در سایر رسانه ها | بایگانی
به گزارش خبرگزاری شفقنا
حضرت آیت الله جوادی آملی: ما حق نداریم اسلامی حرف بزنیم ولی قارونی فکر کنیم
شفقنا- حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی گفت: آنچه در مسئله توحید مشکل ماست یا قارونی فکر کردن است یا فرعونی فکر کردن، مشکل ما همین دو غُدّه است؛ یا ما هر کار خیری که انجام دادیم خودمان را می‌بینیم و آن مبدأ خلاّق و فیاض را نمی‌بینیم!
به گزارش خبرنگار خبرگزاری«حوزه»
ای کاش جناب پاپ متوجه می شد که مهدی(عج) کیست/تفسیر و نهج البلاغه مهجور هستند
فرشتگان نه توان شاگردی بلاواسطه را دارند و نه حد وجودی را دارند که در حد علم، قدرت فراگیری داشته باشند
به گزارش خبرنگار معارف ایرنا
آیت الله جوادی آملی: معرفت گوهر اصلی انسان است
آیت الله عبدالله جوادی آملی، گوهر اصلی انسان را معرفت برشمرد و گفت که برخی علوم میهمان انسان هستند که باید با صاحبخانه هماهنگ شود.
به گزارش ایرنا
دیدگاهمان را در معرفت به اهل بیت (ع) جهانی کنیم
رئیس بنیاد بین‌المللی علوم وحیانی اسراء گفت: نباید اهل بیت (ع) را در شیعه خلاصه کنیم بلکه باید آنها را برای همه انسان ها بخواهیم و دیدگاهمان را در معرفت نسبت به آنها جهانی کنیم.
به گزارش خبرگزاری شبستان
انتظار بدون مجاهده خیالی باطل است
خبرگزاری شبستان: آنکه به انتظاری تهی از رزم آوری و مجاهده، دل خوش می دارد و گمان می کند بی آمادگی برای جهاد و شهادت می توان منتظر موعود موجود بود، خیالی باطل دارد و کار انتظارش به سامان نخواهد رسید.
دکتر مرتضی جوادی آملی در مصاحبه با ماهنامه خیمه
نسبت اخلاق و احکام و ملزومات دین داری در جامعه مدرن
حجت الاسلام و المسلمین دکتر مرتضی جوادی آملی در مصاحبه با ماهنامه خیمه، از نسبت اخلاق و احکام و ملزومات دین داری درجامعه مدرن می گوید و تاکید می کند جامعه با دینی که ناروا و نادرست تعریف و خوانش می شود و به ناروایی هم تحمیل می شود، در تعارض است.
خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)
«تحریر رسالةالولایه»؛ نگرشی محققانه در حوزه عرفان اسلامی
«تحریر رسالةالولایه» اثر آیت‌الله العظمی جوادی آملی که برگزیده سی‌وچهارمین دوره جایزه کتاب سال جمهوری اسلامی
به گزارش خبر گزاری شفقنا
عقلانیت و اعتدال عنصر گمشده جوامع اسلامی است
از ویژگی های خالص بندگان از نظر قرآن اعتدال است و اعتدال یعنی میانه روی و حد فاصل میان افراط و تفریط که از نظر قرآن این اعتدال در همه چیز مطلوب است اما جوامع اسلامی چقدر به این امر پایبند هستند؟
به گزارش خبر گزاری تسنیم
ارزش انسان‌ها به روح آنهاست و روح زن و مرد هیچ تفاوتی با هم ندارند
آیت الله العظمی جوادی آملی گفت: از نگاه قرآن و اسلام بین زن و مرد تفاوتی نیست. ارزش انسان ها به روح آنهاست و روح زن و مرد هیچ تفاوتی با هم ندارند.
به گزارش خبر گزاری آنا
آیت الله جوادی آملی: اگر خروجی نجف گرفته شود تمام حوزه‌های جهان تشیع می‌خوابد
آیت الله جوادی آملی گفت: در دیدار با آقایان شورای عالی مدیریت طرح کردم که اگر الان خدایی نکرده خروجی نجف را از ما بگیرند تمام حوزه های علمیه سراسر جهان تشیع خروجی ندارند.
