در سایر رسانه ها | بایگانی
به گزارش خبرنگار خبرگزاری«حوزه»
ای کاش جناب پاپ متوجه می شد که مهدی(عج) کیست/تفسیر و نهج البلاغه مهجور هستند
فرشتگان نه توان شاگردی بلاواسطه را دارند و نه حد وجودی را دارند که در حد علم، قدرت فراگیری داشته باشند
به گزارش خبرنگار معارف ایرنا
آیت الله جوادی آملی: معرفت گوهر اصلی انسان است
آیت الله عبدالله جوادی آملی، گوهر اصلی انسان را معرفت برشمرد و گفت که برخی علوم میهمان انسان هستند که باید با صاحبخانه هماهنگ شود.
به گزارش ایرنا
دیدگاهمان را در معرفت به اهل بیت (ع) جهانی کنیم
رئیس بنیاد بین‌المللی علوم وحیانی اسراء گفت: نباید اهل بیت (ع) را در شیعه خلاصه کنیم بلکه باید آنها را برای همه انسان ها بخواهیم و دیدگاهمان را در معرفت نسبت به آنها جهانی کنیم.
به گزارش خبرگزاری شبستان
انتظار بدون مجاهده خیالی باطل است
خبرگزاری شبستان: آنکه به انتظاری تهی از رزم آوری و مجاهده، دل خوش می دارد و گمان می کند بی آمادگی برای جهاد و شهادت می توان منتظر موعود موجود بود، خیالی باطل دارد و کار انتظارش به سامان نخواهد رسید.
دکتر مرتضی جوادی آملی در مصاحبه با ماهنامه خیمه
نسبت اخلاق و احکام و ملزومات دین داری در جامعه مدرن
حجت الاسلام و المسلمین دکتر مرتضی جوادی آملی در مصاحبه با ماهنامه خیمه، از نسبت اخلاق و احکام و ملزومات دین داری درجامعه مدرن می گوید و تاکید می کند جامعه با دینی که ناروا و نادرست تعریف و خوانش می شود و به ناروایی هم تحمیل می شود، در تعارض است.
خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)
«تحریر رسالةالولایه»؛ نگرشی محققانه در حوزه عرفان اسلامی
«تحریر رسالةالولایه» اثر آیت‌الله العظمی جوادی آملی که برگزیده سی‌وچهارمین دوره جایزه کتاب سال جمهوری اسلامی
به گزارش خبر گزاری شفقنا
عقلانیت و اعتدال عنصر گمشده جوامع اسلامی است
از ویژگی های خالص بندگان از نظر قرآن اعتدال است و اعتدال یعنی میانه روی و حد فاصل میان افراط و تفریط که از نظر قرآن این اعتدال در همه چیز مطلوب است اما جوامع اسلامی چقدر به این امر پایبند هستند؟
به گزارش خبر گزاری تسنیم
ارزش انسان‌ها به روح آنهاست و روح زن و مرد هیچ تفاوتی با هم ندارند
آیت الله العظمی جوادی آملی گفت: از نگاه قرآن و اسلام بین زن و مرد تفاوتی نیست. ارزش انسان ها به روح آنهاست و روح زن و مرد هیچ تفاوتی با هم ندارند.
به گزارش خبر گزاری آنا
آیت الله جوادی آملی: اگر خروجی نجف گرفته شود تمام حوزه‌های جهان تشیع می‌خوابد
آیت الله جوادی آملی گفت: در دیدار با آقایان شورای عالی مدیریت طرح کردم که اگر الان خدایی نکرده خروجی نجف را از ما بگیرند تمام حوزه های علمیه سراسر جهان تشیع خروجی ندارند.
به گزارش خبر گزاری حوزه
آيت الله العظمی جوادی آملی جامعه را با امر به معروف و خُلق حسن اداره كنيم
حضرت آيت الله جوادی آملی اظهار داشتند: وجود مبارك امام يازدهم مانند ائمه ديگر گرچه توفيق تشكيل حوزه علميه به صورت رسمي نداشتند اما با سيره علمي و عملي خود قرآن را به خوبی تفسير و مردم را به قرآن دعوت كردند.
ـــ ـــ



چاپ جدید تحریر تمهید القواعد، اثر عقلی، عرفانی آیت الله جوادی آملی با نام "عین نضاخ" از سوی مرکز نشر اسراء در سه جلد منتشر شده است که در دسترس علاقه مندان قرار میگیرد.نویسنده این کتاب کوشیده تا حقایق عرفانی را با بیان عقلی و برهانی به صورت نظری ارائه دهد به گونه‌ای که می‌توان این کتاب را حلقه پیوست عرفان و حکمت و واسطه عقل و شهود دانست...

