، ج 2، ص 16.

[10]  ـ روض الجنان، ج 3، ص 30.

[11]  ـ ر.ك: الميزان، ج 2، ص 16 ـ 18.

[12]  ـ سوره بقره، آيه 185.

[13]  ـ ر.ك: الميزان، ج 2، ص 15.

[14]  ـ ج 10، ص 120.

[15]  ـ الكافي، ج 1، ص 245.