ـــ ـــ



تاريخ درخشان و آسمان پرستاره كشور عزيزان ايران, همواره از داشتن نوابغ انساني در حوزه‌هاي مختلف بشري بهره برده و عالماني برجسته, از اين خطّهٴ حاصلخيز, جهان را به نور دانش و فروغ كمال خود روشن نموده‌اند... دو عنصر و عامل اساسي, در اين نمايش عظيم علمي, معنوي و پرافتخار, همواره مؤثر بوده‌اند; عامل نخست عنصر هوشمندي, ذكاوت, رأي صائب و استواري قدم كه مايه‌هاي اصيل و عمدهٴ ايجاد كه از سوي پيامبر اكرم حضرت رسول مكرّم(صلّي الله عليه و آله و سلّم) و نيز عترت طاهرينش امامان معصوم(عليهم السلام) و بزرگوار در مكتب فروغ‌بخش اماميه و مذهب حقّهٴ جعفري آمده, و ايران عزيز را از يك تاريخ و جغرافياي برتر, برخوردار كرده است يك تمدن و فرهنگ بزرگ است و عامل دوم اعتقاد و باور راسخ و عميق به معرفت‌ها و دانش‌ها و ارزش‌هاي دين مبين اسلام...

    تاريخ درخشان و آسمان پرستاره كشور عزيزان ايران, همواره از داشتن نوابغ انساني در حوزه‌هاي مختلف بشري بهره برده و عالماني برجسته, از اين خطّهٴ حاصلخيز, جهان را به نور دانش و فروغ كمال خود روشن نموده‌اند.
    دو عنصر و عامل اساسي, در اين نمايش عظيم علمي, معنوي و پرافتخار, همواره مؤثر بوده‌اند; عامل نخست عنصر هوشمندي, ذكاوت, رأي صائب و استواري قدم كه مايه‌هاي اصيل و عمدهٴ ايجاد كه از سوي پيامبر اكرم حضرت رسول مكرّم(صلّي الله عليه و آله و سلّم) و نيز عترت طاهرينش امامان معصوم(عليهم السلام) و بزرگوار در مكتب فروغ‌بخش اماميه و مذهب حقّهٴ جعفري آمده, و ايران عزيز را از يك تاريخ و جغرافياي برتر, برخوردار كرده است يك تمدن و فرهنگ بزرگ است و عامل دوم اعتقاد و باور راسخ و عميق به معرفت‌ها و دانش‌ها و ارزش‌هاي دين مبين اسلام.
    وجود شخصيت‌هاي علمي و نوادري كه هر يك از آنها در ديگر نقاط جهان به عنوان يك الگوي علمي و فرهنگي شناخته و معرفي شود, در جاي جاي اين كشور
    عزيز, در پرتو آن دو عنصر اساسي روييده‌اند و شجرهٴ طوباي مباركي شدند كه نامشان همواره پرآوازه و آثار و بركاتشان به اطراف و اكناف سرازير است و اين جريان, اختصاص به يك حوزه علمي نداشته, بلكه در تمامي زمينه‌هاي علمي, عرفاني, اخلاقي, ادبي, هنري و ديني, اين حركت ارزشمند حضور و ظهور دارد.
    اين پيشرفت و توسعه, در حوزهٴ فلسفه و عرفان از يك امتياز خاص برخوردار است كه اين مطلب را بايد در كتب تاريخ فلسفه و عرفان اسلامي جست‌جو كرد; گرچه وجود اشخاص عظيم, به صورت يك سلسله جبال, در دوران‌هاي مختلف, دست به دست هم داد تا فلسفه را به اوج و قله‌اي رفيع كشاند; ليكن همگان بر اين باورند كه فاتح اين قله, شخصي نيست جز فيلسوف شهير صدرالمتألهين شيرازي.
