دیگر اخبار | بایگانی
مقاله پژوهشی؛
تحلیل و مقایسه رابطه عقل و نقل از دیدگاه ابن‌تیمیه و آیت‌ الله جوادی آملی
پایگاه اطلاع رسانی اسراء: در جدیدترین شماره از دوفصلنامه علمی پژوهشی حکمت اسراء مقاله ای با عنوان « تحلیل و مقایسه رابطه عقل و نقل از دیدگاه ابن‌تیمیه و آیت‌الله جوادی آملی» به چاپ رسیده است.
شماره سی ام «دوفصلنامه علمی پژوهشی حکمت اسرا» آماده چاپ شد
پایگاه اطلاع رسانی اسراء: به همت مدیریت نشریات پژوهشگاه علوم وحیانی معارج، شماره سی ام «دوفصلنامه علمی پژوهشی حکمت اسرا» آماده چاپ شد.
حجت‌الاسلام و المسلمین دکتر مرتضی ‌جوادی آملی:
بزرگی و عظمت ملاصدرا به بزرگی اندیشه اوست/صدرالمتألهین هیچ محدوده ای برای علم قائل نشد
پایگاه اطلاع رسانی اسراء: به مناسبت اول خرداد ماه روز بزرگداشت ملاصدرا مراسم بزرگداشتی از سوی مجمع عالی حکمت شعبه شیراز در این شهر برگزار شد. حجت الاسلام و المسلین دکتر مرتضی جوادی آملی در این همایش در سخنانی به تبیین ابعاد مختلف شخصیت علمی...
گزارش تصویری؛ آئین بزرگداشت ملاصدرا در شیراز برگزار شد
پایگاه اطلاع رسانی اسراء: همزمان با اول خرداد، روز بزرگداشت ملاصدرا، آئین بزرگداشت بنیانگذار حکمت متعالیه، حکیم صدر المتالهین، فیلسوف شهیر قرن دهم هجری قمری، با حضور گسترده اصحاب اندیشه و فلسفه‌دانان، متولیان فرهنگی و هنرمندان، در زادگاهش شهر شیراز ...
به همت پژوهشگاه معارج؛
نشست علمی «ادراک ناپذیری ذات الهی با تاکید بر دیدگاه آیت الله العظمی جوادی آملی» برگزار شد
نشست علمی «ادراک ناپذیری ذات الهی با تاکید بر دیدگاه آیت الله العظمی جوادی آملی» به همت پژوهشگاه معارج، با حضور جمعی از محققین و پژوهشگران، در سالن جلسات بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء بر گزار شد.
به همت پژوهشگاه علوم وحیانی معارج؛
نشست علمی «بررسی راهکارهای انتقال آموزه های اسلام به غرب» برگزار شد
نشست علمی «بررسی راهکارهای انتقال آموزه های اسلام به غرب» با حضور حجت الاسلام و المسلمین دکتر رضوی راد رئیس انستیتو علوم انسانی و اسلامی هامبورگ و جمعی از پژوهشگران پژوهشگاه علوم وحیانی معارج در سالن کنفرانس بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء برگزار...
در پی عقد تفاهم نامه همکاری های علمی پژوهشی، صورت گرفت:
ارتباط اینترنتی کتابخانه آستان قدس رضوی و بنیاد بین المللی اسراء
پایگاه اطلاع رسانی اسراء: در پی امضای تفاهم نامه همکاری های مشترک علمی و پژوهشی بين «بنیاد پژوهش های اسلامی آستان قدس رضوی» و «بنياد بین المللی علوم وحیانی اسراء»، ارتباط اینترنتی کتابخانه پژوهشگاه معارج وابسته به بنیاد اسراء و کتابخانه آستان قدس...
تجلیل از حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی به مناسبت روز معلم
پایگاه اطلاع رسانی اسراء: جمعی از شاگردان حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی به مناسبت روز معلم، پیش از شروع درس خارج فقه معظم له در مسجد اعظم قم، از مقام علمی استاد خود تجلیل به عمل آوردند.
به زودی منتشر می شود؛
مجموعه ارزشمند «سلونی قبل ان تفقدونی؛ تحریر نهج البلاغه» آیت الله العظمی جوادی آملی
پایگاه اطلاع رسانی اسراء: جلد نخست از مجموعه ارزشمند و گرانسنگ «سَلُونِی قَبْلَ أَن ْتَفْقِدُونِی؛ شرح و تحریر نهج البلاغه» حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی (دام عزه) آماده چاپ و به زودی منتشر خواهد شد.
مقاله پژوهشی؛
«فلسفۀ اخلاقِ آیت الله العظمی جوادی آملی»
پایگاه اطلاع رسانی اسراء: جدیدترین شماره از دوفصلنلمه علمی پژوهشی اخلاق وحیانی به همت مدیریت نشریات پژوهشگاه علوم وحیانی معارج آماده انتشار شد. در این شماره از این فصلنامه علمی پژوهشی مقاله ای با عنوان «فلسفۀ اخلاق استاد جوادی آملی» به قلم دکتر محسن...
ـــ ـــ



