در سایر رسانه ها | بایگانی
به گزارش خبرگزاری شفقنا
حضرت آیت الله جوادی آملی: ملتی که امضای خودش را نمی‌شناسد چطور می‌توانید با او زندگی کنید؟
این مرجع تقلید در جلسه درس تفسیر امروز خود با تاکید بر حفظ قدرت کشور اظهار داشت: کافر حربی مادامی که در حرب است اموالش غارت می‌شود اما این زمان جنگ است، ولی در زمان صلح مادامی که آنها اهل غارت نیستند، به ما گفته اند شما هم اهل غنیمت نباشید.
به گزارش خبرگزاری حوزه
شناخت دنیا صرف تحصیل در حوزه و دانشگاه به دست نمی آید
حوزه/ حضرت آیت الله جوادی آملی گفتند شناخت دنیا صرف تحصیل در حوزه و دانشگاه به دست نمی آید، بلکه این شناخت با نماز شب و به برکت دیگر عبادات به دست می‌آید لذا اگر کسی می خواهد دنیا را بشناسد و گرفتار آن نشود راهش همین نماز شب و امثال ذلك است.
به گزارش خبرگزاری رسا
دانشگاهیان و حوزویان ظرف علم و چراغ هدایت باشند
حضرت آ‌یت الله جوادی ‌آملی گفت: مهم‌ترین وظیفه حوزوی و دانشگاهی خصوصاً و توده مردم عموماً، عمل به وصیت امام مجتبی(ع) است. ایشان فرمود «ظرف دانش باشید و چراغ هدایت»؛ وقتی ظرف علم شدید از بنان و بیان شما علم نشأت می‌گیرد.
به گزارش خبرگزاری شفقنا
حضرت آیت الله جوادی آملی: ما حق نداریم اسلامی حرف بزنیم ولی قارونی فکر کنیم
شفقنا- حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی گفت: آنچه در مسئله توحید مشکل ماست یا قارونی فکر کردن است یا فرعونی فکر کردن، مشکل ما همین دو غُدّه است؛ یا ما هر کار خیری که انجام دادیم خودمان را می‌بینیم و آن مبدأ خلاّق و فیاض را نمی‌بینیم!
به گزارش خبرنگار خبرگزاری«حوزه»
ای کاش جناب پاپ متوجه می شد که مهدی(عج) کیست/تفسیر و نهج البلاغه مهجور هستند
فرشتگان نه توان شاگردی بلاواسطه را دارند و نه حد وجودی را دارند که در حد علم، قدرت فراگیری داشته باشند
به گزارش خبرنگار معارف ایرنا
آیت الله جوادی آملی: معرفت گوهر اصلی انسان است
آیت الله عبدالله جوادی آملی، گوهر اصلی انسان را معرفت برشمرد و گفت که برخی علوم میهمان انسان هستند که باید با صاحبخانه هماهنگ شود.
به گزارش ایرنا
دیدگاهمان را در معرفت به اهل بیت (ع) جهانی کنیم
رئیس بنیاد بین‌المللی علوم وحیانی اسراء گفت: نباید اهل بیت (ع) را در شیعه خلاصه کنیم بلکه باید آنها را برای همه انسان ها بخواهیم و دیدگاهمان را در معرفت نسبت به آنها جهانی کنیم.
به گزارش خبرگزاری شبستان
انتظار بدون مجاهده خیالی باطل است
خبرگزاری شبستان: آنکه به انتظاری تهی از رزم آوری و مجاهده، دل خوش می دارد و گمان می کند بی آمادگی برای جهاد و شهادت می توان منتظر موعود موجود بود، خیالی باطل دارد و کار انتظارش به سامان نخواهد رسید.
دکتر مرتضی جوادی آملی در مصاحبه با ماهنامه خیمه
نسبت اخلاق و احکام و ملزومات دین داری در جامعه مدرن
حجت الاسلام و المسلمین دکتر مرتضی جوادی آملی در مصاحبه با ماهنامه خیمه، از نسبت اخلاق و احکام و ملزومات دین داری درجامعه مدرن می گوید و تاکید می کند جامعه با دینی که ناروا و نادرست تعریف و خوانش می شود و به ناروایی هم تحمیل می شود، در تعارض است.
خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)
«تحریر رسالةالولایه»؛ نگرشی محققانه در حوزه عرفان اسلامی
«تحریر رسالةالولایه» اثر آیت‌الله العظمی جوادی آملی که برگزیده سی‌وچهارمین دوره جایزه کتاب سال جمهوری اسلامی
ـــ ـــ

چهاردهمین همایش اساتید تفسیر حوزه علمیه قم که به مناسب سالگرد ارتحال علامه طباطبایی


خداوند قرآن را همانند باران نازل نکرده است، خداوند باران را به زمین انداخت اما قرآن را به زمین آویخت و فرمود یک طرف آن به دست من است. هرچه انسان بخواهد در قرآن وجود دارد، این وظیفه همه ماست که نیازهای خود را به قرآن کریم عرضه کنیم.

حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی در چهاردهمین همایش اساتید تفسیر حوزه علمیه قم که به مناسب سالگرد ارتحال علامه طباطبایی در دارلقرآن علامه طباطبایی برگزار شد، اظهار داشتند: علامه طباطبایی از مسائلی که در عالم اتفاق می افتاد در خدمت قرآن بهره برد؛ علامه حادثه های تاریخی را ورق زد، مشروطه را تشریح و خواسته های مشروطه را شناسایی کرد، جنگ جهانی اول و دوم را شناسایی کرد و پس از فیش برداری از سؤال های آن، وارد تفسیر شد، آن سوالها را  به خدمت قرآن عرضه کرد و پاسخ گرفت که المیزان شد. فاصله المیزان و تفسیرهای دیگر به این بحث ها نیست که ان قلتی بگوید و قلنایی ببافد.

آیت الله العظمی جوادی آملی اذعان داشتند: از مرحوم امین الاسلام تا مرحوم فیض می بینیم که عرصه خالی است و حوزه ها کاری به قرآن نداشتند، از زمان مرحوم فیض تا زمان علامه ،400 سال جامعه اسلامی خوابیده بود و تفسیری نداشتیم.

استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه قم با بیان این که نمونه تفسیر المیزان در مجمع البیان و امثال آن دیده نمی شود، ابراز داشتند: وظیفه اساتید تفسیر این است که انقلاب را رصد کنند تا بدانند انقلاب چه آورده، چه می خواهد و چگونه باید آن را نگه داشت.

ایشان خاطرنشان کردند: مسأله انقلاب سنگین تر از مشروطه و جنگ جهانی است، آن ها فقط سلاح و کشتار بودند اما انقلاب احیا است، فرق بین جنگ جهانی اول و دوم با انقلاب این است که آن ها برای مرگ، اما انقلاب برای حیات آمده است، سؤال ها فرق می کند؛ چگونه انقلاب به ثمر رسید و چگونه باید آن را حفظ و به صاحب اصلی آن تحویل دهیم؛ این مسائل تلاش بسیار علمی می خواهد.

مفسر برجسته قرآن کریم بیان داشتند: اساتید تفسیر باید همه نیازهای انقلاب را رصد کنند، به قرآن عرضه کنند و سپس پاسخ بگیرند، قرآن جواب می دهد چون برای جواب دادن آمده است.

آیت الله العظمی جوادی آملی اظهار داشتند: خداوند قرآن را همانند باران نازل نکرده است، خداوند باران را به زمین انداخت اما قرآن را به زمین آویخت و فرمود یک طرف آن به دست من است. هرچه انسان بخواهد در قرآن وجود دارد، این وظیفه همه ماست که نیازهای خود را به قرآن کریم عرضه کنیم.

ایشان ادامه دادند: علامه فرمود قرآن با همه کتاب هایی که زیر آسمان است فرق دارد، هر طرف برویم از چند حالت خارج نیست که عبارت از معرفت شناسی تجربی، تجریدی و شهود عرفانی است، حداقل سواد، معرفت شناسی حسی و تجربی است، پس از آن تجریدی عقلی کلامی، سپس تجریدی عقلی فلسفی و بعد تجریدی عقلی عرفان نظری است که با مفاهیم اصولی کار دارد و پس از آن شهود قرار دارد که غیر از این ها چیزی در بشر نیست.

استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه قم اذعان داشتند:

رهاورد مرحوم علامه این است که فرمود راهی به نام تذکر وجود دارد، تذکر غیر از تفکر، تعقل و تدبر است، قرآن فرمود اگر این دستور را انجام دهید یادتان می آید که در نزد پروردگار چه چیزی شنیده اید، اگر انسان اهل نماز شب باشد یادش می آید جایی که الست بربکم گفته چه بیان کرده و چه شنیده است، این راه از قرآن بعد از عرض نیاز به دست آمده است، در قرآن از یعقلون و یتفکرون نام برده شده است، کسانی که آرام آرام با چراغ خاموش حرکت می کنند جزو عقلا، متفکران و عالمان هستند اما کاری از آن ها ساخته نیست بلکه از قوم یعقلون کار ساخته است.

حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی با بیان این که قوم یعقلون همانند عرب و عجم، نژاد نیست، ابراز داشتند: این به معنای قیام است، تا کسی به عقل، قیام نکند بهره نصیبش نمی شود، کارهای علمی داریم که علمای حوزه و اساتید دانشگاه هستند که حل می شود اما اگر بخواهند همانند امام راحل مشکل جامعه را حل کنند از عاقل و عالم ساخته نیست بلکه کسی می تواند که قیام به عقل داشته باشد.

معظم له ابراز داشتند: این که وجود مبارک حضرت ولیعصر(عج) جامعه را اصلاح می کند چون قیام به عدل و عقل دارد، در دستگاه قضا، عادل بودن کافی نیست بلکه قائم بالقسط می خواهد، قضا را به عاقل نمی دهند بلکه باید کمال عقل می دهند، مگر از هر عاقلی ساخته است که پرونده ببیند.

مفسر برجسته قرآن کریم خاطرنشان کردند: حرف مرحوم علامه این است که ما مکتب و مدرسه دیگری داریم که خیلی چیزها یاد گرفتیم که با درس خواندن حاصل نمی شود بلکه با نماز شب به دست می آید، ما یک استاد به نام خداوند داریم که با او حرف زدیم، شاگرد او بودیم و او از ما اقرار گرفت.

آیت الله العظمی جوادی آملی با بیان این که باید بدانیم تمام نیازهای ما را معرفت شناسی حسی حل نمی کند، اظهار داشتند: ما مشترکاتی با فرشتگان داریم، آزمایشگاه و حسیات فقط مشکل بدن ما را حل می کند ما تا کی باید منتظر باشیم و بیینیم جواب آزمایشگاه ها چه می شود؛ فرمود آزمایشگاه دیگری وجود داشت که شما آنجا با خدا حرف زدید.

مفسر برجسته قرآن کریم با بیان این که علوم و نیازهای فراوانی داریم که باید به قرآن عرضه شود، ابراز داشتند: باید سؤال رابشناسیم، به قرآن عرضه کنیم و از آن جواب بگیریم.

معظم له بیان داشتند: ذائقه مردم اثرپذیر است که در همه وجود دارد، خداوند به اندازه ای زیبا آفرید که بیش از آن وجود ندارد، خداوند می فرماید انسان را به عنوان ظرف خالی قرار ندادم، همانگونه که روده و معده انسان محققانه خلق شده قلب، روح و جان او نیز محققانه خلق شده است، این روده ومعده یک ظرف خالی نیست که هرچیزی را قبول کند اگرغذا ناسالم باشد بالا می آورد و فقط غذای سالم را قبول می کند، قلب هم همین طور است، انسان بخواهد کسی را فریب دهد بالا می آورد؛ مگر این که کسی را با جهل، عوام فریبی، خرافات، قصه و خواب معتاد کنند، وقتی کسی را خواباندند قصه گفتند باور می کند.لذا ما موظفیم اجازه ندهیم که مردم به خواب بروند، قصه نگویید و منبرها را پربار کنید، بدون مطالعه نباید سخن گفت، اگر جامعه را با خواب اداره کنید می خوابد و دیگری برای او خواب می بیند.

حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی با بیان این که انقلاب اسلامی عالی ترین نعمتی است که ذات اقدس اله از صدر اسلام تا کنون نصیب امت اسلامی کرده است، اظهار داشتند: در قانون اساسی ما آمده که همه اصول، فروع، مصوبات و مقررات باید برابر با شریعت مقدس اسلام باشد، این در هیچ کتاب قانونی این حرفها نیست! مرحوم آیت الله شیخ مرتضی حائری وقتی اصل چهارم و پنجم تصویب می شد در خبرگان به پشت تریبون رفت و فرمود که حتما در قانون اساسی اضافه کنید که این اصل حاکم بر جمیع اصول، قوانین و مقررات اسلام است، اصطلاح حکومت فقط یک اصطلاح حوزوی نیست، این اصل حاکم بر مصوبات است یعنی مبادا کسی بگویید تقیید، تبصره، تخصیص است و قابل استفاده نیست؛ نیازهای این نعمت که ذات اقدس الهی داده باید به قرآن عرضه شود و باید توجه داشت که با «ان قلت» قرآن تفسیر نمی شود.

مفسر برجسته قرآن کریم با بیان این که باید مشکلات و نیازها را عرضه کرد تا پاسخ گرفت، اظهار داشتند: در همه موارد حبل الهی تار و پودی دارد که قرآن و عترت هستند، همه باید به همین حبل متین متمسک شویم