    مدرسهٴ فكري و فلسفي اين حكيم يگانه, به حدي استوار و راسخ, و تا حدي جامع و كامل است كه مرزهاي علوم پيش از خود را در نورديده و تا دورترين افقها بازگشوده; به گونه‌اي كه كلام را به اوج دريافت‌هاي اعتقادي پيش برده و فلسفه را تا مرز عرفان رسانده و عرفان را نيز بسطي عظيم بخشيده كه بتواند خود را در مظاهر علمي ديگر نمايان سازد و اين سعي بليغ و تلاش وسيع, با ارائهٴ هنرمندانه در آثار آن نادرهٴ دوران نمايان است.
    تحصيل و به دست آوردن چنين زنجيرهٴ استوار و با صلابت, جز با انديشه‌اي راسخ و پايدار و اهتمام و انگيزه‌اي جاويد و ماندگار به سامان نمي‌رسد; به عبارت ديگر, به همان ميزاني كه درياي عميق و بيكرانه شگفت‌انگيز و تحسين‌برانگيز است, به همان ميزان خطرآفرين و اضطراب‌زاست و تا سفينه‌اي سالم, مستحكم و بحرپيمان و سكانداري شجاع, مسلط و دريادل نباشد, نمي‌توان ساحل نجات را اميدوار بود.
    نزديك به ده سال پيش, كتاب «رحيق مختوم شرح حكمت متعاليه» به قلم
    حكيم بزرگ و الهي آيت‌ الله جوادي آملي(دام ظله) در ده جلد كه شرح جلد اول و دوم اسفار بوده است, منتشر شد. دورهٴ كامل اين مجموعه نزديك به سي و پنج جلد خواهد بود كه شرح تمامي مجلدات اسفار, غير از طبيعيات (جلد 4 و 5) است و مؤسسه تحقيقاتي اسراء, به فضل الهي اميد بسيار دارد كه بتواند هر چه سريع‌تر به اين مقصد والا دست يابد.
    به هر حال وسعت و حجم فراوان مباحث و مطالب كتاب, دسترسي به آن را دشوار و براي علاقه‌مندان به صورت حجاب در آورده است كه بايستي براي آن چاره‌اي انديشه مي‌شد. از سوي ديگر, دسترسي به اين مقصد كه اساتيد و دانش پژوهان حوزه و دانشگاه و علاقه مندان به اين گونه معارف, بتوانند بهتر و سريع‌تر از اين كتاب استفاده كنند, سهل و آسان نبود و به سليقه و ذوق مناسب از يك سو و شوق و علاقه به ضميمه همتي ستودني از سوي ديگر نياز داشت.
    چنين ويژگي و توفيقي را خداوند متعال به دوست فاضل, و سخت‌كوش و محترم جناب حجت الاسلام محمدكاظم بادپاي همداني عطا فرموده و بعد از آنكه جهات و رويكردهاي مختلفي كه در اين تلخيص مورد توجه بوده كه از مهم‌ترين آنها, هيچ‌گونه اضافه, نه از ناحيه تلخيص‌كننده و نه ديگري انجام نشود, و بدون شكست و تغيير قالبها, تلخيص صورت پذيرد, به اين امر همت ورزيده شد و پنج جلد شرح جلد نخست به يك مجلد تبديل شد (در مجموع اين ده جلد در دو جلد ملخص شد) و «فلسفهٴ صدرا» نام گرفت. ويژگي‌هاي اين كتاب را ناشر در سخن ناشر خود كه در آستانهٴ رحيق مختوم نگارش يافته, ذكر كرده كه علاقه‌مندان را به آن صحيفه دعوت مي‌كنيم.
    جلداول کتاب «فلسفه صدرا» پس از بیان سفرهای چهارگانه، مسلک اول، تعریف فلسفه، مشرب های فلسفه و غایت فلسفه به شرح سه مرحله اول کتاب حکمت متعالیه می پردازد
    سه مرحله اول از کتاب «حکمت متعالیه» که شرحش در جلد اول آمده است «وجود و اقسام اولی آن» که مطالبی مانند احوال نفس وجود و وجود ذهنی را در بر می گیرد و مرحله دوم «تتمیم احکام وجود و برخی احکام شایان ذکر عدم» و مرحله سوم «جعل و تشکیک» نام دارد.