خداى كرىم كه خود را به عنوان رحمانِ رحىم به جهانىان معرّفى نمود: ﴿بِسمِ الله الرَّحمــٰنِ الرَّحىم﴾ اىن معنا را در خصوص انسان قوّت بخشىده و با اسم كرامت طالع شد. در سوره مباركه علق كه از عتاىق سُوَر قرآنى است، به انسان توصىه شده است تا با كرامت الاهى پىوند ىافته و از علم الاهى آموخته گردد. ﴿اِقر‌َأ و رَبُّكَ الاَكرَم * اَلَّذى عَلَّمَ بِالقَلَم﴾.

    خداى كرىم كه خود را به عنوان رحمانِ رحىم به جهانىان معرّفى نمود: ﴿بِسمِ الله الرَّحمــٰنِ الرَّحىم﴾ اىن معنا را در خصوص انسان قوّت بخشىده و با اسم كرامت طالع شد. در سوره مباركه علق كه از عتاىق سُوَر قرآنى است، به انسان توصىه شده است تا با كرامت الاهى پىوند ىافته و از علم الاهى آموخته گردد. ﴿اِقر‌َأ و رَبُّكَ الاَكرَم * اَلَّذى عَلَّمَ بِالقَلَم﴾.

    پروردگارى كه واحدِ، احدِ، سرمد، حىِّ قىّوم است، در افقى از هستى جاى دارد كه احدى را ىاراى قُرب به او نىست، جز آنكه رحمت خاصه‌اش را قرىن سازد و با شفاعت، جمع شاىستگان را به سوى خود تقرّب بخشد، انبىاى الاهى و اولىاى ر‌بّانى كه به چنان جاىگاه رفىعى بار مى‌ىابند بر اىن اساس است كه با اسمى از اسماى الاهى شفىع گشته، تا وَترِ انسانى با رحمتِ رحمانى، شفع گردد و لىاقت حضور حاصل آىد: ﴿و اللهُ مَعَكُم و لَن ىَتِرَكُم اَعمـٰلَكُم﴾.

    حقىقت شفاعت که ىكى از سنّت‌هاى الاهى محسوب مى‌شود، در فرهنگ دىنى ـ خصوصاً قرآن ـ جاىگاه وىژه و با اهمىّتى دارد؛ به گونه‌اى كه اولاً، پروردگار عالم زمام امر شفاعت را به دست خوىش برگرفته: ﴿قُل للهِ الشَّفـٰعَةُ جَمىعًا لَهُ مُلكُ السَّمـٰو‌ٰتِ و الاَرض﴾  و ثانىاً اىن مقام منىع را جز به اذن خود به احدى واگذار نمى‌نماىد: ﴿لاتُغنى شَفـٰعَتُهُم شىئاً اِلّا مِن بَعدِ اَن ىَأذَنَ اللهُ لِمَن ىَشاء﴾.

    گرچه رحمت شفاعت در قىامت، براى نجات از مهالک شقاوت و ىا گام نهادن در وادى سعادت بسىار گوارا و امىدبخش است؛ لىكن منطق شفاعت در همه عوالم از جمله در دنىا نىز كارآمد و مؤثر است.