    چاپ جدید تحریر تمهید القواعد، اثر عقلی، عرفانی آیت الله جوادی آملی با نام "عین نضاخ" از سوی مرکز نشر اسراء در سه جلد منتشر شده است که در دسترس علاقه مندان قرار میگیرد.
    مقدمه و معرفی:
    کتاب تمهید القواعد نوشته ابن ترکه اصفهانی، متنی عرفانی است که متانت، صلابت نظام‌مندی، هدف‌مندی و جامعیت از ویژگی‌های آن است.
    نویسنده این کتاب کوشیده تا حقایق عرفانی را با بیان عقلی و برهانی به صورت نظری ارائه دهد به گونه‌ای که می‌توان این کتاب را حلقه پیوست عرفان و حکمت و واسطه عقل و شهود دانست.
    این کتاب از سال 61 تا 63 از سوی آیت‌الله عبدالله جوادی آملی با هدف فهم درست عرفان و انتقال صحیح آن به آیندگان به صورت خصوصی تدریس شد. نتیجه این مباحث کتاب تحریر تمهید القواعد شد که برای نخستین بار در سال 1372 در یک جلد منتشر شد.
    این کتاب هم اکنون پس از بازبینی دوباره از سوی آیت الله جوادی آملی و اضافه شدن برخی مباحث و پاسخ برخی شبهات در سه جلد ویژه مقطع دکترا و اساتید حوزه و دانشگاه منتشر شده است.
    آیت الله جوادی آملی در این کتاب ضمن تقریر صحیح و تحریر بلیغ این متون، صحت و سقم مطالب مطرح شده را با عقل قطعی برهانی و نقل معتبر و حیانی سنجیده است.
    وی با تاکید بر اینکه عرفان در دو باب چیستی توحید و کیستی موحد گفتگو می‌کند به مبحث اثبات وحدت شخصی و توجیه کثرات پرداخته است و بر این دو نکته تا پایان کتاب اصرار می‌ورزد.
    این کتاب در دو بخش تنظیم شده است. در بخش نخست، شارح در 98 صفحه مقدماتی درباره عرفان و فرق آن با اخلاق و دیگر علوم آورده است.
    در بخش دوم که دربردارنده مطالب اصلی کتاب تحریر تمهید القواعد است، نویسنده پس از بیان خطبه و مقدمه‌ای مفصل، توحید عرفانی و اثبات وحدت شخصی وجود را به کنکاش نشسته است.
    در مقدمه جلد اول کتاب عین نضاخ به موضوع، مبادی و مسائل علم عرفان، وجود در فلسفه و عرفان، معنا، اقسام و مصادیق وحدت و کثرت، احکام وحدت حقیقی و اعتباری مسائلی پرداخته شده است.
    ساختاربندی کتاب:
    1.    مقدمه شارح: محبت اصلی و نزدیک ترین راه آن، تمهید القواعد و مدرسان رسمی آن، برخی مطالب درباره اصل عرفان
    2.    تحریر تمهید القواعد: تمهیدی درباره منزلت عرفان و مکانت عارف
    3.    خطبه کتاب: نقش انبیاء و رسول خاتم (ص) در ادراک توحید حقیقی- ویژگی های تمهید القواعد و...
    4.    مقدمه کتاب: موضوع علم عرفان- مبادی علم عرفان- مسائل علم عرفان- مفاهیم و اصطلاحات و...
    5.    توحید عرفانی و اثبات وحدت شخصی وجود: روش- اشارات- اشتراک معنوی وجود- وجوب حقیقت وجود و...
    6.    موحد و انسان کامل: ضرورت و مظهریت تام انسان کامل- اشارات- اشکالاتی بر مبادی نظری مظهریت تام انسان- اشکالاتی بر مبانی عرفان عملی و وصول به کون جامع- پاسخ اشکالات
    7.    تکمیل و تتمیم وحدت شخصی وجود و ارجاع تشکیک از بود به نمود: نقل و نقد براهین وحدت موجود- فراغت عرفان از بحث در اشتراک معنوی مفهوم وجود اشکال در اصل موضوع عرفان نظری- برهان صدیقین به لسان آیات و روایات- موانع و حجب اثبات وحدت شخصی وجود و...
    8.    وحدت اطلاقی وجود در قرآن و سنت: اهمیت وحدت اطلاقی وجود- زبان عرفانی اسمایی قرآن- خدا، مالک حقیقی- حدیث قدسی گنج پنهان- امام هفتم و بیان توحید ناب در قرآن و...
    9.    بیان موحد کامل: توحید و اتحاد و وحدت و درجات موحد- حیات کبرای موحد کامل- نقش بی همتای توحید در تزکیه و..