    ضرورت دارد جامعه فرهنگى و دىنى، منطق شفاعت را كه همراه ساختن امكان و فرصتى مناسب، شاىسته و مفىد در جهت تعالى و رشد انسانى است، بزرگ دانسته و در دست‌ىابى به آن سعى وافر و تلاش واسع نماىد، بلكه قاعده کمال‌ىابى اىن است که بدون شفاعت هىچ امكانى براى دست‌ىابى به حىات و شراىط برتر وجود ندارد. از جمله نكاتى كه در اىن باب قابل توجّه است اىنكه شفاعت شفىع همانگونه كه ممكن است انسان را در مسىر رشد و رُقِّى قرار دهد، همچنان امكان آن وجود دارد كه در جهت هبوط و هُوى بكشاند، از اىن جهت ىكى از مهم‌ترىن اركان اثرگذار در سعادت و ىا شقاوت انسان، مسأله شفاعت و شفىع است، اىن مضمون به صراحت در بىان قرآنى آمده است: ﴿مَن ىَشفَع شَفـٰعَةً حَسَنَةً ىَكُن لَهُ نَصىبٌ مِنها و مَن ىَشفَع شَفـٰعَةً سَىِّئَةً ىَكُن لَهُ كِفلٌ مِنها﴾  و اىن هشدارى است كه اگر در دنىا شفاعت انسانى بر مبناىى اصىل و صحىح اتّخاذ نشود، در آخرت نىز همىن معنا ممكن است ظهور نماىد و موجب سقوط انسان گردد: ﴿الاَخِلّاءُ ىَومَئِذٍ بَعضُهُم لِبَعضٍ عَدُوٌّ اِلَّا المُتَّقىن﴾.

    تصرىحات قرآنى و تنصىصات رواىى جاى هىچ‌گونه تردىدى را در مقوله شفاعت باقى نمى‌گذارد؛ امّا دو جرىان است كه زمىنه شبهات را همواره به سوى اىن رحمت الاهى؛ ىعنى شفاعت مى‌گشاىد:

    الف: جرىانى كه مى‌پندارد که ممکن است شفىعانِ روزگار سخت و دشوار قىامت، بر مبناى اراده‌هاى شخصى و ىا سلاىق نفسانى و نظاىر آن، به جهت جاىگاهى كه دارند، رحمت الاهى را ناعادلانه توزىع کنند و اىن امر، خلاف سرزمىن حق و فضاى حقّانى قىامت است. از ناحىه دىگر ممكن است نالاىقان و غىر شاىستگان از شفاعت برخوردار گردند.

    ب: جرىانى دىگر، اندىشه كسانى‌ است كه مى‌پندارند در مقابل پروردگار عالم، عدّه‌اى صاحب امر رحمتِ حق‌اند و با اراده و قدرت خوىش، مستقلاً مى‌توانند رحمت الاهى را اعمال نماىند و اىن با مسىر ىگانگى الاهى و ىکتاىى ر‌بّانى سازگار نىست؛ امّا چه مقدار دورند از وادى معرفت، كسانى كه با اىن‌گونه پندارها خود را از بَرد رحمت و شَهدِ شفاعت دور مى‌سازند؛ شفاعتى كه زمامش به امر الاهى است و در صحراى حق و عدل و در پىشگاه همه عالمىان صورت مى‌پذىرد، نه تنها از حق و حقىقت جدا نبوده، بلكه بر مبناى حقّانىّت جستارگرى مى‌كند، تا هركسى اندک قابلىّتى از حق و پذىرش لطف خدا در خود نهاده، حَسَباً ىا نَسَباً بتواند فىضِ فوز را درىافت نماىد.

    مباحث اىن کتاب که از مجموعه بىانات و آثار نوشتارى حضرت استاد آىة الله جوادى آملى تنظىم و تدوىن شده است، از امتىازات فراوانى برخوردار است؛ زىرا وجودشناسى شفاعت و فلسفه آن و نىز قلمرو و اقسام آن و همچنىن مسائل مرتبط با اىن حقىقت والا، ضمن اىنکه با تبىىن صحىح و پاسخ به برخى شبهات پىرامونى آن مسىر سعادت و تعالىِ انسان را روشن‌تر مى‌نماىاند، چهره توحىد، ىگانگى و نفوذ حضرت حق تعالىٰ در حوزه افاضه و انتشارِ به سامان، رحمت الاهى را آشکارتر مى‌سازد. اثر حاضر مشتمل بر پنج بخش (1. کلىات 2. شفاعت در قرآن و رواىات 3. شفاعت‌کنندگان 4. شفاعت‌شوندگان و محرومان از شفاعت 5. شبهات شفاعت) است که در پژوهشکده مطالعات اسلامى و فرهنگ عمومى پژوهشگاه علوم وحىانى معارج تهىه گردىده است.

    در پاىان از همه فضلا و محققان عزىزى که در تنظىم، نظارت، ارزىابى و وىراىش اثر حاضر ما را ىارى رسانده‌اند به وىژه حجج الاسلام و المسلمىن آقاىان: جعفر آرىانى، سىد محمود صادقى، محمدحسن امجدى و محمدرضا مصطفى‌پور و همچنىن از صفحه‌آراى محترم آقاى سالم فىض‌الله و نمونه‌خوان ارجمند آقاى حمىدرضا خادمى‌نىا سپاس‌گزارى مى‌شود.